Haflinger té voorwaarts in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farolover

Haflinger té voorwaarts in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:03

Hallo bokkers!

Ik zou graag tips van jullie willen. Mijn haflinger is een enorm pitte dame,
Buitenritjes vind ze geen probleem, dan is ze lekker rustig en ontspannen. Maar..
't rijden in de bak vind ze minder, dan is ze té actief, en wil ze alleen maar snel snel snel..
Tijdens het in rijden is ze hartstikke vervelend, ze gooit haar hoofd in de lucht, hinniken, en constant trippelen om te gaan draven. Ik ben nu steeds elke dag met haar in de bak aan het rijden, en rij veel figuren + overgangen om haar wat bij de les te houden. Ik laat haar meestal moe lopen door wat rondjes te gaan draven(Ook dan wil ze snel, maar dan zet ik haar direct op de volte zodra ze er vandoor wil gaan) dan is het goed en laat ze haar hoofdje iets zakken, en kan ik haar wat meer bij me houden. Maar dat is niet voor lang, als ik 10 min. later weer met haar ga draven gaat ze weer eerst snel snel, + weer op de volte zetten totdat ze weer rustiger word.. Haar energie lijkt soms niet op te raken :+

What to do ? Ik kreeg als tip om de slof te gebruiken, maar daar ben ik niet zo'n fan van ..

Origineel

Re: Haflinger té voorwaarts in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:05

Slof gaat daarvoor niet helpen, los je het probleem niet mee op.
Vorige instructrice zei altijd. Als je paard snel wilt & je probeert het tegen te houden dat werkt niet.
Je moet sneller dan je paard willen, dan houd het op.
Dus misschien dat je haar een keertje een beetje moet laten gaan & daarna aan het werk zetten ? :)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:06

Ik heb ook een heethoofdige KWPN'er! Ik rijd voornamelijk op voltes, maak veel overgangen en zoek de dingen op die ze moeilijk vind, zodat ze haar energie omzet in concentratie en werk! Ook wil een hele mulle bak nog wel eens helpen! Ik zou geen slof gaan gebruiken, want het enige dat je er mee opschiet is dat ze minder snel zal kunnen, maar als je hem eraf haalt is ze waarschijnlijk weer net zo snel!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:10

Ik zou eerlijk gezegd niet voor een mulle bak kiezen maar het paard goed aan het werk zetten. Belangrijker nog, wees zelf ontspannen en relaxed, ga niet klemmen en blijf ten alle tijden rustig. Ga steeds relaxed terug naar basis dingen maar hou het wel afwisselend. En beloon je paard goed wanneer zij netjes en rustig aan jouw hulpen is.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:11

Dieuwkee schreef:
Slof gaat daarvoor niet helpen, los je het probleem niet mee op.
Vorige instructrice zei altijd. Als je paard snel wilt & je probeert het tegen te houden dat werkt niet.
Je moet sneller dan je paard willen, dan houd het op.
Dus misschien dat je haar een keertje een beetje moet laten gaan & daarna aan het werk zetten ? :)

Bedankt voor je reactie,
Nee inderdaad dat dacht ik dus ook al, ga ook geen slof gebruiken :)
Maar tegen houden heeft inderdaad totaal geen zin, dan is het nog minder, en wil ze nog sneller.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:03

Maak gebruik van haar energie!
Ga lekker aan het werk en leer haar dingen, niet alleen voltes rijden om de snelheid er uit te halen.
Tempowisselingen, figuren etc.
Kijk wat ze kan, en ga daar mee aan de slag! ;)!

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:15

Ik heb ook zo'n pittige haflingerdame. ;)
Toch is het eerste waar ik mee aan het werk ga gehoorzaamheid. Daarin heel consequent te werk gaan.
Overgangen en tempo zijn echt van mij. In draf rijd ik haar dan wel eerst onder haar eigen tempo. Zo snel als hierin de controle is ga ik over tot overgang galop en hierin tempowisselingen. Omdat dit energie kost zet ik haar hierin echt aan het werk! Het duurt bij haar wel even maar dan loopt ze lekker ontspannen en is ze fijn te rijden.
Mogelijk een tip voor je: Wat bij mijn haflinger ook goed werkt is puur op zit rijden. Hierin overgangen stap, draf, galop en figuren rijden. Zelf balans laten zoeken, wat de snelheid er al wat uit haalt vaak. ;)

Wat krijgt ze daarnaast aan voer?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:00

Hier ook zo'n heethoofdje :P

ik rij met haar altijd heel heel veel overgangen, minimaal 2 per lange zijde als ze vervelend aan het doen is. Zodra ik voel dat zij ervandoor wil gaan, schijnovergang maken en dan in het juiste tempo weer doorrijden. Of kleine volte rijden zodat ze geen ruimte hebben om voluit te gaan. Die van mij snapt inmiddels het begrip rem en staat heel goed aan het been, ook het tempo is nu lekker onder controle. Heel veel succes met jouwe!

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:43

jesme schreef:
Ik heb ook zo'n pittige haflingerdame. ;)
Toch is het eerste waar ik mee aan het werk ga gehoorzaamheid. Daarin heel consequent te werk gaan.
Overgangen en tempo zijn echt van mij. In draf rijd ik haar dan wel eerst onder haar eigen tempo. Zo snel als hierin de controle is ga ik over tot overgang galop en hierin tempowisselingen. Omdat dit energie kost zet ik haar hierin echt aan het werk! Het duurt bij haar wel even maar dan loopt ze lekker ontspannen en is ze fijn te rijden.
Mogelijk een tip voor je: Wat bij mijn haflinger ook goed werkt is puur op zit rijden. Hierin overgangen stap, draf, galop en figuren rijden. Zelf balans laten zoeken, wat de snelheid er al wat uit haalt vaak. ;)

Wat krijgt ze daarnaast aan voer?

Dankje voor de tips,

Ze staat nu dag en nacht in het weiland, dus voornamelijk gras :+
en ze krijgt s'avonds brok.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:59

Graag gedaan.. ;)

Haal haar maar eens van de brok af!
Haflingers zijn een sober ras en hebben het in principe bij gewoon wat basis rijden niet nodig. De energie wordt dan verkeerd benut. Ze krijgt genoeg binnen door het gras waar ze op staat. Eventueel kan je een pluk hooi bijvoeren.

Succes!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:05

Is ze wel in evenwicht? Ik rijd soms een pony die wat scheef is en als ze dan niet in balans is gaat ze rennen. Je eerste reactie is de teugels aan te trekken, maar dan gaat ze alleen maar harder. Ik laat de teugels dan juist los en probeer haar met lichtrijden wat tegen te werken zodat ze terug moet in tempo.
Misschien helpt het ook wat om haar eerst even te longeren voor het rijden zodat ze even lekker kan rennen en de pit er een beetje uit is?

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:47

Supervixen schreef:
Is ze wel in evenwicht? Ik rijd soms een pony die wat scheef is en als ze dan niet in balans is gaat ze rennen. Je eerste reactie is de teugels aan te trekken, maar dan gaat ze alleen maar harder. Ik laat de teugels dan juist los en probeer haar met lichtrijden wat tegen te werken zodat ze terug moet in tempo.
Misschien helpt het ook wat om haar eerst even te longeren voor het rijden zodat ze even lekker kan rennen en de pit er een beetje uit is?

Nou ze heeft erg moeite met de rechterhand..(stelling) dan loopt ze helemaal met haar hoofdje naar buiten, en ze gaat idd wel sneller op de rechterhand..

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:50

Heel veel tempowisselingen rijden.
En je buitenteugel eraan houden als ze te hard gaat dan heel even druk zetten op je buitenteugel.

Ik heb prisies het zelfde probleem gehad met mijn haflinger.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:25

Voor het rijden longeren dat ze minder pittig wordt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:05