Pony is veranderd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lover111

Pony is veranderd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 15:30

hallo allemaal,
ik weet niet of t goed staat.. maar ik wil toch tips vragen.

sinds 1 augustus verzorg ik een pony, en een maand later mocht ik haar ook gaan rijden.. het begin ging het allemaal niet helemaal goed, maar later toch weer wel.
een paar maanden geleden ging het steeds ZO goed, ook qua tempo, maar sinds 2-3 weken is ze zo veranderd! Ze wilt alleen maar hard,(vooral in galop) en tegen houden heeft haast geen zin. ik heb al les, maar in die les stappen en draven we alleen maar. Het is nu net alsof we weer vanaf het begin beginnen.

ik hoop dat jullie tips hebben.

alvast bedankt!

ambeeeer

Re: Pony is veranderd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:41

Ik zou gewoon in stap blijven , of gaat hij gewoon zelfs vanuit stap gaan crossen?
En heb je nog nooit eerder in een manege gereden ?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:41

Stappen en draven in de les is iets wat vrijwel iedereen doet, maar dan terwijl er oefeningen worden aangeboden. Dat is bij jou dus blijkbaar niet het geval?
Het kan met jouw houding te maken hebben, lichamelijke gebreken van de pony, het zadel enz..
Als je een goede instructeur hebt dan kan deze jou prima helpen. Zo niet, dan zou ik toch s kijken naar een andere instructeur. Het is niet de bedoeling dat je juist naar beneden zakt ipv omhoog klimt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:44

Het wordt zomer...veel paarden worden wat wakkerder en vlugger nu.

Daarnaast is het meestal zo dat je twee stapjes vooruit gaat, en dan weer even een stapje terug. Je moet dus niet verwachten dat het steeds maar goed blijft gaan, dat is meestal gewoon niet zo. Af en toe een dipje hoort er ook bij.
Wat je het beste kan doen is zelf nu ook even een stapje terug zetten, dus even wat simpelere dingen doen, misschien wat korter rijden, en gewoon makkelijkere oefeningen doen. Pas als je merkt dat dat weer helemaal goed gaat, kan je weer wat moeilijkers (bv galopperen, tempowisselingen) doen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:46

Misschien ligt het zadel toch niet helemaal goed en heeft de pony nu last van drukplekken en gaat hij op de vlucht voor de pijn die hij voelt.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 15:47

@ Ambeeeeer
op het begin is ze best rustig.. als ik dan een tijdje draaf word ze gek..
ik heb eerst op een manege gereden, maar ben daar nu een maand of 2 weg.

@LiVetime
ik krijg les in ontspanning, om zo te zeggen. Maar zelf krijg ik het moeilijk voor elkaar.
Ik heb nu juist mijn benen wat meer naar voren als normaal omdat ik anders wel been geef.
het zadel heeft ze altijd al gehad en ze doet het ook zonder zadel.

misschien ook nog goede informatie:
Het was een week na mijn 1e wedstrijd begonnen..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:49

Wakkerder en vlugger in de zomer? :D Mijn ervaring is juist dat paarden wat minder druk zijn. Hoe kouder het wordt hoe frisser de paarden worden in hun hoofd, hoe warmer hoe minder voorwaarts.
Wil wel even een uitzondering daarlaten: Paarden die net op t eerste voorjaarsgras staan die zijn over het algemeen wel wat drukker de eerste weken.

TS, heb je misschien tijdens de 1e wedstrijd zoveel spanning opgebouwd dat je paard daarvan in de stress is geschoten?

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 15:53

ja, dat is mijn ervaring juist ook :+
ze staat al een hele poos op het land, ook toen ze rustiger was.

ik was niet echt gespannen

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:56

Ik zou ook gewoon eerst rustig oefeningen gaan doen in stap , dan rustig draven, overgangen rijden ..
succes ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:00

Vanaf het begin weer overnieuw beginnen is niks mis mee, al zou je dan wel met een goed gevoel eraf moeten stappen na de tijd.
Vind het lastig om tips te geven zo, omdat het zoveel oorzaken kan hebben..
Waar woon je precies?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:05

lover111 schreef:
@ Ambeeeeer
het zadel heeft ze altijd al gehad en ze doet het ook zonder zadel.

Als jij zo met je pony bezig bent kan het goed zijn dat haar bespiering veranderd waardoor het zadel niet meer goed passend ligt, een zadel zou je als je goed bezig bent n.l. elk jaar moeten laten nakijken door de zadelmaker of het nog wel goed ligt.
Wij laten de zadels zelfs elk half jaar nakijken ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:13

idd weer les gaan nemen.
En helemaal overnieuw met je paardje starten, daar is niets mis mee.
De fout moet je niet bij het paard zoeken, maar in de manier waarop jij met het paard bezig hebt geweest, jij hebt dus fouten gemaakt, en je weet niet welke, dus overnieuw beginnen is zeker een goed idéé maar dan wel met een lesgever, die je wekelijks kan corrigeren en telkens ook nieuwe dingen kan aanbrengen, en zo verder opbouwen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:19

TS, wat doe jij precies als je paard er vandoor gaat? Daar schrijf je niks over... Je zegt alleen dat tegenhouden geen zin heeft. En dat klopt! Als jij je paard tegenhoud werkt het alleen maar averechts. Want je paard tegenhouden word hij alleen maar drukker van. Je moet hem vragen om rustiger te gaan. Een paard is een vluchtdier, en tegen houden, ofwel opsluiten, geeft je paard een bedrukt en opgesloten gevoel waarbij hij alleen maar weg wilt en dus harder gaat.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:46

Wat voor pony is het? Het kan misschien ook zijn dat je eruit bent gegroeid en
dat hij er bijv. last vanheeft?

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:30

LoveUggs schreef:
TS, wat doe jij precies als je paard er vandoor gaat?

dan neem ik druk en laat ik gelijk weer helemaal los.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:32

wendyP schreef:
Wat voor pony is het? Het kan misschien ook zijn dat je eruit bent gegroeid en
dat hij er bijv. last vanheeft?

Ze is volgens mij een nrps. Ik ben er nog niet uitgegroeid, heb het laatst gevraagd aan de eigenaar van stal, en zei dat ik dr nog wel een jaar of 2 op kon.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:12

Probeer s een filmpje te krijgen in dit topic. Even je rijden door iemand laten filmen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:43

lover111 schreef:
LoveUggs schreef:
TS, wat doe jij precies als je paard er vandoor gaat?

dan neem ik druk en laat ik gelijk weer helemaal los.

Je moet niet meteen loslaten want dan laat je je paard vallen. Als je je paard weer er jou tempo wilt hebben moet je vragen, tot je resultaat hebt en dan ontspannen. Niet druk en dan los. Dan kom je nergens... Niet bij het gewenste resultaat in elk geval...

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 18:58

Citaat:
als ze er vandoor gaat dan neem ik druk en laat ik gelijk weer helemaal los.

Citaat:
Je moet niet meteen loslaten want dan laat je je paard vallen. Als je je paard weer er jou tempo wilt hebben moet je vragen, tot je resultaat hebt en dan ontspannen. Niet druk en dan los. Dan kom je nergens... Niet bij het gewenste resultaat in elk geval...

Dit werkt bij haar het beste :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:29

Ik heb met mijn paard pas gehad dat ie alleen maar hard wilde, knorrig reageerde op mijn hulpen en als ik de teugels aannam, ging ie met z'n hoofd slaan uit protest. Tandarts erbij gekomen, tanden geveild. Ook de boom van het zadel vervangen.

Ineens kon ik mijn paard opzadelen zonder dat ie raar deed en kon ik tijdens het rijden druk op het bit geven, zonder dat mijn paard in protest kwam. Zou bij jouw pony toch ook even goed (laten) nakijken of zowel het hoofdstel als het zadel geen pijn veroorzaakt.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:22

ik ben er wel achter gekomen dat als ik met zadel rij dat ze dan veel drukker is, en van dingen schrikt die er niet zijn. Dus moet er ook wel een nieuwe boom/ nieuw zadel komen.
Met hoofdstel of halster zonder zadel, is ze altijd rustiger

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:11

Check of het zadel goed ligt