Probleem met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:42

Hoi allemaal! :)

Ik zal vast wel niet de enige zijn met dit probleem, maar ik vind het altijd super moeilijk om door te moeten zitten... Hebben jullie hier misschien wat tips voor zodat ik hier aan kan gaan werken?

Alvast bedankt! :Y)

kayley

Re: Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:09

Goed op je kont gaan zitten netjes rechtop hoofd naar voren dus niet naar beneden kijken, en vooral niet met je benen gaan klemmen. Door je hakken goed uit te drukken klem je al minder snel met je benen.
Ook moet je zorgen dat je paard netjes actief, ontspannen en over de rug loopt, dan pas kan je ontspannen gaan doorzitten maar dat is mijn mening.
Kortom je paard en jij moeten ontspannen zijn door het lijf dan pas zit je lekker door, al is dit per paard natuurlijk verschillend.
Ik weet nu natuurlijk niet waar je tegen aanloop met doorzitten?

Ik hoop dat je er wat aan heb.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:10

Vooral blijven ademen, vaak ga je onbewust je adem inhouden maar dat werkt tegen je.
En heel veel oefenen, iemand die je zegt wanner je moet doorzitten en wanneer je mag ophouden, dus stimuleert is ook handig ;)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:12

kayley schreef:
Goed op je kont gaan zitten netjes rechtop hoofd naar voren dus niet naar beneden kijken, en vooral niet met je benen gaan klemmen. Door je hakken goed uit te drukken klem je al minder snel met je benen.
Ook moet je zorgen dat je paard netjes actief, ontspannen en over de rug loopt, dan pas kan je ontspannen gaan doorzitten maar dat is mijn mening.
Kortom je paard en jij moeten ontspannen zijn door het lijf dan pas zit je lekker door, al is dit per paard natuurlijk verschillend.
Ik weet nu natuurlijk niet waar je tegen aanloop met doorzitten?

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Ok dit zal al zeker wat helpen :) ik loop meestal vast als je wat langer moet doorzitten de eerste paar passen lukken me dan nog wel maar daarna ga ik hobbelen om het maar zo te zeggen :p

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:58

Veel zonder zadel rijden hielp bij mij
en vooral veel oefenen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:59

Een rijbroek met leren kont. :+
Volgens de eigenaresse van mn verzorgpaard blijf je dan ook beter zitten haha, of het werkt weet ik niet. Heb t nog niet getest :D.

Verder uiteraard oefenen...

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:01

_Lisanne schreef:
Volgens de eigenaresse van mn verzorgpaard blijf je dan ook beter zitten haha, of het werkt weet ik niet. Heb t nog niet getest :D.

haha ok een rijbroek met lerenkont zou eventueel wel eens te proberen zijn ja :P grappige oplossing in ieder geval hahaha :')

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:04

Doorzitten vanuit je heupen. Toen iemand dat tegen me zei lukte het opeens een stuk beter :+
Ik vind het ook onwijs moeilijk om te doen. Veel mensen zitten door vanuit hun nek/schouders of klemmen hun benen.
Laat je benen ontspannen hangen en probeer met je heupen door te zitten.
Pas op de je niet gaat stuwen! (overdreven mee zitten) maar dat je netjes op zijn beweging mee gaat.
Dus dat steeds een paar passen en bouw dat uit. Wanneer dat goed gaat proberen je hakken uit te drukken.
Ik ging namelijk als nog mijn benen klemmen als ik mijn hakken uit wilde drukken. Dus stap voor stap proberen

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:06

_Jessie schreef:
Doorzitten vanuit je heupen. Toen iemand dat tegen me zei lukte het opeens een stuk beter :+
Ik vind het ook onwijs moeilijk om te doen. Veel mensen zitten door vanuit hun nek/schouders of klemmen hun benen.
Laat je benen ontspannen hangen en probeer met je heupen door te zitten.
Pas op de je niet gaat stuwen! (overdreven mee zitten) maar dat je netjes op zijn beweging mee gaat.
Dus dat steeds een paar passen en bouw dat uit. Wanneer dat goed gaat proberen je hakken uit te drukken.
Ik ging namelijk als nog mijn benen klemmen als ik mijn hakken uit wilde drukken. Dus stap voor stap proberen

Ok dat is zeker eens te proberen! :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:07

Ik heb het eerst zonder zadel moeten ervaren trouwens :P
Ik wist namelijk helemaal niet hoe ik mijn heupen moest bewegen :') ook deels persoonlijk ik kan namelijk geen aparte spiergroepen aanspannen. Dus als ik mijn buikspieren aanspan gaan automatisch mijn billen en rug mee :') Net als mijn bekkebodemspier....die kan ik ook niet onafhankelijk aanspannen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:11

Ok ja ik ga liever nog niet zonder zadel op mijn paard zitten hahaha op mijn oude pony deed ik dit heel vaak maar deze was lekker breed en schrok nergens van. Mijn nieuwe paard is daar net even te druk voor ben bang dat als hij er dan een x van tussen gaat ik er gelijk naast lig hahahaha. en dan ben ik wel zo'n mietje dat ik daarna alles eng vind :')

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:19

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:43

_Lisanne schreef:

Haha dat werkt serieus!
Thuis vind ik het vet moeilijk, op wedstrijd niet omdat ik dan m'n witte rijbroek aan heb waarbij ik veel meer grip heb :D
HANDIG!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:49

Zat laats ook aan te denken om is te proberen met leren zitvlak maar eigenlijk weer zo symptoom bestrijding xD
Maar wie weet wel een idee om even een tweedehands broek te scoren :P

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:51

Héééél veel doen. Ik op mijn huidige paard was ook een ramp! Maar heel veel oefenen, strenge instructie; 'NEE NIET LICHTRIJDEN!' haha Als ik het echt niet meer uit kon zitten, even terug naar stap, en gelijk weer weg draven! Echt heel veel doen! Dan gaat het op een keer lukken! Ik zit nu ondertussen heerlijk met bewegingen mee. Maar als ik filmpjes van een jaar geleden ofzo terug kijk.. manmanman dan schaam ik me diep :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:04

Nog even een vraagje over zo'n rijbroek met leren zitvlak (ik twijfelde er laatst namelijk aan of ik er zoeen zou kopen maar heb ik nog niet gedaan): Is dat niet lastig met galloperen? Het lijkt me dan lastiger om met de bewegingen van het paard mee te gaan omdat het dan stroef is, of is dat niet zo?

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:19

Maak je goed lang en kijk voor je uit.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:54

De een vind zo'm leren vlak heerlijk, de ander vind het vreselijk. Je moet het zelf ervaren.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:37

zon leren vlak is idd erg fijn, je zit dan ook veel steviger.
Je moet met doorzitten de bewegingen van je paard voelen en daarin mee gaan.op je kont zitten, recht op, goed in balans, voor je uit kijken waar je heen wil, en hakken uitdrukken onder je heupen.
Ik vind het zelf ook erg moeilijk, ik ben er ook hard mee aan t werken.
Doe je beugels ereens af, dan moet je wel en leer je snel, dit is ook heel goed voor je zit

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:48

Hoi Emma,

Het niet fijn kunnen doorzitten kan te maken hebben met de gangen van je paard, de niet ontspannenheid,
maar ook een niet goed zittend zadel kan hier aan mee spelen.
Ik zelf ben erg gewend aan mijn eigen zadel, en vind het daarom ook fyn om andere paarden met myn eigen zadel te ryden.

Als je een tydje zonder beugels ryd, moet je in het zadel blyven zitten,
probeer zo je benen goed lang te maken en met de beweging van het paard mee te zitten.
Hierby moet je goed zorgen, dat het paard in zyn eigen ritme in de ontspanning gaat lopen.
Dit verschil kan je erg goed voelen, is je paard gespannen en loopt hy/zy niet lekker over zyn rug,
dan word z'n rug strak en gaat het mee veren met je paard nog moeilyker.
probeer eerst de ontspanning goed te vinden, en dat het paard zich door zyn hele leef lekker beweegt.
Dan gaat het doorzitten vanzelf.
Dit kan een grote oplossing voor je probleem zyn.

Veel succes ermee, het komt vanzelf goed!:)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:04

zonder beugels is een goede tip, je MOET dan wel de bewegingen van het paard volgen.... Sommige paarden gooien ook heel hoog op, dit maakt het doorzitten ook wel lastiger

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:28

Heb ook een probleem met doorzitten en hoop dat ik mijn vraagje hierbij mag zetten ipv een nieuw onderwerp te openen. Gister even kort stukje zonder beugels gedraafd, want zat op een heel fijn paard, maar man o man, wat was dat lastig.
Bij mij is het probleem dat ik mijn bekken niet ver genoeg kantel en daardoor mezelf eigenlijk naar voren gooi. Iemand tips om mijn onderrugflexibiliteit te ontwikkelen? Ik ben overigens richting de holle kant heel soepel, alleen de andere kant op niet....

Alvast bedankt!

~Danseresje

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:19

zonder beugels rijden(wel in draf natuurlijk)
maar dan ook zonderbeugels je hakken uitdrukken dus niet zomaar je benen laten hangen maar je knieen gewoon op de plek houden waar ze horen en ook je hakken laag...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:27

poe.....ik heb er toevallig net les in gehad.......ben echt stuk :')

Mijn beugels zijn 2 gaten langer gemaakt zodat ik niet meer in de beugels kan gaan staan.
Ik moest inderdaad niet alleen inademen maar er ook aan denken uit te ademen _O-
Goed achterover gaan zitten ( ik val erg snel te ver naar voren) en de teugels los.
Lijf goed slap houden, niet klemmen, en me als een zoutzak mee laten voeren..........
Doordat de teugels los waren had mijn paard alle ruimte om goed laag te gaan lopen en de rug te gebruiken.
Dit ging hij doen doordat ik erg zwaar ging zitten.

Nu mag ik er een hele week op door oefenen <<)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:39

Zorgen dat je paard ontspannen loopt wil ook nog wle eens helpen. Als mijn paard netjes aan het bit loopt tijdens het draven, kan ik wel doorzitten. Maar oh wee als ie zo'n gespannen draf heeft, dan is doorzitten echt vreselijk lastig