Hoe een paard voor zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Hoe een paard voor zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:02

Hoi,

Ik heb een 4 jarige Haflinger. Het is echt een schat in de omgang en onder het zadel. Alleen soms, naja best vaak, schrikt hij van iets tijdens het rijden. Zo hebben wij bij stal de paddock naast de rijbak. Wanneer er paarden in de paddock staan die een beetje gek aan het doen en aan het rennen zijn en mijn paard hoort dat dan schiet hij er ook vandoor. Laatst deed hij dit ook hij hij rende ineens uit het niets weg en gaf een paar bokken. Toen ben ik er af gevallen.

Vandaag hetzelfde verhaal weer weg rennen en bokken, ben nu wel blijven zitten gelukkig, en vervolgens deed hij het nogmaals! Ik schrik er zelf ook best van en zit daarna ook niet meer ontspannen. Ik probeer zoveel mogelijk figuren te rijden zodat hij zijn aandacht bij mij houdt maar soms voel je het echt niet aakomen en dan kan ik het dus ook niet voorkomen.

Maar hoe kan ik er voor zorgen (naast veel figuren rijden) dat hij minder snel schrikt en dat hij beter op mij let in plaats van de andere paarden?

Ik wil graag ontspannen kunnen rijden maar dat wordt op deze manier een beetje moeilijk gemaakt :(

Alle tips en opmerkingen zijn welkom, bedank alvast voor het lezen :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:17

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en hij vindt dat jij niet voldoende zijn "leider" bent want op bepaalde ogenblikken gaat hij zelf beslissen wat hij doet.
Zijn leeftijd speelt mogelijk ook mee, jonge paarden hebben een "puber" periode. dan gaan ze, meer of minder, hun grenzen aftasten en jou autoriteit in vraag stellen.
De enige manier om dit fundamenteel aan te pakken is door je paard op te voeden zodat hij overtuigd is dat jij de leider bent en hij zich als ondergeschikte ziet.
Als je dit nu niet doet zal hij waarschijnlijk steeds verder gaan in het aftasten van zijn grenzen.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Vivat

Re: Hoe een paard voor zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:24

Ik denk dat MarcR al veel heeft uitgelegd en dat het veel met de 'basis' van jullie 'relatie' te maken heeft ;) Heb je ook les? Wat zegt je instructeur ervan?
Uit jouw verhaal lijkt mij dat hij meer met zijn omgeving bezig is dan met jou tijdens het rijden. Doordat jij gespannen raakt moedig je je paard aan in dit gedrag. Ik denk dat je het meest geholpen bent met goede begeleiding/les die er ook op let hoe jij op het gedrag van jouw paard reageert en of je ontspannen of juist gespannen bent. Succes met je paardje!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:30

Het lijkt me inderdaad dat je pony jou niet als DE leider ziet en daar kun je gelukkig wel veel aan doen, o.a. door grondwerk maar ook door hulp van (opgeleide) derden. Eventueel zou je ook de paarden uit de paddock kunnen halen tot je klaar bent met rijden?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:41

Ik denk dat het er inderdaad mee te maken heeft dat hij mij nog niet voldoende als zijn leider ziet. Mijn instructrice en mijn grondwerklesgeeftster zeggen ook dat hij mij erg graag mag maar dat hij nog niet echt respect voor mij heeft :). Dit probeer ik nu wel in de gaten te houden door consequent te zijn. Op de grond is heeft hij al wel wat meer respect voor me, voorheen liep hij over mee heen, tegen me aan etc. Dit doet hij nu niet meer hij blijft netjes achter me, mocht hij me toch voorbij lopen zet ik hem weer in zijn achteruit. Daar luistert hij allemaal goed naar.

Maar vind het vervelend dat hij onder het zadel zo snel schrikt. Dit heeft denk ik ook wel met zijn leeftijd en zijn kuddegedrag te maken want als hij helemaal alleen in de bak is moet hij ook best vaak hinniken. Hij vind het gewoon heel moeilijk om zonder soort genoot te zijn. Dit wil ik graag "afleren" zodat hij in mij ook meer vertrouwen krijgt. Ik wil ook lekker naar buiten kunnen samen met hem, met een ander paard is dit geen probleem maar alleen gaat hij het erf niet af.

Als ik op hem rij probeer ik zelf ook heel ontspannen te zitten zelfs als hij er vandoor gaat probeer ik het te negeren en probeer ik ontspannen te blijven zitten als is dit heel lastig vooral al hij ook nog een bok na geeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:47

Klinkt inderdaad alsof hij nog niet voldoende vertrouwen in jou als leider heeft. Je geeft zelf al aan dat je daar al aan werkt met verschillende lesgeefsters :-)

Voorlopig met rijden zou ik het 'gevaar' niet opzoeken. Rij als er andere (brave) paarden in de bak zijn of begin als je echt helemaal alleen bent (niet dat er halverwege het andere paard vertrekt).

Ga ook bewust echt rijden en niet meeliften. Ik bedoel daarmee niet trappen of slaan, maar meer dat je echt bewust je plan trekt en dat ook doet. Als je merkt dat hij afgeleid wordt (let op zn oren!) dan gelijk een oefening vragen (oren omhoog dan gelijk volte in oid). Heel veel overgangen rijden, ook binnen 1 gang. Hou hem zo erg bezig dat hij echt geen tijd heeft om te letten op de omgeving, maar op jou moet letten.

Wat betreft de akelige bokken na het schrikken: weet je zeker dat het zadel goed past? Ben je zelf in balans? Zit je op een dressuurzadel? Anders kun je nog proberen even tijdelijk op een vzh of springzadel te rijden met je beugels wat korter: dat zit de bokken wat makkelijker uit. Anders misschien een bokriempje aan het zadel/om zn nek zodat je dat kunt pakken.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:01

Bedankt voor je reactie!

Ik merk inderdaad dat wanneer ik hem goed aan het werk zet dat hij dan minder snel afgeleidt is. Echter reageert hij nog wel op het geluid wat de andere paarden maken, dus als hij hoort dat 1 van de paarden gaat rennen in de paddock dan gaat hij ook. Ik ga proberen om te rijden wanneer de paddock leeg is zodat hij daar niet op hoeft te letten.

Tevens ga ik hem weer goed aan het werk zetten door inderdaad voltes etc te rijden en veel overgangen te maken. Hij vindt het rijden ook erg leuk en hij doet het ook graag dus het is niet zo dat hij er onderuit wil komen.

Dat bokken doet hij eigenlijk sinds kort, zou het wellicht nog een vreugdebok kunnen zijn? Het zadel moet misschien ook wel weer nagekeken worden. Het zadel is een half jaar geleden gepast bij de zadelmaker maar hij zal inmiddels wel gegroeit zijn dus misschien dat het niet helemaal lekker meer zit. Maar ik denk persoonlijk dat dit het niet is.

Als hij er vandoor schiet gaat het allemaal zo snel mijn balans kan ik dan niet heel goed houden. Ook als ik galoppeer met hem dan gaat het ook nog niet helemaal geweldig met mijn zit. In de lessen leer ik juist te zitten voordat we galop gaan doen zodat ik ook beter in balans zit.

Ik zit inderdaad op een dressuurzadel van Wintec hij zit wel erg lekker. Morgen moet ik tijdens de les rijden zonder beugels en zonder teugels aan de longee. Zodat ik daardoor ook beter leer te zitten.

Apple schreef:
Klinkt inderdaad alsof hij nog niet voldoende vertrouwen in jou als leider heeft. Je geeft zelf al aan dat je daar al aan werkt met verschillende lesgeefsters :-)

Voorlopig met rijden zou ik het 'gevaar' niet opzoeken. Rij als er andere (brave) paarden in de bak zijn of begin als je echt helemaal alleen bent (niet dat er halverwege het andere paard vertrekt).

Ga ook bewust echt rijden en niet meeliften. Ik bedoel daarmee niet trappen of slaan, maar meer dat je echt bewust je plan trekt en dat ook doet. Als je merkt dat hij afgeleid wordt (let op zn oren!) dan gelijk een oefening vragen (oren omhoog dan gelijk volte in oid). Heel veel overgangen rijden, ook binnen 1 gang. Hou hem zo erg bezig dat hij echt geen tijd heeft om te letten op de omgeving, maar op jou moet letten.

Wat betreft de akelige bokken na het schrikken: weet je zeker dat het zadel goed past? Ben je zelf in balans? Zit je op een dressuurzadel? Anders kun je nog proberen even tijdelijk op een vzh of springzadel te rijden met je beugels wat korter: dat zit de bokken wat makkelijker uit. Anders misschien een bokriempje aan het zadel/om zn nek zodat je dat kunt pakken.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:30

Als hij het zo vaak doet kan het ook zijn om onder het werk uit te komen, inderdaad omdat jullie dat leiderschap nog uit te vinden hebben. Misschien een idee om dat te oefenen op een andere plaats, even een nieuwe omgeving (bak, wei) waar jij je ook even rustiger voelt en dan 'opnieuw' beginnen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:19

OPG-->RTP

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:14

Waarom is dit topic verplaatst ?
Volgens mij heeft het alles te maken met opvoeding en niets met rijtechnisch.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 07:40

Ja dat dacht ik ook :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:46

Maak de training maar wat spannender voor je pony. Ga van de standaard oefeningen afwijken. Rijdt bv. eens een paar passen weg op de korte zijde de bocht door en vang juist op de lange zijde weer op. Verzin nieuwe figuren en blijf zo continue je pony verrassen. Daarnaast kan je nog gewoon wat balken her en der los op de grond leggen. Daardoor verras je hem ook en als extra voordeel pak je mee dat hij echt moet opletten waar hij zijn benen neerzet. Zelf niet op de balken letten maar gewoon normaal rijden. Je pony moet dan zijn focus in de bak houden want anders struikelt ie over een balk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:47

MarcR schreef:

Ik vind het wel terecht verplaatst, dit kan je heel simpel rijtechnisch oplossen door slimmer te zijn in je rijden. En da's rijtechnisch... :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:33

Anne_GTI schreef:
MarcR schreef:

Ik vind het wel terecht verplaatst, dit kan je heel simpel rijtechnisch oplossen door slimmer te zijn in je rijden. En da's rijtechnisch... :D

Dan kijk je enkel naar de symptomen maar niet naar de diepere oorzaak van de problemen : het paard erkend zijn ruiter niet als zijn kuddeleider.

Als je alleen de symptomen rijtechnisch gaat aanpakken kan je dit tijdelijk oplossen maar vroeg of laat komen er terug problemen en deze zullen erger zijn en nog moeilijker op te lossen zijn.
Als je nu de diepere oorzaak aanpakt kan je veel problemen in de toekomst voorkomen.

Maar ja de oorzaak aanpakken vraagt meer inspanning van de ruiter dan het bestrijden van symptomen en als het te erg wordt koopt men wel een ander paard.....en begint de cirkel terug.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:40

Als je iemand van zijn paard afpraat en aanraad om op de grond met zijn paard bezig te zijn pak je het probleem wat zich onder het zadel voordoet niet aan maar ontwijk je het. Dat is ook geen probleem oplossen.

Dat je als je ernaast staat ook consequent in je handelen moet zijn en slimmer moet zijn als je paard lijkt me logisch. Maar om een probleem met rijden aan te pakken moet je er wel op gaan zitten en niet alleen maar ernaast lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:42

TS geeft aan dat ze al een grondwerkjuf heeft, maar dat ze nu vooral tips wil voor onder het zadel om te voorkomen dat hij er bokkend vandoor knalt.

Met grondwerken los je het onderliggende probleem op, maar ondertussen wil je niet de TS van haar paard afpraten zoals Anne_GTI ook al zegt :-)

Op dit moment dus een rijtechnische vraag.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:47

Geef hem psychisch geen tijd om te schrikken.
Zorg dat hij iedere 5 seconden een opdrachtje van je krijgt (schakelen in tempo, stelling, overgangen etc)...

Draag je zweep in je binnenhand.
Paard schrikt?
Laat hem naar het "enge" kijken, zorg dat hij doorloopt (vooruit) en met je binnenbeen hou je hem op de hoefslag.
Loopt hij door je been heen kan je een tikje geven om hem alert te houden op jou hulp.
Vergeet niet te belonen al is er maar 1 stapje verbetering te zien.

Je moet het leren aanvoelen wanneer hij wegschiet.
Handel snel en blijf rustig :j
Blijf vooral consequent en los het iedere keer op dezelfde manier op.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:13

Anne_GTI schreef:
Als je iemand van zijn paard afpraat en aanraad om op de grond met zijn paard bezig te zijn pak je het probleem wat zich onder het zadel voordoet niet aan maar ontwijk je het. Dat is ook geen probleem oplossen.

Dat je als je ernaast staat ook consequent in je handelen moet zijn en slimmer moet zijn als je paard lijkt me logisch. Maar om een probleem met rijden aan te pakken moet je er wel op gaan zitten en niet alleen maar ernaast lopen.

Een paard opvoeden doe je elke seconde dat je bij je paard bent, of je nu erop zit of ernaast staat.
Ik heb niemand "van zijn paard gepraat", ik heb alleen gezegd dat grondwerk een prima hulpmiddel is omdat je van op de grond veel beter het gedrag van je paard kan observeren, beoordelen en erop reageren.
Trouwens een groot deel van de "rijtechnische problemen" hier op bokt zijn terug te voeren op een gebrekkige opvoeding.

Onze merrie met een dominant karakter was goed opgevoed alvorens ze haar basistraining heeft gekregen, dus alleen door dagelijkse omgang en grondwerk.
Mijn dochter, die haar nu rijd, en ik ,die niet kan rijden, hebben dit gedaan onder leiding van onze trainers.
Van hen hebben we geleerd om ons in te leven in de paarden denk- en leefwereld en haar zo op te voeden .
Ons paard erkent zowel mijn dochter als ik als haar kudde leiders.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:22

Apple schreef:
TS geeft aan dat ze al een grondwerkjuf heeft, maar dat ze nu vooral tips wil voor onder het zadel om te voorkomen dat hij er bokkend vandoor knalt.

Met grondwerken los je het onderliggende probleem op, maar ondertussen wil je niet de TS van haar paard afpraten zoals Anne_GTI ook al zegt :-)

Ik citeer uit de oorspronkelijke tekst :
"Maar hoe kan ik er voor zorgen (naast veel figuren rijden) dat hij minder snel schrikt en dat hij beter op mij let in plaats van de andere paarden? "

Volgens mij vraagt de TS hoe ze ervoor kan zorgen dat haar paard naar haar luistert en zijn aandacht bij haar houd.
Dit kan je maar op een manier fundamenteel aanpakken : je voed je paard op vanuit het inleven in de leef- en denkwereld van paarden, zodat hij jou als zijn kudde leider beschouwd.
Hij zal je dan betrouwen = minder schrikken en naar je luisteren ipv zelf initiatief te nemen = hij let op ruiter ipv op andere paarden.

Altijd een opvoedings vraag.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:13

Mijn "grondwerkjuf" heeft gezegd: Zoals jou paard nu is, daar zouden wij nog niet opstappen, wij zorgen er eerst voor dat hij op de grond alles weet en luistert naar de leider. En dan stappen wij er pas op :) Zij rijden natuurlijk zonder zadel en bitloos en dan moet een paard ECHT heel mak zijn...Het is wel zo wat Marc zegt en dat merk ik ook wel in het gedrag van mijn paard dat als ik voor het rijden met een plastic zak en een carrot stick over hem heen ga of andere schrik oefeningen doe dat hij daarna ook veel rustiger wordt. Maar tijdens het rijden is hij echt heel braaf verder. Het is bijna altijd alleen als de andere paarden gaan rennen dat hij dan ook gaat..En ik word daar zelf best angstig en onzeker door..

MarcR schreef:
Apple schreef:

Ik citeer uit de oorspronkelijke tekst :
"Maar hoe kan ik er voor zorgen (naast veel figuren rijden) dat hij minder snel schrikt en dat hij beter op mij let in plaats van de andere paarden? "

Volgens mij vraagt de TS hoe ze ervoor kan zorgen dat haar paard naar haar luistert en zijn aandacht bij haar houd.
Dit kan je maar op een manier fundamenteel aanpakken : je voed je paard op vanuit het inleven in de leef- en denkwereld van paarden, zodat hij jou als zijn kudde leider beschouwd.
Hij zal je dan betrouwen = minder schrikken en naar je luisteren ipv zelf initiatief te nemen = hij let op ruiter ipv op andere paarden.

Altijd een opvoedings vraag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:08

Ik denk dat jouw 'grondwerkjuf' helemaal gelijk heeft als ze je aanraad er niet op te stappen. Het paard ziet jou nog niet als leider en mist dus ook het vertrouwen om rustig te blijven als de andere paarden dat niet zijn.

En dat heeft niks te maken met dat zij zonder zadel rijden hoor, ook met zadel zou ik er zo niet op stappen. Je leert je paard nu alleen maar dat je inderdaad niet te vertrouwen bent als leider. (Want die zou zich nooit zo eraf laten lanceren)
Mede daarom is je paard zo schrikkerig, hij staat er alleen voor, zonder de veiligheid van zijn leider.

Ik zou dus even niet rijden en werken aan leiderschapsoefeningen en vertrouwensoefeningen. Als dat wat beter zit kun je ook wat schrikoefeningen doen om je paard te leren dat ook in enge situaties hij op jou kan vertrouwen en in een later stadium het gewoon accepteert als jij zegt dat iets niet eng is.

Daarbij is het voor een 4-jarige ook helemaal geen probleem om even een rijstop in te lassen.