lammert @ work (Fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellistjuh

lammert @ work (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:13

Hallo Allemaal,

Ik ben Kelly en ben 23 jaar. Ik rij nu ong 16 jaar.
Waarvan 3 jaar op Lammert.
Ik les ongeveer 1 keer in de maand met hem bij een vriendin van me!(dressuur)

Lammert is een Friese ruin van 16 jaar.
Hij is een zoon van de bekende Leffert 306 _/-\o_ ...(preferent)

Het is een smalle klassieke fries.
Gooit ontzettend hoog op en is erg compact gebouwd

Vaak hebben we toch nog erg veel last met: De balans, Recht zijn en de stellingen.
Af en toe weet ik ook niet hoe ik het nu het beste op kan lossen...

Ook mag ik zeer zeker aan mijn houding gaan letten

Een andere vrouw rijdt hem ook 2x per week en is er laatst ook wedstrijden mee gestart in het B...
(dit ging redelijk).

Wat voor niveau ik heb, durf ik niet zo goed te zeggen... :o ik denk ong net B waardig
Maar als jullie daar anders over denken hoor ik dat graag

Hier een paar filmpjes die laatst gemaakt zijn:

Rechtsom:

Linksom:

Nou ben erg benieuwd naar jullie commentaar!! :D

(hoop dat deze filmpjes beter zijn!!)

kellistjuh

Re: lammert @ work (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:17

Iemand tips?? :D

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:30

Je geeft zelf al aan je houding, let er op je benen en handen stil te houden. Verder valt me op de overgang van galop naar draf, hij valt in de draf. Verder super mooi paard met mooie beweging :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:07

prachtig beest

let op je binnenbeen in galop die leg je naar achter, die hoort op de singel te blijven

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:17

thnx voor detips!!:D ga straks weer eens proberen :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:23

Je rijd een wat nieuwere fries en ook deze is, in mijn ogen, te kort uitgevallen in de rug om hem helemaal lekker te kunnen buigen. Probeer vooral voor hem het hoofd of over de grond, of in de lucht te werken, dit om hem te leren de achterhand te gebruiken (hoofd in de lucht, vooral met de gallop, als hij weggallopeerd springt hij veel meer dan hoe hij gallopeerd als jij het hoofd naar beneden zet). Leer hem dat hij dan echt die achterhand eronder moet zetten. Doe je dit een paar weekjes en laat je hem goed doorgalloperen en dan pas weer naar beneden vragen, daar krijg je een veel sterkere gallop van.

Geef hem in de draf vooral de ruimte, hij valt op de voorhand en is niet gebogen in de rug. Zet hem dus laag en rond, maar wel bij elkaar! Laat hem niet te lang worden. Op deze manier zal hij meer moeten gaan doen van achteren en zal hij uiteindelijk meer ruimte krijgen voor het wegzetten van het voorbeen.

Probeer zijn nek er wel ten alle tijde 'uit' te krijgen (niet de hals, maar de nek), hij kropt daar op. Dit gebeurt bij een teveel aan been en te weinig ruimte van voren. Dit zijn mijn tips :)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:18

Wat een mooi paardje zeg !
Mijn tips zijn :
Je elebogen, zijn helemaal gestrekt, het voelt en rijd veel beter als je je elebogen een beetje plooit en je bovenarmen bij je lichaam houd, soms lijkt het alsof je ineens snokt in je paardje's mond.
En in de cirkel mag je hem wat meer stelling geven en hem met je buitenteugel begrenzen zodat hij niet over de schouder wegloopt , en de dingen wat hiervoor al gezegd werd over de galop sluit ik mij bij aan...
Veel oefenen, les nemen en je komt er zeker met zo een mooi paardje hihi !

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:03

Je heb je armen strak staan, dus je houd zo wat vast, als je je ellebogen wat knikt sluit dit mooier aan en houd je je handen ook wat hoger en stil! Ik zie af en toe; strak,los,strak,los.. dus krijgt hij rukjes in zn mond = niet fijn.
Ook je benen vind ik een erg onrustig beeld geven. Ook zie je ik je veel been geven, maar geen reactie van het paard, terwijl hij gewoon zn draf loopt?
Hij gooit ind wel lekker op voor een fries, maar na 3 jaar zou je al wel wat stabieler in ’t zadel zitten, of ik verkijk me er op hoor!

Hij valt in de draf en schiet weer terug in de galop in de volgende hoek.
Terug name moet je iets gecontroleerder doen, en het schakelen naar de galop ook.
Ook in de galop je tenen in draaien, je rijd af en toe met kapstokkies. Je geeft ook hulpen met je binnenkant van je hak, dus draai je je voeten steeds naar buiten.
Ook trek je af en toe je been omhoog om hulp te geven en kom je wat uit balans.. benen lang, hakken uitdrukken ;).

Goh, lekkere zeikerd ben ik. :')
Maar jeh ebt wel een erg mooie vent onder je kont!

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:20

thnx voor de tips!!! :D

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:51

Ff ter info trouwens ;) :

Ik rij hem maar 2x in de week, de andere 2x rijdt iemand anders hem!!

Winola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:56

let op je tempo in draf ik vind hem wat te braaf hij mag van mij wat actie hebben. Je handen niet te laag daardoor heb je geen knik in je elleboog verder ziet het er leuk uit.

ga zo door