Annie C. @ work (L2)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Annie C. @ work (L2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:49

Hallo!

Vanmiddag was mijn buurmeisje mee om een paar foto's te maken van het rijden. 2 maanden geleden had ze ook al foto's gemaakt, maar ik vind dat Annie en ik weer erg vooruit zijn gegaan in die 2 maanden en het was tenslotte heerlijk weer vandaag!

We hebben nu 11 winstpunten in het L1, die we in 5 wedstrijden bij elkaar gereden hebben. Aankomend weekend gaan we voor het eerst L2, ik heb deze stap vrij snel genomen omdat Annie frij groot is en met doorzitten net iets makkelijker bij elkaar te rijden is. Ook doet ze alle oefeningen voor het L2 prima en krijg ik ook van veel andere mensen te horen dat we het L2 zeker aankunnen ;).

Over Annie;
Haar wedstrijdnaam is Anytime
Merrie
1,75 m
6 jaar
Ojee x troje (eigen fok, maar haar opa is Calvados)

Annie is springgefokt, waar ook mijn passie ligt. Het is de bedoeling dat we ook officieel gaan springen, maar vanwege omstandigheden is dit nog niet gebeurd. Meestal rij ik met mijn springzadel, maar omdat de dressuur ook erg belangrijk is en we ook wedstrijden rijden rij is meestal 2/3x in de week met mijn dressuurzadel.

Ik ben met Annie vooral bezig met het sluiten en haar op haar achterhand te plaatsen. Hierbij wil ik haar wel lekker voorwaarts en los in de hand houden, gelukkig lukt dat erg goed en loopt ze voor mijn gevoel echt heerlijk op het moment!

Ik moet zelf wat beter rechtop gaan zitten, dit is altijd een groot probleem van mij en moet ook echt me best ervoor doen. Vooral met lichtrijden heb ik graag mijn schouders naar voren en zit ik nogal krom, met doorzitten gaat dat al een stuk beter. Ook heb ik mijn linkerhand niet rechtop en steek ik deze iets af. Door een beperking aan mijn linkereleboog kan ik deze niet meer optimaal gebruiken, ook kan ik hier minder druk en kracht op dragen, waardoor ik hem (zoals ook op de foto's te zien) nog wel eens wat afsteek, maar dit vang ik dan wel op met mijn been.

Nou genoeg gekletst, hier de foto's!
(ik heb uiteraard ook los gereden)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. pasje verruimen
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. pasje wijken
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Hier zie je dus duidelijk dat ik mijn rechterhand er beter bij heb dan mijn linkerhand en deze nog wel eens afsteek
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Wel mooi beengebruik, ze zou alleen iets korter mogen in de hals.
Afbeelding

11. pasje versnellen
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden ;).
Groetjes Dewi

Chocomelll

Re: Annie C. @ work (L2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:55

Wat een leuk setje! Je mag idd meer gaan zitten en je schouders meer naar achteren, maar dat geef je zelf ook al aan. Verder vind ik je erg netjes rijden!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:59

Hey Linda! Ik wist niet dat je ook bokt had!
Bedankt allebij. Ik moet inderdaad echt op het rechtop zitten gaan werken, ik vind het ook zo lelijk, het plaatje is zoveel mooier als ik netjes rechtop zit..

_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:06

Ik heb jullie al een tijdje niet meer gezien, maar jullie zijn in die tijd
echt verbeterd! Annie ziet er echt goed uit :)
Gewoon doorgaan met waar je nu mee bezig bent, en dan kan het alleen
maar beter gaan! :D

xPluisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:09

Ziet er goed uit! De kleuren van je shirt, het dekje en de bandages matchen ook nog eens (:
Misschien is het ook een tip om wat meer voor je te kijken ipv naar het hoofd van het paard? Zo ziet het erg in ieder geval wel uit.

Erg leuk koppel in ieder geval. En veel succes nog met verdere wedstrijden! Jullie kunnen het!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:14

Wat heb jij een mooi paard zeg.

Wat hier ook al eerder gezegd werd:wat meer zitten. Het lijkt nu alsof je een beetje ver achter in je zadel zit maar dat is moeilijk te zien op foto's. Mijn tip zou zijn om eens wat vaker te rijden zonder beugels. Dan zak je vanzelf naar het diepste punt van je zadel.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:43

estja schreef:
Wat heb jij een mooi paard zeg.

Wat hier ook al eerder gezegd werd:wat meer zitten. Het lijkt nu alsof je een beetje ver achter in je zadel zit maar dat is moeilijk te zien op foto's. Mijn tip zou zijn om eens wat vaker te rijden zonder beugels. Dan zak je vanzelf naar het diepste punt van je zadel.

Ik heb nog eens de foto's bekeken met deze opmerking, en ik ben het inderdaad met je eens. Zelf was het me eigenlijk nog nooit zo opgevallen. Maar ik ga inderdaad eens kijken of het met mijn beugels uit anders is, moet alleen even kijken wat Annie ervan vind want die houd niet zo van 'aparte' dingen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:47

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:12

Leuk dier! En ze lijkt simpel te lopen.
Ik stoor me wel aan je houding en ik denk om eerlijk te zijn niet dat dit vanuit je beperking komt. Ik zie op zich niets geks gebeuren vanuit je elleboog, maar wel vanuit je rug. Je zit constant alsof je rechtsaf wil slaan. Je linkerschouder is echt een stuk verder naar voren dan de rechter. Het zou uiteraard kunnen dat dit voor jouw gevoel wel vanuit je elleboog komt, ik zou je de tip willen geven om je teugels korter te pakken en ook je rechterhand verder naar voren toe te steken. Je zit nu namelijk gewoon scheef. Je knikt in aan de linkerkant, je linkerschouder en je hand zit verder naar voren en als ik het goed zie, heb je op de meeste foto's je hoofd ook scheef.

Je lijkt inderdaad ver achterop de lepel te zitten, maar volgens mij ligt je zadel ook nét ietsjes achterover en daardoor schuif je verder achterin.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:18

Dankje, ze loopt inderdaad erg makkelijk en ik doe er ook alles aan om dat zo te houden.
Opzich ben ik het met je eens, ik weet dat mijn houding niet goed is en daar probeer ik ook erg hard aan te werken. Maar dat ik links in knik komt voor mijn gevoel wel uit die linkereleboog, omdat ik die arm automatisch erg ontlast en ik zo minder pijn eraan heb. Ik rij nu voornamelijk vanuit mijn linkerschouder, omdat ik die kracht en druk niet op mijn linkereleboog kan dragen. Maar ik ga er zeker aan werken.

Ik baal er zelf onwijs van, juist omdat ik alles zo graag goed wil doen. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, maar toch kom ik telkens op die poedersuiker arm terug. Voordat ik namelijk die arm heb verbrijseld had ik nooit dat probleem (nu 2 jaar geleden). Maar denk jij dat mijn teugels korter pakken misschien een oplossing zou kunnen zijn?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:48

Ik denk dat je met voornamelijk je rechterteugel iets korter pakken, het al wat verdoezeld. Maar jij kunt zelf het beste voelen of dat wel gaat met je arm. Je zit nu namelijk zo verdraait en scheef, ik denk dat je dan straks, bij verdere verfijning, in de knoei gaat komen. Het plaatje krijg je ook gewoon nooit perfect op deze manier.
Kun je niet je elleboog in tapen? Of een brace aan laten maken?

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:51

Wat mij opvalt is dat je soms naar beneden kijkt. Op die foto's zie ik je houding ook verminderen. Misschien iets om je bewust van te zijn/te worden

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:54

Ik snap helemaal wat je bedoelt, ik vind het zelf ook super vervelend. Maar ik ga er echt keihard aan werken. Maar het grootste probleem is dat ik echt alles automatisch eraan doe om die linkerarm te ontlasten, en dat gaat tenkoste van mijn houding.

Het probleem zit hem echt in mijn bot, ze hebben het namelijk niet goed meer kunnen vastzetten, waarrdoor ik erg beperkt ben in mijn bewegingen en ook mijn kracht. Hoe graag ik ook druk wil uitoefenen op mijn linkerhand, het lukt gewoon niet, ik krijg het niet voor elkaar. Waarschijnlijs is intapen of een brace geen oplossing (volgens de artsen niet), maar ik ga er toch eens naar informeren.

Ik weet ook niet of er mensen zijn die je op dit gebied kunnen helpen? Het is namelijk wel echt het grootste probleem waar ik me aan erg.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:57

Mirr89 schreef:
Wat mij opvalt is dat je soms naar beneden kijkt. Op die foto's zie ik je houding ook verminderen. Misschien iets om je bewust van te zijn/te worden

Ik ben me echt zeer bewust van mijn houding. Die is nooit optimaal geweest, maar het lijkt inderdaad wel steeds iets minder te worden. Ik heb al een paar keer in het topic genoemd dat ik er echt alles aan doe om mijn houding te verbeteren. Alle middelen en tips pak ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:00

Als je wilt dat ze meer op de achterhand komt, moet je er echt wat pittiger aan gaan rijden. Maak haar aan het been, echt goed aan het been, zodat ze dat binnenachterbeen gaan plaatsen. In de galop komt het binnenachterbeen altijd verder naar voren, maar aan de buiging in de spronggewrichten kun je zien of ze ook echt van achter naar voor gereden wordt, een paard dat echt op de achterhand loopt, laat veel meer buiging de in de gewrichten zien. Die zie ik bij jou niet tot nauwelijks.

Niet dit:
Afbeelding

Maar dit:
Afbeelding

Zie je het verschil in buiging in de gewrichten in het achterbeen?
Dát, en niet hoever dat been naar voren geplaatst wordt, zegt iets over of het paard zich echt draagt vanuit de achterhand. Zo goed als geen buiging houdt in dat het paard voornamelijk op de voorhand loopt.
Dus pittiger gaan rijden, paard strak aan je hulpen zetten, en ook niet toestaan dat ze het zich makkelijk maakt, en achter de teugel kruipt, dan been eraan, en opvangen. Steeds weer. Buitenteugel er goed aan houden, dan kun je met je binnenhand fijner, en vooral vriendelijk je hulpen geven. Goed begrenzen met dan buitenbeen, dan moet het goed komen.

Ik zou je idd ook aanraden je teugels korter te pakken, rechtop gaan zitten, en op je kont, hakken laag, zodat je hulpen effectiever en sneller zijn. Verder: denk aan je buitenteugel, en rijd je paard van achter naar voren naar je hand toe, ik zie haar nu af en toe achter de teugel kruipen. Misschien idd een brace proberen. En kracht en druk op je arm is niet nodig, het gaat om de buiging in je elleboog, die is belangrijker. Ik geloof zeker dat je er alles aan doet, hoor :)
En het interesseert me eigenlijk niet zoveel als de houding van de ruiter niet perfect is, als de hulpen maar effectief zijn, dat is het punt. En dat het dan niet een Ankyzit is...... what the heck.......

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 23:11

Heel erg bedankt voor deze fijne uitleg! Ik zie wel degelijk het verschil ja, en dat is ook echt het punt waar we naartoe aan het werken zijn. Ik weet dat we er nog lang niet zijn, maar dat hoeft ook niet, we hebben alle tijd. We zijn beide nog jong en groeien echt 'samen op'. Voordat ik annie kreek (een jaar geleden), was ze voornamelijk springgericht gereden, om haar wat beweging te geven, ze was netjes aan de hulpen, voorwaarts en los, maar wel erg lang en onstabiel in haar hoofd. Vanaf het moment dat ik haar gekocht heb, is ze echt met sprongen vooruit gegaan, maar we zijn er nog lang niet.

Het probleem is ook, dat als ik annie sneller van achteren wil krijgen, ze erg loperig kan worden. Dan raak ik haar van voor kwijt, met als gevolg ook van achteren. Ze probeert er op die manier onderuit te komen. Maar ik ga er zeker mee aan de slag en ga het overleggen met mijn instructrice.

Het is niet echt ons doel om hoog te komen met de dressuur, we willen ons vooral richten op het springen. Ik ben met dressuurwedstrijden begonnen omdat ik annie wilde laten wennen aan vreemd terrein en omdat de dressuur ook erg belangrijk is voor het springen. Maar omdat de wedstrijden ze lekker gingen ben ik er fanatiek mee doorgegaan en zijn we binnen 6 maanden van de B naar de L2 geschoten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:06

Onder 1 van je foto's staat "pasje versnellen" maar het hoort geen versnellen te zijn he...
maar verruimen.. :P Even for the record.

Verder vind ik het belangrijkste punt voor nu, je zit inderdaad.. als jij er (niet beledigend bedoeld)
als een zoutzak op zit kun je niet verwachten dat je hem van achteren naar voren bergopwaarts
kunt rijden.

Heb een beetje het gevoel alsof ik telkens naar dezelfde foto kijk.. bijna allemaal het "grondmoment"
in draf. Op de foto's die ik zie waarbij het achterbeen gelift wordt zie ik een paard met een nog wat
"zwakke" achterhand. Met zwak bedoel ik wat slapjes.. hij moet veel meer gaan dragen. Van voren
in de kniegang maar ook van achter.

Af en toe een paar balkjes rijden is een goede oefening en met het "gewone" rijden moet je DAT
gevoel nastreven! Lekker blijven lessen en op je gemakkie trainen. Veel werken aan actief van achteren
(en dus niet te lang van voren) met je instructeur/instructrice en dan komen jullie er heus wel!

Vind jullie verder wel een leuke combi en je hebt een leuk braaf paardje :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 09:19

Ik rij regelmatig balkjes, ook omdat ik ook regelmatig met annie spring en dan begin met balkjes. Het klopt inderdaad, als ik beter ga zitten, kan annie ook meer gaan zitten. Als annie wat meer gaat zitten en dus haar kont laat zakken, gaat ze waarschijnlijk ook meer haar knieen buigen. We zijn inderdaad op het moment erg bezig met annie wat meer op haar achterhand te plaatsen, maar dat gaat natuurlijk niet 1 2 3 en dat heeft tijd nodig.

Maar ik ga zeker aan mijn houding werken.

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:52

Ik ga het leren!
Ziet er goed uit hoor en jullie zijn een leuke combi!
Probeer alleen iets meer rechtop te zitten!
Die l2 komt wel goed!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:16

Leuk paardje Dewi! Ik heb je zondag helemaal niet meer zien rijden want ik ging net weg toen jij ging losrijden ;-) Ik weet wel een beetje hoe het is als je lijf niet wilt wat jij wilt, zelf ook een paar jaar geleden een ongeluk gehad waardoor ik nu automatisch scheef ga zitten om mijn schouder te ontlasten. Wat bij mij heel erg helpt is veel in de spiegels kijken en af en toe iemand laten filmen tijdens het trainen. Mijn houding is daardoor het laatste jaar wel heel erg veel beter geworden.

De L2 komt wel goed, om echt fijn de proef door te komen met hoge punten zou je paard nog wat meer aan elkaar mogen waardoor ze automatisch wat meer bergop gaat lopen. Maar daar werk je vast al hard aan want met een groot paard is dat natuurlijk hard werken. Succes en wie weet tot op de volgende wedstrijd!

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:38

Leuk paardje! :)
Probeer vooruit te kijken en rechtop te zitten. ;)
Ik vindt het een beetje lijken of je te ver achterin je zadel gaat zitten.
Verder veel succes in de L2!
Leuke combi! :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 12:48

Dankjulliewel.
Annie is inderdaad erg groot en lang, waardoor het een behoorlijke klus is om het allemaal bij elkaar te krijgen, maar we werken er inderdaad hard aan. Helaas hebben wij geen spiegels om de buitenbak, maar ik kan wel vragen of wat vaker iemand wil filmen.

ashleyluckyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:38

Jammer van je houdind.
Ik denk dat je daar wel goed aan moe werken zeker nu je ook hoger gaat !
Als je je schouders recht doet ziet her er sowieso mooier uit verdere dingetjes zijn al gezegt ;).

en btw, Wat heb jee een prachtig paard met en prachtig setje hihi <3

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 14:51

Dankjewel, ik ga zeker aan mijn houding werken!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:56

Wat een mooi paard, al zeker beter dan het vorige topic, minder op de voorhand. :j
Ik zou hem alleen af en toe wat lager en ronder willen zien, maar misschien doe je dat wel gewoon alleen niet gefotografeerd :)