Rijles geven op een ei'genwijze shetlander?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Rijles geven op een ei'genwijze shetlander?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:18

Hai,

deze week ga ik les geven aan een meisje van 9,
ze moet leren een kant op te gaan qwa springen/dressuur op haar eigen shetlander,
die niet de makkelijkste is.
ze gaat er vaak vandoor en je kan proberen wat je wilt maar remmen lukt niet,
en een volte draaien ook niet :S
basisoefeningen zijn voltooid.
het 'grote ' werk is aan de beurt

groetjes
Laatst bijgewerkt door Bubbleee op 01-05-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Re: Rijles geven op een ei'genwijze shetlander?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:20

als je dit zo moet vragen lijkt het me dat jij niet geschikt ben als lesgever := besef je wel dat het een hele verantwoordelijkheid is?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:25

trustHim schreef:
als je dit zo moet vragen lijkt het me dat jij niet geschikt ben als lesgever := besef je wel dat het een hele verantwoordelijkheid is?

Het is eigenlijk niet echt een hele serieuze rijles.
het gaat om het zusje van mijn vriendin die beter wil leren rijden.
Het is meer bedoeld om ideeen op te doen die je in zn les kan doen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:25

ik ga mee met'thustHim'. maar als je hem dan aan een longeerlijn maakt heb je net wat meer te 'vertellen'
Laatst bijgewerkt door Sjors op 01-05-11 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:26

Waarom ga jij les geven?

Het idee is dat jij les kunt geven, omdat jij voldoende ervaring hebt om te weten hoe je zulke dingen oplost. Blijkbaar heb je die niet, dus ik zou het meisje rap doorverwijzen met iemand die wel die ervaring heeft en die handigheid.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:26

Ik zou hier inderdaad niet aan beginnen. Leren rijden moet je doen op een goed opgeleid paard, zodat je eerst de ruiter correct kan leren zitten.

Ik denk dat je ook wat jong bent om iemand te leren rijden. Hoewel je intentie vast hartstikke goed is, denk ik dat je er nog wat ervaring voor mist. Wat je misschien wel kunt doen is beginnen met een 'poetsles' (wat zijn de borstels, hoe gebruik je die), leren opzadelen en hoofdstel omdoen of hoe ze met de pony aan de hand moet lopen of iets dergelijks. :)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:27

Sjors493 schreef:
ik ga mee met'thustHim'. maar als je hem dan aan een longeerlijn maakt heb je net wat meer te 'vertellen'

Ik snap wat jullie bedoelen ;)
Alleen ik kan hem niet aan de longeerlijn zetten want dan stampt tie vollaan over je heen.
misschien lijk ik omdat ik deze topic heb geplaatst een onervaren ruiter.
maar dat is niet zo. Ik geef al best wel een tijdje les alleen wil graag nieuwe ideeen om de les net iets spannender te maken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:28

Sjors493 schreef:

en ik zie net op je profiel dat jullie op 10 mei een veulen verwachten, hopelijk ga je dan met die andere aan de gang? ik hoop dat je snapt dat Prinses niet meer veel kan doen i.v.m. het veulen?!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:29

Elanor schreef:
Ik zou hier inderdaad niet aan beginnen. Leren rijden moet je doen op een goed opgeleid paard, zodat je eerst de ruiter correct kan leren zitten.

Ik denk dat je ook wat jong bent om iemand te leren rijden. Hoewel je intentie vast hartstikke goed is, denk ik dat je er nog wat ervaring voor mist. Wat je misschien wel kunt doen is beginnen met een 'poetsles' (wat zijn de borstels, hoe gebruik je die), leren opzadelen en hoofdstel omdoen of hoe ze met de pony aan de hand moet lopen of iets dergelijks. :)

al de grondoefeningen kan ze al en ze kan al wel rijden alleen heeft nog net een duwtje in de rug nodig.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:30

Sjors493 schreef:
Sjors493 schreef:

en ik zie net op je profiel dat jullie op 10 mei een veulen verwachten, hopelijk ga je dan met die andere aan de gang? ik hoop dat je snapt dat Prinses niet meer veel kan doen i.v.m. het veulen?!

Het gaat niet om Prinses maar om de pony van het meisje zelf.
ik ben opgegroeid met paarden en dus snap ik dat wel maar bedankt voor je reacctie :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:32

ik denk dat je niet op zoek moet naar ideeen om je les spannender te maken,maar zorgen dat het meisje met haar shetlander les krijgt van iemand die weet hoe dat soort problemen opgelost kunnen worden,liefst dus een ervaren instructeur. misschien kan je samen met een ervaren instructeur het meisje lesgeven? en wat heb je zelf al voor ervaring in het lesgeven?

succes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:32

Je wil de les spannender maken? Hoe beoel je dit?

Ik zou eerst kijken hoe ze rijdt, en zie wat er gebeurd. De pony zal het niet voor niets doen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:34

Je bent 13 en geeft al een tijdje les? Als die pony zich zo gedraagt, dan komen er ongelukken van. Jij weet niet wat je moet doen, als die pony aan de kletter gaat en dat meisje valt? Laat ze maar les nemen van een gediplomeerd instructeur ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:34

Bubbleee schreef:
Sjors493 schreef:

Alleen ik kan hem niet aan de longeerlijn zetten want dan stampt tie vollaan over je heen.
maar dat is niet zo. Ik geef al best wel een tijdje les alleen wil graag nieuwe ideeen om de les net iets spannender te maken.

juist wat minder spannend denk ik?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:35

EngeltjeS schreef:

Ik zou eerst kijken hoe ze rijdt, en zie wat er gebeurd. De pony zal het niet voor niets doen.

Ik bedoel gewoon iets meer actie erin, niet alleen stap, draf, galop, van hand veranderen, afwenden, volte en dat soort dingen.
Ik weet hoe ze rijdt, kweet wat er gebeurd, maar de pony is echt een eigenwijze :) , maar die alles doet om maar bij het gras te komen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:35

lijkt me niet echt veilig zeker omdat de shet niet echt luisterd.
ik geef ook wel eens " les" aan bv mijn nichtje maar mijn shet kan ik 100% vertrouwen zodra ik hoo zeg gaat hij gelijk terug naar draf/stap.
maar als je toch wat wilt weten drafbalkjes zijn altijd wel leuk.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:36

Bubbleee schreef:
EngeltjeS schreef:

Ik bedoel gewoon iets meer actie erin, niet alleen stap, draf, galop, van hand veranderen, afwenden, volte en dat soort dingen.
Ik weet hoe ze rijdt, kweet wat er gebeurd, maar de pony is echt een eigenwijze :) , maar die alles doet om maar bij het gras te komen.

Hmm..... Maak een buitenritje ;) spanning genoeg?
Iedereen begint onder aan de ladder, pas als de basis goed is gelegt, kan je een combinatie meer bijleren. Maar een halve basis, geeft geen kans om hoger op te komen op de juiste manier.

en toch snap ik niet, waarom je een spannendere les wilt maken. Om de ruiter te horen zeggen: ik kan dit en dit, met me pony?
puur om jezelf beter te laten overkomen naar anderen toe?

In je OP staat dat ze nog geen volte kan rijden. Leer haar die dan, op de juiste manier.

Succes.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 01-05-11 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:37

Bubbleee schreef:
Sjors493 schreef:

Het gaat niet om Prinses maar om de pony van het meisje zelf.
ik ben opgegroeid met paarden en dus snap ik dat wel maar bedankt voor je reacctie :)

ohh oké. sorry dan heb ik dat niet gezegt.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:37

vonneke schreef:

maar dat is niet zo. Ik geef al best wel een tijdje les alleen wil graag nieuwe ideeen om de les net iets spannender te maken.[/quote]

juist wat minder spannend denk ik?[/quote]

ik weet hóe ze rijd, dat ze goed rijd, netjes rijd , noem alles maar op
maar ze rijd al ong. een jaartje en wil meer een richting gaan kiezen qwa springen/dressuur.
daar wil ik ze een beetje op voorbereiden met een paar nieuwe dingen.
maar jullie kunnen wel allemaal gaan zeggen je bent niet ervaren genoeg en alles. :)
maar ik probeer juist ideeen op te doen..
misschien dat ik mn topic verkeerd heb uitgelegd

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:40

Ik zou beginnen met wat grondwerk. Als die pony niet aan de longe kent zou ik dat eerst aanpakken. vervolgens kan je daar het commando 'ho' gaan oefenen, wat zij toe kan passen wanneer hij eruit naait.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:40

ik weet hóe ze rijd, dat ze goed rijd, netjes rijd , noem alles maar op
maar ze rijd al ong. een jaartje en wil meer een richting gaan kiezen qwa springen/dressuur.
daar wil ik ze een beetje op voorbereiden met een paar nieuwe dingen.
maar jullie kunnen wel allemaal gaan zeggen je bent niet ervaren genoeg en alles.
maar ik probeer juist ideeen op te doen..
misschien dat ik mn topic verkeerd heb uitgelegd

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:42

Wat je nu zegt is wel wat anders dan in je beginpost. Daar zeg je dat ze 'moet gaan leren rijden' en dat jij haar dat moet gaan leren, nu zeg je dat ze al een jaar ervaring heeft en al heel netjes kan rijden en dat jij alleen maar samen met haar gewoon wat nieuwe dingetjes wilt doen. ;) Ik vraag me dan trouwens wel echt af hoe goed ze al rijdt, kennelijk heeft ze de pony nog altijd onvoldoende onder controle. :)

Ga balkjes lopen, verlichte zit, maak een doorloop-parcourtje, ga gymnastieken, ga 'creatief lichtrijden', ga...maar ik zou de pony absoluut vasthouden.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 01-05-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:44

nu een vraagje hoe springt de shetlander weet je dat?
is het een paard wat nog weinig inzicht heeft in het springen of neemt hij je makkelijk een oxer van een halve meter breed ?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:45

Elanor schreef:
Wat je nu zegt is wel wat anders dan in je beginpost. Daar zeg je dat ze 'moet gaan leren rijden' en dat jij haar dat moet gaan leren, nu zeg je dat ze al een jaar ervaring heeft en al heel netjes kan rijden en dat jij alleen maar samen met haar gewoon wat nieuwe dingetjes wilt doen. ;)

Ga balkjes lopen, verlichte zit, maak een doorloop-parcourtje, ga gymnastieken, ga 'creatief lichtrijden', ga...

Met moet gaan leren rijden bedoelde ik eigenlijk om de échte sport uit te gaan oefenen maar ik heb waarschijnlijk zelf een fout gemaakt en anders uitgelegd wat ik bedoelde.
Maar bedankt voor je reactie want ik kan wel wat met je tips :)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:47

speed101 schreef:
nu een vraagje hoe springt de shetlander weet je dat?
is het een paard wat nog weinig inzicht heeft in het springen of neemt hij je makkelijk een oxer van een halve meter breed ?

Bonny (zo heet de shet), heeft al best veel springervaring,
ze neemt heel makkelijk de hindernis of het een hoge, lage brede is.
ze heeft daarin wel veel inzicht, bij wijze van spreke hoeft de ruiter haar alleen maar aan te sporen en te sturen