Hoe richt je een paard goed recht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meltuttebel

Hoe richt je een paard goed recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:07

Hee allemaal,

Ik hoor van verschillende mensen dat het een goed ding is om mijn paard eens anders te gaan rijden, oftewel vooral bezig gaan met het recht rijden..
Hoe doe je dit precies ? Ik heb al meegekregen dat een goed voorwaarts tempo en ontspanning op de handen een must zijn..
Heeft iemand verder nog een tip ?

groetjes,

Mariposa11

Re: Hoe richt je een paard goed recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:08

Ja les nemen van iemand die weet hoe het moet ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:09

Recht richten wil zeggen: Aan beide kanten even gymnastisch maken. Hij moet dus geen moeilijke of makkelijke kant meer hebben. Dus naar welke kant buigt jouw paard het moeilijkste? Op welke teugel is hij sterk en welke kant laat hij los?

Recht richten doe je door aandacht te besteden aan die moeilijke kant zodat hij 'recht' wordt, aan beide kanten gelijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:10

Les nemen anders lukt het niet, ik heb les en moet je vertellen het is heel moeilijk hoor.Maar mijn paard vind het minder moeilijk dan ik het vind.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:13

Als je er al wat over wilt lezen kijk dan eens op sites van b.v. Marijke de Jong en antoine de Bodt. Zeker op de site van Marijke staat echt heel veel uitgelegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:14

Ga met Maris mee. Vooral de website van Marijke is heel goed en duidelijk. En verder kom je echt niet om les heen.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:14

je moet gaan spiegelen wat je links om doet moet je rechts om ook doen en niet wat veel mensen denken alleen of meer op de moeilijke kant dan je die te veel belasten

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:17

Jij bij antoine had ik al gekeken, maar ik zal ook even bij Marijke gaan kijken (:
En raden jullie aan om een lesgever te zoeken die daar speciaal op gericht is ?
Want antoine is voor mij best lastig omdat ik helemaal boven in het land woon..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:18

Gewoon een goede instructeur is ook prima. Ik zou maar even van AdB wegblijven. Gewoon les nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:18

Ja je moet iemand vinden die de papieren heeft gehaald, recht richten is een vak apart.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:19

Zowel Antoine als Marijke hebben veel instructeurs opgeleid die door heel het land verspreid zitten. Misschien is het eerst handiger als je weet hoe je ongeveer wilt gaan rijden. De methodes van rijden van Marijke en antoine verschillen nog al. en natuurlijk zijn er ook nog andere "methodes" hoe je kan rechtrichten. Het is maar net wat er bij jou en je paard past. Waar je een goed gevoel bij hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:21

Wil je gaan recht richten om dat een ander het zegt of wil je het zelf ook das een heel verschil.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:25

Ik wil graag wat het beste is voor mijn paard..
Hij loopt namelijk niet zuiver..
Twee jaar geleden heb ik rugklachten met hen gehad maar die zijn opgelost , (dat denk ik omdat hij een veel sterkere rug heeft gekregen en ik nog steeds veel oefeningen met hem doe aan de longe, en een da heeft het gezegd) , alleen daarna bleef hij niet zuiver lopen, toen is er extreem lichte artrose bij hem geconstanteerd maar hij had niet echt de symptonen van artrose ( artrose gaat weg of verminderd heel erg naarmate het paard warm is).
Het punt is wel dat mijn paard nog wel heel mooi kan lopen en erg soepel is, krijg nog regelmatig complimenten dat ie zo lekker loopt alleen hij loopt gewoon niet regelmatig !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:27

Oh dan trek ik me terug uit deze discussie. Ik weet dat AdB zichzelf waagt aan onregelmatige paarden maar een 'normale' instructeur niet.
Tenzij hij alleen in bepaalde gevallen onregelmatig is, dan is hij teugelkreupel. Maar ook onregelmatig aan een lange teugel?? Nee dan zou ik er niet eens mee gaan rijden.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:30

Wat is precies teugelkreupel ?
Hij loopt niet altijd onregelmatig , sommige stukken onder de ruiter niet , en aan de longe meestal ook niet..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:32

meltuttebel schreef:
Wat is precies teugelkreupel ?
Hij loopt niet altijd onregelmatig , sommige stukken onder de ruiter niet , en aan de longe meestal ook niet..

Teugelkreupel is een onttrekken aan de aanleuning en de rechtgerichtheid. Onttrekken aan een belasting van bijv. het binnenachterbeen.
Als je paard dus erg scheef is, kan hij bij belasting van zijn moeilijke kant dus onregelmatig gaan lopen.

Maar dat is alleen onder het zadel in verbinding. (of aan de longe bijzet).
Hij moet dan helemaal regelmatig zijn aan een lange teugel of zonder verbinding en zonder ruiter.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:36

oke, dat lijkt wel behoorlijk erg op de symptonen van mijn paard..
Weet je ook wat kun je hieraan zou kunnen doen ?
Iig om mee te beginnen ?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:39

op http://www.paardenrecht.org vind je verschillende instructrice die volgens de methode van Antoine de Bodt lesgeven. Aantal jaren geleden is bij het paard van een vriendin ook artrose geconstateerd, maar die loopt, dankzij deze methode weer als een trein! Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:40

meltuttebel schreef:
oke, dat lijkt wel behoorlijk erg op de symptonen van mijn paard..
Weet je ook wat kun je hieraan zou kunnen doen ?
Iig om mee te beginnen ?

Ja rechtrichten. :+
Dus idd goed les nemen. Paarden die lang teugelkreupel zijn, kunnen dit ook blijven gebruiken om onder het werk uit te komen. Kan een lastig probleem zijn.

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:18

Antoine geeft ook in Joure en Sonnega, dus ook bovenin het land ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:03

Dit is niet echt Medisch, dus verplaats ik dit van MD naar RT-D.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:01

mijn paard is ook niet goed recht en ben er heel hard mee aant werk. Phoe wat is dat lastig zeg. Ik moet helemaal tegen mijn gevoelens in gaan en les is dan echt een must. Ik heb elke week privé les van mijn ZZl instructrice en die zegt ook dat het heel moeilijk voor mij is. Het gaat al stukken beter! In de les hebben we er nu 2 keer aan gewerkt en het gaat al beter. Hij wordt steeds rechter, het beste is dan ook om op de binnenhoefslag te gaan rijden zodat ze niet gaan hangen op de bakrand.
Ik ga ook maar eens kijken op de site van Marijke de Jong :)