Slachten vs. inslapen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Slachten vs. inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:14

Als het ooit zo ver is, zou je je paard dan in laten slapen of slachten? En waarom?

Ik zou zelf mijn paard nooit laten slachten, gewoon het idee dat m'n paard word 'doodgeschoten'.. En maar te zwijgen over dat het paard het zeker wel aanvoelt als ie daar staat..Ik zou dat niet kunnen, maar ik zie vaak topic/reacties van mensen die wel hun paard laten slachten en vraag me eigenlijk af waarom iemand dat zou laten doen bij z'n paard?

Brand los ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:16

Hier zijn al tig topics over...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:16

alweer een topic hier over?
hier zijn al heel veel topics over :)
even de zoekfunctie gebruiken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:17

Omdat een paard kan gaan vechten tegen een spuitje, en dát is pas akelig om te zien.. Ik weet niet wat ik zou doen.. vind het zo dubbel

MeesMo

bovendien staat het op de verkeerde plaats. Ik TEM.

Sjors

ik zal hem laten inslapen. slachten vind ik zou groot woord (en ik weet wat het betekend en wat voor gevolgen het hebben.)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:18

Ik heb mijn veulen laten inslapen. Vooral eigenlijk omdat ze het in de trailer ontzettend eng vond en ik het haar niet weer wou aandoen om haar bij haar moeder weg te halen en het laatste halfuur van haar leven zo angstig te zijn. Ik had niet echt zoiets van: Ah, ze mag echt perse niet geslacht!

Maar de DA, die haar een spuit gaf, scheen niet echt een voorstander te zijn van slachten. Ik was er zelf niet bij maar hij zei iets in de trend van: Dat het met een spuit veel sneller over was, want het ''schot'' verdoofd paarden inderdaad wel en ze kunnen niets meer, maar waar ze uiteindelijk aan sterven is het doorsnijden van de halsslagader. Ze bloeden dus dood. Nou..als er een DA er tegen is (is een goede ook nog) dan denk ik dat ik het nooit over mijn hart zou kunnen verkrijgen om er een naar de slager te doen..

edit: Hij heeft haar ook een spuit gegeven voor een volwassen paard. Als er genoeg spul in de spuit zit, kan het niet misgaan.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:20

ik zou nooit laten slachten alleen inslapen en als die oud en niks meer kan gaat die gewoon bij mij dood ik als ze gewoon oud zijn en niks meer mee kan zal ik ze nooit inslapen hebben ze zo hard gewerkt voor je en dan is dit un beloning slachten of inslapen ik vindt dat ze gewoon van hun oude dagen mogen geniten van alle aandacht :))
Laatst bijgewerkt door HxSunlight op 03-05-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:21

nou ik heb hier zo mijn mening over dat ik liever mijn paard laat slachten als de keus ervoor is en de omstandigheden dit mogelijk maken.
want:
bij slacht is mijn paard meteen dood mits goede slager natuurlijk.
het geeft me een fijner gevoel om te weten dat ze meteen dood is en er verder niks kan gebeuren.
waarom niet in laten slapen?
ik ben zelf een aantal keren er bij geweest dat een paard of een ander dier werd ingeslapen.
en heb ik ook mee gemaakt dat het inslapen niet goed ging en het paard een half uur tegen de spuit vechtte.
en dat wil ik mijn paard niet aandoen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:27

Als ik moet kiezen tussen een spuitje of een kogel, ga ik toch voor het laatste.
Ik zie een spuit niet als diervriendelijker, het is meer het idee dat wij er als mens op na houden.

Beide is natuurlijk akelig, maar aangezien wij gemiddeld veel ouder worden dan paarden is de kans dat wij als paardenmensen dit mee moeten maken wel groot.

Ik heb twee keer voor die keus gestaan en als het weer zou moeten zou ik weer dezelfde keus maken. Het was voorbij voordat ze er erg in hadden.

Nebron

Re: Slachten vs. inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:34

Slachten zijn ze natuurlijk meteen dood, dus dat lijkt me een fijn idee. En dat inslapen gaat zo langzaam..
Maartoch, het idee dat ze in 'm gaan snijden enzo.. Bahbah. Ik weet niet.
Blij dat mijn vorige pony'tje zeker niet naar de slacht gaat, en die van daarvoor een natuurlijke dood had!

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:45

Ik ga voor slachten, paard is dan meteen weg.
Heb dit jaar mijn veulentje in moeten laten slapen omdat zij een gebroken pootje had.
en daar niks meer aan te doen was, dat duurde zo lang. en ze gaan er inderdaad tegen
vechten. Bij het schieten is het in 1sec gebeurt.
Als je voor een keuze staat, ga dan anders eerst eens kijken op het slachthuis, als
je dat hebt gezien denk je er mischien wel anders over, ik teminste wel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:12

veracarina schreef:
Heb dit jaar mijn veulentje in moeten laten slapen omdat zij een gebroken pootje had.
en daar niks meer aan te doen was, dat duurde zo lang. en ze gaan er inderdaad tegen
Als je voor een keuze staat, ga dan anders eerst eens kijken op het slachthuis, als

paard licht te barsten vand de pijn, jij lekker realex kijken op de sites van slachthuizen, beest barst het uit van de pijn, het is 22.30 's avonds, nu kun je natuurlijk niet terecht, laat jij je paard dan nog een halve nacht liggen met barstende pijn? ik weet het wel ;) DA!!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:44

Bij het euthanaseren van een paard worden ze eerst onder narcose gebracht zoals voor een operatie, daarna volgt pas het euthanasaat. Als dit netjes en met beleid gebeurd hoeft dat geen problemen op te leveren.
In de grote klinieken in Nederland worden dagelijks paarden onder narcose gebracht voor operaties, die gaan daar toch ook niet allemaal tegen vechten :? Wel is het in een kliniek makkelijker om de omstandigheden te controleren. Uitzonderingen zullen altijd voorkomen, het blijft immers een levend wezen. Maar er zijn ook uitzonderingen waarbij het schieten niet in 1 keer goed ging.

Schieten gebeurt niet met een kogel maar met een schietmasker waar een stalen pin uitschiet. Het paard is onmiddellijk weg. De omgeving in een slachthuis is schoon, paarden raken niet in paniek (hooguit van hun geëmotioneerde eigenaar) en ruiken de dood niet.

Ik heb heel goede ervaringen met beide methoden. Je kunt niet zwart-wit stellen dat het een beter is dan het ander. Het hangt van de situatie af.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:49

Verschilt per paard Ik heb paarden gehad ( toen was ik 10 is slachten natuurlijk echt iets waar je nooit van wil horen) 1 paard had een gebroken been en moest dus overlijden nou dat deden ze met een spuit eerst knalt je paard op de grond en denkt het beestje waar ben ik waarom kan ik niks meer en omdat haar hart nog goed was vechtte ze tegen de pijn !!! Dus in zon situatie zou ik nu kiezen voor (doodschieten niet slacht dus het vlees verkopen etc gewoon netjes thuis)

Maar ik heb een paar dvan 30 jaar gehad die was verlamd en lag op de grond DA kwam en spoot en hup gelijk weg (hoofd op mijn schoot)
Paard van 26 jaar met cushing enorm ziek koorts hoefbevangeheid etc die kon niet meer lopen dus een spuitje ze moest wel vallen maar was al zo zwak dat het gelijk ging en ze gaf al op dus ook zij sliep snel in
!!!

Het ligt puur aan de situatie !!

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:55

Sjors493 schreef:
veracarina schreef:

paard licht te barsten vand de pijn, jij lekker realex kijken op de sites van slachthuizen, beest barst het uit van de pijn, het is 22.30 's avonds, nu kun je natuurlijk niet terecht, laat jij je paard dan nog een halve nacht liggen met barstende pijn? ik weet het wel ;) DA!!

Je kunt kiezen voor noodslachting en ze komen ook aan huis voor dood schieten !! en sommige DA's kunnen het ook of gewoon vee artsen ( doen het ook bij koeien etc)

En als je paard ligt te barsten van de pijn ga je niet 'relaxed' op internet kijken !!!

DA kun je ook niet allemaal bereiken in de nacht !

Etc etc etc ik zie wel meer van jou opmerkingen bij mensen waarom moet het bij jou zo gemeen?
Je zou ook kunnen vragen aan VERACARINA hoe zou jij dit in de avond opknappen dan ?
Maar nee gelijk dus jij zit relaxd en jij laat je paard met pijn liggen !!

Er zijn tal lozen optie's maar een paard met gezond hart inslapen word best vaak een gevecht (ze willen namelijk niet door tenzij je er 1 hebt die depri is)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:02

Libje123 schreef:
Sjors493 schreef:

Je kunt kiezen voor noodslachting en ze komen ook aan huis voor dood schieten !! en sommige DA's kunnen het ook of gewoon vee artsen ( doen het ook bij koeien etc)

En als je paard ligt te barsten van de pijn ga je niet 'relaxed' op internet kijken !!!

DA kun je ook niet allemaal bereiken in de nacht !

Etc etc etc ik zie wel meer van jou opmerkingen bij mensen waarom moet het bij jou zo gemeen?
Je zou ook kunnen vragen aan VERACARINA hoe zou jij dit in de avond opknappen dan ?
Maar nee gelijk dus jij zit relaxd en jij laat je paard met pijn liggen !!

Er zijn tal lozen optie's maar een paard met gezond hart inslapen word best vaak een gevecht (ze willen namelijk niet door tenzij je er 1 hebt die depri is)

oké jou DA kun je niet midden in de nacht berijken (slecht hoor ;) ). mij Da kun je 24/7 berijken. maar als ze zo'n noodslachting komen uitvoeren dan is het lekkere stress voor de andere paarden ;)

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:08

Sjors !!! Heb ik gezegt dat MIJN da niet te bereiken is !!! Hou toch eens op met voor kauwen !!

Nood slachting word van andere paarden weggedaan !! dus niet bij de paarden zelf een paard mag je ook alleen slachten als ze nog kunnen lopen lukt dat niet maar liggen de paarden dan laat je ze in slapen !!
Simpel zoals vele al zeggen ligt aan de situatie

Lees eerst eens dingen voor je zo gaat reageren en lees eerst een goed wat ik tik voor jij voor mij alweer iets in vult !!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:08

Libje123 schreef:
Sjors !!! Heb ik gezegt dat MIJN da niet te bereiken is !!! Hou toch eens op met voor kauwen !!

Nood slachting word van andere paarden weggedaan !! dus niet bij de paarden zelf een paard mag je ook alleen slachten als ze nog kunnen lopen lukt dat niet maar liggen de paarden dan laat je ze in slapen !!
Simpel zoals vele al zeggen ligt aan de situatie

Lees eerst eens dingen voor je zo gaat reageren en lees eerst een goed wat ik tik voor jij voor mij alweer iets in vult !!

Libje, kijk even naar profiel van Sjors ;)

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:21

ik weet het niet want, ik heb geen paard maar als ik een paard had dan zou ik hem niet naar de slacht willen brengen want hij ruikt bloed en ziet andere paarden hangen. maar bij inslapen is die wel ik ze eigen stal in zijn omgeving maar ik las net dat ze er ook tegen kunnen gaan vechten.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:28

Hangt volledig van de situatie af. Bij een sterk verzwakt paard of noodsituatie (gebroken been o.i.d. waarbij wachten en/of vervoeren niet mogelijk is) zou ik kiezen voor inslapen. Maar bij iets waar je naartoe leeft en een paard wat ''in de kop'' nog goed is, zou ik voor de schietmethode kiezen. Maar dan wel op eigen locatie (dat kan ook) en niet voor de slacht (kan zelfs nog laten cremeren na het laten schieten). Narcose bij een vluchtdier (wat nog wil) kan heel akelig verlopen!

Ik heb de schietmethode 1 keer meegemaakt (was wel bij de slager) met de paard van een vriendin van mij, en dit ging zó snel! Paard was meteen weg, niks geen gevecht. Het is voor jezelf niet fijn om te zien maar hee, je kiest toch voor je paard??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:34

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:04

Zie de link van Jolliegirl. Er zijn al veel topics over dit onderwerp, ook recent. Bovendien is RT-D niet de juiste plaats voor een topic als dit, het is geen rijtechnische vraag.