Galop Probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Galop Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:52

Hoi iedereen!

Ik heb echt een probleem.
Ik heb mijn paard nu sinds 3 weken maar we hebben een probleem.
De galop.
In het begin ging alles perfect , hij gallopeerde meteen aan en bleef gewoon rustig.
Maar nu...
Linkergalop: Valt nog wel mee hij gallopeert (meestal) wel aan.
Rechtergalop: DRAMA!!! ALS hij nog gewoon aangallopeert dan is het koppie in de lucht en racen maar.
Anders is het gewoon keihard draven.

Mischien zit hij me uit te proberen??

In iedergeval , ik hoor graag tips!

LiVetime

Re: Galop Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:54

Hoe draaft hij rechtsom? Gaat dat wél goed?
En aan de longe? Hoe gedraagt hij zich dan?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:55

Hoe oud is je paard en wat kent ie, en hoeveel ervaring heb jij?

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:24

Doe je ook aan rechtrichten bij je paard? Hoe ben je zelf onder de situatie.

Mijn tips zouden zijn probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven en niet al te veel te stressen, als jij stresst zal je paard dit ook gaan doen. Maak lekker veel galopovergangen vooral rechts, lekker oefenen aan de longe inderdaad. Als pijn en extreme scheefheid het niet is zou het dan beter moeten gaan :)

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:01

Of wat ook kan helpen is misschien veel voltes rijden?
Ik weet niet of je aangallopeert op de rechte lijn of in een volte, maar als hij wegschiet, kan je hem dan nog sturen? Want dan zou ik hem verplichten om kleine voltes te galloperen en dan kalmeren ze vaak, want het is niet zo handig voor een paard om snel te galloperen op een kleine volte...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:12

snoozel_ schreef:
Of wat ook kan helpen is misschien veel voltes rijden?
Ik weet niet of je aangallopeert op de rechte lijn of in een volte, maar als hij wegschiet, kan je hem dan nog sturen? Want dan zou ik hem verplichten om kleine voltes te galloperen en dan kalmeren ze vaak, want het is niet zo handig voor een paard om snel te galloperen op een kleine volte...

Ja, dat is heel handig met een paard dat blijkbaar op een grote volte of recht stuk zn balans niet eens kan bewaren, op een kleine volte te zetten...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:17

Sarcastisch bedoeld dus ;) Ga ik in mee. Paard die hoofd in de lucht steekt, rug wegdrukt en als een idioot gaat galopperen op een kleine volte zetten is niks anders dan levensgevaarlijk.
Eerst even gaan onderzoeken waar het precies vandaan komt dat ie zo hard gaat. Helaas heeft de TS nog niks van zich laten horen. Wacht rustig af.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:09

En mag ik dan weten waarom het levensgevaarlijk is?
Er is mij altijd aangeleerd geweest dat je je paard dan op een volte moet zetten, wat proberen verzamelen (en omdat het een volte is, gaan ze zowiezo minder snel) en zo je paard kalmeren..
Een paard dat aan de longe ineens rengalop gaat doen, omdat hij verschiet van iets ofzo, gallopeerd toch ook in voltes?
Dus ik snap niet echt hoe dit gevaarlijk kan zijn?
(in de manege waar ik rijd, doet bijna iedereen het zo... =S)

Er staat toch ook nergens dat het paard uit balans is? Een paard dat versnelt, steekt automatisch zijn hoofd hoog in de lucht dus dat wil niets zeggen over de balans..
en aangezien het vroeger wel goed ging, kan het paard de ruiter aan het uittesten zijn en door het paard dan te sturen, weet het paard dat hij niet moet gaan rondrennen.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:09

Het gebeurt in ieder geval als jij denkt dat het gebeurt. Niet teveel denken dus.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:09

snoozel_ schreef:
.

Juist ja. Niks tegen maneges (heb jaren manegelessen gehad) maar rijtechnisch een beetje fijn rijden... Heb nog geen manege gezien waar men dat leerde. (en ik heb er en hoop gezien)
Op een grote volte galopperen is heel wat anders dan 'm op de kleine volte zetten.
Ik vroeg naar de ervaring van ruiter en paard omdat de oplossing in het verlengde daarvan ligt.
Heb ik een paard nog niet zo lang zadelmak, en de ene week galoppeert ie nog prima, de week erop gaat ie half op de kletter, dan trek ik m níet op een korte volte want daar wordt ie écht niet beter van. 9 van de 10 keer zijn dit balansproblemen.
Ander voorbeeld, als mijn 15-jarige Z paard een keer de kolder heeft, parkeer ik haar zonder pardon tegen de muur. Zou ik met een jonkie ook niet doen.
Je moet het achterliggende verhaal kennen om met een oplossing te kunnen komen (en ik kan wel een fantastisch dressuurmatig correcte oplossing aan gaan dragen, als TS niet snapt waar ik het over heb, heeft niemand daar wat aan). Gewoon maar roepen dat ze m op de korte volte moet trekken 'want dan leert ie t wel af', da's dom l*llen.
Maargoed. Toen ik zelf nog manegeles had wist ik ook niet beter dan bot aan de rem gaan hangen. Wijsheid komt met de jaren :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:08

@ Snoozel_ : Een paard dat versnel steekt niet automatisch zijn/haar hoofd naar boven. Dat zou betekenen dat iedere middengalop eruit zou moeten zien als een dramaverhaal.
En jouw verhaal lezende ga je er vanuit dat dit een geestelijk probleem is bij het paard die 'even aangepakt moet worden'. Stel je voor dat het hier om een lichamelijk probleem gaat en jouw oplossing is om het paard op een kleine volte te sturen als hij er zo hard vandoor gaat... Weet je wat voor (extra) schade dit zal veroorzaken??
Dat het paard altijd lichamelijk in orde is geweest hoeft niet te betekenen dat er nu niks aan de hand is. Er kan altijd wat ontstaan. Net als wanneer je jezelf even hebt vertild en het ineens in je rug schiet.
Misschien is het ook wel de ruiter die op rechts verkeerde hulpen doorgeeft, waardoor het paard in paniek schiet.

Dus, zonder te weten waar de oorzaak ligt, nooit gelijk adviseren het paard op een kleine volte te sturen :) Dat zou meer kwaad dan goed kunnen doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:50

Je hebt het paard NOG maar 3 weken, wat verwacht je dan?Het dier zit in zijn gewennings periode, het is geen speelgoed.
Leer mekaar eerst eens kennen, daar gaat bij heel veel paarden soms een jaar overheen .
Dus laat het dier jou eerst eens leren kennen en jij hem en bouw een band op door ook technisch goed te gaan leren rijden, als je na 3 weken al gaat ruziën met je paard om de galop, dan zal de klik van het paard naar jou toe niet snel komen of zelfs nooit komen. Dus heb geduld, is moeilijk, maar zo werkt het wel,

Zie in je profiel dat het dier ook nog maar 5 is, dus hou daar ook rekening mee, hij is nog in de groei, lichamelijk maar ook mentaal.
Jij bent zelf ook nog maar 13 en snap dat je de galop leuk vind , maar ik zou die even laten voor wat het is en ga leren rechtrichten en grondwerk doen

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:50

mijn paard schoot er ook heel vaak vandoor in de galop, ik heb geleerd om dan gewoon een paar rondjes op de grote volte te draven, en haar echt goed voor te bereiden op de galop, dan aangalopperen en dan ging ze, harder en harder!

ik heb toen geleerd dat je echt met de binnenhand moet blijven kneden, geen reactie? ---> gewoon een ophouding maken!

ik hoop dat het lukt :)
en anders, neem priveles? :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:19

snoozel_ schreef:
En mag ik dan weten waarom het levensgevaarlijk is?
Er is mij altijd aangeleerd geweest dat je je paard dan op een volte moet zetten, wat proberen verzamelen (en omdat het een volte is, gaan ze zowiezo minder snel) en zo je paard kalmeren..
Een paard dat aan de longe ineens rengalop gaat doen, omdat hij verschiet van iets ofzo, gallopeerd toch ook in voltes?
Dus ik snap niet echt hoe dit gevaarlijk kan zijn?

Er staat toch ook nergens dat het paard uit balans is? Een paard dat versnelt, steekt automatisch zijn hoofd hoog in de lucht dus dat wil niets zeggen over de balans..
en aangezien het vroeger wel goed ging, kan het paard de ruiter aan het uittesten zijn en door het paard dan te sturen, weet het paard dat hij niet moet gaan rondrennen.

Dan mag jij mijn paard eens op een kleine volte zetten, als ie weer eens 1 van z'n crossbuien heeft ;)

Gegarandeerd dat jij en het paard hard onderuit gaan.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:22

Hihi natuurlijk komt wijsheid met de jaren en ik ben volop wijsheid aan het verzamelen! :D
Dus een kleine volte wordt afgeraden, maar mag een grote volte dan wel?

Tja paardrijden is gewoon moeilijk omdat iedereen een andere rijstijl heeft, iedereen beweert iets anders en dan moet je het nuttigste eruit filteren en zo je eigen rijstijl creëren en dat gebeurd met vallen en opstaan. En aangezien mij dit altijd al is aangeleerd geweest en ik dit wel een goede tip vond, omdat het paard effectief afremt (en niet alleen manegepaarden), leek me dat een goede manier. Of daarom moet je geen voltes rijden, maar gewoon figuren zodat je je paard terug 'de baas' bent.
Want wat zouden jullie dan doen?

Over de oorzaak weten we eigenlijk niets, dat weet alleen TS, maar als je je paard nog maar drie weken hebt, dan is het zeker mogelijk dat het paard haar aan het uittesten is, een lichamelijk gebrek kan natuurlijk ook, maar dan moet TS meer uitleg geven..

Tja en maneges, soms leren ze je slechte gewoontes aan, soms erg goede en dit leek mij een goede tip. Maar ik sta natuurlijk altijd open voor nieuwe visies en tips dus als je er hebt, vuur maar los! ;)