Paard leren springen, hoe begin ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_vL

Paard leren springen, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 23:09

Beste Bokkers!

Zoals de titel al zegt wil ik graag een paard leren springen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

Ter informatie:
Het is een 7 jaar jonge Fries, hij heeft nog wel een beetje moeite met de galop. Veel aangewerkt waardoor hij nu linksom (bijna) goed galoppeerd. Rechtsom is nog een aandachtspuntje..
Hij is niet schrikachtig ofzo wel 'kijkt' hij veel als ik buiten rij.
Het is mijn verzorgpaard en de eigenaresse heeft nog nooit met hem gesprongen.

Dus nu jullie hulp ingeroepen! Hoe moet ik beginnen?
Alvast bedankt!

Sim

Re: Paard leren springen, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:17

Een goede instructeur zoeken die jou en het paard de grondbeginselen van het springen bij kunnen brengen.
Als je zelf geen/weinig ervaring hebt zou ik nie zelf maar wat gaan aanklooien en zeker niet met een fries die toch niet het handigst zijn met springen.

Suzan_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 23:24

_Sim_ schreef:
Een goede instructeur zoeken die jou en het paard de grondbeginselen van het springen bij kunnen brengen.
Als je zelf geen/weinig ervaring hebt zou ik nie zelf maar wat gaan aanklooien en zeker niet met een fries die toch niet het handigst zijn met springen.

Okee dankjewel! Zelf kan ik wel springen hoor (ik rij nu 8 jaar dus ik denk dat ik het wel een beetje kan hahaha!), maar het gaat er vooral om hoe ik het Paard moet leren springen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:07

Wat sowieso goed moet zijn, is het kunnen terugnemen en vooruit kunnen laten gaan in galop. Als je verschillende tempo's van galop (en draf, want daar begin je mee) kunt, dan kan je een paar balkjes draven. Gaat dat goed; balkjes galloperen. De week daarop zet je staanders naast de balkjes, zodat het paard aan de staanders kan wennen. Gaat dat goed, kan je een heel laag kruisje maken en daar over heen draven, later galloperen.

Het is veel oefenen, dit zijn zomaar punten die je zelf kan toepassen. Als je echt parcourtjes wilt gaan springen of de hoogte in, raad ik je aan om op springles te gaan.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 04:33

Inderdaad.

Het is belangrijk om eerst het grondwerk goed voor elkaar te krijgen.
Begin met eerst 1 balk stappen, draven en galloperen.
Dat bouw je dan rustig uit naar 3 of meer.
Meerdere balken in de galop (met voor een paard 3 meter tussenafstand) is goed om samen afstanden te leren zien.

Suc6!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:38

Ik zou hetzelfde doen als Hennydehart.
Je moet eerst de basis aanleren, maar volgens mij is galop toch ook wel erg belangrijd om te springen, dus ik denk dat die ook zeker goed moet gaan.
Alleen wil ik je 1 ding meegeven.
Friezen, zijn nou niet echt bepaald springpaarden. Daar zijn ze ook niet voor gebouwd.
Heb zelf ook 2 friezen bij mij op stal staan (Erg kleine privé stal, van slechts 13 a 14 paarden), en geen enkel daarvan kan springen.. Je hebt er natuurlijk uitzonderingen tussen zitten, maar je hoort vrij vaak galop-problemen met friezen.
Ik hoop dat het je gaat lukken!
Veel succes en plezier! Want als je een paard iets kan leren, en er iets mee kan berijken geeft dat je zo'n super goed gevoel!

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:51

Eens met de anderen. Een goede instructeur vinden die jou en je paard de beginselen leren. Maar, laat je niet teleurstellen. Ikzelf heb ook een Fries en daar heb ik vorige zomer voor het eerst mee gesprongen, Friezen springen over het algemeen niet heel prettig ofzo. ;)

xGerdinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 07:48

Hoi!

Ook ik heb een vraag over hoe ik het beste begin met springen..
maar ik heb er een iets ander verhaal bij..

Even om te weten misschien;
ik heb een haflinger, ze is 6 jaar.
Bij haar oude baasje kon ze wel springen ik weet niet precies meer hoe hoog maar ze kan dus springen!
alleen nu heb ik haar een jaartje al ong. maar weet ik niet precies of het allemaal nog lukt of als ze het verleerd is dat
ze er misschien helemaal niks meer van begrijpt..
Ik heb een keer gehad dat ik aan het lessen was en dat ze over een klein hindernisje sprong met 2 balkjes op de grond en 1 daar boven op maar ze dacht dat dat het heel hoog was dus ze maakte een sprong! en daarachter gelijk een bok en toen heb ik er ook
afgevallen..
maar heeft iemand tips voor mij, hoe ik het beste het springen weer opkan pakken met haar?

alvast heel erg bedankt!! ;)

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:11

Begin bescheiden. Altijd eerst dressuurmatig losrijden. Dan eens over een paar caveletti's stappen en draven.
Een startsprongetje is een laag kruisje; het paard zoekt dan vanzelf het midden op.
Laat het paard eerst de hindernis eens goed bekijken door er een aantal keren omheen te rijden of langs te rijden. De sprongetjes moeten laag genoeg zijn dat hij er ook nog netjes overheen kan als hij aarzelt. Je begint in draf. Probeer niet gelijk " af te drukken" voor een afzet, het paard moet leren zelf in te schatten wanneer hij afzet. Je kan in het begin de hindernisjes afzetten met aan beide kanten een balkje. Na twee of drie sprongetjes zou ik mijn paard belonen en uit laten stappen.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:06

Longeren met spring paaltjes? Eerst gewoon op de grond 4x paaltjes neerleggen om zijn 'stride' goed te krijgen, en dan de laatste paal mischien iets hoger. Begin makkelijk, als hij dit goed zonder jouw op de rug kan kan je ook beginnen met jouw erop. :)

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:01

Als ik jou was zou ik eerst onder het longeren balkjes draven en laten vrijspringen en dan op haar rustig een klein hindernisje en dan steeds iets hoger maar je moet wel zorgen dat je pony pleizier in het rijden krijgt! :)