Ik heb een 4 jarige Haflinger. Het is echt een schat in de omgang en onder het zadel. Alleen soms, naja best vaak, schrikt hij van iets tijdens het rijden. Zo hebben wij bij stal de paddock naast de rijbak. Wanneer er paarden in de paddock staan die een beetje gek aan het doen en aan het rennen zijn en mijn paard hoort dat dan schiet hij er ook vandoor. Laatst deed hij dit ook hij hij rende ineens uit het niets weg en gaf een paar bokken. Toen ben ik er af gevallen.
Vandaag hetzelfde verhaal weer weg rennen en bokken, ben nu wel blijven zitten gelukkig, en vervolgens deed hij het nogmaals! Ik schrik er zelf ook best van en zit daarna ook niet meer ontspannen. Ik probeer zoveel mogelijk figuren te rijden zodat hij zijn aandacht bij mij houdt maar soms voel je het echt niet aakomen en dan kan ik het dus ook niet voorkomen.
Maar hoe kan ik er voor zorgen (naast veel figuren rijden) dat hij minder snel schrikt en dat hij beter op mij let in plaats van de andere paarden?
Ik wil graag ontspannen kunnen rijden maar dat wordt op deze manier een beetje moeilijk gemaakt

Alle tips en opmerkingen zijn welkom, bedank alvast voor het lezen
Heb je ook les? Wat zegt je instructeur ervan?