te diep lopen voelt goed voor mij.. hoe oplossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

te diep lopen voelt goed voor mij.. hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:30

ik rij nu een jaartje een fries.
de laatste tijd ging het super mis met de aanleuning.. helemaal draaien en gek doen moet haar hoofd.
ze is naar de tandarts geweest en nou dit wordt steeds een beetje beter en nou kom ik mijn oude probleem weer tegen.

het is een fries die graag mag opkroppen.. ze is voorwaarts van haar zelf (niet altijd aan het been :o )
en dan krult ze ook nog eens op. ik moet dus echte met lengte in de hals gaan rijden.
nou wil ik dat ook heel graag, snap waarom dat beter is etc etc. (hoe het voor elkaar te krijgen is nog zeker lastig).

maar mijn gevoel zegt dat ik haar te diep moet rijden zeg maar. dan pas voel ik de ontspanning die ik zoek.
dan pas laats ze los voor mijn gevoel en heb ik de controle.

hoe kom ik van dit gevoel af? geestelijk bij mij, hoe vertaal ik dit in het rijden.

wanneer ik haar op lengte probeer te rijden ben ik ook de hele aanleuning kwijt. ik vind dit zo lastig.

dit is de houding waarbij ik me goed voel:¨
Afbeelding
maar dat is dus eigenijk te diep.
je wilt het neusje er meer uit en meer lengte in de hals

Susyb

Re: te diep lopen voelt goed voor mij.. hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:31

Ik herken me helemaal in jou verhaal dus ik ga even meelezen :) heb zelf ook een fries die dit doet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:25

Volgt ze wel je hand als je wilt halsstrekken?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:27

Laatst bijgewerkt door Resfeber op 02-05-11 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:29

Kijk eens naar waar het achterbeen neerkomt op deze foto. En besef je dat ze weliswaar van voren loslaat, maar in deze houding dus niet genoeg kracht heeft om te het achterbeen nog door te komen, en je haar dus steeds meer op kop gaat rijden...Dat moet toch een motivatie zijn om haar niet zo te laten lopen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:30

zo zie ik (jammer genoeg) heel veel friezen lopen als ik op wedstrijd ga. Je zou haar wat meer voorwaarts-neerwaarts moeten gaan rijden. Met nadruk op voorwaarts zodat ze meer rek kan gaan maken in haar hals en jou hand gaat volgen. En zoiets heb je niet na 1 of 2 dagen opgelost, daar gaat tijd overheen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:06

Handen naar voren doen wanneer te diep, naar bovenhalen op de buitenteugel. Verder kan je als ze te diep gaat kan je aanspringen in gallop zodat ze wel naar boven moet komen en dan als ze hoog en aan de teugel is weer in draf, zakt ze, weer aanspringen. Ze zal snel klaar zijn met te diep lopen op deze manier.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:14

Tja, dit is het makkelijkst op de lossen met goed les.
Probeer het neusje naar voren te rijden, niet naar beneden.
Evt. met een halve ophouding naar boven even het hoofd omhoog halen en weer naar voren rijden opdat de hals zich naar voren uitlegt.

Mijn Friesse merrie is een schoolvoorbeeld van een Fries met eigen houding en kan keurig ronde na ronde met haar kin op haar borst lopen.

Ik rij haar zo open mogelijk in nek en kaak en dan heeft ze een halshouding waar je U tegen zegt. :D

Kost veel tijd en moeite, maar uiteindelijk heb je dan ook wat, hihi.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:15

Dat het goed voelt komt omdat je als ruiter kunt zien dat je de hals gebogen is.
Voor ons gevoel is dat de bedoeling en dus juist.

Dan komt er nog bij dat een paard wat zo diep gaat zich onttrekt aan het werk, nauwelijks druk op de teugels etc. maakt dat het allemaal goed voelt. Maar als je beter gaat kijken kun je als ruiter heel goed zien wanneer een paard nageeflijk gaat of wanneer er een valse knik tussen wervel 2 & 3 zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:18

Het gevoel dat jij hebt geleerd als "goed" is dat niet eigenlijk het gevoel van achter de teugel. Iig dat is iets wat ik veel zie. Mensen denken pas dat het paard los laat, wanneer hij achter de teugel word gereden. Want dan pas hebben ze het gevoel van "niks in handen hebben" terwijl nagefelijkheid. Het gevoel moet zijn van contact met de mond.

En tsja hoe kom je er vanaf? door goed les te nemen. Dat iemand jou verteld wanneer hij goed loopt, en dat jij daar uit eindelijk ook een gevoel aan gaat koppelen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:22

bedankt voor de tips.. ik zal vanavond nog ff fotos toeveogen voor meer beeld.

dat ik haar naar voren moet rijden was bekend. zegt de instructrice ook.
daar werken we ook aan. aan het been en naar voren.. maar meestal gaat ze dan racen (ook ontrekken aan het werk).

`@chaos, je slaat de spijker op zijn kop. nini_roosje, idem..
ik weet dat nageeflijkheid een constande druk is. maar hoeveel druk is normaal.. vind het lastig.

ik heb les en werk er ook aan en weet ook dat dat het probleem is.
moet moet voelen wanener het goed is en dan niet nog eens doorvragen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:27

Niet een contstande druk, maar een constante, licht verende verbinding.

En vergeet niet dat een nageeflijkheid voortkomt uit een correct gereden paard. Dus eerst goed aan het been rijden met het neusje desnoods in de lucht. Vanuit voorwaartse activiteit en een ondertredend achterbeen gaan ze vanzelf zakken. Aan jou dan de taak om te waken met je been voor opkrullen. Dus hals uitleggen naar voren mag, hals kort maken naar beneden toe mag absoluut niet.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:32

Als ik het dan even mag samenvatten:
* je weet dat ze te rond loopt en dat ze daardoor haar rug niet goed kan gebruiken
* je weet dat ze achter jouw hulpen gaat lopen
* je weet hoe je het op moet lossen, door voorwaarts rijden met een open verbinding (been is voorwaarts en ophouding is terug, bij zowel het naar voren rijden als het terug rijden moet het een hulp voldoende zijn, dit kun je steeds meer verfijnen)

Dus eigenlijk weet je al aardig veel, nu moet je nog leren om je eigen gevoel te ontwikkelen. Dat kun je leren in je les, door je training regelmatig te filmen (om gevoel en hoe het er uitziet te leren matchen) en het idee los te gaan laten dat ze te rond moet lopen, je moet dus leren om je eigen gevoel van 'fout' als goed te gaan zijn.

Ik vind het al goed dat je weet dat je eraan moet werken, ik zeg altijd dat dat de eerste stap is om jezelf en je paard te verbeteren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:34

Jou Nanda is een Abel, is zij exzeem-paard of niet?
Ik heb een Friesse merrie Nanda gehad van Abel. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:34

Spiegels zijn ook een mooie referentie voor je halshouding. Rij je daarmee?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:35

Ik vind het eigenlijk super goed dat je inziet dat dit niet zo goed is en dat je dit wilt veranderen +:)+ .

Wat ik je nog als tips kan geven, ik rij nu sinds kort op een spaans paard, dus ook het barokke ras.
-constand overgangen rijden: van het moment dat hij probeert weg te lopen moet ik stil staan (en dat wel meteen ook), dit dus als ik in stap ben.
- in draf moet ik telkens weer met zit trager op en neer gaan zodat ie niet wegloopt. Aan de teugels hard trekken mag ik niet, dus zo kan ie eigenlijk niet opkrullen.
- verder wat een supergoede tip is: constant wendingen maken: voltes, grote acht, slangenvolte. Zo vb moet ik eerst een grote acht doen en dan mag ik 1 lange zijde zijn hals laten strekken en hem sneller laten gaan om dan vervolgens weer een grote acht te doen. Moeilijk, maar je leert ze erdoor goed beheersen.

hopelijk heb je hier wat aan!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:42

Aanvulling op Charlot haar verhaal:

En rijd je overgangen KLEIN.
Probeer vanuit een iets verzamelde stap/draf je overgangen te rijden naar draf/galop. Plaats de buitenschouder ietsjes naar binnen. Dan is het al makkelijk om onder te treden in de overgangen en "rond" een overgang te rijden. Overgang terug ook eerst opvangen en beetje sluiten.

Mijn motto is: Maak het je paard gemakkelijk het goed voor je te doen!! Dan kunnen jullie beiden fijn rijden. Dus niet te veel in een keer verwachten, maar stapje voor stapje werken.

Als je paard gaat rennen voor je been direct stilzetten. Rennen is absoluut niet de bedoeling. Als iets niet lukt begin je gewoon overnieuw. Niet boos of frusti raken, je paard moet leren dat het prettiger is met de neus eruit te gaan.

Buitenteugel bepaalt Tempo, richting en halshouding. Dus zorg dat die er ten alle tijden bij is.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:29

Als ze te diep gaat, even met je kuiten drukken,zodat ze er weer 'bij' is, of een klein tikje met de zweep (als ze daar niet te heet van word). Zo heeft mijn toenmalige instructrice mij het geleerd, en dat werkte echt prima. En echt proberen om de teugels niet zo 'strak' te houden zodat ze in die krul loopt, als ze dan te druk word, overzetten in de stap, of een kleine volte draaien.

even offtopic :o , waar heb je les? Dit omdat Nanda niet zo ver bij dokkum weg woont (toch? )

Wens je succes!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:34

Je teugel moet (kwa druk) voelen als een soort elastiekje :D zo ooit geleerd van een ''hoge'' leermeester.
Zoals vele hier al zeggen, op deze manier kan je paard nooit stijgen en er achter mooi actief onder komen.
Het paard moet jouw hand volgen en als hij dat niet doet heb je ook geen aanleuning ;)

Stel je eens voor met rijden dat jouw teugels 2 stokjes zijn en je haar neus dus met twee teugels iets naar voren duwt.
Vergeet je activiteit niet. Alleen bijdrijven helpt niet, je moet altijd open staan met je hand.
Ga daar eens lekker mee aan de slag! /3

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:17

bij mijn paard hebben we dit opgelost door de handen wat hoger te houden. zo breng je het hoofd wat omhoog veel overgangen rijden. en tijdens het werk een (pauze) in lassen wat stappen en draven met de lange teugel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:00

Als je je handen hoog gaat houden leg je het bit op een ongemakkelijke manier in de mond waardoor de reactie idd het hoofd heffen zal zijn. Maar dat is niet de manier. Een halve ophouding helpt, maar meer als dat zou ik niet doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:05

Vanuit die houding die voor jou goed voelt(en zoals op de foto die je plaatst) ga je simpelweg je teugels stukje bij beetje uitschuiven. Even wachten tot ze volgt en dan weer een beetje langer. Zo schuif je haar hals steeds verder naar voren en beneden uit. Naar voren rijden mag je eigenlijk pas doen als ze haar rug ontspant en buik aanspant, dan pas kan ze de juiste balans blijven houden. Naar voren rijden met een paard wat de rug nog vasthoudt is hetzelfde als gaan rennen als je zelf rugpijn hebt, met een zware rugzak op. Gaat pijn doen, en een fries zal op spanning in de rug doorgaans gaan vluchten. Dat is niet wat je wil. Eerst die ontspanning erin en dan weer fijn voorwaarts gaan rijden, dan train je ook daadwerkelijk iets.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:10

Beste TS, ik heb qua tips niets aanvullends te zeggen op wat hierboven al gezegd is. Maar 1 ding wil ik toch kwijt;
Wat absoluut verfrissend, éérlijk en integer zoals jij je verhaal vertelt. Ik denk eerlijk gezegd dat héél veel ruiters dit herkennen, en als ze eerlijk naar zichzelf durven kijken moeten bekennen dat ze ( zo nu en dan) iets doen waarvan ze weten dat het misschien niet helemaal in de haak is, maar het blíjven doen, inderdaad omdat het "goed' voelt.

Kortom: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ TS, jij gaat er absoluut komen ( met zoveel moedige eerlijkheid!!)

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:00

ik volg ook even heb namelijk ook een half friesje die dit doet.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:39

Joltsje schreef:
bedankt voor de tips.. ik zal vanavond nog ff fotos toeveogen voor meer beeld.

dat ik haar naar voren moet rijden was bekend. zegt de instructrice ook.
daar werken we ook aan. aan het been en naar voren.. maar meestal gaat ze dan racen (ook ontrekken aan het werk).

`@chaos, je slaat de spijker op zijn kop. nini_roosje, idem..
ik weet dat nageeflijkheid een constande druk is. maar hoeveel druk is normaal.. vind het lastig.

ik heb les en werk er ook aan en weet ook dat dat het probleem is.
moet moet voelen wanener het goed is en dan niet nog eens doorvragen.

Had je nog meer foto's? :)
Volgens mij had je de vraag nog niet beantwoord of ze je hand volgt als je haar meer teugellengte geeft, is dit wel het geval, dan zou ik in dit geval haar laten uitschuiven zodra ze te diep gaat lopen. Uiteraard in combinatie met je been zodat ze je hand gaat opzoeken tot een bepaald punt. Gaat het paard ook meteen te diep lopen als je van halsstrekken haar weer oppakt? Of komt het meer door jezelf dat je haar zelf te diep vraagt terwijl ze allang bij de loodlijn is?

Chaos schreef:
Als je je handen hoog gaat houden leg je het bit op een ongemakkelijke manier in de mond waardoor de reactie idd het hoofd heffen zal zijn. Maar dat is niet de manier. Een halve ophouding helpt, maar meer als dat zou ik niet doen.

Precies dat dacht ik ook. Hoe meer je gaat veranderen in handhoogte, hoe rommeliger het wordt.