Pony draait (valt weg) met achterbeen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Syl_Dido

Pony draait (valt weg) met achterbeen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:03

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje, misschien weet iemand hier een antwoord op?!
Ik heb een New Forest pony van inmiddels 25 jaar....

Zelf is ze nog heel jong in haar koppie, en totaal niet 'oud' met rijden.
Nu is ze niet meer de soepelste maar goed...dat mag ook wel :j

Maar....laatste tijd heeft ze een probleem met haar achterbeen.
Tijdens het rijden valt ze echt weg met haar linker achterbeen....ze maakt een draaibeweging lijkt wel (zoals iemand anders zag) en ik voel haar hele achterkant inzakken! Ze loopt wel gewoon verder maar geeft mij wel een schrikreactie, lijkt wel of ze valt....!!

Heeft iemand misschien enig idee wat dit kan zijn, en vooral; wat ik er aan kan doen?!

Dank je wel alvast...

Gr Syl

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:07

dat kan van alles zijn, zowel rijtechnisch als medisch....beetje moeilijk beoordelen vanachter een toetsenbord met beeldscherm ;)

Als je het niet vertrouwd een veearts naar laten kijken, dat is de beste tip :)

Syl_Dido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:11

Ja is ook zeker zo hoor, maar dacht misschien herkent iemand dit.....
Tis best vervelend! |(

Marchador

Re: Pony draait (valt weg) met achterbeen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:38

Als je het niet vertrouwd zou ik de dierenarts vragen om ernaar te kijken.
Je pony is al niet de jongste meer, misschien zijn de benen niet goed meer.
Succes in ieder geval.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:41

Is dit in de bak of op het gras? Dan kan het namelijk ook zijn dat ze uitglijdt door het gladde gras.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:41

Kan zijn dat een knie die op slot slaat?
Maar 1 ding is duidelijk, je moet even de DA laten komen.

Syl_Dido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:48

Ja zie je...Ik ben ook bang dat het iets is met haar knie inderdaad!

Weet wel dat ze in de winter met sneeuw in de bak, ineens mal ging doen, en toen ook met haar achterwerk in de sneeuw viel, toen gleed ze uit....ook haar achterbeen onder haar lijf...!

Daarna niet veel last gehad....nu dus wel :(

Syl_Dido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:48

@ Monica....

Is echt in de bak!
Vooral ook als je een wending maakt....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:50

Dan zou ik er maar eens een DA bij halen!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:54

De mijne heeft slappe banden, waardoor z'n achterknie er wel eens uitschiet. Daarom wordt hij altijd een beetje anders bekapt. Hij staat in stand ook heel erg frans met z'n achterbenen, DA zei dat dat ermee te maken had. Hij heeft er weinig last van als hij net bekapt is en ik hem flink aan het werk zet. Dan spant hij zijn spieren aan en gaat het goed. Op buitenrit doet hij het veel vaker.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:02

@ LETS: kan je wel met je paard springen dan? (gewoon interesse) En moet ie ook vaker bekapt worden?

Syl_Dido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:02

@ Lets; van de week komt de hoefsmid dus zal het even bespreken!! Die van mij heeft ook een beetje een franse stand....(en misschien door ouderdom of die val zijn haar banden ook wel verslapt) je rijdt dus wel door, ook het moment dat hij doorzakt?! Ik schrik er steeds zo van als het gebeurd...! Terwijl het haar weinig doet lijkt wel!

Tis ook echt vreemd, gisteren ongeveer 45 min gereden, gebeurde 2 x lichtjes en 1 x best heftig...dat ze echt onwijs weg zakte! |( Voor de zekerheid ook nog de DA even laten kijken!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:28

@monica08; ik spring nooit met hem, maar dat zou denk ik niet zoveel verschil maken. Hij word wel heel fanatiek gereden (ZZlicht niveau), maar dat is alleen maar goed voor hem omdat hij daardoor erg gespierd is en zijn achterbeen er dus beter bij trekt. Hij word om de 7 weken ongeveer bekapt, en alhoewel ik hij in principe zonder ijzers kan laat ik die er meestal wel onder zetten ivm het minder snel slijten. Ik merk wel verschil, net na het bekappen doet hij het vrijwel niet, en de laatste week weer wat meer.
@syl_dido; ik heb natuurlijk niet gezien of de jouwe hetzelfde doet, maar de mijne zwikt soms ook wel flink door. Het deert hem ook niet echt, maar ik ben er zelf ook altijd wel voorzichtig mee omdat het natuurlijk nooit goed voor zijn gewrichten is. Hij is het ook meer gaan doen de laatste jaren, hij is 18. Ik rij wel gewoon door, probeer hem dan vaak wat meer te activeren van achter. Maar overleg even met dierenarts en hoefsmid, die weten dat wel. Toen ik bij de dierenkliniek stond trok de mijne uit enthousiasme de achterbenen zo ver onder zn buik dat de dierenarts zich afvroeg waarom ik kwam, maar hij had het wel vaker gezien bij paarden die frans staan. Hij heeft toen een beetje 'doping' gespoten zodat die spieren sterker werden, maar hiervan merkte ik weinig effect (hij is ook al erg gespierd door het rijden..). Advies was toen om hem wat 'binnendoor' te bekappen en als het erger werd de banden in te laten spuiten. Maar het is al beter geworden van het bekappen, dus hebben we dat inspuiten niet gedaan.