Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 08:19

Nog maar kort geleden hadden we dit topic: [RT-HAW] Leorah en Wainonia training L dress

Gisteravond weer op wedstrijd geweest en het was wederom een drama met spanning, spanning en nog eens spanning. Ik vind het zo jammer, want ik kom helemaal niet aan het "rijden" toe in mijn proef, het is puur de baan rondsturen en zorgen dat we het einde van de proef halen.

Dit was ongeveer de zesde keer dat ze op deze locatie wedstrijd had, maar het wordt niet bepaald makkelijker helaas. Er zaten ook wel leuke stukjes tussen, maar het kan zo veel beter dan dit. Ze is zo strak in de nek/hals/bovenlijn, dribbelt veel, opzij springen. Dit zijn allemaal dingen die thuis dus niet zo zijn.

Ik dacht, vaak meenemen dan wordt het vanzelf beter, maar ik heb eerder de indruk dat het erger wordt in plaats van beter. Ik wil zo graag dat ze er plezier in heeft in plaats dat het op deze manier moet.

Nou daar komt ie: http://www.youtube.com/watch?v=DRjstPr0HcA

De punten waren 173 in de klasse L1 in deze proef. We hebben nu in totaal 3 winstpuntjes gehaald in ik denk totaal 10 wedstrijden. Ik hoop dat er mensen misschien een idee hebben hoe ik haar meer ontspannen kan krijgen. Ik ben bang dat ik haar straks nog een maagzweer bezorg ofzo... |( . Misschien is ze wel niet geschikt voor de wedstrijdsport als ze het allemaal zo eng blijft vinden.

Mijn eigen spanning valt trouwens erg mee, maar ik moet haar in de proef zo lelijk kort houden omdat ze anders helemaal alle kanten uit springt :(. Ook had ik het liever zonder de zweep gedaan, maar de eerste paar proeven blokkeerde ze helemaal in de ring (lees binnenkomen, hoofdje omhoog, oortjes naar voren en boem.. stilstaan en niet meer vooruit te branden) waardoor ik tot twee keer toe heb moeten afgroeten in de proef.

Sorry voor de klaagbede, maar ik zit er even een beetje doorheen, want ik wil het graag goed aanpakken en het lukt nog niet echt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:32

Waarom neem je haar niet vaker mee naar ander terrein om haar de "proefrijden"
Zoveel verschillende terreinen afgaan als mogelijk.. waarbij je nieteens zo zeer
een proef start maar gewoon eerst naar de ontspanning gaat rijden, als dat beter
gaat ga je proefjes oefenen. Misschien wel heel vervelend om iedere x met de trailer
weg te gaan maar ik denk dat ze ongemerkt toch signalen van jou oppikt.

Misschien moet het eerst even "gewoon" wordend at ze zoveel verschillende bakken
ziet. Ipv dat ze allemaal kunstjes kort achter elkaar moet vertonen terwijl ze 2 rondjes
in die ring heeft gelopen. (als ze 1x per maand op die andere stal komt heeft ze die x
ervoor echt niet onthouden waar alles staat hoor)

Doe het lekker op je gemakkie.. 3 punten na 10 wedstrijden is nieteens zo heel erg beroerd,
ken mensen die al 2 jaar in het L2 plakken en iedere x net geen winstpunt rijden. ;)

Muronia

Re: Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 08:44

Dank je voor de tip. Het probleem is dat ik altijd maar alleen ben en steeds iemand mee moet vragen als ik weg moet met de trailer. Dat kan niet elke keer, het is al zoeken naar iemand die mee wil als ik wedstrijd heb. Helemaal alleen op pad mag ik niet van mijn ouders helaas.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:51

Jammer dat ik niet in de buurt woon, had je graag geholpen :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:03

Hee jou heb ik wel eens zien rijden in Oostwold volgens mij! Toen liep ietsje fijner als ik het me goed herinner.
Maar ik herken wel het beeld qua gespannenheid en kort van achter.
Mijn paard heeft net als die van jou enorm last van gespannenheid op wedstrijd, ik krijg hem namelijk amper opgezadeld zo druk en zenuwachtig is hij!
Ik rij of longeer hem altijd thuis even van te voren, zodat de ergste drukheid eruit is en dan kan je hem beter rijden tijdens die gespannenheid.
Ik merk namelijk dat ik bij die van mij er gewoon doorheen moet rijden, voorwaarts denken en van achter naar voren rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:30

svdijk86 dat is lief van je.

Jeanneee_ dat kan heel goed kloppen, ik ga vaak naar oostwold vanwege de 2 proeven en de zandbanen aldaar. Punt is, dat ze thuis helemaal niet druk is, eigenlijk een heel relaxed paardje. Ik merk op wedstrijd eerlijk gezegd dat hoe langer ik rij, hoe meer spanning ze opbouwt ipv afbouwt. Heel raar, maar de proef die hierna kwam, was ze nog gespannener (voor alle bakletters opzij springen), alleen tegen het einde van die proef werd het opeens beter.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:52

Het valt me op dat het paard erg druk doet met de benen aan de voorkant, maar achter niet. Ik vond ook op een gegeven moment moest je de hals wat laten strekken op de volte dat ze toen wat ruimer ging lopen. Over het algemeen vind ik haar erg kort lopen. Ik denk dat je wellicht wat meer op ander terein moet gaan oefenen.
Ik zie ook tegen het debuut met mijn paard op, dus ik moet denk ik ook maar gaan oefenen met ander terein.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:25

:= Oh meid, wat is dit herkenbaar allemaal!
Vooral dit stukje:

Leorah schreef:
Ook had ik het liever zonder de zweep gedaan, maar de eerste paar proeven blokkeerde ze helemaal in de ring (lees binnenkomen, hoofdje omhoog, oortjes naar voren en boem.. stilstaan en niet meer vooruit te branden)

Ik heb er dus ook zo eentje. Vanwege haar spanning rijd ik voorlopig alleen maar wedstrijden bij onze vereniging (waar ze overigens elke week komt), maar op de één of andere manier kan ze het niet echt aan in haar koppie en dan klapt ze volledig dicht. Dan ziet ze andere paarden, veel mensen, veel trailers, etc.
Zelf heb ik helemaal geen last van spanning, dus ik heb niet het idee dat ik haar gedrag versterk.
Ik ga voor m'n eerstvolgende wedstrijd proberen of ik haar kan helpen met relax middelen, baat het niet dan schaadt het niet. ;)
Misschien wat voor jou om te proberen?

Ik ken je frustraties, dat het thuis super goed gaat en dat er niks aan de hand is maar dat het op een ander terrein maar niet wil lukken.
Longeren van te voren heeft totaal geen zin bij deze paarden, ze moeten toch de ontspanning gaan vinden die nodig is in hun hoofd.
Misschien dat je een keer HC kan gaan starten en vragen of ze jou helemaal aan het einde van de groep willen zetten.
Dan kan je op je gemak en zonder tijdsdruk een proefje rijden, een keer een extra volte meepakken of eerst 10 rondjes stappen door de baan heen met lange teugel zodat ze alles op haar gemak kan bekijken.

Verder denk ik wel dat je veel kilometers moet gaan maken op vreemd terrein zodat het normaal voor haar gaat worden.
En dan geen wedstrijden maar gewoon normaal rijden.
Het is alleen wel heel erg lastig dat je altijd vervoer moet gaan regelen (dat moet ik ook altijd, dus wederom herken ik je probleem :D )
Is er geen rijbak bij jou in de buurt waar je lopend heen kan gaan? En rijd je überhaupt wel eens met haar buiten? En hoe is ze dan?
M'n pb box staat open hoor als je erover wil praten :(:)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:05

Ben je in de L1 gestart of in de B?
Want als je de B wel doorkwam is het raar dat ze het nu ineens doet..
Ik had daar ook heel erg last van, en voelde mezelf heel ontspannen, toch blijkbaar pakte me paardje iets op van spanning ;) De laatste keer deed ik alsof ik op buitenrit was, en toen ging het prima! En buitenritten maken zijn ook goede oefeningen, kan je dat doen?

En 173 punten... das nog niet zo slecht hoor! :) Toen ze bij mij laatst spanning had, werd ik uitgebeld, en bij de 2de proef had ik 158 punten :+ Dussss als je denkt dat het niet erger kan, HET KAN! :P

Blijven oefenen en nog niet willen denken aan de punten, dan voelt je paard het ook zo.
Maar volgens mij vinden sommige paarden het gewoon al eng zonder de spanning van de ruiter hoor..
Als ze eenmaal het begrip : *wedstrijd* weten, komt het goed!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 11:40

Romeo2007 klopt inderdaad dat ze enorm loopt te "krabbelen" en de achterkant helemaal vergeet. Ik doe mijn best om haar zo vaak mogelijk mee te nemen, maar dat is, zoals ik schreef, helaas niet zo makkelijk te regelen. Dat kort lopen doet ze op eigen terrein (gelukkig) helemaal niet.

Evy buitenrijden doe ik niet (mag niet van mijn ouders), maar ik rij thuis wel in de buitenbak of in de wei. HC starten is wel een goed idee, dan heb ik meer tijd inderdaad om haar aan de omgeving te laten wennen.

Nienke96 nee ik ben niet in de B begonnen, omdat ik geen B meer mag starten (meerdere keren in t Z en ZZ gereden met eerdere paarden), dus ze is echt nog wel wedstrijdgroen. Buitenrit zou ik graag met haar oefenen, maar ik ben helemaal alleen ermee en ik wil dan graag samen met iemand met een (supermak) paardje op pad. Mijn ouders hebben dat ook altijd tegengehouden omdat ze het maar gevaarlijk vonden blabla.

Ach ik weet dat de punten op zich niet zo dramatisch waren, maar het voelt gewoon helemaal niet goed zo.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:45

Ik vind dat je ook erg met je handen werkt. Probeer deze stil te houden, gewoon op hun plek zonder in te werken. Paard is al gespannen, jij bent (bewust/onbewust) gespannen en wanneer jij ook nog met je handen in de mond loopt te rukken (sorry, kon niet beter verwoorden) word de spanning bij het paard alleen maar erger.

Geef haar ook meer ruimte in de hals, ze is erg kort en doordat zij niet voldoende om zich heen kan kijken word de spanning alleen maar erger.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:03

je zit er héél verkrampt op, ik herken de spanning, mijn pony heeft er ook ontzettend last van.(ik heb hierdoor zelfs weleens verlies gereden ;) ) ik vind je handhouding niet erg vriendelijk, je zet je handen vast en in galop ga je een soort van rukken geven aan de teugels. ik snap het wel, misschien is het een reflex geworden? maar het helpt absoluut niet. ga zelf ontspannen zitten, kijk vooruit, handen iets hoger en meer ontspannen. als ik jou was zou ik ook veel kletsen, geef haar om de simpelste dingen het gevoel dat ze een wereldprestatie heeft neergezet. zeg heel blij braaaf!!! om de normaalste dingen. (ja dat helpt echt) rij je goed lang en laag los? je halsstrekken mag véél meer, durf de ruimte te geven.
en verder, ga gewoon even zonder verwachtingen op wedstrijd, denk maar gewoon: oke we zien wel hoe het gaat anders blijf je onbewust toch steeds teleurgesteld en dan komt er nóg meer spanning

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 12:05

Juangi dank je voor je reactie, maar ik werk niet echt met mijn handen.. het werkt helaas niet zoals jij het zegt, 2 cm meer vrijheid en ze is helemaal foetsie, vandaar ook de (te) korte teugels en (te) veel druk. Ik gaf ook al aan dat ik hier niet blij mee was, zo rij ik thuis dus ook niet (zie link naar vorig topic), maar ik had absoluut niet de mogelijkheid om meer vrijheid te geven. Dit paard onstspant (op dit moment) dus (nog) niet als ze meer ruimte krijgt, maar vliegt dan alle kanten op.

Er was 1 akkefietje te zien op het filmpje in galop voor het oprijden van de volte, waarbij ze eerst tegen de hand kwam en ik haar corrigeerde met de zweep omdat ze in de ankers wou gaan. Dit zag er misschien onvriendelijk uit.

mymeslosydy ik durf haar nu nog niet meer ruimte te geven, omdat het echt nog niet kan. Ik ben iemand die juist veel ruimte geeft normaliter, eerder te veel dan te weinig, maar ik voel wel aan of het kan of niet kan. In het halsstrekken ook, dit was een keuze, dan maar te weinig halsstrekken. De andere optie was teugel geven, contact kwijtraken en een paard dat wegspringt. Mijn keuze leverde een 5 op, de andere optie zou een 2 of 3 hebben opgeleverd.

Ik weet dat ik streng in de hand was, ook met name in galop, daar kan ik de volgende keer zeker aan werken.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:15

Leorah schreef:
Juangi dank je voor je reactie, maar ik werk niet echt met mijn handen.. het werkt helaas niet zoals jij het zegt, 2 cm meer vrijheid en ze is helemaal foetsie, vandaar ook de (te) korte teugels en (te) veel druk. Ik gaf ook al aan dat ik hier niet blij mee was, zo rij ik thuis dus ook niet (zie link naar vorig topic), maar ik had absoluut niet de mogelijkheid om meer vrijheid te geven. Dit paard onstspant (op dit moment) dus (nog) niet als ze meer ruimte krijgt, maar vliegt dan alle kanten op.

Er was 1 akkefietje te zien op het filmpje in galop voor het oprijden van de volte, waarbij ze eerst tegen de hand kwam en ik haar corrigeerde met de zweep omdat ze in de ankers wou gaan. Dit zag er misschien onvriendelijk uit.

mymeslosydy ik durf haar nu nog niet meer ruimte te geven, omdat het echt nog niet kan. Ik ben iemand die juist veel ruimte geeft normaliter, eerder te veel dan te weinig, maar ik voel wel aan of het kan of niet kan. In het halsstrekken ook, dit was een keuze, dan maar te weinig halsstrekken. De andere optie was teugel geven, contact kwijtraken en een paard dat wegspringt. Mijn keuze leverde een 5 op, de andere optie zou een 2 of 3 hebben opgeleverd.

Ik weet dat ik streng in de hand was, ook met name in galop, daar kan ik de volgende keer zeker aan werken.

Je werkt dus wel veel met je handen! Ik weet niet hoe ze thuis loopt natuurlijk, maar het lijkt mij niet dat dit alleen een wedstrijdprobleem is. Je refereert naar je vorige topic en ook daar zie ik op meerdere foto's erg ongelijke handen, veel spanning, veel voorbeen en weinig achterbeen. Ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon nog niet klaar bent om wedstrijden te gaan doen met haar. Ga rijden tot je echt de gehele basis onder controle hebt en probeer ondertussen mee te gaan naar wedstrijden om daar op het inrijdterrein te oefenen, want als je zo doorgaat heb je hier helemaal niets aan! Verder zou je kunnen proberen om voor het rijden haar eerst op het inrijdterrein te longeren alvorens je op je paard stapt. Dan kan de ergste spanning al wegzijn. Het is waarschijnlijk een combinatie van jou (onderbewuste) zenuwen, andere omgeving, geluiden, kleuren etc. Laat je de spanning van het drukke er al af vloeien + dat jij eigenlijk geen reden hebt om zenuwachtig te zijn (je gaat immers geen wedstrijd rijden) kan grote vooruitgang brengen, ze hoeft dan immer niet aan de teugel, ze hoeft dan niet persee goed te lopen, zolang ze maar gaat ontspannen, of dat nou met haar hoofd in de wolken of aan het centenzoekend is maakt niet uit! Ik denk dat dit de enige manier is voor jullie om hieraan te werken.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:55

Karlijnxxx schreef:
Leorah schreef:

Je werkt dus wel veel met je handen! Ik weet niet hoe ze thuis loopt natuurlijk, maar het lijkt mij niet dat dit alleen een wedstrijdprobleem is. Je refereert naar je vorige topic en ook daar zie ik op meerdere foto's erg ongelijke handen, veel spanning, veel voorbeen en weinig achterbeen. Ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon nog niet klaar bent om wedstrijden te gaan doen met haar. Ga rijden tot je echt de gehele basis onder controle hebt en probeer ondertussen mee te gaan naar wedstrijden om daar op het inrijdterrein te oefenen, want als je zo doorgaat heb je hier helemaal niets aan! Verder zou je kunnen proberen om voor het rijden haar eerst op het inrijdterrein te longeren alvorens je op je paard stapt. Dan kan de ergste spanning al wegzijn. Het is waarschijnlijk een combinatie van jou (onderbewuste) zenuwen, andere omgeving, geluiden, kleuren etc. Laat je de spanning van het drukke er al af vloeien + dat jij eigenlijk geen reden hebt om zenuwachtig te zijn (je gaat immers geen wedstrijd rijden) kan grote vooruitgang brengen, ze hoeft dan immer niet aan de teugel, ze hoeft dan niet persee goed te lopen, zolang ze maar gaat ontspannen, of dat nou met haar hoofd in de wolken of aan het centenzoekend is maakt niet uit! Ik denk dat dit de enige manier is voor jullie om hieraan te werken.

Meer ontspanning; ja zeker!
Maar als je alleen maar op wedstrijd mag met een perfecte basis en een paard wat niet meer op de voorhand valt... Dan denk ik dat je zelfs de helft (als het niet meer is) van de Z combinaties naar huis kan sturen. Dus daar ben ik het niet mee eens.

TS: Ik zou proberen om eens in de buurt te kijken naar een bak of vereniging waar je misschien onder de man heen kunt ofzo.. Zodat je veel ook gewoon gaat rijden op andere licaties. Nog geen extra spanning e.d. van een proef. Of start eens hc, zodat net die druk er even af is. Oefen thuis met knotjes/witte hekjes. Rijd een keer in het weiland of een grasveld in de buurt. Al is het een paard rondjes. Het moet gewenning worden en je paard moet door krijgen dat ze dezelfde oefeningen moet doen als thuis en dat er niets spannends aan is.

Succes ermee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 14:40

Karlijnxxx ongelijke handen a la, maar spanning heeft ze thuis echt geen last van hoor. Ook is ze daar meer op lengte te rijden, en dáár refereer ik naar. Dat haar achterbeen nog niet heel sterk is, dat klopt, maar dat is ook nog niet gevraagd in een L1 proefje (en ook nog niet in een L2 proefje). Qua basis loopt ze thuis in principe L2-waardig en dat durf ik toch wel met zekerheid te zeggen, gezien de ervaring die ik zelf heb. Tuurlijk hebben we nog veel te trainen om de achterhand sterker te maken, maar ze hoeft ook echt niet binnen een jaar naar het Z ;), dus daar werken we thuis aan door. Zo kort als ze achter loopt op wedstrijd, loopt ze thuis echt niet, dat is echt extreem en komt puur van de spanning.

Karlijn1985 Onder de man naar een bak lukt niet (paard is zoals gezegd ook niet verkeersmak en we wonen aan een 80 km weg), maar ik probeer zeker om haar zo vaak mogelijk mee te nemen naar vreemde plekken en haar zoveel mogelijk te laten zien. Ik wil alleen niet dat ze zich steeds meer opfokt erbij, dat vind ik echt sneu. Ook het HC starten is een goede optie die ik zeker zal gaan proberen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:49

Toen ik je filmpje opende was mijn eerste reactie op jou houding; adem in en adem uit! schouders los.
Jullie reageren op elkaar, en dat zie je terug. Het heeft gewoon geen lekker beeld..

Mag ik vragen waarom jij spanning hebt op wedstrijden?

Het kan inderdaad erg frustie zijn als het thuis allemaal lekker loopt en op wedstrijd totaal NIET!
Tis toch zoals de meesten zeggen, kwestie van gewenning...

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:18

Meerdere malen t/m Z2 en ZZ-licht gereden????

Volgens mij mis nu echt iets.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 17:21

hoe bedoel je dat je iets mist? Ik begrijp het niet helemaal.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:36

Met die ervaringen had ik rijtechnisch en qua beeld meer verwacht. Noch je foto's of je filmpje zien er uit als zijnde een ex-ZZlicht amazone.
Het spijt me en het is absoluut niet afkrakend bedoeld, maar als je op dat niveau hebt gereden, had ik eigenlijk een ander beeld verwacht qua houding en zit en het (rijtechnisch) oplossen van spanning in je paard.
Ik ken meerdere ruiters die een tijd zijn gestopt of wat voor reden dan ook, maar kwamen wederom weer op hun (Z)niveau.
Ik begrijp heel goed dat je van prestatiegericht naar pleziergericht bent gegaan, het moet ook plezier zijn, een wedstrijd, maar juist om die omgeswitchte instelling zou je niet meer zo gespannen moeten zijn in de ring.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:50

ik denk dat je het meer in je voorbereiding moet zoeken.... (ik heb ook een angsthaas ;) )

Voorbereiding in die zin:
- Thuis heel veel werken aan basis (laag en rond) + (tempo)controle
- Op wedstrijd minimaal 3 kwartier losrijden eerst zoals thuis en daarnaast veel galopwerk
en heel veel schakelen zoadat je paard moe en gehoorzaam wordt. beter te moe/lui als te vlug en spanning!
- zelf absoluut geen spanning hebben en geen (direct)resultaat verwachten, neem je tijd met de baan verkennen,
desnoods relaxed in stap! (bij mij wil aan lange teugel uitstappen de baan verkennen het beste helpen, anders blokkeert hij)
- zorg dat je de proef goed van buiten kent en weet hoe en wanneer je je onderdeel voor moet bereiden.
- Tip: ga er zelf niet teveel aan rijden omdat het op dat moment moet gebeuren,
realiseer je dat je zelf altijd zo moet zitten en rijden als thuis, stap niet van je eigen rijden af, want je paard zal hierop reageren.

Bij mij werkt het bovenstaande erg goed :j

Succes!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 29-04-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 17:53

Anda 123 Tja, wat moet ik hier op zeggen... het is niet afkrakend bedoeld, zal wel niet, maar zo komt het dus wel over. Ik heb nergens geschreven dat ik op dit moment op Z of ZZ niveau rijd, maar ik kan het niet voor je ongedaan maken dat dit een paar jaar geleden nog wel zo was, omdat jij me niet Z-waardig vindt. Het mag er dan wel niet uitzien, maar de ervaring heb ik dus wel, al wil ik daar helemaal niet over opscheppen, dat is juist niet de bedoeling hier. Maar dit soort opmerkingen bevatten absoluut geen zinvolle informatie of tips waar ik op dit moment iets mee kan.

Listiglistje Heel erg bedankt voor je tips. Daar ga ik mee aan de slag.

Voor mijn doen heb ik nu dus veel minder last van wedstrijdzenuwen dan vroeger in de hogere klassen. Ik heb geen druk meer achter me zitten, wat vroeger wel behoorlijk zo was, meer info via PB en liever niet in het topic. Vroeger was ik verschrikkelijk zenuwachtig, zo erg dat ik een paar keer na de proef van het paard getild moest worden omdat ik flauwviel (geen ademhalen tijdens de proef/spanningsastma enz), maar dat is nu helemaal niet meer zo. Toch komt ik op jullie heel gespannen over, wat mij ervan bewust maakt dat de spanning dus nog wel wat aanwezig is, al ben ik heel blij dat het niet meer zo erg is dan vroeger.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 29-04-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:55

Voor een maagzweer door stress hoef je niet bang te wezen in ieder geval.
Ik heb van de week gelezen dat dit wetenschappelijk bewezen is onmogelijk te kunnen :)

Verder: blijven ademen en blijf jezelf hameren op ontspannen zitten (Ik weet hoe moeilijk het is).
Ga desnoods thuis een aantal keer volledig in tenue + vlechtjes rijden. Nodig ook een groep vriendinnen / familie uit als publiek en ga op die manier oefenen. Na een tijdje zul je echt verbetering merken :j

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:22

nog even iets wat ik vergeten was erbij te zetten maar me wel erg opviel.
in de wendingen kruisen de achterbenen van je pony heel erg, het lijkt wel een beetje op wijken maar dan alleen met de achterhand... hou je buitenbeen er dan meer bij zodat je je wending netjes rijd.
het zal ook wel met scheefheid te maken hebben maar het is in je filmpje best wel extreem!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:32

Wat mij vooral opvalt is dat je zelf teveel gaat zitten en wachten en hopen dat je paard rustig blijft. Ik denk dat je juist iets meer moet gaan rijden. Bij de les houden, tikje voorwaarts, weer een ophouding, gewoon meer bezig blijven. Je hebt je handen te laag en breed en rommelt er teveel mee, je moet je handen meer dragen en constant blijven kneden voor een fijnere aanleuning. Ook in stap volgt je paard je hand niet, lukt dit thuis wel? Ik denk dat je door je zenuwen vergeet eraan te rijden en dan verkrampt. Je paard voelt dit natuurlijk ook.