Pony rent naar de uitgang en bokt in dezelfde hoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleD_

Pony rent naar de uitgang en bokt in dezelfde hoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:27

Hallo allemaal,

Ik heb nu bijna een weekje een nieuwe pony die super te rijden is. In een piste loopt hij zeer fijn. Thuis hebben wij een weiland die heel erg rechthoekig is waardoor ik maar 'één deel' van de wei gebruik om te rijden. Nu, als ik daar dan rijd wilt hij linksom in draf steeds over de buitenschouder weglopen en naar de uitgang rennen. Als het hem niet lukt om weg te rennen maakt hij daar steeds een kleine bok. Rechtsom heb ik juist hezelfde, alleen is hij daar ook minder fijn te rijden qua stellingen.

Wat ik doe wanneer hij er in een hoek vandoor wil gaan is mijn buitenbeen en buitenteugel eraan houden, en ophoudingen maken met mijn binnenteugel zodat hij moet draaien. Dit is ook niet voldoende om hem niet over zijn buitenschouder te laten weglopen, want als ik te veel buitenbeen gebruik gaat hij harder rennen. Idem op de rechterhand...

In de andere hoeken heeft hij dat dus niet.

Tijdens mijn privé-lessen lukt 't wel beter maar ook nog niet zoals het moet zijn.

Iemand tips?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:31

Goed volhouden met de buitenteugel wanneer hij daar wil uitbreken. Bedenk dat de buitenteugel niet alleen in de mond werkt, maar ook de druk van de teugel tegen de hals begrenst het paard.

Maar nog belangrijker, als je stopt, doe dit dan aan de andere kant van de wei. Stap daar af, beloon je pony, en loop ernaast mee naar de uitgang en naar stal. Hij moet die associatie uitgang=einde werk kwijtraken. Dit doe ik structureel met jonge paarden, ergens anders in de bak afstappen. Als je erover nadenkt is het eigenlijk heel logisch. Als hij het zat is trekt ie naar de plek waar jullie altijd stoppen.
Als hij daarmee geen succes heeft en er juist op een andere plek gestopt en beloond wordt, houdt ie er vanzelf mee op.

Succes, en veel plezier met je nieuwe pony!