Ik vroeg me af welk tijdstip jullie het prettigst vinden om te rijden (als je vrij bent). Ik ben er nog niet over uit namelijk. In de ochtend zijn paarden natuurlijk fris, maar dat kan ook een nadeel zijn. In de middag heb ik zelf het meeste energie maar als het zo warm is en het paard lekker op de wei staat wil ik hem dat niet aan doen. In de avond moet ik rekening houden met zijn eten, daarnaast is de meeste energie dan al vergaan en worden we allebei een beetje loom... Dus hoe ervaren jullie dat? Ik ben benieuwd!
Ik vind de ochtend het fijnste. Maar dit komt ook omdat het bij ons op stal dan nog heerlijk rustig is in de bak. En verder vind ik het nu al behoorlijk warm om in de middag te rijden.
Helma_Amber
Geplaatst: 23-04-11 18:59
Ik rijd onregelmatig, maar ik merk wel dat hij in de ochtend het fijnst te rijden is. Als hij al heeft staan grazen is hij toch een beetje loom. Vooral 's avonds
Ra_chel
Geplaatst: 23-04-11 19:00
met 2 jonge kinderen die nog op de basisschool zitten is de keuze voor mij snel gemaakt, ik rij dus in de ochtend.(een heel enkele keer in de middag als er smorgens iets anders op het programma staat) nu hebben mn kids 2 weken vakantie, dus wil ik in de avonden rijden, dan heb ik overdag tijd voor de kids, en savonds als mn man er is dan komt paardlief aan de beurt. (behalve dan onze pony als de kids willen rijden,die wordt dan overdag gedaan)
Ik rijd zelf het liefst eind van de ochtend. Dan is het nog niet zo heet als 's middags, dus fijner voor paard en voor mij. Ik zit trouwens niet met 's ochtends frisser, en 's avonds eten enzo, want mijn paard staat 24/7 buiten. Ik rijd liever niet 's avonds omdat mijn paard dan gek wordt van de vliegjes (eczeem). Idem 's ochtends. Dus dan is eind van de ochtend ideaal (met dit weer). In de koudere perioden rijd ik liever 's middags.
Dank jullie wel! Leuk om te weten Ik denk ook dat ik eind van de ochtend het fijnste vind, alleen heb ik naderhand vaak het gevoel alsof we te vroeg klaar zijn. Dat klopt natuurlijk niet, want als ik 's middags rijd ben ik evenveel tijd kwijt, maar het idee dat we dan nog een dag voor ons hebben voelt een beetje raar. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :p
Als ik kan rij ik ook in de ochtend, maar als dat niet uitkomt met bijv. werk rij ik in de avond. Eigenlijk nooit midden op de dag.
Tigra_
Geplaatst: 23-04-11 21:50
Ik rijdt eigenlijk meestal in de late middag of vroege avond. Zo tussen half 5 en 7 uur. Als het nu van de zomer echt warm gaat worden dan denk ik dat ik laat in de avond ga rijden. Ik hoef eigenlijk geen rekening te houden met wanneer ze eten krijgt omdat ik dit altijd samen met de eigenaar van stal doe. Dus dat is gewoon altijd na het rijden.
Met warmere dagen sochtends, maar dat is niet altijd mogelijk. Dan savonds. Overdag dan liever niet, maar soms is het niet anders. Vandaag moet ze ook lopen, en zal het toch vanmiddag worden ben ik bang... Omdat ik savonds ga gourmetten en vanochtend ook geen tijd heb gehad. Maar dan gaat het wel wat tandjes omlaag, en zal het voornamelijk losmaak oefeningen zijn in stap
Met we warmte het liefst s'ochtens. Maar dat lukt niet altijd. Echter rijd ik dan soms ook in de middag. Heb hier verschrikkelijk last van muggen savonds en paard reageerd daar best erg op. Wanneer het niet anders kan en ik een keer s'middags moet rijden rijd ik niet te lang of maak een buitenrit.
Ik rij meestal 's ochtends of 's middags. Als ik met iemand anders ga rijden en het is erg warm, gaan we meestal buitenritje maken. Dan vind ik het ook te warm om echt te werken in zo'n stoffige bak.
Ik rijd eigenlijk altijd in de ochtend, als de paarden nog niet op het land staan. Bij Max omdat hij verschikkelijk jaloers kon worden als de rest lekker aan het grazen is en hij ineens aan het werk moest, bij de arabs omdat ik ze op het land rijd en er een aantal merrie's bijlopen die het niet grappig vinden als er nog een paard op het land komt met veel onrust tot gevolg. Daarnaast kunnen de dieren zich in de ochtend vaak beter concentreren en is het in de zomer nog lekker koel.
Anoniem
Geplaatst: 24-04-11 10:09
Door mijn werk kan ik enkel in de late namiddag of avond rijden. Ten vroegste vanaf half 6 ongeveer. In het weekend is dat vaker in de vroege namiddag, afhankelijk van het weer. Gisteren had ik in de voormiddag al dingen op de planning, en 's avonds om 18u BBQ. Ik kon enkel op het warmste van de dag rijden en heb dan maar dagje overgeslagen, heb paard gewoon uurtje los in de bak laten slenteren en zelf in het zonnetje gezeten. (paard loopt 's nachts buiten, overdag stal voor de koelte)
Vandaag ga ik echer wel rijden. Het is nog steeds warm, maar de zon is iets flauwer en dat maakt toch ook al verschil vind ik. Ook voor mezelf om verbranden tegen te gaan, heb je nogal snel in een piste met zowat wit zand :p
Ik heb net gereden, om 09.30 uur, maar hij was toch iets onrustiger dan 's middags. Ze staan nog niet heel de dag op de wei, maar vanaf een uur of 11 tot begin van de avond, waardoor hij wel erg verlangend naar de wei bleef kijken en er zijn hoofd niet helemaal bij had... de overgang van stal naar wei is sowieso lastig qua tijdplanning, vinden jullie dat ook?
MelanieB
Geplaatst: 24-04-11 10:24
's avonds Heb de paarden aan huis en werk tot 3. Soms als het niet te warm is smiddags als ik thuis kom.
En dat paarden hun hoofd er niet bij hebben als je smiddags/savonds rijd, ligt toch echt aan je eigen rijden, actief houden vanaf begin af aan en niet laten sukkelen, dan valt er weinig aandacht te vergeven naar de wei. Mijn paarden staan van sochtends tot savonds op de weide hele jaar door, en merk geen verschil of ik 'sochtends of 's avonds rijd.
xApple
Geplaatst: 24-04-11 16:13
Ik rij bijna altijd savonds. Overdag staat ze lekker buiten dus vind ik het fijner om haar er savonds dan nog een keer uit te halen. Vind het inderdaad 'sneu' om haar dan van de wei te halen.
Claudia1993_
Geplaatst: 24-04-11 16:29
Ik rijd zelf altijd het liefste 's ochtends, is het nog lekker koel en rustig op stal. Vind het altijd fijn om alleen te rijden in de bak, vandaar.
Zo fris is mijn pony 's ochtends niet, zeker niet als hij 24/7 buiten loopt binnenkort. En 's winters staat hij eerst nog minstens een uur in de paddock met vriendjes.
Het is dat ik geen werk heb, anders zou 's avonds natuurlijk ook een goede optie zijn!
GMR
Geplaatst: 25-04-11 16:28
Best vroeg in de ochtend vind ik altijd het beste nog niet te warm voor paard en mens of in de avond dat kan ook