Dressuur wedstrijd op Postawa, graag tips.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iljavdm

Dressuur wedstrijd op Postawa, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:12

Hee
Ik had 16 april een dressuurwedstrijd op postawa, ik deed f6 het was de eerste fnrs wedstrijd op deze manege.
Mn niveau is dus f6, ik wil graag de volgende keer de proef beter rijden en daaarom wil ik wat tips,
ik ben bezig om haar rustig te houden en goed door de hoeken rijden.
Dat is ook waar ik mee bezig ben om het beter te krijgen.
deze keer had ik 218 punten.

Hier is een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=HMhROVZCU3c
ps: het is het hele filmpje dus duurt wat lang.

Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:32

Allereerst vind ik dat je netjes gereden hebt :j
Je zegt dat je bezig bent haar rustig te houden, maar volgens mij mag alles een stuk actiever :D De aanleuning is niet constant, en als ze nageeft/afbuigt blijft ze imo nog erg strak in het lijf (valse knik). Dit zou ik oplossen door haar, allereerst een stuk meer vooruit te rijden en je teugel iets langer laten, zodat ze ook ruimte heeft om te zakken en niet zo opgekropt blijft lopen. Probeer het tempo te regelen met je zit. En probeer haar door de kaak te houden, zodra je merkt dat ze weer omhoog wil komen meteen corrigeren met weerstandbiedende hand en been. Je moet haar voor zijn, zeg maar.

En vooral met losrijden haar niet te kort houden, lekker lang en laag in de hals en dan actief rijden en veel buigingsoefeningen doen. Dan zul je merken dat wanneer je haar voor de proef oppakt, ze een stuk losser in het lijf is.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:03

Zwartsnoepje schreef:
Allereerst vind ik dat je netjes gereden hebt :j
Je zegt dat je bezig bent haar rustig te houden, maar volgens mij mag alles een stuk actiever :D De aanleuning is niet constant, en als ze nageeft/afbuigt blijft ze imo nog erg strak in het lijf (valse knik). Dit zou ik oplossen door haar, allereerst een stuk meer vooruit te rijden en je teugel iets langer laten, zodat ze ook ruimte heeft om te zakken en niet zo opgekropt blijft lopen. Probeer het tempo te regelen met je zit. En probeer haar door de kaak te houden, zodra je merkt dat ze weer omhoog wil komen meteen corrigeren met weerstandbiedende hand en been. Je moet haar voor zijn, zeg maar.

En vooral met losrijden haar niet te kort houden, lekker lang en laag in de hals en dan actief rijden en veel buigingsoefeningen doen. Dan zul je merken dat wanneer je haar voor de proef oppakt, ze een stuk losser in het lijf is.

okee dankjeewel
:D *D

ineminne96

Re: Dressuur wedstrijd op Postawa, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:15

Hey , ik bekeek je filmpje even, wat een mooi paard !
wel heeft ze op sommige momenten buitenstelling, terwijl je haar eigenlijk binnenstelling zou moeten geven, maar dat heeft misschien te maken met dat ze niet door de hoeken wilt... ?
Op sommige momenten ben je ook streng met je hand ( 3.45 )
Maar wel een compliment voor je zit !
Je komt er wel ! Goed bezig !

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:28

Wat de eerste reactie ook al was, van mij mocht het ook wel wat actiever. Bij het halthouden en groeten laat haar dan rustig stilstaan voordat je groet en verder rijdt, let ook op dat je recht vooruitgaat na het groeten. Probeer ook je been ietsje stiller te houden en wat al was gezegd meer stelling in de hoeken. Verder heb ej het erg netjes gereden hoor:)

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:42

@ inepeet; Ja dat ik streng met mn hand was kwam omdat ze ging galopperen terwijl dat niet moest ;S
Dankjewel voor je tips ! :D
@ esmee_stip; dankje, ik zal er op letten!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:19

Dat is grappig, dit paard ken ik van 'vroeger'! Ik wist niet dat ze verkocht was aan een manege? Dat dat ze naar een particulier was gegaan. Mooi dat het goed gaat met rijden, want het is/was niet een al te makkelijk paard om te rijden herinner ik mij nog.
Ook ik vind dat alles net wat sneller mag. Volgens mij reageert ze ook niet snel op je been of wel?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:19

Ze lijkt wat stomp op je been, en als je langs de camera komt zie ik je vaak kneden met je binnenhand..
Ik snap waar je heen wilt met dit paard, maar je moet wel duidelijk aangeven wanneer ze nou goed loopt en waarvoor jou kneepje nu bedoelt is.
Je ziet dat ze erg aan't zoeken is.
Ook in de hoeken - buitenteugel er goed bij en binnenbeen! je scheurt echt door de hoeken :D
Ook is ze er af en toe niet helemaal geconcentreerd bij; dan zie je haar echt flierefluiten :P

Verder een netjes proefje ;).

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:26

Oke, dankje ik zal er op letten

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:43

Coby schreef:
Dat is grappig, dit paard ken ik van 'vroeger'! Ik wist niet dat ze verkocht was aan een manege? Dat dat ze naar een particulier was gegaan. Mooi dat het goed gaat met rijden, want het is/was niet een al te makkelijk paard om te rijden herinner ik mij nog.
Ook ik vind dat alles net wat sneller mag. Volgens mij reageert ze ook niet snel op je been of wel?

Ze was ook naar een particulier gegaan helaas heeft die haar dus verkocht aan de manege |(
Postawa valt af en toe behoorlijk door je binnenbeen, heb het idee dat ze niet echt luistert naar je hulp op dat moment.
Zitten mooie stukjes tussen dan zie ik dat ze echt de aanleuning op zoekt.
Verder valt mij op in het begin van het proefje met het van hand veranderen in stap dat jezelf wat scheef zit (kan het fout hebben maar het lijkt zo)
Meer met been rijden en minder van voor (met de hand) dan komt ze vanzelf wel :j

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:57

Okee, dankjewel ik zal er op letten ;D

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:33

ik vind het netjes gereden! (:
en meer doorrijden. zegmaar netzoals ze ^^ ook zegt. zodat ie kan zakken.
maar veder heel netjes! (:

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:32

Okee dankjewel
Volgende keer zal ik wat doorrijden :D