Bij het aandraven minimaal 3x been moeten geven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bij het aandraven minimaal 3x been moeten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:11

Nou mijn topic titel zegt het al een beetje, ik heb een probleem bij dat mijn pony eigenlijk niet heel goed voorwaarts is. En ik weet dat hier al meerdere topic's over zijn. Alleen die probleem is toch een beetje anders denk ik.

Als ik aan het stappen ben, probeer ik niet tot een heel klein beetje met mijn kuiten hem voorwaarts te krijgen.. Als hij dan een beetje voorwaarts is, probeer ik hem naar draf te krijgen. Maar zonder zweep werkt het gewoon bijna echt niet.. En dat vind ik een beetje jammer en ik wil er alles aan doen om met een gewone kuitdruk hem aan het draven te krijgen. Want nu gaat het een beetje alsvolgt; Kuitdruk, geen reactie, been geven, geen reactie, nog harder been geven, geen reactie, nog harder been geven, geen reactie, zweep erbij. En hij loopt. Maar zo wil ik het niet, hij moet gewoon van mij bij het eerste beste been dat aan zijn buik komt weg draven..
Ik heb les met mijn pony, en ik moet zoveel mogelijk van de mond afblijven. Hij moet eigenlijk met een losse teugel metheen weg kunnen draven. Maar het lukt me niet, en ik heb nu wel tips. En ze zegt ook wel dat hij in 2weken gewoon goed aan mijn been kan zijn. Maar ik zie er nu zeg maar tegen op om weg te draven. Omdat hij of halverwege stil valt, of al moeilijk begint te doen als ik weg wil draven.
Ik moet ook wel een stuk meer consuqenter worden. Draven is draven, en niet zeggen als hij stopt. Ooh ik wilde eigenlijk tochal gaan stappen.. Neee door draven. Maar dat is allemaal zo moeilijk, en netzoals gister dan heb ik les en lukt het allemaal voor geen meter.. En dan kan ik zo boos worden op mezelf :(
Naja, weet iemand misschien hoe ik met mijn pony kan gaan oefenen dat ik de baas ben, en dat hij goed aan mijn been is?
Thank you!

Anoniem

Re: Bij het aandraven minimaal 3x been moeten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:15

Consequent zijn en OP TIJD een sanctie uitdelen, dat zijn je toverwoordjes.
Waarom vier keer iets vragen voordat je een sanctie uitdeelt? Moet een vlieg ook vier keer landen voordat hij met zijn staart zwaait? Juist. Dus dan kan hij ook op EEN keer been geven vertrekken.

Ook ALS hij dan eenmaal draaft, consequent zijn. Krijgen wat je wilt = stoppen met vragen. Dus als hij draaft, been lang laten hangen tegen de buik aan maar niet blijven drijven, daar stompen ze op af. Vermindert hij in activiteit? Eén keer been en bij geen reactie DIRECT sanctie.
Hij mag jouw verzoeken gewoon niet negeren. Dat is onbeleefd. En aan JOU de schone taak om hem op te voeden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:18

Helemaal eens met Sonja, als je 3x been moet geven voor een reactie, ben je al 2 x te laat ;)

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:24

Heb dat ook gehad met een bijrijdpaard. Je kon vragen om te draven, schreeuwen, 1x been - 10x been ze deed het niet. Ben toen heel consequent gaan rijden, geen reactie bij 1e keer dan maar met de zweep. Na 3 of 4 weken rijden (1x per week een uur) wist madam hoe laat het was als ze been kreeg. Juist tijd om te draven.

Doe trouwens nu een beetje hetzelfde met m`n huidige paard. Die wil ook niet altijd bij de 1e keer maar gaat al heel veel beter, zij reageerd ook super goed op stemhulpen trouwens!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:27

eens met sonja, met een toevoeging. Als je de gewenste reactie hebt gekregen, draaf je even door, ga je opnieuw naar stap en rijd je de overgang naar draf weer met je been. Geen reactie = tik met zweep (achter je kuit!), draven, stappen (niet meteen op de rem trekken dan straf je de gewenste reactie juist af) en weer aandraven op kuithulp. Net zo lang totdat je pony snapt dat been = voorwaarts.

Maar het begint er dus wel mee dat je eerst duidelijk bent voor jezelf, zoals je ook al aangeeft.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:28

Idd heb dit ook met een paardje gehad of ze vertikte te gaan draven of schopte naar je been, hierbij was het een keer vragen niet reageren kreeg ze een tikje met de zweep. Als je hem dan aan het draven hebt maak dan ook veel overgangen, weer stappen weer draven en veel overgangen in draf zelf. Succes het kost veel tijd maar daarna heb je ook wat !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:29

Goede toevoeging van Lielle :j Zo controleer je eigenlijk of je paard ook echt wat geleerd heeft van de correctie die je gegeven hebt.

Wel héél goed op letten dat je 'm niet per ongeluk in de mond trekt of dat je achterblijft in de beweging he, mocht hij binnenkort snappen waar het om gaat en misschien eens wat vlotter reageren dan je verwacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:34

Wat heel belangrijk is, is je eigen energie.
Ik ken paarden die bij de ene ruiter meteen actief wegstappen en bij de andere ruiter nauwelijks vooruit te branden zijn. En dat heeft o.a. te maken met het energielevel van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:38

Sonja schreef:
Goede toevoeging van Lielle :j Zo controleer je eigenlijk of je paard ook echt wat geleerd heeft van de correctie die je gegeven hebt.

Wel héél goed op letten dat je 'm niet per ongeluk in de mond trekt of dat je achterblijft in de beweging he, mocht hij binnenkort snappen waar het om gaat en misschien eens wat vlotter reageren dan je verwacht ;)

Ik probeer een beetje boogjes in mijn teugels te laten vandaag.. En de komende week wanneer ik het goed ga oefenen.. Zodat ik hem in iedergeval daar niet kan hinderen.
Wel vraag ik mezelf af, hoe ( oke dit is misschien een domme vraag) je met die zweep een tik kunt geven achter je kuit. Want je houd je handen rechtop, en dan komt je zweep al iets naar onder te liggen.. Maar dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:40

Neem gerust je teugels in 1 hand om een tik achter je been te geven, als je zweep niet lang genoeg is of als je zelf (nog) niet handig genoeg bent om dat te doen zonder het contact met de mond te storen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:51

Oke, bedankt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:52

Je geeft hem veel te veel kansen, dan zou ik idd als ik paard was ook lekker wachten op de laatste kans voordat ik echt aan het werk moet.
Even gewoon een paar weken heel consequent zijn en bij niet reageren direct zweep erbij. Aanpakken en duidelijk zijn.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:06

Het klinkt mij als dat je pony aan de zweep is ipv aan het been. Hoe reageert hij op je stem?
Werk je misschien teveel in de bak zodat hij er helemaal geen zin meer in heeft. Natuurlijk hoeft hij niet altijd zijn zin krijgen maar als je dagenlang alleen maar hiemee bezig bent....

Is hij/ zij altijd al zo geweest? En is hij ook zo bij anderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:24

Odessa1 schreef:
Het klinkt mij als dat je pony aan de zweep is ipv aan het been. Hoe reageert hij op je stem?
Werk je misschien teveel in de bak zodat hij er helemaal geen zin meer in heeft. Natuurlijk hoeft hij niet altijd zijn zin krijgen maar als je dagenlang alleen maar hiemee bezig bent....

Is hij/ zij altijd al zo geweest? En is hij ook zo bij anderen?

Het is niet mijn pony, verder is de pony heel braaf in de bak.. Zal nooit een stap verkeerd zetten, hij is van zichzelf al wel lui, en hij weet donders goed dat ik onzeker ben. Verder is hij in de omgang super braaf. Op buitenrit wat hij minimaal 1x perweek maakt. Maar niet met mij, maar met de eigenaar. Op buitenrit is hij een stuk pittiger. Pakt het bit vast en loopt altijd graag voorop. ( dat is ook een beetje de reden dat ik er nog niet goed mee naar buiten durf )

Hij is wel zo geweest, zo dat hij niet luisterde naar mij. Hij heeft op het NK gelopen dus hij kan echt wel wat.. Maarja het woordje; luisteren is afentoe wat moeilijker.. Hij luistert wel, alleen hij weet gewoon dat ik onzeker ben.. En dan tja..

Verder op stem gaat het wel redelijk; Ho is Ho. Hij staat dan ook direct stil of verminderd van tempo. Ook longeren lukt wel hoor, alleen ik heb wel echt ook de zweep nodig. Maar Draf is daar wel gewoon Draf. Alleen onder het rijden gebruik ik mijn stem alleen met hoo zeg maar..

Snapje het nog? :')

Edit; De andere eigenaar rijd hem gewoon en hij loopt daar wel netjes. Attans bij hem kan hij ook zo z'n momenten hebben. Dus het ligt voornamelijk wel aan mezelf hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-11 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:32

fresley schreef:
Dus het ligt voornamelijk wel aan mezelf hoor ;)

Dat is wat ik al aangaf (zie mijn eerdere bericht).
Het zou dus beter zijn om aan je eigen energie te werken in plaats van met een zweep te gaan tikken of slaan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:35

JoviBan schreef:
fresley schreef:
Dus het ligt voornamelijk wel aan mezelf hoor ;)

Dat is wat ik al aangaf (zie mijn eerdere bericht).
Het zou dus beter zijn om aan je eigen energie te werken in plaats van met een zweep te gaan tikken of slaan. ;)

Zou jij mij daar ook uitleg over kunnen geven, hoe dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:38

dat ben ik in principe met JoviBan eens. Begin ermee om duidelijk voor jezelf te zijn, en heel duidelijk al voor je iets gaat doen met jezelf af te spreken hoe je dat doet en wat je van je pony wil. Het stappenplan van Sonja en mij kan je daarin helpen. Door zulke afspraken met jezelf te maken zorg je ook al voor een heel andere uitstraling, die je pony haarfijn zal aanvoelen.

/add
Het kan dan zo maar zijn dat je die tik niet eens nodig hebt, en dat is - vermoed ik - waar JoviBan naartoe wil.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-04-11 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:39

fresley schreef:
Zou jij mij daar ook uitleg over kunnen geven, hoe dan?

Dat wil ik wel doen. Hoewel het lastig is om dat 'op papier' uit te leggen, daarvoor zou ik je ook 'live' moeten zien, bij en op je pony.
Maar ik ga er straks wel even voor zitten om eea uit te leggen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:45

Joviban, ik snap wat je bedoeld, maar ben ook benieuwd naar de aanpak daarvan.
Edward Gal kan dat helemaal goed, die spaart de energie zelf op om tot fantastische resultaten te komen.
Wat ik wel wil vermelden voor TS en andere mensen, hou altijd in je achterhoofd dat er ook wat met je paard aan de hand kan zijn als hij/zij niet vooruit te branden is. Het hoeft dus niet altijd flegmatief gedrag te zijn, maar kan ook uiting zijn van bijv verveling (altijd in de bak rijden, wissel ook eens af met bijv buitenrit, springen, cross, grodnwerk, spelletjes), of uiting van pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:48

Nou eens kijken of het werkt, ik ga naar stal. En ik heb de belangrijkste tips even opgeschreven!

Dankje!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:50

Simpel voorbeeld van met je energie werken:
Heel zwaar en diep gaan zitten (slaak maar eens een diep zucht op je paard :j ) om af te remmen.
Wil je voorwaarts dan denk je aan voorwaarts, maak jezelf lichter en stuw je bekken iets, alsof je gaat fietsen. :D

Nou ja, in het echt is het makkelijker uit te leggen maar zo kun je je er misschien iets bij voorstellen. ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:52

Eén woord: Consequent
Geef je been - geen reactie - tik- wel reactie.

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:58

mijn pony (bijna4) heeft ook nog last met het reageren op kuithulpen en daardoor heb ik het draven al vrij snel op een stem commando gezet 1x klikken met mijn tong en hij draaft weg, ook vindt ik dit er veel rustiger uitzien dan veel been commando''s of zweep,, als je het aanleert aan de longe kan je het op het paard ook zo gebruiken is mijn ervaring..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:02

fresley schreef:
Het is niet mijn pony, verder is de pony heel braaf in de bak.. Zal nooit een stap verkeerd zetten, hij is van zichzelf al wel lui, en hij weet donders goed dat ik onzeker ben. Verder is hij in de omgang super braaf. Op buitenrit wat hij minimaal 1x perweek maakt. Maar niet met mij, maar met de eigenaar. Op buitenrit is hij een stuk pittiger. Pakt het bit vast en loopt altijd graag voorop. ( dat is ook een beetje de reden dat ik er nog niet goed mee naar buiten durf )

Hij is wel zo geweest, zo dat hij niet luisterde naar mij. Hij heeft op het NK gelopen dus hij kan echt wel wat.. Maarja het woordje; luisteren is afentoe wat moeilijker.. Hij luistert wel, alleen hij weet gewoon dat ik onzeker ben.. En dan tja..

Verder op stem gaat het wel redelijk; Ho is Ho. Hij staat dan ook direct stil of verminderd van tempo. Ook longeren lukt wel hoor, alleen ik heb wel echt ook de zweep nodig. Maar Draf is daar wel gewoon Draf. Alleen onder het rijden gebruik ik mijn stem alleen met hoo zeg maar..

Snapje het nog? :')

Edit; De andere eigenaar rijd hem gewoon en hij loopt daar wel netjes. Attans bij hem kan hij ook zo z'n momenten hebben. Dus het ligt voornamelijk wel aan mezelf hoor ;)

Dat klinkt wel een beetje als ons paard. Wij zeggen altijd dat het paard goed zijn energie weet te sparen :D . Als het niet echt hoeft, dan doet hij het ook niet. Het is een heel braaf dier, zo hebben we hem ook gekocht. Als je niet heel duidelijk tegen hem bent dan loopt hij de kantjes er af.

Bij ons helpt ook super-super consequent zijn. Dat zal voor jezelf ook superhard werken zijn. Niet alleen bij de wisselen van gangen letten op je been maar ook tijdens het rijden zorgen dat je een stil been hebt zodat hij precies weet dat hij moet reageren op een kleine hulp. Veel schijnovergangen rijden, terug en weer vooruit en andersom.

Met rijden zelfverzekerd overkomen, weten wat je wil, duidelijk, consequent, geen genoegen nemen met een beetje reactie maar een echte reactie vragen en dat altijd als je er op stapt. Dus niet de ene dag hard werken en dan de volgende dag denken, hij heeft gisteren zo hard gewerkt vandaag maar wat minder. Dan kan je beter wat anders met hem doen dan werken in de bak.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:03

lloesje97 schreef:
mijn pony (bijna4) heeft ook nog last met het reageren op kuithulpen en daardoor heb ik het draven al vrij snel op een stem commando gezet 1x klikken met mijn tong en hij draaft weg, ook vindt ik dit er veel rustiger uitzien dan veel been commando''s of zweep,, als je het aanleert aan de longe kan je het op het paard ook zo gebruiken is mijn ervaring..

Alleen in de wedstrijdring kan het tegen je werken ;)