Zaffra @ work in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Zaffra @ work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:09

heey heey :)
na vele dieptepunten en het overwegen van mijn merrie Zaffra te verkopen zie ik ergens wel een steigende lijn, waar ik persoonlijk trots op ben :+

Ik heb Zaffra nu bijna 5 jaar waarvan ik een lange tijd schrik van haar heb gehad. ik heb zelf 15 jaar op dit moment en toen ik een jaar of 11 was kon ik echt niet overweg met Zaffra. In de stal/op de weide waren we 2 handen op 1 buik maar vanals het op rijden aankwam ging alles aan duigen. ik wou links zaffra rechts, uiteindelijk kreeg Zaffra d'r zin. ben toen eens hard van haar gevallen (ze galoppeerde dan over mij) en sinds dien heb ik erge schrik van haar gehad. m'n hart klopte in m'n keel enkel al bij het denken dat ik met haar zou rijden. Ik besloot dan maar om haar te verkopen aangezien dat het beste was voor ons beide. Ergens vond ik dat dan erg spijtig dus vond ik dat ik na 3 jaar toch nog eens op haar moest rijden gewoon om het zeker te weten dat ik ze echt wel wegwou.
Ik begon met uitstappen, weekje later echt gereden en nu na 2x echt rijden zijn er een aantal fototjes gemaakt. in de laatste maanden dat ik besloot om haar te verkopen is m'n vriendin met haar beginnen rijden om haar iets of wat ' verkoopsklaar ' te maken.
Uiteindelijk heb ik besloten om Zaffra te houden ! Het klikt weer tussen ons en nu ik ouder ben kan ik beter met haar overweg.

Ons niveau is dus ergens - heel ver weg - onder de B. Momenteel wil ik gewoon dat ze mooi en goed loopt, dus aan springen, .. denk ik nog niet. Natuurlijk gaat het niet altijd goed, en hebben we problemen met de linkergalop.
Telkens ik wil aanspringen ; springt ze juist aan, zet ze 1 tot 3 passen in de juiste galop en wisselt dan automatisch.. Aan de longe doet ze het wel na soms toch een kwartier 'oefenen'. Nu ja er zit wel al verbetering in !

waar ik op moet letten zijn toch wel mijn hakken meer uitdrukken & ik heb soms ook de neiging om met mijn benen te gaan zwaaien & ik durf wel eens voorover te vallen.
Maar ja het was mijn 2e keer rijden sinds 'eeuwen' op haar. Ik heb les ja.

Bedankt voor het lezen , nu de foto's ;

foto's staan zo goed mogelijk op volgorde.

instappen

Afbeelding

stelling vragen in stap
Afbeelding

diagonaal in stap
Afbeelding

draven
Afbeelding

volte C-X-C
Afbeelding

doorzitten
Afbeelding

rechtergalop
Afbeelding

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/217044_1775597942018_1001421993_31513420_5534750_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/205545_1775598502032_1001421993_31513423_1356552_n.jpg

verzamelen
Afbeelding

Toen linkergalop geprobeert, echter ging dit niet zo heel erg goed, aangezien ze weer maar 3 passen nam en toen wisselde.
Ik heb er niet op blijven oefenen, aangezien ze rap haar aandacht verliest & ik dit makkelijker vind van op de grond. Toen dus nog eens rechts gegaloppeerd.

lichtjes beginnen strekken in draf
Afbeelding

Rechtergalop
dit is een moment opname , ze ging net zwieren met haar hoofd, voor de eerste vliegen dit jaar.
Afbeelding

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/207493_1775599382054_1001421993_31513430_2430449_n.jpg

& uitstappen met losse teugel
Afbeelding

braaf paard :+
Afbeelding

en poseren <3
Afbeelding

bedankt voor het kijken & laat je wat achter ? :+
mvg Laura x

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 01:30

Wat fijn dat je de klik weer hebt gevonden met je paard. :)

Het eerste dat mij opvalt als ik je foto's zien zijn jouw beugels. Ik zou ze als ik jou was wel 3 gaten langer doen. Je zit op een aantal foto's echt over het zweetblad heen met je knie.

Je hebt ook een beetje een stoelzit, dit kan je bijvoorbeeld goed zien op foto 4. Als je je beugels langer maakt zal het makkelijker worden om je been lang te houden. Natuurlijk zijn er nog een flink aantal andere dingen die mee helpen bij een goede zit, maar correct afgestelde beugelriemen zijn, mijns inziens, toch wel de basis.

Veel succes met je leuke paard!

Emma0705

Re: Zaffra @ work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:43

Als de linkergalop niet lukt, kun je beter niet alleen rechts galloperen. Dan zal haar rechtergalop alleen maar sterker worden en wordt het steeds moeilijker om haar goed in de linkergalop te krijgen.
En inderdaad beugels 3 gaten langer doen.
Fijn dat het weer beter gaat!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:38

@ Emma0705 ; ja ik snap het , haar linkergalop ' oefenen ' we aan de longe , en daar gaat het toch wel veel beter dan onder het zadel . Ze springt juist aan , en dan 3 passen juist en dan gaat madam automatisch wisselen , dit is ergens wel al een vooruitgang want ze sprong vroeger ook verkeerd aan en dit doet ze niet meer. maar ik zal er op letten dat ik niet enkel rechts galoppeer :) bedankt voor je reactie !

@ Depende ; ja inderdaad, ik zag het ook op de foto's van mijn beugels. Zal ze vandaag eens een gat of 2 3 langer zetten :) bedankt voor je reactie !
x

Estherxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:56

Wat een leuk paardje!
Tips: probeer inderdaad meer rechtop te gaan zitten en je handen iets meer gedragen houden.
verder ben ik het eens met het boven gegeven commentaar.
Succes verder!

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:42

Leuk beestje!
Tip: Ik zou idd ook niet alleen op rechts galloperen, ook al is links moeilijk. Probeer hierbij danwat meer overgangen te maken op links. Draf-galop-draf etc.. Ook al zijn het maar drie galopsprongen, dat is al beter dan meteen in de verkeerde galop! Mijn verzorgpony heeft ook veel moeite met links. Ik geef dan juist veel aandacht op die kant. Als ik merk dat ze weer in de verkeerde galop zit of al verkeerd aanspringt, neem ik haar terug en probeer ik het weer.
En de rest is al gezegd. Succes!

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:07

Heey,
Leuk paard heb je! Mij viel als eerste ook op dat je beugels langer mogen, ik denk dat je benen dan vanzelf een nettere ligging krijgen.

Wat de galop betreft: Wellicht doe je dit al, maar misschien kun je je paard nog uitgebreider belonen als die 3 passen linkergalop goed gaan?
Wat ik in elk geval zou proberen is om haar zelf terug te nemen vóór ze de kans krijgt om te wisselen. En vanuit daar toch echt verder te borduren. Maar het feit dat ze eerst helemaal niet links aansprong, geeft wel aan dat je absoluut vooruitgang hebt geboekt!

Vind trouwens dat er een hele mooie rechtergalop al op zit!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:54

Hallo , bedankt voor jullie reacties ! :)
vandaag heb ik gereden en ze is na 1x proberen direct in linkergalop gesprongen ! heb dan 1 ronde kunnen rijden over de volledige piste en toen ging ze wisselen, er zit zeker verbetering in :) heb haar dan ook als een gek zitten belonen :+

@Keesface ; bedankt ! :)

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:57

Wat een machtig beest zeg!
Maar ik ga mee met de andere mensen. Je beugels zouden wel wat langer kunnen en probeer meer op je billen te zitten.

Verder vind ik de fotos nog al wat onduidelijk om er op te oordelen .. :o

Als je niet wil wisselen houd dan het neusje naar binnen (lichte stelling) - als ik het nu goed zeg hoor ..

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:24

Je beugels mogen inderdaad veeeeel langer, ik heb zelf ook een tijdje met jockeybeugels op een vzh zadel gereden en ik kon daardoor niet normaal doorzitten, wat je wel doet voor het aangalloperen als het goed is, waardoor de galop echt een issue werd.

Als je lang zit kun je makkelijker ontspannen (ik merk dat tenminste bij mezelf) en meer op je billen zitten.

Wisselen kun je inderdaad voorkomen door lichte stelling naar binnen, maar zoals hierboven al gezegd is alleen rechtsom galloperen niet goed, niet alleen wordt die galop sterker, ze wordt er ook scheef van. Als ze heel erg vast zit aan haar linkerkant kun je proberen om in draf veel slangevoltes te rijden en veel stellingen te rijden. Slangevoltes hebben mij onwijs geholpen, dus ik hoop dat jij er ook wat aan hebt.

Buiten dat om, erg leuk paard! :j Ziet er verder ook netjes uit, jullie komen er wel. Veel succes met alles.

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:16

Super fijn dat je weer het vertrouwen hebt gevonden!!

Het is al gezegd maar idd letten op je stoelhouding. je beugels iets langer en je been in zijn totaal naar achteren leggen. Dat zal je al een heel stuk helpen.

Succes samen

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:31

wat een leuk paard :D +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ !!!!
over die linkergalop:
probeer een keer vanuit de rechter galop over de k-x-m lijn een vliegende wissel te rijden en hou veel binnen stelling te houden, dan wordt het moeilijk voor haar om nog te wisselen, ga vooral niet met het binnenbeen drijven.

idd de beugels mogen veel langer
veel suc6 met haar!!!!