Zyalda rijden 28-04! Verbeterd? Wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda rijden 28-04! Verbeterd? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 21:22

Vorige topics over mij en [***] vind je hier:

(16-02-2011) [RT-HAW] [***] L1/L2 training, wat vinden jullie? (met film)
(13-03-2011) [RT-HAW] Wat vinden jullie er NU van?? (met film)
(25-03-2011) [RT-HAW] Toekomstig sportpaard@work! (basis) (foto's)

maura schreef:
Een paard als [***], dat door gebitsproblemen heel lang niet heeft kúnnen ontspannen onder een ruiter moest nadat de pijn weg was er eerst aan herinnerd worden dat je ook met je neus over de grond kunt draven en dat dat veel lekkerder voelt dan standje giraffe. Omdat ze daarbij erg netjes gereden wordt en zelf gewoon talent heeft, zijn jullie in een paar weken gigantisch vooruit gegaan.

Als ik heel kritisch naar de foto's kijk wil ik eigenlijk liever weer een filmpje zien (hihi). Wat me opvalt is dat ze, ondanks dat het buiten is en ze daar sneller afgeleid is, op ale foto's haar staart rustig heeft (ik meen mij te herinneren dat ze op het eerste filmpje ofwel zwiepte of staart strak tussen de billen had).

Dus bij deze!

Van tevoren wil ik even zeggen dat ik weet dat ik eigenlijk een gaatje langer moet omdat ik teveel uit het
zadel kom met lichtrijden en ook omdat ik mijn kont teveel als een negerinnetje naar achter druk voor ik
ga staan met lichtrijden. Echter als mijn beugels langer zijn liggen mijn benen niet goed aan de kniewrongen
waardoor ik mijn knieen moet klemmen omdat ik anders geen steun heb en dat vind [***] maar niets.
(dan raakt ze gespannen) Dit is een leenzadel, over een tijdje.. als ze lekker uitgezwaard is (ze gaat de
goede kant op) komt er een ander zadel die voor ons BEIDEN beter meewerkt :D

Afgelopen week zijn we veel bezig gegaan met overgangen, draf stap-stap draf-draf halt-halt stap en stap-halt.
Het gaat nog NET niet altijd vloeiend en makkelijk genoeg om van halt naar draf mee te pakken maar dat
komt wel! Verder rijden we VEEEEEL lijnen.. alle lijnen die je je maar bedenken kunt :D

Ook zijn we afgelopen week voor het eerst (af en toe) bezig geweest met middendraf. In het begin moest
ik haar echt lang laten omdat ze me niet begreep en telkens wou galloperen maar inmiddels vind ik dat ze
het aardig oppakt en al mooie bodemwinst begint te maken! En veel tempowisselingen waarbij het
belangrijkste lekker actief van achter blijven is..

Met instappen rijden we veel voltetjes en 8jes met een langere lijn (in de teugels) en na een tijdje pak
ik haar ook ietsjes meer op in het filmpje. In galop pakken we ook een stukje middengalop mee, maar
ik weet niet of ze voor het L nog meer moet verruimen of niet...

Ik zie een paard met een ontspannen staart en een al sterker wordende achterhand, die netjes over de
rug gaat en die in de voltes volgens mij al mooi begint te buigen. Soms lijkt het alsof ik mijn voltes rijd
door haar met mijn binnenhand te sturen maar ze heeft inmiddels geleerd dat ze dan stelling moet geven,
mijn binnenbeen houdt haar voorwaarts en geeft haar de kans om eromheen te buigen en mijn buitenbeen
en buitenteugel geven aan of ik wil afwenden of een volte wil rijden. Ook overgangen rijd ik zoveel mogelijk
op mijn zit en ik doe zo min mogelijk van voren behalve de aanleuning bewaren. Geef enkel een hulpje op
de buitenhand als ik wil gaan "schakelen" Ik ben voor zover IK weet niet streng in de hand (accepteert ze
ook niet dat scheelt al een hoop.. dan zien jullie haar vliegen ipv lopen :') )

Graag zou ik horen wat JULLIE van de stelling en lengtebuiging van [***] vinden en of jullie nog meer
tips hebben!! :j Ik sta voor ALLE TIPS open.. en we zijn er klaar voor!

Hier zijn we nu:
(heb haar overigens na het instappen, lekker lang laag losgereden in draf maar toen was moeders aan het paffen
buiten :j en met uitdraven en halsstrekken besloot moeders zelf dat ze klaar was met filmen haha!)

voor de mensen die liever via youtube kijken in groot scherm heb ik hem zo duidelijk mogelijk gemaakt..
de link: http://www.youtube.com/watch?v=nvYR5T2Qzvs

En zo liep ze toen ik haar in januari heb gekocht:
(op deze film was ze erg schraal, vooral op haar rug, billen en hals. Ook was ze binnen 15 min. zeiknat,
haar ruggengraat lag ERG bovenop haar ruggetje en haar heupen staken aardig uit :( ze liep heeel erg
opgekropt en accepteerde geen enkele handdruk. Bij ieder hulpje die ik gaf gooide ze met haar hoofd en
trok me alle kanten uit.. ook was er geen enkele volte dat ze NIET haar rug wegdrukte want ze was
heeel erg rechtsgebogen.. lengtebuiging zat er absoluut ook niet in.. trouwens.. dat kun je zelf wel zien.)

Trouwens.. ons doel is toch wel over een tijdje in het L1 binnen te komen (startkaart moet nog aangevraagd
worden maar ik wil wel dat ze er "klaar" voor is dus mocht er iemand kijken die in het L jureert reageer
dan aub!)

Groetjes van Samantha en [***]!

Meer info [***]:
KWPN v. Prestige VDL.
Merrie
+/- 1.68 (ik 1.64/1.65).
Net 7 geworden.
Is nog nooit gestart, door vorige eigenaar recreatief bereden maar ze was "te heet" voor hem.
(is ze ook op buitenrit, vind ze verschrikkelijk.. maar dat is een ander trainingspunt waar we mee
bezig zijn)

Afbeelding

Hoop dat jullie wat achterlaten!
Heb speciaal voor jullie witte handschoentjes aan gedaan vandaag *hint hint* :+

S_en_Z

Re: Zyalda rijden 28-04! Verbeterd? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:44

Reageren kost geen geld hoor :P

Afbeelding
Jammer dat ze net iets teveel daalt met haar hoofdje in de momentopname.. maar wat doet ze toch goed haar best <3

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:54

Ik vind het een mooi paard, maar wat me direct opvalt is dat je een erg terugwerkende binnenhand hebt.
Je paard buig je niet door met je binnenhand, maar om je binnenbeen heen.
Als je op de volte rijd, moet je gewoon eens een paar passen je binnenkant compleet naar voren steken, als check of je niet teveel met je binnenhand rijdt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:15

Ik buig mijn paard ook niet door met mn binnenbeen,(doe ik wel maar niet bij alleen stelling id hals.. komt daarna pas????)
Ik vraag alleen stelling met mn binnenhand opzij. Wat je ook zegt om met me te discussieren ik let hier ALTIJD op dat is
dat ik op 2 teugels evenveel contact heb. Meestal zelfs op de buitenteugel iets meer. Stelling is inVRAGEN, buiging is RIJDEN
om het binnenbeen.

Ze is nog niet ver genoeg om in te stellen en dan mijn handen bij elkaar te zetten en iets mee te geven,
dan kantelt ze en probeert ze over de schouder weg te lopen. Dat is juist wat je niet wilt.

Ik vraag eerst stelling door hand opzij en beetje binnenbeen, leg daarna binnenbeen aan (kuitdruk)en geef
lichte druk op mijn buitenteugel en als ik voel dat ze gaat buigen leg ik mijn buitenbeen aan om haar op
de volte te verkleinen en vergroten.

Lief dat je meedenkt en zegt wat je vind.. maar je binnenhand weggeven en dus geen contact/aanleuning
hebben lijkt me niet helemaal een logische oefening.

*Zou het kunnen dat mijn binnenteugel misschien iets te lang was? Of heb je het over het instappen dat
je vooral over mn binnenhand begint? Dat heb ik namelijk weleens.. dan rijd ik met mijn binnenhand iets te
"open" en dan doet zij net zo'n kauwtje geven en dan wordt mn teugel iets langer en soms rijd ik dan weleens
door omdat k niet iedere x met mn teugels wil zitten frummelen*

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:41

svdijk86 schreef:
Ik buig mijn paard ook niet door met mn binnenbeen,(doe ik wel maar niet bij alleen stelling id hals.. komt daarna pas????)
Ik vraag alleen stelling met mn binnenhand opzij. Wat je ook zegt om met me te discussieren ik let hier ALTIJD op dat is
dat ik op 2 teugels evenveel contact heb. Meestal zelfs op de buitenteugel iets meer. Stelling is inVRAGEN, buiging is RIJDEN
om het binnenbeen.

Ze is nog niet ver genoeg om in te stellen en dan mijn handen bij elkaar te zetten en iets mee te geven,
dan kantelt ze en probeert ze over de schouder weg te lopen. Dat is juist wat je niet wilt.

Ik vraag eerst stelling door hand opzij en beetje binnenbeen, leg daarna binnenbeen aan (kuitdruk)en geef
lichte druk op mijn buitenteugel en als ik voel dat ze gaat buigen leg ik mijn buitenbeen aan om haar op
de volte te verkleinen en vergroten.

Lief dat je meedenkt en zegt wat je vind.. maar je binnenhand weggeven en dus geen contact/aanleuning
hebben lijkt me niet helemaal een logische oefening.

*Zou het kunnen dat mijn binnenteugel misschien iets te lang was? Of heb je het over het instappen dat
je vooral over mn binnenhand begint? Dat heb ik namelijk weleens.. dan rijd ik met mijn binnenhand iets te
"open" en dan doet zij net zo'n kauwtje geven en dan wordt mn teugel iets langer en soms rijd ik dan weleens
door omdat k niet iedere x met mn teugels wil zitten frummelen*

ik heb het inderdaad alleen over het instappen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:58

Ja dat vermoeden had ik dus al, heb mn teugels heel losjes vast en ik zet niet echt druk.
Ik denk dat het zo lijkt omdat ze soms dan net ietsjes krult (achter ll) terwijl ik een lange
teugel heb en dan zet k mn hand iets naar voren of juist naar achteren om evenveel contact
te houden. En soms kauwt ze even scheef (das een tick die er langzaamaan steeds een beetje
meer uit gaat) waardoor ze op 1 kant mn teugel dieft (ik heb altijd erg op de hand gereden omdat
mn vorige paard heel zwaar was dus ben heeeeeel erg bezig met loslaten, van been naar de hand
toe rijden en niet vastpakken. (ik en mijn vorige paard leunden in elkaar, hij hing aan mij omdat hij
het moeilijk vond zijn gewicht naar achteren te plaatsen en ik aan hem zodat ik makkelijker kon
doorzitten) Soms heb ik mn teugel inmiddels iets té ontspannen vast :P

Heb ook een stukje dat ik halsstrekken inzet.. dan kun je zien wat ik bedoel, ik sta de hand wat toe,
hou mn been eraan en wil dat ze naar de hand daalt maar het eerste wat ze doet is me naar voren
trekken omdat ze denkt JA TEUGEL, IK HEB JEUK GEEF GEEF! en als ik dan binnenbeentje doordruk en
buitenhand begrens terwijl k mn handen wijd heb en ik geef ze weer wat naar voren dan daalt ze wel
mooi met de hals.

Zijn gewoon van die kleine puntjes die nog even op de i moeten :) Je hebt iig wel goed gekeken :o Dankje

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:12

Ik vind dit een heel vriendelijk filmpje. En je bent, naar mijn mening, zeker niet te streng met je hand. Je ziet bij het instappen inderdaad dat je teveel terug moet werken met je binnenhand, maar dat is volgens mij puur door een te lange teugel. De draf en galop stukken (heb niet het hele filmpje gekeken) die ik hier voorbij zie komen vind ik heel relaxt. En zeker een groot verschil met hoe het eerst was.

Als tip voor het rechtmaken, en tegelijk om te controleren of beide kanten even makkelijk gaan, is het rijden van schoudervoor. (dus geen schouderbinnenwaarts!) Met schoudervoor zet je de voorhand recht voor de achterhand, daarin kan je net zoveel stelling vragen als je zelf fijn vindt. Ik gebruik dit regelmatig bij mijn jonge paard om te controleren of hij nog steeds makkelijk om mijn binnenbeen heen wil buigen, zonder dat ik daarvoor te veel met mijn binnenhand moet doen.

Je gaf zelf aan dat je eigenlijk een gaatje langer zou mogen zitten. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je ziet inderdaad dat je je rug wat hol trekt, maar niet omdat je beugels te kort zitten. Ik zie juist iemand die moeite moet doen om haar been lang te maken. Mijn tip is om je bovenbeen wat langer te maken en je bekken iets meer te kantelen, zodat je wat meer op je zitbeentjes komt te zitten. In stap en galop doe je dit al. In draf val je net een tikje voorover.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 10:44

popcornlover bedankt voor je reactie!

We zijn langzaampjes aan wat bezig met schoudervoor en ook afwenden en telkens 2 passen zijwaarts, 2
rechtuit, 2 zijwaarts op het been (en door te zitten op de juiste zitbeenknobbel met lange binnenbenen)
En als ze goed buigt en doorzet dan maak ik het wijken en schoudervoor telkens wat langer. Ben nog
niet al te veel bezig met het wijken.. omdat de rechte lijnen ook belangrijk zijn.. anders denkt mevrouw dat
ze altijd overdwars moet lopen ook al geeft de baas daar de hulpen absoluut niet voor :P Die kleine stukjes
is echt om het begrenzen op de benen en op een fijne teugeldruk aan te leren.

Al moet ik zeggen dat als ik de oefening correct uitvoer (schoudervoor) want ja.. tuurlijk sla ik soms ook
weleens een stap over (zoals binnenbeen aan mn paard leggen :=) ik op beide kanten een goede fijne
reactie van haar krijg. Ben paar maanden geleden direct begonnen met leren buigen om het binnenbeen
en als ik nu mijn binnenbeen vergeet aan te leggen rent ze over de schouder weg omdat ze het niet snapt.

Had alleen zelf op mn film al in mn hoofd dat ik meer schoudervoor moet gaan galloperen, vooral linksom.
Ze buigt wel mooi door in het lijf maar op de lange zijde kauwt ze soms nog weleens wat scheef en ze gooit
niet echt haar kont naar binnen.. maar ze duwt haar schouder naar buiten.

( wat ik wel vaak doe is op de binnenhoefslag galloperen als ze teveel aan de rand wil plakken :) )

Bedankt voor je tip wbt mn zit! Ik ga het in stap zowiezo even proberen (en voelen of dat me lukt zonder
al teveel spanning op mezelf te zetten.. want zij pikt het heel snel op als ik teveel kracht zet haha) en als
het goed gaat ook in draf. Ik vind het erg moeilijk.. heb van nature al een hele holle rug.. met paardrijden
is het juist minder erg dan in het dagelijks leven, ik doe al heel erg mn best om mn rug rechtop te houden
(daarom zit mijn hoofd/nek ook vaak afgebogen want als ik mijn hoofd rechtop houdt kan ik mijn rug niet
recht maken..)
http://94.100.124.35/1287150001-1287200 ... _M-jy.jpeg
(en op deze foto heb ik het gevoel gehad dat ik rechtop stond he.. met lopen is het soms nog erger!
Niet zo charmant een foto van jezelf posten in bikini op bokt maar je snapt dan wel watk bedoel)

Over dat voorover kukelen dat klopt ja.. ik ben echt op zoek naar mn balans.. dat komt omdat ik heel
erg bezig ben met onafhankelijk zitten, niet hangen op mn teugels zoals ik dat vroeger heb aangeleerd
etc... dat voorover kukelen was in het begin helemaal erg... maar idd nog steeds een aandachtspuntje.
(gelukkig ziet het doorzitten in het filmpje er wel redelijk netjes uit behalve dat ze soms wat hoog opgooit
als ze lekker door de rug is waardoor ik niet altijd even makkelijk mee kan gaan, heb daar wel netjes
beentjes stil zonder echte "druk" op de teugel (alleen aanleuning dus))

Zit er steeds vaker aan te denken om een keer naar de fysio te gaan om te kijken wat ik kan doen wbt mn
rug.. want op mn werk zit ik vaak voorover gebogen achter de pc met mn nek naar voren waardoor ik nekklachten
krijg (dan is mn rug wel recht maar mn schouders naar voren gebogen om te kunnen typen)

Wellicht dat ik me toch meer moet gaan verdiepen in ergonomie. Al valt op het filmpje mn holle rug nog wel mee,
heb filmpjes.. nou... dan zat ik wel op mn kont maar met mn schouders tever achterover gekanteld.. dan was t
helemaal erg := (van een aantal jaren geleden is dat)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:18

Ik moet zeggen dat ik je handhouding al heel veel vind verschillen van je laatste topic. Veel rustiger. Je draagt je handen nu echt voor je, heel fijn en stil. Nu net nog van die pianohandjes en die knik in je pols af, dan is het perfect.

Wat me op het filmpje weer opvalt, zijn je benen. In het begin ben je maar hier aan het drijven, daar aan het drijven, en wat vraag je eigenlijk? Gewoon een volte. Daar is in principe helemaal niet zoveel voor nodig hoor. Draai je binnenheup wat naar voor, druk je binnenbeen lichtjes aan om buiging te vragen, en door dat je buitenheup en daarmee je buitenbeen wat naar achter liggen, begrens je de achterhand al. En natuurlijk je binnenhand op stelling te vragen.
Denk dat als je nu je beenhulpen nog wat kleiner maakt het plaatje helemaal goed gaat zijn voor de L1. :)

Kleine dingetjes zijn nog, let er idd op dat ze niet te diep gaat als je haar wat verzameld. Denk omhoog. (Als je snapt wat ik bedoel. :') )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 18:22

Weet ik Gypsy :P (over die benen, vooral in stap) ze mag graag traag in tempo gaan lopen en dan
te ver doorknikken in de hals. Omdat ik met lange lijn stap(teugel) en haar vraag zich lang te maken
en te dalen kan ik niet zo goed begrenzen (want dan moet ik meer druk zetten dan dat ik doe op het
filmpje. Ze begrijpt dat als ik mijn hand opzij zet en mijn binnenbeen aanleg dat ze dan moet buigen..
alleen wil ze dan nog heel erg uitzwaaien van achteren of juist stiekem over de buitenschouder weg
proberen te wandelen als ik alleen mn been aanleg (met kortere teugel lukt begrenzen op de buitenhand
wel natuurlijk) Dat drijven is meer preventief en dat wordt ook minder als ik een tijdje aan het rijden ben.
Als ik draaf doe ik het al veel minder, dan drijf ik alleen bij als ik merk dat ze uit wil zwaaien of weg wil lopen.

Vandaag in draf bijv. was het helemaal niet nodig om zovaak buitenbeen te geven en dat deed ik dan
ook niet. Het is allemaal "vrij" nieuw voor haar, toen ik haar kocht was ze helemaal niet op zit gereden..
kreeg er geen gang of rechte lijn of nette volte uit. over de schouder weglopen kon ze heeeeeel erg goed,
deed ze ook al op de stal waar ik haar vandaan heb bij degene die voorreed.. dus ik neem aan dat ze bij
de vorige eigenaar (die alleen recreatief gereden heeft) ook nooit rechtgericht geweest is. Vooral linksom
doe ik teveel met mn buitenbeen.

Komt wel goed! (ik ben me er van bewust en het is goed dat je het ziet, want dan kan ik daar ook
weer bewuster op gaan rijden! Ik dacht namelijk dat het niet zo op zou vallen. :P)

Verzameld.. oh dat stukje dat ik terugreed dat ze zo diep werd dat ik haar vooruit reed bedoel je?
Ik wou eigenlijk een overgang maken naar halt.. maar juist omdat ze zo diep werd reed ik haar op
mn zit weer voorwaarts en ging ik verderop halthouden :P Het is beter dan het was.. want eerst
gooide ze juist bij iedere overgang haar hoofd omhoog en naar halthouden maakte ze zich altijd
een giraffe :+

Die knik in mn pols heb ik idd vrij blijvend. Ik heb dat altijd geleerd (knik naar buiten zodat met een
ophouding je hand hetzelfde blijft maar je meer ruimte hebt om de ophouding te maken) alleen ik
knik m tegelijk iets naar onderen.. en ik kan niet goed aanvoelen waar de fout zit en wat ik dan wel
moet voelen.. want als IK naar beneden kijk heb ik namelijk mn duimen als hoogste punt....

Zou het kunnen dat ik ze in die knik kantel omdat ik met mn ringvinger open rijd? (heb namelijk niet
echt een vuistje waar ik mee rijd.. rijd wel met mn hand iets open en dan wel contact op de teugel..)
Pianohandjes heb ik niet (behalve in de middendraf kantel ik ze nog welees omdat ik dan in mijn
hoofd teveel bezig ben met "meegeven, meegeven, meegeven".. die rare knik heb ik wel bijna constant....
maar ik heb wel mn duimen bovenop.. Het is wat.. :=

saskia_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:19

Ik vind dat je je paard zeer vriendelijk rijdt.. Top! Je rijdt dr in een mooie losrij houding.. misschien een heeel klein tikkeltje overhaast in de stap (kan ook zo lijken :+ ) Alleen vind ik je hand houding een klein beetje jammer.. je zit netjes op het paard alleen vind ik je brede handen het beeld een klein beetje verpesten. Verder erg vriendelijk!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:32

Het is al een heeeel stuk verbeterd ten opzichte van je eerste topic, goed hoor! Je bent goed bezig met ontspanning en lengte in de hals, helaas gaat ze daardoor toch wel wat op de voorhand. Maar goed,d at is geen grote ramp, komt er wel weer uit als je wat meer richting aanspanning gaat.
Verder ben ik het andere posters eens dat je handen toch wat storend werken, je hebt ook best een strakke hand zo op het oog. Je zit en benen mogen ook nog wat rustiger, waardoor je ook weer consequenter kunt zijn met je beenhulpen. Aandrijven is reactie, je bent nu nog wat te onrustig in het aandrijven zelf.
Vanaf dit filmpje is natuurlijk nog niet af te zien of het L1 waardig is, aangezien je eigenlijk alleen maar aan de langere, lage instelling gewerkt hebt, en verder nog niets anders toont. Toch denk ik det je, mits je deze ontspanning op wedstrijd vast weet te houden, nog wel een puntje moet kunnen pakken!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 09:15

Saskia_goldy, ik probeer afentoe ook een stukje middenstap (dan strek ik mijn armen meer)
misschien lijkt t daarom zo? :P

kleinvosje idd, vooral in de hoeken en ook op de volte daalt ze teveel in de hals en gaat ze
idd wat op de voorhand. Ben daar wel mee aan het werk door half ophoudinkje en dan
voorwaarts gaan. Heb ik alleen wel uit het filmpje gelaten, want anders krijg je bokt-commentaar
dat ze onder me vandaan gaat of waarom ik haar in de hoek vooruit rijd etc. Het is ook grotendeels
mn eigen schuld hoor dat ze op de voorhand wil gaan.. omdat ik zo bezig ben met halslengte ga ik
zelf teveel op de voorhand lichtrijden. (ipv bekken naar voren kantelen ga ik op hoogtepunt iets kukelen.

Heel vervelend vind ik dat van mezelf.. want zij komt daarvan een fractie terug in tempo en gaat dan
ook op de voorhand.. :(

Met het drijven dat klopt wel.. het lijkt nogal onbehouden sommige stukken.. ik zit niet zo lekker in dit
zadel.. heb wel mn benen stil met doorzitten dan "drijf" ik ook niet telkens dus denk dat het meer met
lichtrijden te maken heeft. (heb afgelopen 6 jaar bijna alleen maar doorgezeten)

Over de strakke hand.. als ik haar op 2 pinken rijd ziet het er precies hetzelfde uit, ik geef juist mn hand
losser (als in vingers openen en klein tikje naar voren) als ze wat te diep wil icm beenhulp zodat ze zelf
opnieuw gaat zoeken en als ze me naar beneden trekt krijgt ze idd weleens een ophouding met been bij.
Heb dat een tijd geleden geaccepteerd als ze dat deed omdat ze toen moest leren dat ze mocht dalen maar
nu doet ze het omdat ze op de rem wil en aan haar benen wil jeuken en dat vind ik niet nodig als we aan
t rijden ben.

Ik begrijp alleen niet zo goed waardoor het komt dat ik een strakke hand heb... komt dat door mn ellebogen?
Of juist door mijn hand? Want ik werk juist helemaal niet in.. wel of geen aanleuning ik hou mijn handen op
dezelfde plek en als ik lichtrijd maak ik dus ook mn ellebogen iedere x recht en in boogje (je snapt me wel
denk ik) omdat ik een stille hand wil bieden.. en naar dat contact zoekt zij inmiddels zelf.....

In stap doe ik nog wat veel met mn handen op stap enzo maar niet echt met kracht of spanning...
en in galop wil ik me soms vanuit mn schouder weleens vast zetten (vind het nog steeds lastig om niet
teveel te stuwen/mee te gaan)

Jij enig idee kleinvosje waarom het lijkt dat mn hand strak is??

Trouwens.. ik toon middenstap, middendraf, middengalop, draf halt.. draf stap.. gewoon stap draf galop
en 2e helft van de film heb ik haar wel een klein stukje opgepakt.... maar ze moet dus voor de L wel nog
wat meer opgepakt worden kleinvosje?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:36

Het strakke van je hand is niet noodzakelijk meteen een strenge hand, zo bedoel ik het niet. De handhouding zeld, met je duim als duidelijk dakje strak op de teugel, en een gespannen pink, dat is meer wat ik bedoel. Is niet heel erg, maar je merkt zelf al dat mijn woord strak al verwisseld wordt door streng. Vanuit je schouders ontspannen richting elleboog en hand scheelt al denk ik!
Je schrijft dat je de middengangen toont, maar de verschillen mogen duidelijker aanwezig zijn. Oftewel, duidelijk wegrijden en duidelijk weer terugrijden. Het oppakken was wel goed, maar blijf erop letten dat ze niet te lang wordt en blijft!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 13:04

Ah! Ja dat zou inderdaad goed kunnen := Bedankt voor je uitleg! (over de handen)
Dat samenknijpen van mn duim, wijsvinger en middelvinger doe ik idd heel erg. Mn ringvinger
geef ik dan wel wat meer "open" en mn pink gaat niet altijd mee nee. Vroeger stak ik
altijd mijn duimen omhoog met rijden (duim letterlijk omhoog) en omdat ik dat altijd "verkeerd"
deed heb ik mezelf aangeleerd om mn duim in mn vuistje te persen (dus niet duim erop en dan aan
de "buitenkant") Heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan weetje dat? Is er ingeperst toen ik 11/12
was en heb het eigenlijk altijd onbewust zo gedaan _O-

En de middengangen zijn we pas net een weekje af en toe mee bezig.. eerst begreep
ze me totaal niet.. Voor het wegrijden moet ze idd eerst wat meer op de achterhand
en dan wegrijden, dan is het verschil al duidelijker. Ik laat haar idd nog wat lang om
haar te laten verruimen. Als ik haar wat meer bij me houdt merk ik nog dat het te snel
voor haar gaat want dan gaat ze alleen knieen intrekken en versnellen ipv verruimen.

Dankjewel kleinvosje, dus als ze ontspannen is en loslaat in de rug en fijn in de aanleuning
is mag ik haar dus toch wat meer bij elkaar gaan rijden. (ja tis lastig, ze heeft zowiezo een
vrij lange hals en moet echt oppassen dat ik haar dan niet te opgekruld ga rijden.. maar ik
wil ook niet dat ze dan wel op goede hals-hoogte loopt maar dan het laatste knikje niet na
geeft (om haar op de ll te houden, want als ze dan WEL nageeft in het laatste knikje in de kaak
en ze loopt niet erg opgericht maar op gewone hoogte dan loopt ze achter de ll en dus te diep)

Moet nog een tussenweg voor gevonden worden, niet opkrullen en onderhals erop maar wel
iets meer bij elkaar en ontspannen :P

Binnenkort op les. Maar dan heb ik wat om tot die tijd aan te werken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:30

Graag gedaan hoor, je neemt de tips serieus, ook al uit het andere topic. Ja, je mag haar best iets meer op gaan pakken denk ik, ze heeft inmiddels haar spieren en vetjes weer een beetje terug, en moet dat dus wel aan kunnen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:28

ja ze is aardig bijgekomen ook in haar halsspieren, haar rug wordt ook al veel rechter ipv zo diep als
hij eerst was

Afbeelding
Afbeelding

Middendrafje kan ze wel.. (deed ze eerst niet he.. ook niet in de losgooibak of bij longeren haha,
ze begint m aardig te snappen geloof ik.. hier liet ze even zien dat ze dat best wel kan zonder op
de voorhand te gaan hahaha :=)
Afbeelding

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:00

Ik vind het het er al beter uit zien. Je hebt (nogmaals) een erg mooi paard, die ook steeds beter in de bespiering komt. Nogmaals; Denk aan je ellebogen!! Straks word je erop afgerekend op wedstrijd!!En als je dan ineens anders gaat rijden is het ook verwarrend voor je paard. Daarom nu ook al handen bijelkaar.
Ik weet dat het moeilijk heb hetzelfde probleem gehad.
Ik vind hem verder in het 2e filpmje erg onrustig met z'n hoofd en gespannen in de bovenlijn. Kan even een moment van de dag zijn, maar misschien een tip op je paard op zo'n dag voornamelijk vw nw te rijden en je haden stil. Ook als hij onrustig wegdraaft, terug naar de stap en opnieuw, net zolang tot hij het goed doet.

Je komt er wel hoor!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:01

Utrolig schreef:
Ik vind het het er al beter uit zien. Je hebt (nogmaals) een erg mooi paard, die ook steeds beter in de bespiering komt. Nogmaals; Denk aan je ellebogen!! Straks word je erop afgerekend op wedstrijd!!En als je dan ineens anders gaat rijden is het ook verwarrend voor je paard. Daarom nu ook al handen bijelkaar.
Ik weet dat het moeilijk heb hetzelfde probleem gehad.
Ik vind hem verder in het 2e filpmje erg onrustig met z'n hoofd en gespannen in de bovenlijn. Kan even een moment van de dag zijn, maar misschien een tip op je paard op zo'n dag voornamelijk vw nw te rijden en je haden stil. Ook als hij onrustig wegdraaft, terug naar de stap en opnieuw, net zolang tot hij het goed doet.

Je komt er wel hoor!!!

Dat 2e filmpje is van toen ik haar net had.. ter vergelijking met hoe ze nu loopt := staat er ook boven...
toen kon ze nieteens vwnw... als je je handen naar voren gaf bleef ze hetzelfde lopen. Toen accepteerde
ze de hand ook niet.. bij ieder ienieminie-beetje aanleuning werd ze erg onrustig ;)

Maar in het 1e filmpje heb ik alleen in het begin mn ellebogen erg van mn lichaam omdat ik haar aan het
warmrijden was en daarna heb ik haar een stukje wat meer opgepakt.. vind je dat mn ellebogen daar nog
steeds teveel mn lichaam verlaten? Want als ik ze echt tegen mn lijf aan houd heb ik het idee dat ik
teveel ga spannen vanuit mn ellebogen.. en daar heb ik al een handje van terwijl ik mezelf niet in een
lastige positie dwing.. heb ze wel al dichterbij dan ik ze had.. :=

kleinvosje; heb geprobeerd haar vandaag wat meer op te pakken maar volgens mij is ze er nog niet helemaal
klaar voor.. als ik haar wat lang laat worden kan ik een uur zonder problemen rijden maar als ik haar
oppak gaat ze van voor spanning opzoeken en binnen 10 minuten gaat ze met haar hoofd schudden,
volgens mij heeft ze dan best wel veel kramp in de halsspieren achter haar hoofdstel.. als ik haar dan
weer ietsjes langer geef dan komt ze wat te diep en dan blijft ze even schudderen met haar hoofd en
daarna zoekt ze de hand weer op en loopt ze weer "fijn" ze accepteerd de hand opzich wel als ik haar
oppak en geeft afentoe ook het laatste knikje wel na maar kan merken dat ze het erg moeilijk vind.
(ze loopt niet echt opgekropt.. maar gaat ook niet helemaal lekker nog over de rug dan)

Heb het idee dat ik met mn instructrice eerst aan de achterhand moet werken en veel tempowissselingen
rijden en vanuit daaruit wat oppakken.. want dit voelde gewoon niet lekker..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:11

Nee-hee, anderhalf uur bezig geweest, wil ik plaatsen moet ik opnieuw inloggen, alles weg!

Even zien wat ik heel snel terug kan halen (buiten veel complimenten)

De hoeken:
Een hoek die niet wordt gereden als kwart volte kun je rijden als wending om de voorhand of wending om de achterhand. Omdat een paard om door de bocht te komen met behoud van lengtebuiging dat alleen kan door binnenachter meer te dragen is een gereden hoek feitelijk een verzamelende oefening en best zwaar. Een paard zal makkelijker door die bocht vallen (tegen binnenbeen komen) of door de bocht duiken (op de voorhand komen). Om een duikend paard terug op de achterhand te krijgen moet je de schouders naar binnen zetten, dus de bocht verder rijden als een wending om de achterhand. Let daarbij op dat de binnenhand goed open blijft, anders wisselt het paard gewoon van stelling, en dat het buitenbeen vraagt en niet de buitenspoor, anders zijn de hulpen tegenstrijdig en weet het paard niet meer om welk binnenbeen het geacht wordt te buigen.

De puntjes op de i:
Ik zie Zyalda af en toe in overgangen nog achter of tegen de teugel komen (ze duikt iets of gooit haar hoofd juist ietsje op). Daarnaast zie ik dat ze een gezonde interesse heeft in wat er nog meer gebeurt in de bak, maar die gezonde interesse kan ze ook tonen met alleen een oortje, ze hoeft niet beide oren te focussen en haar hoofd te draaien in de richting van het interessante. Ik zou overgangen even juist niet op een rechte lijn rijden, maar op een (kleine) volte. Het zou me niet verbazen als het achter of tegen de teugel komen overeenkomt met de volte linksom of -rechtsom. Bij een overgang naar bijvoorbeeld halt op de volte kun je het achter of tegen de teugel komen makkelijk corrigeren door er weer een wending om de voor- of achterhand van te maken. Komt ze omhoog dan vraag je met je binnenbeen meteen weer extra stelling en hoofd laag en stap je verder. Kruipt ze achter de teugel dan vraag je de schouders naar binnen en stap je verder. Krijg je een mooie halt even wachten, dan een paar passen achteruit (recht), omstellen en wegstappen op de andere volte. Ook op rechte lijnen zou ik in stap en draf wat spelen met de stelling om de paar passen. Door die oefeningen zal ze mogelijk haar rug nog iets losser laten, en nog iets meer ontspannen. Dan zal ze iets minder snel afgeleid zijn. Als het je lukt om interessante dingen nog slechts een oortje te laten krijgen en niet meer haar hele focus (als is dat maar een paar seconden, ze komt steeds mooi vlot met haar aandacht bij jou terug) lijkt me dat een goed moment om aan wedstrijden te gaan denken. Maar neem mijn advies over wedstrijden vooral niet heel serieus, want ik rij zelf geen wedstrijden dus daar heb ik totaal geen verstand van haha.

Verder nog de complimenten samengevat: Zyalda ziet er hartstikke goed uit, ze is veel meer ontspannen en op jou gericht dan in het begin én volgens mij heb je een hele leuke en gezellige mams (als zij het was die lekker staat te kletsen op het filmpje uit januari :D ). Ik volg jullie lekker verder en ga nu heel voorzichtig deze tekst versturen en proberen te stoppen met balen dat mijn andere verhaal in cyberspace verdwenen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:20

Zo, ik zou ook even commentaar geven, so here goes:

Een paar punten die mij opvallen: Idd wat Gypsy ook noemt, je benen, valt vooral op in de volte in stap. Je drijft haast iedere pas aan, wat is de bedoeling daarmee? Oh, ik lees het al, je wilt meer begrenzen. Daarvoor kun je ook je buitenbeen iets langer maken, dat is nog duidelijker ook.
Ik zou willen adviseren om cruise control op je paard te monteren, dus jij geeft een hulp, en paard mag niet terugkomen in tempo of versnellen, totdat jij iets anders aangeeft. Dit geeft je sowieso meer controle over het tempo, maar een belangrijker voordeel is, dat jij niet steeds hoeft aan te drijven, zodat elke beenhulp die je geeft ook functioneel kan zijn. Een hulp waar je niet persé iets mee wilt, maakt je paard 'doof' namelijk. Door hulpen te geven, waar het paard niet op hoeft te reageren, leer je het paard dat minimaal de helft van wat je doet, niets betekent. Dat is niet wat je wilt, zeker niet als je je paard lichter aan de hulpen wilt zetten. Een eerste voorwaarde voor een correcte africhting is dat je paard aan het been is. Door steeds te drijven, werk je dat actief tegen.
Een manier om er cruise control op te zetten, is een lange dressuurzweep meenemen, sporen af (je bent basiswerk aan het doen, je bent nog niet aan het verfijnen, je sporen zijn dus totaal onnodig, en verder wil je dat je paard op kuitdruk reageert, niet op spoor, die gebruik je puur voor de verdere knopjes). Zodra je paard zelfstandig (dus als het niet jouw bedoeling is) terugkomt in tempo, tik je even bij, hoeft maar heel licht. Je geeft been, tegelijkertijd met de tik, voorwaartse reactie is uiteraard brááf, en knáp, en je laat je been weer gewoon ontspannen afhangen, voet in de beugel, maar dat been doet niets. Laat je daar ook niet toe verleiden. Wees ook consequent met je beenhulpen, eis op elke beenhulp een reactie, komt die niet -> tik. Direct en niet na 3 keer drijven.

Het instappen:
Laat haar niet te lang worden, het is niet functioneel om je paard in haar eigen houding te laten lopen. Zij geeft hier niet na, het lijkt wel grappig door dat knikje in de hals, maar in werkelijkheid is ze niet nageeflijk. Dus pak haar op, ga haar actief inbuigen, beide kanten op, probeer dan of ze wat af wil kauwen naar beneden, waarbij ze wel nageeflijk blijft. Desnoods rijd je haar wat dieper los, is ook niet erg.
Als ze maar actief is, en niet lekker loopt te slenteren (wat ze hier een beetje doet, daarom begrijp ik je voortdurende drijven ook wel) maar over de rug, in de hand gesteld wordt losgereden. Vraag stelling, rijd achtjes, voltes, maak ze zo klein als zij kan, dat ze echt actief aan het werk moet. Dan moet die achterhand wel gaan dragen, en dan moet zij wel over de rug gaan lopen, dan wordt je hele beeld actiever, en harmonieuzer ook.
Je zou kunnen overwegen om haar warm te laten stappen aan de longe, dat heeft eigenlijk nog meer functie, want dan heb je iig een actief ruggebruik.

Je galopje is lekker, jij zit goed, echt fijn, en volgens mij is het haar beste gang. Die kun je dus ook voor het losrijden goed gebruiken.
Ik vind je handhouding in de galop ook fijn, mooi stil en rustig. Overigens kan ze zelf prima haar tempo vasthouden zonder dat jij aandrijft, ze galoppeert prachtig door, jij hoeft geen enkele keer met je been erbij, super!

In de draf betrap ik je er weer op, op het beengebruik. Word er alert op, dat vind ik echt een werkpuntje. Het lichtrijden zal er zeker mee te maken hebben, maar het valt wel op. Als je je iets meer door haar op laat gooien, ipv actief te gaan staan, zal het minder worden, denk ik zo.

Het lijkt alsof ze zich verzet tegen je handen in de draf, alsof ze wat tegen de teugel komt. In de hoeken geeft ze wel na, en komt ze wat dieper, ze komt daar idd wat meer op de voorhand, maar ze geeft wél fijn na. Je kunt proberen om ipv rechte lijnen veel meer voltes, slangevoltes, enz. proberen te rijden, waarbij je actief met de stelling en buiging bezig bent. Dan denk ik dat de nageeflijkheid minder moeilijk is. Dat bouw je dan uit naar meer rechte lijnen. Ik ben het met kleinvosje eens dat je haar meer bij elkaar mag rijden, maar probeer haar niet op te richten, liever wat dieper dan opgericht, ik denk dat als je haar nu probeert op te richten, zij in 3 stukken uit elkaar valt, en dan ben je terug bij af. Dit paard is daar nog niet aan toe, zij zal zelf meer oprichting aan gaan bieden, naarmate zij van achteren sterker wordt, en zichzelf meer gaat dragen.
Het meer op de achterhand zetten, zou ik vooral doen voor overgangen, halt, wegstappen, terug halthouden, en actief wegstappen. Dan stappen, draven, stappen, draven. Door de cruise control waar ik het eerder over had, voorkom je ook het in draf 'vallen', elke overgang wordt namelijk actief en progressief gereden. Als de kop in de lucht gaat, terugzitten, en weer actief aandraven, zodat je niet je contact verliest, en ook de eerste drafpassen actief, taktzuiver en dus correct zijn.

Enorme lap tekst geworden, hopelijk kun je er wat mee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:51

maura, wat een uitgebreide uitleg! Bummer dat je eerste bericht verdwenen is! (heb ik ook wel vaker
dus lange verhalen kopieer ik altijd voor de zekerheid hihi.

We zijn nu langzaampjes aan in stap en als het qua draf (ontspanning) erg goed gaat proberen we
dit soms ook in draf mee te nemen.(schoudervoor) Heb in het begin heel erg veel gedaan aan rechtrichten in stap
en draf en heb de galop daar een beetje bij overgeslagen :+ Wat ik daarmee zeggen wil is dat ze
in de linkergalop niet haar kont binnen gooit op de hoefslag.. maar juist met haar schouders meer richting
bakrand neigt. (als ik in de spiegel kijk ZIE ik het niet maar ik VOEL het wel.) Als ik haar in galop
schoudervoor zet wil ze eerst een volte opgaan en als ik haar dan begrens gaat ze panisch haar hoofd
wegtrekken en hard op de hoeken af galloperen (pakt vast op links en rent over de schouder weg.. deed
ze toen ik haar net had heel erg.. vooral in stap en draf)

Ik weet dat het iets rijtechnisch is en waarschijnlijk met mn zit te maken heeft want in draf krijg ik haar
alle kanten uit.. zelfs naast schoudervoor al stukjes (ik vraag het maar hooguit 3 passen als ze echt lekker
loopt) schouderbinnenwaarts en travers. Vandeweek ging ze in stap zo fijn dat ik haar zelfs al
(hele grote) keertwending heb laten stappen links- en rechtsom. Voltes in galop zijn geen enkel probleem..
terwijl je dan ook op een ontspannen manier lengtebuiging vraagt met af en toe een klein stukje extra
doorzetten. (soms zijn haar reacties echt vreemd)

Dat over de hoeken ga ik zeker eens proberen (ik moet haar alles vanuit stap introduceren nog) wat ik nu
eigenlijk deed (niet op de film want dan hoor je gemiep over takt) is een ophoudinkje en been bij zodat ze
iets meer omhoog komt en dan voorwaarts gaat. (dat duiken is ook een beetje omdat ze erg graag de
hoek in loopt en ik daardoor op mn zit ga zitten k*tten waardoor ze een pas terugzet in tempo en de kans
krijgt om te duiken. Komt een beetje omdat ze in het begin na de volte met haar voorbenen de bakrand
in liep.. is het 1e paard dat niet de hoeken afsnijd.. mn grote voltes zijn ook niet rond genoeg want ze wil
telkens de hoek door.. maargoed daarom rijd ik ze ook juist vaak op de binnenhoefslag)

Met overgangen zakt ze idd nog een beetje teveel door.. (ik kan je wel vertellen waardoor dat komt, ik ben
nu juist bezig om de overgangen op mijn zit te rijden en zo min mogelijk te doen met mn handen.. omdat
ik de overgang rijd *geef wel een klein ophoudinkje* op mn zit probeer ik voor mezelf mn handen juist te
ontspannen *heb ze altijd strak vastgehouden op mn vorige paard* en daardoor sta ik haar toe te diep te
gaan) maar een paar weken terug gooide ze in alle overgangen haar hoofd omhoog en pakte het bit vast
dus ik vind dit er zelf al veel beter uitzien := de reden dat ze dus juist een beetje tegen de hand komt is
omdat ik dan mn hand net te vast zet (naar haar zin)

Ze is echt DE perfecte spiegel. Ondanks dat ze 7 is is ze rijtechnisch nu pas eigenlijk doorgereden aan
het worden. Er zat een stap, draf en galop functie op maar remmen hoefde ik niet te proberen want dat
was voor haar juist een versnelling :=

Wel grappig dat je over halthouden op voltes begint overigens.. want dat doe ik ook! (zonder reden)
Dat stond ook op de uitgebreide film(van een half uur lang), ik deed het vooral in stap.. maar anders
wordt het filmpje te lang met stapoefeningen (ik rijd zon 50 minuten en ben toch wel 20 minuten bezig
met stapoefeningen.. zonder uitstappen erbij te rekenen.. Liet het een beetje zien op de lange zijde
want dat is gewoon veel duidelijker :roll:

Pff.. vandaag was er wedstrijd op stal.. ze was zoooooo snel afgeleid.. (en maar proberen achter andere
paarden hun kont te blijven plakken terwijl ik een volte in wil zetten) en toen reden er op een gegeven
moment 7 paarden bij.. en toen werd ze gespannen. (omdat ik ook gespannen raak omdat die !@#$% ruiters
gewoon vlak voor je langs van hand veranderen en ik dus [***] vanuit een oefening ineens naar halt
moet trekken.. wat weer stress bij haar omhoog werkt *herinneringen aan pijn in haar mond*) dus op
een gegeven moment heb ik 3 voltes links en rechtsom haar maar wat te diep laten zakken zolang ze maar
ontspande in de kaak en haar rug los liet en toen gauw de bak uitgegaan en uitgestapt op het terrein waarna
ze lekker mocht rollen. Want ik vond het gewoon sneu voor haar dat ze dan zoveel extra moeite heeft.
Krijgt ze straks op wedstrijd natuurlijk ook.. heb daarom ook wel gewoon doorgereden tot ze ontspande
maar leuk is het niet >;) Ze is normaal gesproken hooguit 3 paarden in de bak gewend. Die WEL
rekening houden dat ze soms ineens helemaal om kan slaan en ik dan weinig te vertellen heb.
(want ja.. vreemden kennen haar niet.. die zien gewoon een paard dat nog niet helemaal jofel loopt tussen
de "wedstrijdpaarden"

*edits* duidelijker gemaakt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:19

Yamcha schreef:
Zo, ik zou ook even commentaar geven, so here goes:

Een paar punten die mij opvallen: Idd wat Gypsy ook noemt, je benen, valt vooral op in de volte in stap. Je drijft haast iedere pas aan, wat is de bedoeling daarmee? Oh, ik lees het al, je wilt meer begrenzen. Daarvoor kun je ook je buitenbeen iets langer maken, dat is nog duidelijker ook.
Ik zou willen adviseren om cruise control op je paard te monteren, dus jij geeft een hulp, en paard mag niet terugkomen in tempo of versnellen, totdat jij iets anders aangeeft. Dit geeft je sowieso meer controle over het tempo, maar een belangrijker voordeel is, dat jij niet steeds hoeft aan te drijven, zodat elke beenhulp die je geeft ook functioneel kan zijn. Een hulp waar je niet persé iets mee wilt, maakt je paard 'doof' namelijk. Door hulpen te geven, waar het paard niet op hoeft te reageren, leer je het paard dat minimaal de helft van wat je doet, niets betekent. Dat is niet wat je wilt, zeker niet als je je paard lichter aan de hulpen wilt zetten. Een eerste voorwaarde voor een correcte africhting is dat je paard aan het been is. Door steeds te drijven, werk je dat actief tegen.
Een manier om er cruise control op te zetten, is een lange dressuurzweep meenemen, sporen af (je bent basiswerk aan het doen, je bent nog niet aan het verfijnen, je sporen zijn dus totaal onnodig, en verder wil je dat je paard op kuitdruk reageert, niet op spoor, die gebruik je puur voor de verdere knopjes). Zodra je paard zelfstandig (dus als het niet jouw bedoeling is) terugkomt in tempo, tik je even bij, hoeft maar heel licht. Je geeft been, tegelijkertijd met de tik, voorwaartse reactie is uiteraard brááf, en knáp, en je laat je been weer gewoon ontspannen afhangen, voet in de beugel, maar dat been doet niets. Laat je daar ook niet toe verleiden. Wees ook consequent met je beenhulpen, eis op elke beenhulp een reactie, komt die niet -> tik. Direct en niet na 3 keer drijven.

Het instappen:
Laat haar niet te lang worden, het is niet functioneel om je paard in haar eigen houding te laten lopen. Zij geeft hier niet na, het lijkt wel grappig door dat knikje in de hals, maar in werkelijkheid is ze niet nageeflijk. Dus pak haar op, ga haar actief inbuigen, beide kanten op, probeer dan of ze wat af wil kauwen naar beneden, waarbij ze wel nageeflijk blijft. Desnoods rijd je haar wat dieper los, is ook niet erg.
Als ze maar actief is, en niet lekker loopt te slenteren (wat ze hier een beetje doet, daarom begrijp ik je voortdurende drijven ook wel) maar over de rug, in de hand gesteld wordt losgereden. Vraag stelling, rijd achtjes, voltes, maak ze zo klein als zij kan, dat ze echt actief aan het werk moet. Dan moet die achterhand wel gaan dragen, en dan moet zij wel over de rug gaan lopen, dan wordt je hele beeld actiever, en harmonieuzer ook.
Je zou kunnen overwegen om haar warm te laten stappen aan de longe, dat heeft eigenlijk nog meer functie, want dan heb je iig een actief ruggebruik.

Je galopje is lekker, jij zit goed, echt fijn, en volgens mij is het haar beste gang. Die kun je dus ook voor het losrijden goed gebruiken.
Ik vind je handhouding in de galop ook fijn, mooi stil en rustig. Overigens kan ze zelf prima haar tempo vasthouden zonder dat jij aandrijft, ze galoppeert prachtig door, jij hoeft geen enkele keer met je been erbij, super!

In de draf betrap ik je er weer op, op het beengebruik. Word er alert op, dat vind ik echt een werkpuntje. Het lichtrijden zal er zeker mee te maken hebben, maar het valt wel op. Als je je iets meer door haar op laat gooien, ipv actief te gaan staan, zal het minder worden, denk ik zo.

Het lijkt alsof ze zich verzet tegen je handen in de draf, alsof ze wat tegen de teugel komt. In de hoeken geeft ze wel na, en komt ze wat dieper, ze komt daar idd wat meer op de voorhand, maar ze geeft wél fijn na. Je kunt proberen om ipv rechte lijnen veel meer voltes, slangevoltes, enz. proberen te rijden, waarbij je actief met de stelling en buiging bezig bent. Dan denk ik dat de nageeflijkheid minder moeilijk is. Dat bouw je dan uit naar meer rechte lijnen. Ik ben het met kleinvosje eens dat je haar meer bij elkaar mag rijden, maar probeer haar niet op te richten, liever wat dieper dan opgericht, ik denk dat als je haar nu probeert op te richten, zij in 3 stukken uit elkaar valt, en dan ben je terug bij af. Dit paard is daar nog niet aan toe, zij zal zelf meer oprichting aan gaan bieden, naarmate zij van achteren sterker wordt, en zichzelf meer gaat dragen.
Het meer op de achterhand zetten, zou ik vooral doen voor overgangen, halt, wegstappen, terug halthouden, en actief wegstappen. Dan stappen, draven, stappen, draven. Door de cruise control waar ik het eerder over had, voorkom je ook het in draf 'vallen', elke overgang wordt namelijk actief en progressief gereden. Als de kop in de lucht gaat, terugzitten, en weer actief aandraven, zodat je niet je contact verliest, en ook de eerste drafpassen actief, taktzuiver en dus correct zijn.

Enorme lap tekst geworden, hopelijk kun je er wat mee.

Yamcha, het is echt een heel verhaal geworden hihi!

Ten eerste: Dat over dat oprichten, bij elkaar rijden en dragen heb je 100% gelijk.. ik stuurde een
uurtje geleden ofzo kleinvosje deze pb:

"Heb geprobeerd haar vandaag wat meer op te pakken maar volgens mij is ze er nog niet helemaal
klaar voor.. als ik haar wat lang laat worden kan ik een uur zonder problemen rijden maar als ik haar
oppak gaat ze van voor spanning opzoeken en binnen 10 minuten gaat ze met haar hoofd schudden,
volgens mij heeft ze dan best wel veel kramp in de halsspieren achter haar hoofdstel.. als ik haar dan
weer ietsjes langer geef dan komt ze wat te diep en dan blijft ze even schudderen met haar hoofd en
daarna zoekt ze de hand weer op en loopt ze weer "fijn" ze accepteerd de hand opzich wel als ik haar
oppak en geeft afentoe ook het laatste knikje wel na maar kan merken dat ze het erg moeilijk vind.
(ze loopt niet echt opgekropt.. maar gaat ook niet helemaal lekker nog over de rug dan)

Heb het gevoel dat ik met mn instructrice eerst aan de achterhand moet
werken en veel tempowisselingen rijden en vanuit daaruit wat oppakken..
want dit voelde gewoon niet lekker..
Voor mijn gevoel rijd ik haar wel redelijk van achteren naar voren weg want
als ze duikelt krijg ik haar wel bergopwaarts vooruit maar heb het idee dat
ze gewoon nog niet sterk genoeg is.. Nouja.. sterk kan ze wel zijn..
Maar niet sterk genoeg om "daar" te lopen en daarin uit zichzelf mooi
nageeflijk te blijven. Stukjes gaat ze fijn.. maar dan duwt ze zich eruit en
ben ik geneigd vast te pakken en door te drukken zodat ze MOET. Maar
ik weet dat het niet zo hoort omdat het dan afdwingen is.. en dan geef ik
juist even mee en vraag ik opnieuw maar dan drukt ze zich weg en lijkt
ze het bit een beetje vast te willen pakken. Vanuit daaruit zonder gevecht
nageeflijk rijden gaat wel.. ALS ik haar maar een paar cm langer geef. Ik
denk dat dat deels vanuit de achterhand vandaan komt.. dat ze niet
voldoende draagt nog om meer opgericht te worden.

Wat denk jij als je dat zo hoort? Heb je daar ervaring mee?"

Nu verder:
Dat heb ik vandaag dus al zeker gevoeld en gemerkt en ik heb de link idd al
met de achterhand gelegd.

In stap geef ik idd erg veel been. Teveel om "alleen" te begrenzen idd.. mevrouw
moet er in het begin veelal aan herinnerd worden dat op een volte gaan niet
betekent scheef kauwen en over de schouder wegstappen en daarbij de buitenteugel
te negeren. Op het moment dat ze mee gaat denken probeer ik veel minder te drijven
en dat gaat goed (ze blijft zonder been ook goed op tempo hoor)

In draf doe ik het onbewust.. maar ben wel weer even wakker geschud en ben nu een
beetje aan het experimenteren met beenligging en bovenbeen lang maken maar toch niet
spannen of klemmen (heb vroeger geleerd dat je je knieen aan moet leggen en vanuit je
knieen moet gaan staan maar dat lukt me echt niet zonder kracht te zetten(klemmen) en
dan wordt zij erg loperig en drukt dan de rug weg. Maar gelukkig zit daarbij niet mn spoor
in het paard hoor.. want ik kan mijn tenen nieteens naar buiten meer draaien dankzij vroegere
meerdere lessen met strotouwtjes aan mijn singel (3 dagen kramp erna maar het werkte wel)
Dat is er al heel lang uit (alleen als ze niet reageert op mn kuithulp draai ik mn teen iets naar buiten
en spoor haar dan wrijvend aan)

Als ik ga doorzitten blijven mn benen wel stil.. dus denk dat het onbewust toch wel wat met
lichtrijden te maken heeft want ze blijft eigenlijk juist heel goed op tempo (ook als ik doorzit..)

Galop is inderdaad haar beste gang, ze springt mooi ruim en ik heb eigenlijk bijna geen hulpen nodig
behalve binnenbeen aan en buitenkuit iets naar achter om de volte te begrenzen. De enige keer dat
ik haar aanspoor is als ze eruit wil vallen (en dat wil ze soms weleens als ze besluit dat ze genoeg
gegallopeerd heeft) Dit is ook de enige gang waarin ik haar niet TE lang hoef te laten worden maar
ze ook niet snel te diep gaat. Haar hele zelfhouding is veel beter in galop. En dat ze in draf zo slecht
draagt van achteren begrijp ik dan ook niet zo omdat in galop haar achterbeengebruik juist heel sterk
oogt. Ze springt echt en tilt ze ook mooi op en zet ze ook netjes weg. Galop is daarom ook de gang
waar ik niet teveel aan probeer te mieren. Ik gallopeer haar gewoon links en rechtsom, beetje voltetjes,
keertje terug naar draf op diagonaal, rechtuit en andere galop aanspringen en weer verder rijden en
thats it. Ze zou nog meer bergopwaarts mogen maar dat is voorlopig helemaal nog niet aan de orde.
Als ik daar aan ga zitten zonder instructrice verpest ik meer dan dat ik win dus dat doe ik niet.

Spoortjes heb ik er idd om voor de sier.. ik gebruik ze eigenlijk nooit (bewust)

Dat nageeflijk gaan kan ze idd wel als ik haar korter pak, dan laat ze mooi de kaak los maar dan loopt
ze wel achter de ll.. en ik weet hoeveel bokkers daar op staan te stuiteren. Om haar op de ll te laten
komen moet ik haar dan of langer geven of oprichten. En oprichten is ze nog niet genoeg voor aan het
dragen.. dat wist ik idd wel.. had wel van iemand ook de tip gekregen om meer LDR te oefenen om de
spieren bij de schoft meer te trainen. (ze heeft natuurlijk erg lang opgekruld gelopen, ook bij de vorige
eigenaar of bij de handelstal dus heeft daar een deukje in de hals zitten. Ben alleen bang dat je daarmee
een valse knik in de hals rijd.. of dat ze straks niet meer omhoog wil komen omdat ze graag laag wil lopen
(dat probleem heb ik gehad met mn vorige paard) maar wat korter opnemen en dan wat dieper laten komen
heeft daar geen invloed op? (als ik haar zo rijd krijg ik namelijk wel zonder moeite het knikje na in de kaak)

Met voltes, slangevoltes, 8jes en door een S van hand veranderen ben ik veel bezig.. veel voltes aan het
verkleinen en vergroten ook.. Echter is een volte van 10 meter een peuleschil voor haar om te wandelen
heb ik het idee terwijl mn vorige paard dit juist heel moeilijk vond (die kon dan ook echt heel slecht
buigen moet ik zeggen hoor, die kon alleen netjes van voren instellen en thats it.....) Om het voor haar
"moeilijker" te maken ben ik kleine voltes lichtrijden aan het afwisselen met kleine voltes doorzitten.
(want dan maak je je zwaarder waardoor ze meer MOET gaan dragen natuurlijk.. maar alleen als ze goed
ontspannen loopt voor de rest hoor)

Ik ga het vanavond en morgen nogmaals lezen en er dan morgen (of overmorgen als ze morgen teveel spierpijn heeft)
mee aan de slag. Super. (met overgangen was ik idd al bezig.. maar juist teveel met het netjes laten
overgaan.. vloeiend.. ipv actief.)

Oh trouwens maura: Achterwaarts gaan kent ze aan de hand wel maar onder het zadel niet. Als ik dit
aan ga leren wil ik dat ze direct meer leert zitten ipv achterhand slepen zoals vaak gebeurd bij ruiters.
Ik begrijp je oefening wel want dan kun je het paard op de achterhand te zetten maar dat krijg je
niet voor elkaar als het paard nog niet draagt of gaat zitten.. dan gaan ze enkel tegen de hand komen
en nog meer fouten maken. Maar het klopt idd wel wat je zegt dat weet ik :j Denk dat ze NU nog niet
klaar is voor achterwaarts gaan..

De B gaat ze straks al overslaan dus de L1 ga ik helemaal uitrijden (heb geen haast hoor ik bedoel ALS
ik straks ga starten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:42

svdijk86 schreef:
In stap geef ik idd erg veel been. Teveel om "alleen" te begrenzen idd.. mevrouw
moet er in het begin veelal aan herinnerd worden dat op een volte gaan niet
betekent scheef kauwen en over de schouder wegstappen en daarbij de buitenteugel
te negeren. Op het moment dat ze mee gaat denken probeer ik veel minder te drijven
en dat gaat goed (ze blijft zonder been ook goed op tempo hoor)

Je buitenteugel er goed aan houden kan helpen, die buitenhak uitdrukken is een duidelijke begrenzing, en verder is het vooral een kwestie van losser worden in het lijf, komt goed :j
svdijk86 schreef:
(heb vroeger geleerd dat je je knieen aan moet leggen en vanuit je
knieen moet gaan staan maar dat lukt me echt niet zonder kracht te zetten(klemmen) en
dan wordt zij erg loperig en drukt dan de rug weg.
Als jij toestaat dat zíj je opgooit, dus niet gaan staan, maar je op laten gooien, kost het helemaal geen kracht, en hoef je ook niet te klemmen. Ik heb het idd ook wel zo geleerd, en ben er helemaal vanaf, sinds ik paarden reed die daar ontzettend heet en loperig van werden. Bovenbeen laten afhangen en dan je teen in de beugel steunen zou hiervoor voldoende moeten zijn.
svdijk86 schreef:
Dat nageeflijk gaan kan ze idd wel als ik haar korter pak, dan laat ze mooi de kaak los maar dan loopt
ze wel achter de ll.. en ik weet hoeveel bokkers daar op staan te stuiteren. Om haar op de ll te laten
komen moet ik haar dan of langer geven of oprichten. En oprichten is ze nog niet genoeg voor aan het
dragen.. dat wist ik idd wel..

Klopt. En als je haar langer laat, gaat ze slenteren, en komt ze er net niet lekker doorheen, en dan train je die spieren bij de schoft eigenlijk helemaal niet. Dus toch achter de loodlijn, maar ze moet écht wel gaan nageven, want dit heeft geen functie, in deze houding kan ze alsnog de rug wegdrukken en lekker makkelijk op de voorhand gaan lopen, waar ze ook dapper gebruik van maakt.
svdijk86 schreef:
Ben alleen bang dat je daarmee
een valse knik in de hals rijd.. of dat ze straks niet meer omhoog wil komen omdat ze graag laag wil lopen
(dat probleem heb ik gehad met mn vorige paard) maar wat korter opnemen en dan wat dieper laten komen
heeft daar geen invloed op? (als ik haar zo rijd krijg ik namelijk wel zonder moeite het knikje na in de kaak)

Als ze echt nageeft, en de onderkaak loslaat, krijg je geen valse knik, bovendien heb je bij een valse knik geen contact, en bij diep rijden wel.
Niet meer omhoog willen komen zou ik niet zo bang voor zijn, dat doet ze vanzelf wel. Hoe sterker zij wordt van achteren, en hoemeer zij zichzelf gaat dragen, hoemeer ze zelf die oprichting gaat aanbieden. De oprichting er geforceerd in rijden, dat is imo schadelijker, omdat dan het risico vrij groot is, dat het er wel leuk uitziet, maar je paard wel op de voorhand valt, en je dus een valse oprichting krijgt. Paarden bieden het echt zelf wel aan.
svdijk86 schreef:
Met voltes, slangevoltes, 8jes en door een S van hand veranderen ben ik veel bezig.. veel voltes aan het
verkleinen en vergroten ook.. Echter is een volte van 10 meter een peuleschil voor haar om te wandelen
heb ik het idee terwijl mn vorige paard dit juist heel moeilijk vond (die kon dan ook echt heel slecht
buigen moet ik zeggen hoor, die kon alleen netjes van voren instellen en thats it.....) Om het voor haar
"moeilijker" te maken ben ik kleine voltes lichtrijden aan het afwisselen met kleine voltes doorzitten.
(want dan maak je je zwaarder waardoor ze meer MOET gaan dragen natuurlijk.. maar alleen als ze goed
ontspannen loopt voor de rest hoor)

Dat is idd het stukje krachtsport waar je na het losrijden mee bezig kunt, dat je haar echt gaat stimuleren, uitdagen om te gaan dragen :j
En dat vindt ze in het begin denk ik heel moeilijk, zoals ze actief aandraven, en actief aanspringen in galop moeilijk zal vinden, maar ze wordt er wel sterker van, en daardoor krijg je haar meer op de achterhand. En juist daardoor zal ze zich op den duur meer willen oprichten, omdat ze het dan kán.
svdijk86 schreef:
Ik ga het vanavond en morgen nogmaals lezen en er dan morgen (of overmorgen als ze morgen teveel spierpijn heeft)
mee aan de slag. Super. (met overgangen was ik idd al bezig.. maar juist teveel met het netjes laten
overgaan.. vloeiend.. ipv actief.)

Goed zo, en dan kijk ik alweer uit naar je volgende topic :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 15:01

Yamcha kan ik jou niet een keertje uitnodigen om te komen kijken? :=

Over het lichtrijden heb je wel een punt.. je legt het heel goed uit.. maar
of het me bijblijft?? Heb het nog nooit eerder gehoord := Als ik het voor me
zie denk ik aan voor het eerst proberen te doorzitten.. (waarbij je alle kanten
uit stuitert)

Ennem opzich is het verschil tussen braafjes met je hoofd omlaag door de bak
huppelen en werken met een nageeflijke kaak veel duidelijker hoor. Hoe het
verschil voelt kan ik niet omschrijven.. maar ze lijkt dan met wat meer bombarie
te draven ipv "okee.. dit hou ik wel een uurtje vol lalalala"