Ubalia op wedstrijd 2 proeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Ubalia op wedstrijd 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 18:51

Hoi hoi.
Vandaag zijn we op wedstrijd geweest en moesten we 2 proeven rijden in de B.
Voor de geintresseerden: de vader van Ubalia is Calandus, ook zit er Animo in, dus de makkelijkste is ze niet.
Ze wordt dit jaar 10.
Ik rijd zelf pas een jaar of 6, 7 en ben nu hard aan het werken om technisch goed te gaan rijden.

De eerste proef ging voor mijn gevoel dramatisch maar hiervoor kregen we toch 180 punten.
De 2e proef ging beter voor mijn gevoel ( lees niet meer met het hoofd gooien) maar hier kreeg ik maar 171 punten. ( hele groep in deze ring kreeg lage punten)
Ik heb nu 3 wintspunten in 4 wedstrijden.

Ik krijg 1x per week dressuurles op de ruiterclub en 1x privé les.
Ik werk hard om contact te houden op de teugels, ik heb leren paardrijden met losse handjes zegmaar, dus bij een overgang wil ik het contact losgooien.
Verdere tips en commentaar laat ik over aan jullie :D

Proef 1:
View My Video

Proef 2:
View My Video

kYliieJ

Re: Ubalia op wedstrijd 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 08:58

520 keer bekeken en niemand met tips?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:49

Je zadel wat meer naar achteren leggen en werken aan ontspanning want vind hem wat houterig ogen.
Ook de aanleuning is niet je van het maar dat is meer iets om met een goede instructrice heen te werken.

In het begin zie ik hem heen en weer zwabberen alsof hij tussen de bordjes vandaan wou stappen en
de hoek daarna glijd hij bekant weg omdat hij teveel op de voorhand loopt en ook te gehaast draaft. Hij
zou wat ruimer mogen draven maar dan wel op een normaal arbeidstempo en dat krijg je weer door goed
over de rug rijden en het gewicht meer naar de achterhand verplaatsen. Ook iets waar je sneller van leert
als je een instructrice hebt die je goed kan stimuleren. Wij bokkers zien te weinig details op zo'n filmpje.

Je middendraf is aardig tegen de hand en meer gehaast dan verruimd (lijkt), van draf naar stap mag je
meer de tijd nemen om netjes de overgang te rijden. Als ik het zie moet ik denken aan een auto die
hard op de rem gaat en doorschuift en de "bestuurder" laat de rem los en rijd dan stapvoets verder.
Er zit niet zoveel harmonie in.

Uiteindelijk begon je te galloperen en toen heb ik het filmpje maar afgezet want dat hoofd zo hoog gooien
en blijven gooien dat klopt niet..

Misschien geef jij te weinig aanleuning.. maar het beeld ziet eruit alsof je hem dingen dwingt waar hij
tegenin komt(zeg alleen dat het zo LIJKT). Ik ben er geen fan van om dit te zeggen maar het lijkt wel
of er iets niet helemaal lekker zit in de hals/rug.

Of je tuigage (bit, hoofdstel e.d.) zit niet lekker of hij heeft last van zijn tanden.. Wat het is weet ik niet,
maar dit is NIET paard eigen...

In de 2e proef is het idd wel wat minder MAAR je paard blijft de kaak vastzetten en zich eruit drukken.
Op je gebroken lijn moet je hem wat meer gaan begrenzen want zodra je hem omzet loopt hij de eerste
passen over de schouder weg.

De noodzaak van je sporen zie ik ook niet echt want ze zitten constant in je paard ipv dat je je hulpen
ermee verfijnt zoals in de boeken staat.

MAAAR wil wel even zeggen, ik kan me de tijd dat ik zelf B reed nog goed herinneren (en dat was niet
erg lang hoor haha) ik vind dat je netjes rechtop zit. Er zit nog een hoop werk aan maar met goede
instructie moet dat echt wel lukken.

In de B kijkt de 1 wel erg naar aanleuning en de ander wat minder als het proefje maar klopt maar het
belangrijkste in de B is dat je overgangen netjes gaan en je lijnen correct zijn. Dus op de juiste plekken
afwenden en rechtuit rijden. Je voltes mooi rond en netjes begrenst zodat je paard niet onder je vandaan
opzij wandelt enzo. Daar haal je in de B met gemak je winstpunten op als je die oefeningetjes lekker rijd.

Hoop niet dat je het gevoel gelijk hebt dat ik je bekritiseer want dat is niet zo, ik zeg alleen wat me
opvalt van het filmpje omdat je om tips vraagt. Het is niet duidelijk genoeg om echt oefeningen aan je
voor te schrijven maar je paardje moet veeeeeel meer gaan ontspannen en veel minder op de voorhand
gaan wandelen. Dan wordt afwenden enz. ook veel makkelijker want dan duikelt je paardje minder waardoor
jij niet zo naar voren "getrokken" wordt.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:31

bedankt voor je reactie.
dit was onze 4e wedstrijd en dit paard is nogal onderdanig en angstig voor andere paarden waardoor ze best gestresst raakt en ze heel moeilijk ontspannen te krijgen is tussen andere paarden en een ander terrein.
Thuis oefenen we continue aan de ontspanning en ik begin de training pas echt als ze ontspannen is.
Ik werk ze eerst goed los op de volte binnen stelling en buiten stelling, dat dan in draf en dan in galop.

De spanning die ze nu op wedstrijd heeft probeer ik weg te nemen maar dit gaat niet zo gemakkelijk.
Ze blijft gelukkig wel bij me, en ze gaat er niet meer tusssenuit.

Zoals ik in de openingspost ook zei is dat ik nog veel moet oefenen op het goed en constant contact houden omdat ik heb leren rijden zonder al te veel contact op de teugels te zetten.
In de lese ben ik hier continue mee bezig en ook als ik voor mezelf train.
De wedstrijdspanning kan ik nog niet zo goed mee omgaan en vind ik het belangrijk dat ze ontspand dan dat ze netjes aan de teugel loopt. Wat inderdaad nog niet belangrijk is in de B.
Wat betreft de voltes daar ben ik me bewust van dat ze een ramp zijn, oorzaak weet ik ook, ik kan nog niet voldoende op mijn buitenhand rijden dus ook de voltes niet netjes maken.
Technisch rijden ben ik volop mee bezig om me daar bewust van te worden.

Wat betreft het hoofd omhoog gooien in de galop ligt er ook aan dat ik op wedstrijd de spanning nog niet voldoende kan beheersen door een goede teugeldruk te geven.
ik heb er ook bewust voor gekozen om niet te gaan terugvragen omdat er dan meer protest komt, dit oefen ik liever in de training. belangrijk vond ik dat ze door gallopeerde.

Kort samengevat, het ligt aan mij ik heb nog moeite met de juiste teugeldruk te vinden.

bedankt voor je reactie

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:03

maar als je het rijden van wedstrijden dan zo spannend vindt waarom doe je het dan het moet een leuk uitje zijn voor jullie allebei

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:50

Ik vind wedstrijden hartstikke leuk en leerzaam maar het paard vind het zo spannend op ander terrein
kan wel alleen maar thuis rijden maar Dan kom ik nooit ergens
Haar spanning op wedstrijd wordt langzaam minder dus heb er vertrouwen in dat het over een tijdje nog soepeler gaat

de wedstrijdspanning die ik hierboven noemde bedoel ik de spanning die het paard op vreemd terrein tussen andere paarden heeft en die ik nog niet voldoende weg kan nemen

Loes19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:48

nou sorry hoor maar dat vind ik nergens op slaan wat boven mij gezegd wordt.
als je het rijden van wedstrijden dan zo spannend vindt waarom doe je het dan het moet een leuk uitje zijn voor jullie allebei.

Als je pas net wedstrijden doet rijden is het in het begin altijd spannend dat gaat na loop van tijd vanzelf wel een keer eruit. zowel bij het paard als bij de persoon zelf.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:22

Bedankt voor je reactie. Ik denk er dus hetzelfde als jou over. Maar hier op bokt denkt men dat spanning niet voorkomt en rioter n paard perfect zijn.
Ze vergeten alleen dat wij pas in de b rijden en en nu 4x op wedstrijd geweest zijn, ook wordt er niet goed de openingspost gelezen waardoor dingen herhaald worden of iets in die richting

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:55

@loes19 tuurlijk is het spannend op wedstrijd maar bovenal moet het leuk zijn maar bij sommige paarden blijft het altijd spannend en krijg je het er niet uit spreek uit ervaring helaas