Inbuigen op rechts, moeilijk tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shiana

Inbuigen op rechts, moeilijk tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:30

Hallo,

Ik heb een haffie van inmiddels bijna vijf , die nu goed een jaar onder het zadel is .
Ik rijd hem bitloos.
Nou loop ik er tegen aan , dat die als het ware al links het bochtje om wil.
Hij is dus heel erg links gebogen.
Hij slaat wel rechts af , maar buigt niet in.
Hij vraagt ook veel druk op de rechterteugel, probeer hier niet op in te gaan.
Hij heeft ook erg de neiging om ipv te buigen om mijn rechterbeen , hier alleen maar harder op te gaan .
Nou heb ik van mijn instructrice wel wat tips gekregen ..
Vind het ook beetje lastig uitleggen zo , maar hoop dat ik goed verwoord heb waar ik tegen aan loop .
Maar aangezien er meer wegen naar rome leiden , ben ik wel benieuwd of jullie hier nog tips hebben waar ik misschien iets mee kan .:)

TESSMIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:37

hallo,
zoiets heb ik ook ..
maar ik ga gewoon niet te scherp door de bocht ,
ik ga ook weer niet in de midden laten rijden.
maar met stap gaat het wel neem ik aan, ik zou hem een paar keer daar laten stappen en halt houden
zodat hij kan zien dat er niks mis is, dan in de makkelijkste richting aandraven en in de hoek stappen en teugel kort en natuurlijk met je benen sturen ! :)

shiana

Re: Inbuigen op rechts, moeilijk tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:47

Bedank voor je reactie :).. maar zoek toch een antwoord dat iets rijtechnischer is :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:22

Google op 'rechtrichten' dan krijg je diverse websites met rijtechnische tips waar je wat aan hebt.
Deze bijvoorbeeld: http://www.paardenbegrijpen.nl/gymnastiek of deze: http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/hoe/
Kwestie van blijven oefenen en doorvragen, paard wordt uiteindelijk wel soepeler. Jij doet ook niet bijv. meteen de spagaat maar als je elke keer een stukje verder rekt gaat het je uiteindelijk wel lukken (mits je zelf lichamelijk in orde bent, en dat geldt natuurlijk ook voor je paard).

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:46

Achterste voren erop zitten, en trek em aan zn staart, wordt ie vanzelf wel recht _O- ;)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:58

iti schreef:
Achterste voren erop zitten, en trek em aan zn staart, wordt ie vanzelf wel recht _O- ;)

wtf :')

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:59

zit je zelf wel recht (meer mensen zitten namelijk scheef dan dat er recht zitten)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:13

Bellissima_ schreef:
iti schreef:

wtf :')

Is n grapje, ze kent me al langer dan vandaag ;)

Bas2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:17

Hoi, ik rij regelmatig jonge paarden in en het makkelijkst om ze te leren inbuigen is om er eerst voor te zorgen dat je beide kanten op goed de hoek in kunt rijden. Zodra dit makkelijk wil zonder dat je het hoofd van het paard naar buiten moet trekken om goed in de hoek te kunnen komen zal het inbuigen ook makkelijker gaan.

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:51

op de rechter hand, je pony stelling naar vragen door je hand naar binnen te brengen en met je binnen been naar buiten de duwen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:53

Stelling vragen op een volte of contrastelling op de makkelijke kant om het los te rekken als het waren.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:51

Ik heb mijn paardje het aangeleerd door veel voltes te rijden en in die voltes stelling naar binnen te vragen.
Toen had iemand mij als tip gegeven om je binnenteugel te openen, dus niet gewoon aan trekken, maar je hand naar de binnenkant van de piste te bewegen. Dit hou je dan 10 seconden aan en dan laat je weer los, dan weer 10 seconden enz. na een tijd gaat hij snappen dat hij in een volte naar binnen moet kijken en moet je niet meer met je hand meebewegen. Maar dit moet je wel vriendelijk doen, dus niet hard aan trekken ofzo, want dan gaat hij het niet aannemen.
Ik hoop dat je het snapt, want ik vind het nogal moeilijk om uit te leggen.. :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:49

Kijk inderdaad eens op rechtrichten.nl of rechtpaard.nl.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je haf extreem links gebogen is. Ik ga met een linksgebogen paard altijd linksom rijden met rechterstelling op de rechte zijdes en linker stelling in de wendingen. Hierbij het hoofd zo hoog mogelijk, neus eruit, nek hoogste punt. Je rijd dus linksom en vraagt rechterstelling. Hierdoor zal je meer druk op links gaan krijgen. Wanneer druk op beide teugels gelijk is wordt je paard rechter.

Probeer in de wending je binnenhand niet van de hals en omlaag te brengen, maar juist iets hoger. Dit voorkomt dat je paard over de binnenschouder weg valt. Buitenhand iets mee geven in de wending.

Probeer bij voorkeur op de binnenhoefslag te rijden, hierdoor minder last van aanleuning van de zijkant en hangen daarop

Als je nog meer vragen hebt stuur maar even een PB.
Laatst bijgewerkt door Bonny_CT op 06-05-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:50

kellyThanos schreef:
op de rechter hand, je pony stelling naar vragen door je hand naar binnen te brengen en met je binnen been naar buiten de duwen.

Dit is dus precies verkeerd om, NIET OM JE AAN TE VALLEN OVERIGENS, maar het paard zal hierdoor met de schouder naar de wand gaan vallen en daar op gaan hangen. Hierdoor leert het paard niet in evenwicht te lopen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:53

Mijn paard deed dit een poos terug ook (en is er nog niet helemaal uit overigens). Wat echt helpt is om de binnenteugel 'los' te laten en enkel goed contact te houden op de buitenteugel, ook binnenbeen er uiteraard goed aan. Loopt hij toch wat over zijn schouder? Ophoudingetje. Zo leren ze het snel! :j

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:03

Ik heb ook een haflinger met hetzelfde probleem.

Wat ik mee heb gekregen met mijn lessen en wat ontzettend goed help is het volgende:
Om hem los te krijgen is het belangrijk om de binnenkant los te krijgen. Probeer en blijf proberen om je haffie met je binnenbeen naar je buitenhand toe te duwen. Op recht duw je dus met je rechterbeen hem naar buiten toe, en vang je dit op met je buitenhand. Zorg ervoor dat je buitenhand altijd gelijkmatig contact heeft. Dus uiteindelijk moet je haflinger op je buitenhand gereden kunnen worden. Je binnenhand moet uiteindelijk los contact hebben, dit kun je doen door kneden om hem van binnen los te krijgen. Zorg wel dat je zelf lang blijft zitten en bij rechter stelling kun je met je rechterzitbeenknobbeltje is meer druk geven, dus iets meer naar rechts gaan zitten. Zo werk je als het ware je haflinger los. Dit kun je op beide kanten doen.

Ik vind het ook nuttig om haar eerst goed recht te richten. Dus op 2 teugels en 2 benen rijden. Blijf dus niet steeds stelling vragen.

Wat eventueel ook makkelijk is is om de hoeken af te snijden en wanneer je richting de lange zijde gaat je paard naar de lange zijden duwen met je binnenbeen, omdat ze vaak de steun van de bakrand zoeken en het buigen zo iets vergemakkelijkt, en dan weer rechtrichten.

Ik weet niet of dit te doen is met bitloos, want daar heb ik geen ervaring mee? In ieder geval succes.

Ik hoop dat het duidelijk is verwoord.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:35

Wat Woollieh hierboven zegt over het rechtrichten, rechtrichten hoeft niet alleen maar te zijn rechtuit, dat is juist ook het soepeler maken en stretchen van de moeilijke kant waardoor het paard rechter wordt.
Wat ik zelf altijd fijn vind is om dan stelling naar buiten te vragen, dus naar rechts in dit geval (op de linkerhand), licht stelling vragen en linkerteugel wel op druk houden dus niet helemaal los, goed voorwaarts houden zodat hij de hand gaat volgen en naar de linkerteugel toe gaat rekken. Zul je wel een aantal x met trainen moeten herhalen maar uiteindelijk lopen ze dan fijn met rek contact naar de teugel.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:05

ik vind zelf heel fijn werkn,om in stap voorzichtig wat buiging om binnebeen te vragen, tot zoer mogelijk, en dan een overgang op de volte naar draf te maken,en in die overgang het paard wat naar buiten drijven met binnenbeen en met buitenbeen wel om binnenbeen heen buigen, en dan buiten kant opvangen, zo heb ik al aardig wat paarden los gekregen :)