Probleem met overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MusicELINE

Probleem met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:50

Ik rijd sinds kort op een nieuw paardje, een 7-jarige KWPN ruin, en de dressuurbasis zit er absoluut nog niet in :') Ben er nu mee bezig en gaat zeer goed, begint te ontspannen in de rug en steeds meer nagevelijk te worden. Het paard is altijd met sporen gereden en dat is duidelijk te merken. Hij reageert dusdanig op beenhulpen dat ik hem kan versnellen in de gang waar hij in loopt, maar ik krijg hem alleen met mijn benen met geen mogelijkheid van stap naar draf of van draf naar galop. Ik hem hem nu aangeleerd om bij 'drrrrrraf' in draf over te gaan, en als ik twee keer klak met mijn tong weet hij dat hij in galop moet, waar hij goed op reageerd als ik been bijgeef. Maar zonder de stemhulp reageert hij ook niet op been.

Ik heb hem dat aangeleerd door de stemhulpen eerst met zweep te combineren, anders kreeg ik hem echt niet sneller. Nu heb ik de zweep niet meer nodig, maar ik wil eigenlijk ook wel weer van die stemhulpen af..

Dan punt nummer twee:
Als ik hem de galophulp geef (binnenbeen op en buitenbeen achter de singel_ gevolgd door de stemhulp, gaat ie raar lopen springen en loopt ie zichzelf vast. Terwijl als ik met beide benen op dezelfde plaats aandruk en mijn handen gewoon op dezelde plek houd en dan de stemhulp geef, hij wel goed aanspringt, ook in de goede galop. Hij reageert dus niet op de goede hulpen. Hij springt altijd wel uit zichzelf in de goede gelop aan, ookal heeft hij wel een voorkeursgalop.

Hoe leer ik dit paard om op normale hulpen te reageren :')

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:42

Niemand? :')

ik heb trouwens nog een klein probleempje. Als k ga doorzitten, is het voor hem het teken dat hij óf mag gaan stappen, óf in galop aan moet springen. Dus als ik ga doorzitten gaat hij de hele tijd harder en zachten draven omdat hij niet snapt wat hij moet doen, hij snapt niet dat hij gewoon kan blijven draven. Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Annabella

Re: Probleem met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:09

Les nemen!

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:33

Eigenlijk zocht ik meer een antwoord waar ik wat aan had. Les nemen is op dit moment voor mij financieel niet mogelijk, daar ben ik voor aan het sparen. Helaas verdient werken in een supermarkt niet zo denderend goed en is privéles duur.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:00

Voor het doorzitprobleem;
Probeer eens te gaan stappen, en aandraven terwijl je doorzit, dus je draaft 'doorzittend' aan.
Want ik denk niet dat hij dan gelijk in de galop gaat ;)
Probeer dat wat langere stukken te doen en dan wat schakelen in de draf, dan weer stappen.
Na een tijdje aandraven, na 3 passen doorzitten, en daarna weer lichtrijden.
Zo gaat hij snappen dat doorzitten ook niks kan betekenen :)

En om van de stemhulpen af te komen is moeilijk, je had beter de zweep kunnen combineren met je been, maar daar heb je nu niks aan.
Probeer het gewoon een beetje af te bouwen, en belonen als hij wat goed doet.

Dat met het aangalopperen en zichzelf vastlopen heb ik zelf ook nog wel eens last van.. Dus daar heb ik geen tips voor :+ Behalve dan dat je niet perongeluk naar voren moet gaan zitten als hij flipt :P

Hopelijk kan je er wat mee, en het gaat niet in een keer goed!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:04

Dat doorzitten heb ik ook last van gehad.
Dit heb ik met les moeten oefenen, door enkele passen te gaan doorzitten.
Zodra ik voelde dat ze het tempo veranderde of gespannen ging lopen, weer lichtrijden.
Dit kon ik telkens met langere stukjes uitbreiden. Het kostte wel wat tijd, maar mijn paard heeft het zo vrij makkelijk geleerd.

Voor de galop problemen zou ik ook geen oplossing weten.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:11

@ mika; ze geeft aan dat hij dan gelijk in stap of in galop gaat, dus dat is niet echt handig dan ;)
Ik denk dat jij meer bedoeld dat het doorzitten zelf moeilijk is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:35

Ja, ik dacht dat de TS dat ook bedoelde, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:05

Bedankt voor de tips allemaal!

@Nienke96 Ik combineerde alledrie, been, zweep en stem. Maar ik wilde eigenlijk zelf zo gauw mogelijk van die zweep af, ik ben er niet zo van gecharmeerd, omdat ik hem zelf nog wel eens geneigd ben te gebruiken terwijl dat niet nodig is, maar omdat ik hem vast heb is dat een beetje een automatisme. En ik kan idd wel doorzittend aandraven, verwacht ook niet dat hij dan meteen naar galop gaat.

Ik ga morgenavond weer rijden, zal het dan meteen even uitproberen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:15

Les duur? Ik heb een echt een toppertje van een instructrice en ik betaal 15 euro voor een half uur. Ik les 1x in de 2 weken en het gaat super zo. Sorry maar ik vind het echt een excuus van niks :+

Voor het probleem met de overgangen zul je zelf het tempo moeten gaan bepalen. Ga maar eens doorzitten voor een overgang naar de stap, maar ga pas stappen als jij dat wil. Dus voel je dat je paard inzakt om in stap te gaan, been erbij en in dat sukkeldrafje blijven. Je zult meer controle over het tempo moeten gaan nemen, iets wat je eigenlijk het beste vanuit de stap op kan bouwen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:35

MusicELINE schreef:
Het paard is altijd met sporen gereden en dat is duidelijk te merken. Hij reageert dusdanig op beenhulpen dat ik hem kan versnellen in de gang waar hij in loopt, maar ik krijg hem alleen met mijn benen met geen mogelijkheid van stap naar draf of van draf naar galop. Ik hem hem nu aangeleerd om bij 'drrrrrraf' in draf over te gaan, en als ik twee keer klak met mijn tong weet hij dat hij in galop moet, waar hij goed op reageerd als ik been bijgeef. Maar zonder de stemhulp reageert hij ook niet op been.

Ik heb hem dat aangeleerd door de stemhulpen eerst met zweep te combineren, anders kreeg ik hem echt niet sneller. Nu heb ik de zweep niet meer nodig, maar ik wil eigenlijk ook wel weer van die stemhulpen af..

Hoe leer ik dit paard om op normale hulpen te reageren :')

In principe doe je het wel goed, je geeft been, geen reactie, en dan een versterkte hulp met stem of zweep. Tot zover prima, maar de afwerking zou anders kunnen.

Als hij dan reageert op stem of zweep en je hebt je gewenste reactie en je blijft dan doorrijden (en misschien heb je hem zelfs beloond hiervoor) dan is dus hetgeen wat je hem hebt geleerd ......pas te reageren op stem en/of zweep.

Je moet daarom altijd een test uitvoeren. Heb je stem/zweep of spoorhulp nodig gehad om bijvoorbeeld aan te draven, ga dan direct weer terug naar stap en draaf opnieuw aan met alleen beenhulp. Reageert hij daar op....dan pas goed belonen!

Het zal een paar keer herhaald moeten worden voordat hij snapt dat hij moet reageren op een zachte beenhulp maar de aanhouder wint en paarden pikken dat best wel snel op en kun je op een gegeven moment weer met zachte hulpen rijden.

succes!