bokken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePhoto

bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:45

Hallo,

ik en Blemer lopen nu al een weekje met een probleem rond.
Als ik met Blemer aan het galoperen ben op een cirkel dan bokt hij constant (hij doet dan terwijl ook galopwissels terwijl ik dit niet vraag).
Dit gebeurt alleen als ik geen les rijd en enkel op de cirkel, als ik rechtdoor rijd doet hij dat niet.
In de les doet hij dat nooit. (er rijden dus meerdere paarden mee)
Nu als ik hem lekker lang laat lopen en hem op een cirkel laat galoperen is het een stuk minder bokken.
Ik merk dan ook dat ik veel makkelijker kan blijven zitten en mijn benen stil houden.

Zou het dus kunnen dat ik mijn benen anders te veel beweeg en hij daarom zo bokt?
Ik weet het niet en wil dit graag oplossen. (nu zaterdag volg ik een privé les en zal het mijn lesgever wel vertellen
maar voor die tijd rij ik nog een paar keer alleen met hem)

aerdenhout1

Re: bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:48

Dan moet je eens heel kritisch kijken, hoe je jou aanwijzingen en hulpen geeft in een les en als je alleen rijd!
Wat zegt je instructrice in een les waar je op moet letten? Dat zal denk ik het probleem zijn als je alleen rijd.

NJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:50

Ik had laatst van iemand les op haar kwpner. Maar de kwpner bokte ook bij mij in galop. Ze zei dat ik mijn benen een beetje te ver naar achter had en dat hij dat daarom deed. Toen ik later mijn benen een stukje meer naar voren deed was het opgelost. Misschien is dit het geval?

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:56

NJE: daar kan het niet aan liggen want ik steek juist mijn benen te ver naar voor
aerdenhout1: de instructrice zegt helemaal niks als ik aan het galoperen ben, ze zegt enkel dat het goed is dusja

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:58

Goed dat je het eerst bij jezelf zoekt, dat zouden meer ruiters moeten doen!

Hoe oud is je paard en wat kan hij allemaal qua niveau? Misschien ziet hij jouw onbedoelde hulpen aan als hulpen voor de wissels en probeert hij dus alleen maar braaf te doen wat jij zegt...:)

Misschien moet je toch eens verder doorvragen bij je instructrice: je betaalt haar tenslotte niet om te zeggen wat jij wilt horen, toch? Instructrices moeten juist kritisch zijn: ook al gaat het nog zo goed, het kan altijd beter!

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:15

Dankje, als ik problemen heb zoek ik die altijd eerst bij mezelf. Grootste deel ligt het aan de ruiter.

En Blemer is 10 jaar oud. En tja eigenlijk weet ik niet echt wat ie goed kan. Ik rij hem nu nog maar een maandje en heb niet gevraagd wat hij allemaal kan in verband met dressuur.
Wat ik wel weet is dat hij kan wijken en natuurlijk de galopwissels tesamen met een bok.
Voor de rest weet ik niet wat hij verder kan.

En ik zal zeker het eens vragen an mjn lesgever(s)

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:45

Bokt die ook als je m op zn billen tikt? Zo ja zou ik bij t galoperen zen hoofd iets 'omhoog' trekken (hoeft dus nietmeer aan de teugel te lopen) en dan regelmatig een tik op zn billen geven, hij hoort dan neit meer te kunnen bokken doordat zn hoofd omhoog is en zal t daarna ook niet meer veel doen.
Anders gewoon galoperen zoals je al doet en bij iedere bok zn hoofd omhoog halen, wanneer die rustig is weer laag laten...?