Gisela, tweede keer erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Gisela, tweede keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 16:42

Hai!
Na lang twijfelen heb ik toch besloten de foto's te plaatsen.

Sinds kort rijd ik een Friese merrie van ongeveer 8 à 9 jaar jong.
Gisela is een prachtige merrie van Tsjerk.
Ze is al een maand of 3/4 niet onder het zadel geweest, vanwege gebrek aan ruiter/amazone.
Gisela is fijn te rijden, en ook erg ontspannen vaak, al is het vertrouwen van haar kant vaak nog ver te zoeken.
Dit zijn de foto's van de tweede(of derde?) keer erop.
Het gaat steeds beter.
Ze is alleen gespannen als ik wat te vaak rijd. Dan wordt het al gauw serieus en dat vind ze moeilijk.
Dan is alles opeens eng, en dan weet ik dat ik haar even een paar dagen niet moet rijden.
Vaak laat ik haar op de lange zijde nog wat te hard lopen, dit kun je ook op de foto's zien.
maar dit gebeurt gauw, omdat ik haar dan ontspannen heb, op de korte zijde is vaak vanalles te zien, waardoor ik-zelf ook gespannen ga zitten. dit is eruit op de lange zijde.

Ohja! Als ze ontspant geef ik haar vaak zoveel mogelijk teugel, om de ontspanning te stimuleren, maar dat is vaak iets de veel :o .
Verder zijn de beugels nu twee gaten langer gemaakt, dit was even zo 'kort', omdat ik anders niet stabiel genoeg zat.

Ook vind ik het goed dat er spanningfoto's tussen zitten, want ik denk dat je daar het meeste van kan leren, en ik verwacht van jullie eigenlijk wat tips om de spanning steeds stukje bij beetje minder te maken.
De spanning wordt wel steeds minder, dus daar ben ik blij om.

Wees een beetje lief voor me?
Let Op!
Op de foto's was ze dus erg gespannen, dit komt denk ik puur omdat ik haar dan wat te vaak rijd. Ik ben me hier dus ook van bewust.
Op alle foto's rust een copyright, dus gelieve de foto's NIET te kopiëren.

1)
Afbeelding

2) Hier kun je goed zien dat ik haar te hard laat gaan
Afbeelding

3)
Afbeelding

4) Ook hier kun je goed zien dat ik haar te hard laat gaan, maar ik ben wel erg blij met dit voetenwerk.
Afbeelding

5) En hier is weer duidelijk te zien dat ik de teugels teveel van me af 'gooi'.
Afbeelding

Qilan

Re: Gisela, tweede keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:01

Ik vind dat je beugels best wat langer kunnen en zo kan je je hakken uitdrukken :)

en dan zal je vanzelf wat naar achteren gaan zitten. Ook je armen kunnen wat meer een knik erin en je handne wat hoger en recht op.

verder vind ik het er goed uitzien voor de 2e keer

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:08

Dankje!
Ja, de beugels zijn nu twee gaten lager, even de OP lezen.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:12

Ik keek alleen even snel naar de foto's moest egelijkerdtijd pizza bestellen haha, misschien kan je ook gaan zoeken naar een ander zadle of je moet de springsport in gaan willen := met een friesje :D

Ze loopt wle met suepr veel kracht erg gaaf om te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:13

indd beugels lekker lang (maar dat heb je al gedaan lees ik)
en wat meer in het midden van je zadel zitten. en lijkt het zo of ligt je zadel heel ver naar voren? misschien kan je daar even op letten (: verder ziet het er goed uit~!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:16

Ziet er leuk uit, net mijn Tsjerk merrie hihi!
Maar als ik jou was zou ik haar eerst op haar eigen benen laten lopen, en gewoon contact houden, en de teugels niet los gooien.
Echt een leuke merrie, je bent goed bezig, lekker zo doorgaan hoor!!! :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:16

nee zadel ligt wel goed zo, volgens mij..
ja, ik zit wat achterin het zadel inderdaad, maar ik zit ook scheef, dus daar ben ik inderdaad nu ook goed mee bezig dat ik wat meer voorin het zadel ga zitten en op beide zitbeenknobbels! :D
Het is gewoon een wintec VZH zadel met breden boom.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:17

nataly_ schreef:
Ziet er leuk uit, net mijn Tsjerk merrie hihi!
Maar als ik jou was zou ik haar eerst op haar eigen benen laten lopen, en gewoon contact houden, en de teugels niet los gooien.
Echt een leuke merrie, je bent goed bezig, lekker zo doorgaan hoor!!! :D

hoe kan ik dit het beste laten doen??

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:17

Ik vind jullie een mooie combinatie :D
In je armen mag inderdaad wat meer een knik (heb ik zelf ook altijd last van :P ), probeer je armen ongeveer tot je ellebogen langs je lichaam te houden en verder zou ik zeggen, ga zo door :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:19

ok;e, bedankt voor de tip!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:31

Ik vind het zadel wel ver naar voren liggen, je zit wel goed op je billen :). Je beugels mogen (zoals de rest al zei) wel langer en probeer rechtop te zitten... Ook als je haar ruimte wil geven van voren kun je best rechtop zitten.

Verder vind ik dat je haar goed aan t werk zet.. als je vind dat je vaak rijd, probeer haar te longeren. Dit is ook goed voor jullie band en krijgt zij ook wat meer vertrouwen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 08:56

Ja, bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad ook van plan haar iets meer te longeren.. moet alleen nog even een goedkope longeersingel zien te krijgen.. :P

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:46

ja indd. de beugels ietsjes langer.
dat is ook fijner met rijden :D
en ook je armen wat meer buigen.
voor de rest leuke foto's en mooi paardje ! <3

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:26

Mensen lees nou alsjeblieft even de inleiding door.
hierin staat DUIDELIJK dat mijn beugels al twee gaten langer zijn gemaakt.
Ik had de beugele eerst wat korter, omdat ik dan stabieler zit.

Verder bedankt voor je reactie!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:40

Je zadel past niet goed. Je zit zelf nu helemaal achterop omdat het zadel voor te hoog ligt. Wrs is de boom te smal. Hoogste punt lepel ligt lager dan de punt van de voorboom.
Wat ik niet helemaal snap is: je zt er nu pas voor de 2/3e keer op en ze wordt gespannen omdat je te vaak rijdt ?
Verder vind ik het beeld wel vriendelijk, paard loopt tenminste niet opgekropt. Als ze te hard gaat, dus onder je weg loopt, gewoon een gang terug. Desnoods halthouden en weer verder. Jij bepaald het tempo.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:40

Ik zou zorgen voor een ander zadel.. :) Je kunt je beugels nog zo lang doen bij dit zadel, maar je lijkt achterover gegooid te worden. Ook niet zo vreemd, want het zadel kiept ook behoorlijk naar achteren. Daardoor kun je nooit stabiel zitten en belemmer je ook je paard in zn beweging.
Vind het verder wel een erg leuk dier!! Maar het zou enorm zonde zijn als hij door een verkeerd zadel lichamelijke klachten gaat vertonen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:45

Ik heb helaas niet de beschikking over een ander zadel, en volgens mij is dit zadel aangemeten voor z'n andere friezen. Ik bepaal dus niet welk zadel erop ligt.(ik heb ook maar keuze uit 1 :+ )
Ja, ik wil haar grag zo ver mogelijk van me af rijden zeg maar. ze moet zich inderdaad niet opkroppen.

Dusty2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:24

Idd het zadel ligt achterover gekanteld. de beugels is zelf al genoemd,
verder vind ik het er best goed uit zien. okee aan je houding is genoeg te sleutelen. ;)
maar met een achteroverliggend zadel kan je ook bijna niet netjes zitten ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:53

Jammer dat er geen goed passend zadel is voor de Fries! Ik denk dat sowieso het paard, maar zeker jijzelf vele malen fijner en beter zouden zitten!
Nu moet je het maar doen met dit zadel, en dan zou ik...om toch even advies te geven, proberen meer lengte in de hals te krijgen.
Voor het tempo wat te hoog ligt volgens jou...ga eens op de grote volte zitten en denk, nu wil IK een rondje in het tempo wat IK wil!
Vaak opent dat een deur!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 08:12

Okée, bedankt voor jullie reactie.
De tip van aerdenhout1 is wel even handig ja.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:18

Er waren mij drie dingen opgevallen en dat was het zadel, dat je je ellebogen in een knik mag hebben en dat je nu te veel naar voren zitten. Nou zijn al mijn punten al genoemd dus heeft het niet veel toegevoegde waarde als ik daar verder op in ga. Alleen wil ik nog wel wat zeggen over dat je teveel naar voren zit. Aangezien je vind dat je paard een te hoog tempo heeft is het juist beter om recht op te zitten. Als je naar voren zit gaat je paard juist sneller lopen. Dus ik denk dat als jij rechtop gaat zitten je dit eigelijk al wel aan het tempo van je paard moet kunnen merken. Daarnaast kun je jezelf natuurlijk ook nog zwaarder maken als je vind dat het tempo nog te hoog licht en met lichtrijden proberen een iets lager tempo aan te nemen daar reageert het paard vaak ook al op. Succes nog. En het gaat vast helemaal goed komen aangezien je wel bereid bent veel te leren

muts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:22

wat een gave fries!
Je valt inderdaad wel een beetje naar voren, maar daar heb ik zelf ook nog vaak last van als het tempo te hoog ligt. Maar probeer toch rechtop te zitten, dan 'rem' je haar ook al wat.
Ze loopt trouwens wel mooi met dr beentjes haha.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:03

haha, ik zit meestal te ver naar achteren, en nu te ver naar voren!
haha, ik zal er om denken, al was het mij nog niet opgevallen ;)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:27

Je zit er de 2e keer op, maar schrijft over spanning omdat je haar te vaak rijdt? Hoe begrijp ik dit verkeerd??

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:14

nee. dit begrijp je niet verkeerd. ik heb haar inmiddels zo'n 10 keer gereden, waarvan in 1 week 3x. voor de rest nog 7x verspreid over een aantal weken.
die spanning komt du -denk ik- van die ene week waarin in 3x heb gereden. dan wordt het haar even teveel.

snappie?