Schrikken = rengalop? graag tips...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Schrikken = rengalop? graag tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:05

Hallo,

Ik heb nu iets langer dan een halfjaartje mijn tinker.
Lief beest in de omgang, in de bak gaat het rijden erg goed, we lessen nu 1x in de week
en hij doet (bijna haha) alles braaf wat we vragen.

Nu ga ik ook graag op buitenrit.
De omgeving waar ik rijd bestaat uit 80km wegen met daarnaast een bredere berm en dan een fietspad, weer een berm en dan slootjes.
Welk rondje ik ook wil doen ik kom altijd langs een 80km weg.

Het probleem is dat hij op de meest vreemde momenten schrikt.
Hij is gewoon verkeersmak, trekkers, auto's, brommers, motors hij schrikt er niet van.
Vrachtwagen dan wel, maar dat komt voornamelijk van het 'sissen' als ze remmen.

Ik weet niet of het aanstellerij is of dat hij echt scrhikt,
maar het is nu 3 keer gebeurd;
er komen 2 motors aanrijden; geen probleem loopt hij lekker door
nog geen 5 minuten later komt er nog een motor; paniek!! !EN RENNEN!
Ik kan hem niet stoppen totdat hij moe is en uit zich zelf terug komt.

Zo is dit nu ook een keer gebeurd met een busje (zo'n VW transporter weet je wel)
en een keer met een vrachtwagen dan.

Hoe moet ik dit aanpakken?
Met lessen ben ik bezig om meer controle te gaan krijgen, maar het punt is dat hij in de bak
gewoon braaf is...

Pluttersput

Re: Schrikken = rengalop? graag tips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:07

Is het een idee om iemand mee te nemen op buitenrit die hem aan een touw vast heeft? Kijken wat er dan gebeurt? Of een ander mak paard meenemen op buitenrit, misschien dat dat uitmaakt.
Wat doe jij zelf als er iets aan komt waar hij van zou kunnen schrikken? Schrik jij op het moment dat hij schrikt, of zit je van tevoren al te stressen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:55

En aanvullend op Pluttersput: wat heeft hij de vorige keren dat hij met je ging hollen bereikt? Is daar een beloning op gekomen, in de zin van dat hij toen thuis was, of dat je 'm gekalmeerd hebt door even te laten grazen oid?
Is het een paard dat er genoegen in schept om te rennen?
En WAT doet hij precies om door te kunnen rennen? Neemt hij het bit vast en WIL hij niet meer luisteren, of heb je het idee dat er ECHT paniek is en dat hij dus "op hol" is en niet meer voor rede vatbaar is?

De omgeving waarin je rijdt klinkt niet ideaal voor het oplossen van een dergelijk probleem. Is er ruimte om een cirkel op te sturen oid?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:06

Hoi bedankt voor jullie reacties

Iemand meenemen op buitenrit heb ik al vaker gedaan ja, zonder touw dan
gaat prima. Ik heb zelf het idee dat hij zich dan zekerder voelt.
Maar ik kan niet altijd iemand meenemen helaas.

Ik zit zelf niet gespannen ofzo, omdat de keren dat hij dit nu gedaan heeft niet eens wist dat hij zou schrikken want voorheen was er geen probleem. :o
Ik schrik natuurlijk wel als hij dan echt de benen neemt en vooral omdat ik niet weet waarom en hij niet wil stoppen.

@Sonja
De eerste keer dat hij er echt vandoor ging ben ik nadat hij gestopt was afgestapt om hem rustig te krijgen (stom ik weet het)
de 2e keer ben ik rustig door gaan stappen (waren nog niet thuis)
de laatste keer ben ik eerst gaan stappen, toen lekker laten draven en toen heb ik hem nog een behoorlijk stuk laten galopperen totdat hij goed moe was.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het echt paniek is of onwil
Een cirkel is in alle 3 de gevallen erg moeilijk omdat het inderdaad op het fietspad is,
in een polderwegje durf ik dat wel aan, maar daar komt niet zoveel voorbij waar hij van zou kunnen schrikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:11

Ben je bekend met de term One Rein Stop?
Zou die techniek iets voor je kunnen zijn? Die kun je in de bak aanleren, en vervolgens buiten toepassen indien nodig.

Voor de meeste andere oplossingen heb je nl stomweg meer ruimte nodig. Als mijn paard zo'n geintje heeft gaat ze op een cirkel en werkt ze zich fijn tien minuten te barsten als negatieve beloning, maar daar is jouw omgeving niet naar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:19

Waar doet hij het? Doet hij het op het asfalt of doet hij het als je in een relatief 'veilige' berm bent?

Ik heb hier ook zo'n geval staan dat af en toe in haar hoofd haalt dat ze ergens van 'schrikt' om er dan in volle galop vandoor te denderen. En, heel raar ( ;-) ) is dit zomaar nooit op de weg of met druk verkeer of als er echt iets aan de hand is.

Als er echt iets aan de hand is dan is het schrikgebeuren ook meer een 'tagadap' op de plaats of in het uiterste geval een zijsprongetje.

In beschreven geval is het meer een 'zo, nu ga ik fijn een stuk galopperen' er wordt een aanleiding 'gezocht' en 'hop, daar gaan we'. En dan sluit ik me aan bij Sonja: op de volte of iets anders waardoor het echt geen belonend effect heeft.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:26

ik denk dat je dit met rust op moet gaan lossen.
ga beginnen om aan de hand naar buiten te gaan, hoofdstel om en lekker langs de weg lopen.
zodra er iets ''engs'' aankomt vrachtwagen of motor, laat hem stilstaan en kijken ernaar.
praat rustig tegen je paard en laat gewoon stil staan en kijken.
zodra het voorbij is en je ziet/voelt dat je paard weer ontspannen is loop je verder.

zo heb ik mijn haflinger super maar dan ook super mak gekregen.

dit herhaal je een aantal keer, totdat het normaal is dat er een vrachtwagen langs komt.

als je erop zit ook. als je voelt dat je paard echt in paniek raakt stap dan af en laat hem rustig kijken naar wat eng is, net zo lang totdat je paard weer wegkijkt en ontspannen is.

succes komt heust wel goed, als je zelf maar rustig bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:31

Als hij er bang voor zou zijn, dan ging 'ie bij die eerste twee motoren ook wel rennen lijkt me...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:33

Ik sluit me aan bij Sonja. Echt bang is bang, maar dit lijkt meer op een aanleiding zoeken om even gezellig een stuk te gaan rennen.

Hoe zit het met jullie gezagsverhouding? Zit er misschien buiten een dominantieprobleempje?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:35

Nou, dat kan ik even melden dat dat niet altijd zo is :') Mijn merrie heeft er een handje van: 9 motoren zijn prima, de 10e is vals met grote rode ogen en wil haar opvreten. Zelfde met putdeksels, struikjes etc.
Dus het zou ook eventueel nog echt angst kunnen zijn, maar dan snap ik het volledig ertussenuit peren niet helemaal, dat kan ik niet plaatsen. Dan zou het ongeveer blinde paniek moeten zijn, en dán zou het idd voor alles moeten zijn.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:41

Dona85 schreef:
De eerste keer dat hij er echt vandoor ging ben ik nadat hij gestopt was afgestapt om hem rustig te krijgen (stom ik weet het)
de 2e keer ben ik rustig door gaan stappen (waren nog niet thuis)
de laatste keer ben ik eerst gaan stappen, toen lekker laten draven en toen heb ik hem nog een behoorlijk stuk laten galopperen totdat hij goed moe was.

je bent dus in alle gevallen naar hui gegaan ? = beloning !
direct omdraaien naar waar je vandaan kwam en opnieuw proberen. je keert NIET om voordat je het paniekpunt voorbij bent.
Dit helpt zowel als hij echt paniek heeft, hij leert immers dat er niets aan de hand is. Als wanneer hij een loopje met je neemt, hij schiet er namelijk niets mee op om om te draaien als je daarna teruggaat.

dus doe gewoon wat je van plan was :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:41

Dat bedoel ik :-)

Wat wij hier bijvoorbeeld nu thuis hebben: rondjes door het dorp (druk verkeer, veel fietsers, noem maar op) geen enkel probleem. Lange strandritten geen enkel probleem.

Maar...op een korter strandritje of een strandritje zonder galop dan is de kans aanwezig dat paard in kwestie op de terugweg ergens van 'schrikt' en in galop ervandoor dendert. Gebeurd niet elke keer, maar zo eens op de 20 ritten wordt het wel geprobeerd. En waar schrikken we dan van? Golfje dat omslaat, de 23ste mountainbiker die langs komt, een meneer die een bal gooit voor zn hond (nog nooit eerder gezien op het strand).
Heel vreemd, altijd op de terugweg, altijd met een relatief kort ritje. En ook heel vreemd, geen rare zijsprong oid, maar gewoon op volle galop wegrennen in rechte lijn (met oortjes erop). Hummmmmmm.

Wat wij tnt doen? Terug omkeren en gewoon weer terug gaan. Door laten galopperen totdat wij er genoeg van hebben of op de volte. In elk geval niet belonen.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:00

Apple schreef:
Waar doet hij het? Doet hij het op het asfalt of doet hij het als je in een relatief 'veilige' berm bent

Hij is niet beslagen, dus ik rijd hem altijd zoveel mogelijk in de berm, maar als hij ervandoor gaat klettert hij gewoon over het asfalt.

gipsyboy schreef:
ga beginnen om aan de hand naar buiten te gaan, hoofdstel om en lekker langs de weg lopen.
zodra er iets ''engs'' aankomt vrachtwagen of motor, laat hem stilstaan en kijken ernaar.

dit ga ik zeker proberen, kwaad kan het nooit natuurlijk!

Sonja schreef:
Als hij er bang voor zou zijn, dan ging 'ie bij die eerste twee motoren ook wel rennen lijkt me...

Dat was ook mijn gedachte inderdaad!
One rein stop kan ik zeker wel proberen aan te leren, maar weet niet of het toepasbaar is op (soms een druk) fietspad

Apple schreef:
Zit er misschien buiten een dominantieprobleempje?

Tsja ik heb m nog maar een half jaartje, en ik doe ook een beetje grondwerk nu met m en door dit probleem ben ik ook echt serieus les gaan nemen.

Pluttersput schreef:
je bent dus in alle gevallen naar huis gegaan ? = beloning !

ja indirect wel natuurlijk... ook dit ga ik zeker proberen, terug nog een keer erlangs tot het goed gaat.
Kan ik dit dan het beste gewoon in stap doen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:04

O, dat had ik niet gezegd, dat van naar huis is beloning :')
Maar ik zou misschien sowieso proberen om gewoon alles in rust te houden. Bij wijze van eerst maar eens een half jaartje alleen buiten stappen, tot hij weet dat stap ook werkt. En dan langzaam uitbouwen :) Rust is het belangrijkste in deze, rust en vertrouwen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:09

Sluit me aan bij Apple en Pluttersput met de aanvulling dat alleen stappen ook juist tot dit soort reacties kan leiden.. Mijn jonge paard is als we net naar buiten gaan altijd even druk en kijkerig/schrikkerig, maar na het eerste drafje heeft ze de energie uit dr lijf en is alles goed. Als ik die de hele weg koste wat kost wil laten stappen heb ik een bommetje onder me := ff longeren voor je weggaat kan dan mss ook helpen. Maar idd alles met rust, en nooit omdraaien, hoe dan ook erlangs gaan. Ook niet te snel afstappen, als je het onder t zadel kan opvangen dan dat liever, omdat anders jouw afstappen een beloning op zich kan worden voor hem :)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:13

Ik heb precies hetzelfde met mijn tinker. Niet per sé dat hij in rengalop gaat maar dat hij de ene keer iets niet eng vind en het volgende moment wel.
Bij mij helpt het om van te voren te longeren zodat de drukte er een beetje uit is! :j

Ik ben wel van mening dat het niet zo veel zin heeft om met andere paarden buiten te gaan rijden, ik denk dat hij dan sowieso braver is maar wat dan als je de volgende keer alleen gaat? Het moet juist goed gaan als je alleen gaat!
Succes in ieder geval :)

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:55

Ik doe ook wat gipsyboy doet. Voorheen kon hij ook nog weleens weg rennen als hij vond dat iets eng was. En idd de ene scooter schijnt dan de ander niet te zijn ;) .
Sinds ik hem, als ik voel dat hij iets eng vind, stilzet rustig laat kijken en pas weer door ga als ik ontspanning voel gaat het een heel stuk beter en is hij ook relaxter buiten.
Grappige is dat als er dan opeens bv een grote vrachtwagen aankomt die een beetje griezelig is hij uit zichzelf stil gaat staan om het eens even rustig te bekijken hihi. Misschien zijn er dan wel weer mensen die zeggen dat dat niet 'mag', maar dat heb ik 100x liever dan wegrennen. Rij ook op zo'n weg als toppicstarter beschrijft. Niet dat hij nooit meer schrikt, maar merk duidelijke vooruitgang.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:02

Ik heb ook zo'n heerlijk paard dat nergens van schrikt... alleen heel soms zich in ene keer sapperdeflappes schrikt en er dus ook vandoor gaat (meestal draait ze ook nog eerst ff 18 graden op de achterbenen. Op het moment dat ze wegkomt is alle controle zoek en moet ik haar echt op een volte zetten (omtrekken als het ware) om haar terug te krijgen. Nu schrikt mij kalf voornamelijk van schapen enzo dus meestal heb ik hiervoor ruimte. Wat mij echter is opgevallen is dat dit soort dingen meestal gebeuren als ze er niet helemaal bij is en dus wat loopt te lanterfanten. Als ik haar erbij houdt met haar gedachten is er geen probleem... Mis schrikt jou paard dus ook wel omdat ie op zo'n moment dieper in zijn eigenwereld verzonken is. Trouwens, mijn paard is normaal op 2 pinken te rijden en ook buiten heerlijk te rijden aan de lange teugel, dus het is geen macht/dominantie probleem

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:03

Blijf zelf goed bij de les en bereid je paard voor op wat voorbij gaat komen. Zo vraag ik stelling als er een fietser van achteren komt zodat hij het ook kan zien.
Ik ken het trouwens wel hoor, mijn tinker heeft er ook nog wel eens een handje van. Vaak heeft hij van tevoren spanning lopen opbouwen, maar hij laat dat amper merken. Hij sprint er in een keer vandoor. Ik doe de eerste meters niets. Daarna geef ik een ophouding en zeg rustig ho. Dan heb ik hem weer terug. Ontspannen werkt bij ons het beste. Ik weet inmiddels dat hij het af en toe doet en ik weet ook dat hij na een paar meter weer terug bij mij is, maar alleen maar als ik ontspan.

Bas2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:46

Hoi, lijkt me ook nogal gevaarliijk zo. Zal hier wel beetje commentaar op krijgen, maar zou er toch een keertje een scherper bit in doen. Zodat je als ie wegrent hem een keer snel weer tot stistand kunt krijgen. Nu kun je er waarschijnlijk alleen maar aan hangen en dat maakt de paniek bij het paard alleen maar groter. Dus scherper bit en goed in het zadle blijven zitten, dus je niet voorover laten trekken. de schrikreactie zal niet weggaan maar hopelijk kijg je er de controle wel mee terug

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:48

Betwijfel of een scherper bit de oplossing is voor het probleem. Sluit me verder aan bij de bovenstaande reacties. Probeer ook zelf rustig en onspannen te blijven zitten en niet te denken aan wat als hij gaat rennen.