Wij hebben sinds ik denk 3 maandjes een nieuw paard op stal. Een Tuiger. En echt, hij heeft echt een gouden karakter!
Alleen hij heeft altijd voor de kar gelopen, was wel zadelmak, maar de hulpen kende hij niet. Die hebben we hem dus allemaal nog geleerd. (het is een manege paard, dus het gaat vrij snel!)
Voor de kar mocht hij dus nooit galoperen, maar dat moet hij bij ons wel. Na een maandje oefenen ging dit op rechts al heel goed! Nog wel moeilijk, maar erg goed! Eerste keer in de buitenbak, is hij er toch met me vandoor gegaan! En hij kan zó verschrikkelijk hard draven!!! Hij tilt zijn benen onwijs hoog op, en liep voor hem wel aan de teugel, maar toch met zijn kop heel hoog. Hij lijkt daardoor ook echt heel hoog. Maar als hij eenmaal rustig loopt, heeft hij echt heerlijke gangen!
Maargoed: nu mijn probleem.
Hij is natuurlijk al heel vaak buiten geweest, omdat hij voor de kar liep, maar hij vind buiten zijn echt heel leuk. Hij blijft rustig daar niet van, maar als we met een manege les (van ong 12 man) een buitenrit maken, heeft hij nog wel eens moeite om de rest bij te houden. Zijn galop is nu redelijk voorwaarts, maar hij springt meer omhoog dan naarvoren. En als we draven, en ik spoor hem aan om íets meer door te lopen, vind hij dit moeilijk, maar zodra ik het NIET vraag, en hij denkt, wacht op mij, kan hij ineens ZO verschrikkelijk hard draven! Alleen gooit hij onwijs hoog op, als hij dit doet, omdat hij zijn benen zo hoog optilt. Prachtig gezicht natuurlijk, maar als ik hem dan vraag om nét even een tikkie terug te doen, gaat hij met zijn hoofd weer zo lopen als voor de kar. Dan loopt hij zo hoog met zijn hoofd dat ik geen verbinding meer kan krijgen... (hij loopt nu namelijk ook netjes aan de teugel zoals hij moet) Ik ben hem dan dus kwijt, en dan heb ik helemáál geen rem meer. Ik probeer dna ondanks dat hij zo hoog opgooit, toch diep in het zadel te gaan zitten, en me lang te maken, alleen gaat dat zo verschrikkelijk moeilijk!!!
Hij loopt al met een martegaal, om te zorgen dat hij niet te hoog gaat lopen met zijn hoofd, maar ik weet niet meer wat ik moet doen! In de bak gaat het echt super en doet ie dit niet, maar buiten gaat hij soms net iets te veel op in het bijhouden van de groep, dat hij vergeet dat ik erop zit, en dat hij vergeet dat galop ook nog bestaat...
HELP!!!
Snappen jullie het nog?