ik krijg pony niet in RECHTERGALLOP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TESSMIEN

ik krijg pony niet in RECHTERGALLOP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:07

Hallo ,
ik heb 3 jaar rij-ervaring en weer onderhand al
hoe je in welke gallop komt
(namelijk met behulp van je benen en in de hoek aangalloperen)
maar bij 1 pony lukt het mij niet om hem in de rechter te krijgen..
ook al ga ik de rechterkant op hij gaat in de linkergallop
(ik weet dat het gevaarlijk is)
..daarom TIPS GEVRAAGD ! _/-\o_

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: ik krijg pony niet in RECHTERGALLOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:26

Linkergalop op de rechterhand is niet gevaarlijk hoor, alleen niet de bedoeling. Soms ook wel, maar dat komt nog wel.

Begin op de rechterhand op een volte halve baan of in de hoek. Weet je het verschil tussen je buiten- en je binnenteugel? Je buitenteugel moet je er goed bijhouden, dus niet los laten hangen. Je binnenteugel doe je juist iets meer naar voren toe. Dan buitenbeen iets achter de singel, binnenbeen erop en drijvend en galop!

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:28

Weet dat het niet altijd geoorloofd is, maar het helpt ; rij op rechterhand, en stel in de hoek naar buiten : zo wordt hij gedwongen eerst het binnenbeen naar voren te brengen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:31

dandir schreef:
Weet dat het niet altijd geoorloofd is, maar het helpt ; rij op rechterhand, en stel in de hoek naar buiten : zo wordt hij gedwongen eerst het binnenbeen naar voren te brengen.

Dat wordt hij al als je gewoon een halve ophouding maakt op je buitenteugel. Kun je je binnenstelling handhaven.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:33

Bij een pony die er wat moeite mee heeft wil je buitenbeen vrij ver naar achter leggen en je binnenbeen echt goed op de singel houden, alleen daarmee aandrijven en goed rechterstellling vragen nog wel eens helpen ;) Als het dan goed gaat kun je je hulpen weer wat verfijnen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:44

Memories schreef:
Bij een pony die er wat moeite mee heeft wil je buitenbeen vrij ver naar achter leggen en je binnenbeen echt goed op de singel houden, alleen daarmee aandrijven en goed rechterstellling vragen nog wel eens helpen ;) Als het dan goed gaat kun je je hulpen weer wat verfijnen.

Waarom moet je je binnenbeen op de singel houden en dan drijven? Dan zit je op de singel te drijven.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:50

Dat is gewoon de term: "been op de singel" in tegenstelling tot "been achter de singel". Je kunt nooit echt óp de singel drijven, want dan ligt OF je zadel heel slecht, OF je zit ontzettend verkeerd. Kijk maar eens naar dit plaatje. Afbeelding

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:56

De grote vraag is doet hij dat ook bij andere?
In de meeste gevallen als een paard of pony niet of moeilijk in 1 galop wil aanspringen, is hij niet recht in zijn lijf.
Doet hij het alleen bij jou dan geef je of je hulp niet goed, of je zit scheef waardoor je hem uit balans brengt en daarom niet goed aan kan springen.

Mag ik er van uit gaan dat je op een manege rijdt?

Gewoon aan je instructrice vragen wat je het beste kunt doen. Die ziet jou en het paardje en weet als het goed is jou te vertellen waarom het niet lukt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:01

Japeloup schreef:
De grote vraag is doet hij dat ook bij andere?
In de meeste gevallen als een paard of pony niet of moeilijk in 1 galop wil aanspringen, is hij niet recht in zijn lijf.
Doet hij het alleen bij jou dan geef je of je hulp niet goed, of je zit scheef waardoor je hem uit balans brengt en daarom niet goed aan kan springen.

Mag ik er van uit gaan dat je op een manege rijdt?

Gewoon aan je instructrice vragen wat je het beste kunt doen. Die ziet jou en het paardje en weet als het goed is jou te vertellen waarom het niet lukt.

Helemaal mee eens...als het een manege paard is gaat het een moeilijk verhaal worden vrees ik!
Paard is scheef, en dat kan je eigenlijk alleen maar goed krijgen als het paard over de rug word gereden en recht word gemaakt.
ER zijn trouwens wel trucjes om het te proberen....lichtrijden op het binnen been ( dus verkeerde been eigenlijk) is er 1 van!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:05

Misschien heeft de pony pijn aan zijn rechtervoorbeen. Mijn oude pony deed dit ook, en na twee jaar kwamen we erachter dat ie artrose had (ik wil je niet bang maken.....).

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:13

de pony is duidelijk scheef. ik zou voltes rijden als ik jou was, als je rechts in galop aanspringt. goed los rijden enzo. ik denk dat dit een lastig geval is, aangezien de meeste maneges geen rechtrichten op het programma hebben. het is iets wat je niet zomaar leert, en wat veel geduld vraagt. probeer in alle oefeningen veel stelling rechts te vragen, ook als je linksom gaat, maar niet teveel. hou ballans. een handige oefening; af wenden bij de E, wachten tot je pony een kant kiest aan de overkant. kiest hij links stuur je met je binnen teugel naar rechts en anders om. zo leer je hem op zn eigen benen lopen en niet te vallen. andere oefening; hoefslag volgen, binnen teugel los laten en buiten teugel optillen. als je pony de buitenteugel neemt los laten en voorwaarts rijden. komt het hoofd weer omhoog herhaal je de oefening.
deze oefeningen kan je eindeloos doen haha. maar eigenlijk is het ene beetje verloren zaak met een manege pony.. spreek uit ervaring.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:14

veersche schreef:
Misschien heeft de pony pijn aan zijn rechtervoorbeen. Mijn oude pony deed dit ook, en na twee jaar kwamen we erachter dat ie artrose had (ik wil je niet bang maken.....).

Of juist links achter want daarmee moet hij afzetten om aan te kunnen springen in de rechter galop.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:16

@Japeloup: Dat kan ook. Bij de mijne zat het linksvoor. Hij ging met momenten moeilijk in de linkergalop en wilde met springen ook nooit op zijn linkervoorbeen landen. Achteraf gezien is het allemaal heel erg begrijpelijk maar daar denk je op zo'n moment niet aan...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:09

Rijerijerije schreef:
Dat is gewoon de term: "been op de singel" in tegenstelling tot "been achter de singel". Je kunt nooit echt óp de singel drijven, want dan ligt OF je zadel heel slecht, OF je zit ontzettend verkeerd. Kijk maar eens naar dit plaatje. Afbeelding

Ik ken de term, maar ben er een beetje tegen. Er zijn er zat die door deze term dus echt op de singel drijven. Vandaar dat ik om uitleg vroeg, heb het gevoel dat er vaak maar iets wordt gezegd en niet wordt uitgelegd hoe je een correct een hulp moet geven.

Zelf ben ik er ook niet van dat je met alleen deze hulpen een paard in de goede galop krijgt (ja als je een makkelijk paard hebt), er komt wel meer bij kijken dan been naar achter, binnenbeen drijven en stelling vragen (want stelling vragen is voor heel veel ook onbekend hoe dat correct moet).