Tips voor lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Tips voor lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:42

Hoihoi,

Ik heb mijn paard nu 3 maandjes ongeveer, en omdat het nu allemaal een beetje goed gaat, rijd mijn moeder er sinds kort soms op.
Mijn moeder heeft als kind een jaar of 5 gereden, en op vakantie gaan we vaak rijden (In Dom rep op van die snelle paardjes, in zeeland op ijslanders)
Dus ze kan het wel, de basis zegmaar, ze weet hoe ze erop komt, hoe ze stuurt en hoe ze zachter en harder moet.

Maar op Blade gaat het dus ontzettend moeilijk, we hebben een paar keer geoefend en de draf krijgt ze niet goed onder de knie,
Blade is een kwpn x tuiger, neemt ruime passen en gooit hoog op, als ze gaat lichtrijden neemt ze een soort tussenhupsje, en gaat ze dus eerder zitten voor zijn pas klaar is. Toen ik ging zeggen 'staan-zit-staan-zit' op de goede maat ging het iets beter, en ook iets beter toen ik de beugels korter deed en zei dat ze haar hakken uit moest drukken.

Maar het lukt nog niet goed, ik denk dat het na nog een paar keer oefenen wel vloeiender gaat maar ik wou vragen of jullie tips hebben voor ons, zodat ze ook lekker op hem weg kan draven!

(Ze wil binnenkort ook wel wat lessen nemen puur om het onder de knie te krijgen, maar voor haar is het meer dat ze er soms even op wil voor een leuk buitenritje, vandaar :) )

Groetjes Jessie

wessjuhh

Re: Tips voor lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:45

laat er eens een andere oefening doen, staan-staan zit. Hierdoor zal ze waarschijnlijk dr hupsje niet meer kunnen doen. en door deze oefening kom je goed in balans. veel mensen zitten met de benen veel te ver naar voren en kunnen deze oefening daardoor niet uitvoeren en dus ook niet goed lichtrijden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:48

Ik denk dat het verder vooral een kwestie van oefenen is om het ritme te vinden! Je zei zelf al dat het wat beter gaat als jij in het ritme het staan-zitten begeleid, misschien dat ook voorlopig blijven doen? Ook de oefening die mijn voorganger noemt kan erg helpen bij mensen die niet goed mee kunnen komen of 'hupsen', gewoon doen dus +:)+

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:16

Lukt het doorzitten al wel? :)
Misschien kan ze daar eerst op oefenen om in het ritme te komen en balans te krijgen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:22

Les nemen dus. Laat er iemand naar kijken die verstand heeft van de beweging van de ruiter, want waarschijnlijk zet ze ergens spieren (erg) vast.

Kijk eens bijvoorbeeld op www.akasha-rijkunst.nl voor een goede instructeur met verstand van zit en houding in je buurt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 12:28

@ wessjuh: Goed idee, gaan we proberen!

@ memories: Ja dat is waar, we gaan gewoon oefenen, en als ze daarbij een paar echte lessen neemt.

@ Booo: Doorzitten is voor mij zelfs moeilijk op hem, oefen het vaak, maar het is echt heel moeilijk (Ben er opzich goed is, kan mijn handen en benen stilhouden dus kan je nagaan)
dus dat red zij al helemaal niet..

@ Angela: Ja waarschijnlijk gaat ze een tien lessen kaart nemen op de manege waar ik reed, die houden zich veel met houding bezig :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:33

Als je de mogelijkheid hebt muziek op te zetten: Zoek muziek in het drafritme van jouw paard en zet dat op onder het rijden. Grote kans dat ze het ritme dan beter op pakt.