overgang stap-galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Do_Dancer

overgang stap-galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:40

hooi hooi,
voor mijn volgende proef moet ik de overgang van stap naar galop doen, maar mij lukt dat nooit zonder dat hij ertussen door gaat draven. heeft iemand bruikbare tips??
:+ :+

equilife

Re: overgang stap-galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:41

Ik volg!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:43

eerst zorgen dat je paard mooi actief loopt en aan het been is.
ik weet niet hoe kort je proef is, als je deze zondag al rijdt bv kun je wel wat zeuren,
nl voor de overgang hem ietwat heet maken, been erbij, wat opvangen, zodat hij net niet gaat dribbelen
voor je overgang zelf geef je de hulpen, maar iets heftiger dan normaal, normaal zou hij dan moeten "wegschieten" in galop, en heb je tenminste je overgang stap-galop gereden.dit is echter geen oplossing voor altijdn, want wss verlies je zo wel punten omdat het paard dribbelt, en het geen nette overgang zal zijn ;)

Do_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:46

ok, thnx!!!
mijn proef is volgende week donderdag.... :P

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:51

Ik hoef dit niet in mijn proef te doen of zo. (ik rij nu zelfs geen wedstrijden)
Maar ik doe het voor de lol wel eens.
Ik doe eerst een paar keer van draf zo snel mogelijk in galop en dan oefen ik van stap naar galop.
Door het van te voren een paar keer te proberen begint hij al te snappen wat hij moet doen.
En als ik dan na een paar keer van stap naar galop doe heeft hij het direct door.

edit; ik bedenk me nu dat ik het nooit van stap naar galop doe maar altijd van halthouden naar galop.
Haha....
Maar ik probeer hem dus wel altijd van te voren een alert te maken, en het zo te doen dat hij het zelf ook doorkrijgt.

Ik weet niet of je er wat aan hebt....

Veel suc6 met je proef *\o/*
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 22-04-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:53

oefenen oefenen en nog meer oefenen...
wel kort dag hoor...

Do_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:54

haha, ja ik zal het dan tijdens het inrijden in de longebak nog een paarX herhalen. ik ga vanmiddag toch rijden dus dan kan ik het gelijk uittesten :+

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:20

Het is belangrijk dat je paard goed aan de hulpen is en veel oefenen helpt ook.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:10

Ik ben het helemaal niet eens met de adviezen hierboven....Ten eerste, door hem gewoon heet te maken (bijna te laten dribbelen in stap) heb je grote kans dat je het aanleren van de overgang helemaal verpest. Je paard denkt dan stappen --> dribbelen --> in galop wegstuiven. Je leert het dan dus gewoon verkeerd aan en dan heb je twee keer werk.

Ten tweede, jij had gewoon eerder moeten bedenken dat je deze overgang moest kunnen, en dus eerder moeten beginnen met oefenen. Hoe los je dit dan in de proef op: niet! Je paard kan er niets aan doen dat hij dit nog niet kan en hoeft dus geen spanning te krijgen omdat jij dat ineens zo nodig wil. Lekker door de draf aangalopperen dus en je lage punt accepteren.

Tot slot, hoe leer de overgang dan wel aan. Wat iedereen hierboven even vergeet te vermelden, is dat je paard wel sterk genoeg moet zijn om deze overgang te kunnen maken, je mag niet iets vragen van je paard wat hij helemaal niet kan! Om correct aan te galopperen vanuit de stap is best wat kracht in het achterbeen nodig. Het is dus belangrijk dat je goede overgangen draf-stap en draf-halt kunt maken waarbij je paard op het achterbeen terugkomt. Ook is het fijn als je paard vanuit halthouden actief aan kan draven. Ook is het nodig dat je normale galophulp heel goed bevestigd is. Je paard moet keurig op je hulp aangalopperen (niet iedereen gebruikt dezelfde hulp, ik leg altijd mijn buitenbeen wat naar achter om te waarschuwen en op het moment dat ik dan binnenbeen geef moet hij gaan, werkt erg fijn) Je paard moet dus exact in de pas die jij wil, aangalopperen voor je hulp. Zolang dit niet lukt mag je de overgang galop-stap nieteens oefenen imo.

Begin vervolgens altijd vanuit een correcte stap. Licht verzameld, dus niet te groot laten stappen dan maak je het te moeilijk. Zorg dat je paard niet te laag of diep loopt maar netjes aan de loodlijn. Stap een grote volte en geef de galophulp als je richting hoefslag gaat, zo heeft je paard aanleuning aan de buitenschouder en dat helpt hem. Blijf rustig zitten, houd je hulp vast tot het paard galoppeert en beloon. Draaft hij eerst aan, druk dan direct in de eerste pas door met je binnenbeen en beloon op het moment dat hij galoppeert. In mijn ervaring duurt het maar enkele keren voor een paard begrijpt dat hij direct aan moet galopperen. Maar let wel ik vraag dit dus pas als ik zeker weet dat het paard het kan en de voorwaarden in orde zijn! Merk je dat het paard gespannen wordt, je niet begrijpt, hard wegdraaft, tegen de hand komt, dan moet je een stap terugzetten en eerst de hierboven beschreven dingen in orde maken!

Oefen ze, veel succes en als je iets niet begrijpt mag je het gerust vragen hoor.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:14

VivaLaVida schreef:
wel kort dag hoor...

Helemaal mee eens.

Je paard/pony moet actief stappen, maar niet ruim. Aan het begin zou je ook misschien een stemhulp kunnen gebruiken. Sommige paarden/pony's snappen het niet zo goed aan het begin wat de ruiter precies vraagt en de stemhulp is dan een extraatje dat het duidelijker maakt voor je paard/pony.

Als je zo een overgang nog nooit gereden hebt? Waarom ga je dan al zo snel zo een proef starten? Ik zou gewoon eerst even wat langer gaan oefenen en een maand later pas starten.

Edit; Ik ben het eens met de uitleg van mijn voorganger.

Do_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:15

_Esther_87_ schreef:
Ik ben het helemaal niet eens met de adviezen hierboven....Ten eerste, door hem gewoon heet te maken (bijna te laten dribbelen in stap) heb je grote kans dat je het aanleren van de overgang helemaal verpest. Je paard denkt dan stappen --> dribbelen --> in galop wegstuiven. Je leert het dan dus gewoon verkeerd aan en dan heb je twee keer werk.

Ten tweede, jij had gewoon eerder moeten bedenken dat je deze overgang moest kunnen, en dus eerder moeten beginnen met oefenen. Hoe los je dit dan in de proef op: niet! Je paard kan er niets aan doen dat hij dit nog niet kan en hoeft dus geen spanning te krijgen omdat jij dat ineens zo nodig wil. Lekker door de draf aangalopperen dus en je lage punt accepteren.

Tot slot, hoe leer de overgang dan wel aan. Wat iedereen hierboven even vergeet te vermelden, is dat je paard wel sterk genoeg moet zijn om deze overgang te kunnen maken, je mag niet iets vragen van je paard wat hij helemaal niet kan! Om correct aan te galopperen vanuit de stap is best wat kracht in het achterbeen nodig. Het is dus belangrijk dat je goede overgangen draf-stap en draf-halt kunt maken waarbij je paard op het achterbeen terugkomt. Ook is het fijn als je paard vanuit halthouden actief aan kan draven. Ook is het nodig dat je normale galophulp heel goed bevestigd is. Je paard moet keurig op je hulp aangalopperen (niet iedereen gebruikt dezelfde hulp, ik leg altijd mijn buitenbeen wat naar achter om te waarschuwen en op het moment dat ik dan binnenbeen geef moet hij gaan, werkt erg fijn) Je paard moet dus exact in de pas die jij wil, aangalopperen voor je hulp. Zolang dit niet lukt mag je de overgang galop-stap nieteens oefenen imo.

Begin vervolgens altijd vanuit een correcte stap. Licht verzameld, dus niet te groot laten stappen dan maak je het te moeilijk. Zorg dat je paard niet te laag of diep loopt maar netjes aan de loodlijn. Stap een grote volte en geef de galophulp als je richting hoefslag gaat, zo heeft je paard aanleuning aan de buitenschouder en dat helpt hem. Blijf rustig zitten, houd je hulp vast tot het paard galoppeert en beloon. Draaft hij eerst aan, druk dan direct in de eerste pas door met je binnenbeen en beloon op het moment dat hij galoppeert. In mijn ervaring duurt het maar enkele keren voor een paard begrijpt dat hij direct aan moet galopperen. Maar let wel ik vraag dit dus pas als ik zeker weet dat het paard het kan en de voorwaarden in orde zijn! Merk je dat het paard gespannen wordt, je niet begrijpt, hard wegdraaft, tegen de hand komt, dan moet je een stap terugzetten en eerst de hierboven beschreven dingen in orde maken!

Oefen ze, veel succes en als je iets niet begrijpt mag je het gerust vragen hoor.

nou, ik ben het helemaal met je eens omdat ik dat in de lessen ook gewoon van mijn instrecteur heb geleerd zoals jij het zei, maar even b.t.w., ik weet hoe je de overgang moet maken en ik weet ook dat het goed gaat, maar het kan ook fout gaan dus ik wou daarom even weten of iemand nog tips had. :j :j .
tja, toch nog bedankt!!!

Do_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:19

Iris_10 schreef:
VivaLaVida schreef:
wel kort dag hoor...

Helemaal mee eens.

Je paard/pony moet actief stappen, maar niet ruim. Aan het begin zou je ook misschien een stemhulp kunnen gebruiken. Sommige paarden/pony's snappen het niet zo goed aan het begin wat de ruiter precies vraagt en de stemhulp is dan een extraatje dat het duidelijker maakt voor je paard/pony.

Als je zo een overgang nog nooit gereden hebt? Waarom ga je dan al zo snel zo een proef starten? Ik zou gewoon eerst even wat langer gaan oefenen en een maand later pas starten.

Edit; Ik ben het eens met de uitleg van mijn voorganger.

De wedstrijden zijn niet officieel en het is eigenlijk gewoon om te laten zien of je het goed kan enzo. De "grote" wedstrijden zijn pas ergens in juni.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:42

Ik merk vaak bij mij in de les dat als wij overgangen maken van stap-galop ik streng (niet gemeen) moet zijn. Anders neemt mijn manegepaard ook liever de voor haar makkelijke weg. Dus ik denk dat het handig zou zijn hem goed voorwaarts te rijden en juist veel overgangen te rijden.
Inderdaad een beetje laat om het nu nog goed te kunnen oefenen maar toch succes ermee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:29

Do_Dancer schreef:
nou, ik ben het helemaal met je eens omdat ik dat in de lessen ook gewoon van mijn instrecteur heb geleerd zoals jij het zei, maar even b.t.w., ik weet hoe je de overgang moet maken en ik weet ook dat het goed gaat, maar het kan ook fout gaan dus ik wou daarom even weten of iemand nog tips had. :j :j .
tja, toch nog bedankt!!!

Ehm, aangezien je in je openingspost schrijft dat het je nooit lukt zonder drafpassen tussendoor, ging ik er vanuit dat het je nog niet correct gelukt was ;)

Als het in de proef fout gaat komt dat meestal omdat je of zelf te netjes wilt rijden en je paard uit elkaar laat vallen, of omdat de oefening thuis niet genoeg bevestigd is. In het eerste geval, zorg dat je zelf goed oplet en eraan blijft rijden, genoeg been erbij en je paard voldoende terugsluiten voor je de overgang maakt. In het tweede geval, thuis verder oefenen en in de proef niet teveel verwachten.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:33

goed actief zijn (Niet racen gewoon fijne verzamelde stap), en goed aan het been, je geeft dan gewoon dezelfde hulp dan dat je normaal in draf doet, misschien wat meer hulp maar dat is aan jouw en je pony.
Succes met je proefje

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:38

Ik vind het 't makkelijkst om bij de A, C, E en B de overgang halt en dan galop te maken. Eventueel kun je dit ook met stap doen. Na 2 keer oefenen hebben ze dat echt wel door, in mijn ervaring.
Het paard bij je houden en dan de hulp geven, geen rocket science :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:39

VivaLaVida schreef:
wel kort dag hoor...

Dat was precies wat ik dacht :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:08

Je paard moet sterk en goed aan de hulpen zijn.. Jij moet zelf de galophulp goed aangeven, zo duidelijk mogelijk. Als ie sterk genoeg is, en aan de hulpen is en je hebt hem in een actieve stap en geeft dan de GALOPhulp, zou die moeten nadenken en in galop over moeten gaan :)

Do_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:28

_Esther_87_ schreef:
Do_Dancer schreef:
tja, toch nog bedankt!!!

Ehm, aangezien je in je openingspost schrijft dat het je nooit lukt zonder drafpassen tussendoor, ging ik er vanuit dat het je nog niet correct gelukt was ;)

Als het in de proef fout gaat komt dat meestal omdat je of zelf te netjes wilt rijden en je paard uit elkaar laat vallen, of omdat de oefening thuis niet genoeg bevestigd is. In het eerste geval, zorg dat je zelf goed oplet en eraan blijft rijden, genoeg been erbij en je paard voldoende terugsluiten voor je de overgang maakt. In het tweede geval, thuis verder oefenen en in de proef niet teveel verwachten.

tja, met nooit bedoelde ik eigenlijk dat het "meestal" niet lukt zonder dat hij gaat draven of dat het niet netjes lukt, (meestal), ik weet ook niet hoe je het moet veranderen (denk't'niet), maar je hebt wel gelijk /3

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:13

Als hij eerst gaat draven als je de galophulp geeft direct terugnemen en opnieuw, net zolang tot hij gelijk in galop aanspringt en dan uitgebreid belonen.

en dit blijven oefenen ;)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:16

Zodra je je paard goed onder controle hebt gaat het al veel makkelijker.
Als je paard al niet goed aan de been is, kan ik je verzekeren dat het niet gaat lukken.
Maar zoals de andere al zeggen, blijven oefenen!

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:35

Eerst best tegen houden en dan aansporen zoals je van draf naar galop ook doet, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter.
Mij lukt t nu om aan te galoperen vanuit t halthouden in de juiste galop :)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:48

ik zou je paard een pasje opzij zetten, buiten schouder goed begrenzen in de binnenstelling houden en dan kan je de hulp geven die je altijd gebruikt voor het aangalopperen.
door het opzij zetten brengt ze het binnen achterbeen mooi onder de massa, en springen ze vaak mooi gesloten aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:31

De uitleg die "Esther" hiervoor al gaf is veruit de beste.
Je paard moet het idd nog leren, das gedeeltelijk waar, maar de grootste fout zit altijd bij de ruiter.
Dus eerst zelf goed de hulpen leren geven, nageeflijkheid vragen - en daar niet met een beetje al tevreden zijn - denk zwart wit zo denkt een paard ook, tis dus goed of niet goed, half goed is dus niet goed.
Paard goed aan het been krijgen, op kleine hulpen onmiddelijk reageren

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:52

_Esther_87_ schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, doe dit vanuit de rust en neem er tijd voor.
Wat ik zelf ook doe is paarden de stemcomando's leren. Dat is vooral makkelijk met z'n overgang.

Veel oefenen met geduld en correctheid.