Wycke (Friesje) @ Work (basis)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan

Wycke (Friesje) @ Work (basis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 10:21

Sinds Maart 2010 ben ik de trotse eigenaresse van Wycke. Wycke is een kleine friese merrie (1.50m) van bijna 4 jaar.
Toen ik haar twee weken had is ze erg ziek geworden en heeft ze een hele periode gekwakkeld. Om te beginnen had ze een kaakwortelonsteking en is haar kies getrokken, heeft ze daarna 6 wkn in quarantaine met verzwakte weerstand in de kliniek gestaan en van alles en nog wat gehad. Ze had een ernstige bloedwormbesmetting, virus, longonstekking en een koorts die maar niet zakken wilde onder de 38,5 graden. De artsen wisten het niet meer en het was eigenlijk niet zeker of ze beter zou worden. Na 6 wkn heb ik haar terug naar huis gehaald omdat er op de kliniek geen verbetering zichtbaar was.

Na bezoek holistische arts en druppeltjes is de koorts langzaam gaan zakken en uiteindelijk weggebleven. Omdat ze totaal geen weerstand had, werd ons aangeraden met haar aan het werk te gaan. Ik wilde met inrijden eigenlijk nog een jaar wachten, maar met enkel longeren zou ze weer erg haar pezen en gewrichten belasten. Daarom hebben we haar met 3,5 jaar rustig aan beleerd zodat we met haar naar buiten konden (lange rechte stukken).

Nu wordt Wycke 3 á 4 keer per week gereden en de overige dagen losgegooid en/of gelongeerd. Een keer in de week heb ik les, en 1x minimaal naar buiten. Mijn bijrijdster rijdt de andere een á twee dagen.

Hier een paar foto's!
Ik wil graag feedback ontvangen.

Mijn werkpunten:
- handen laag houden
- benen lang, hakken omlaag
- niet teveel naar beneden kijken
- etc

Afbeelding
1. Lekker instappen

Afbeelding
2. Draven, mevrouw ziet iets gebeuren...

Afbeelding
3. Draven

Afbeelding
4. Euhmmm... wat was ik hier ook alweer aan het doen?

Afbeelding
5. Gallopje, vinden Wycke en ik nog erg lastig..

Afbeelding
6. Nog een gallopje. Blijf lachen *\o/*

Afbeelding
7. Nu nog neusje iets naar voren...

Afbeelding
8. Uitdraven

Afbeelding
9. Mijn zoon van 8 aan het uitstappen.

Anoniem

Re: Wycke (Friesje) @ Work (basis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:38

Op zich ziet het er goed uit maar je zit stoort me een beetje. Je zit heel erg achterin het zadel. Vat dit niet verkeerd op maar ik denk dat jouw zadel te klein is. Verder vind ik het er goed uit zien, maar je hebt dus stoelzit wat de balans verstoord.
Verder mag je iets meer contact nemen met de mond, de teugels hangen nu heel los.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:46

leuk paard heb je onder je kont zeg !

probeer eens echt op je billen te gaan zitten -- je zit nu meer op je muts zeg maar hihi-schouders naar achteren plaatsen -- je neigt wat voorover te hangen
wat joolien ook aangeeft probeer contact aanleuning met je teugels te houden zeker ook omdat ze nog jong is en jou begeleiding nodig heeft

verder vind ik dat je je paard netjes aan het lopen hebt :D

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 10:49

Het zadel is inderdaad voor mijn billen wat aan de krappe kant. M.a.w. Er moet drastisch wat aan gebeuren. Ik ben nu nog druk met afstuderen, maar in juli begin ik weer met afvallen (lees extra veel sporten want anders val ik niet af). Als ik een zadel met groter zitvlak neem dan komt hij te ver naar achter te liggen en verder dan haar laatste rib, is dus niet echt een optie... In de toekomst wil ik een dressuurzadeltje aanschaffen, maar eerst moet ze nog even doorgroeien anders blijf ik aan de gang.
Wat kan ik aan die stoelzit doen? Tips?

En teugels aannemen idd, hebben we gister in de les op geoefend (deze foto's zijn van zaterdag) omdat ik dat erg lastig vind. Ik heb dan het gevoel dat ik haar te kort aanneem. Maar tijdens de les gister dus goed mee geoefend.

Dank voor jullie feedback Joolien en Marissa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:52

De stoelzit komt mede doordat het zadel uberhaupt niet goed ligt. Meestal komt het doordat mensen de beugels te kort hebben maar dat is bij jou ook niet van toepassing. Het zadel ligt te ver achterover. Maar dat kan dus ook weer komen doordat jij te ver op de lepel zit.

Umay8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:54

Heeey wat leuk ik ken die stal dat is meerweide toch?
Ik heb daar ook gestaan..
Maar daar gaat dit topic niet over dus...hier komen mijn bevindingen..

foto 7 geeft opzich een fijn beeld, alleen mag het neusje er meer uit gereden worden..maar dat gaf je zelf al aan..
Verder mag je meer contact houden met je teugels, dan krijg je een betere aanleuning, dus een stuk korter nemen want ze zijn op veel foto's te lang.. en verder ben ik het eens met het comentaar van Joolien wat betreft je zit in het zadel..

Succes met je paardje

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:06

Grappig dat je dat zegt over het zadel Joolien, want ik heb hem dit weekend namelijk behoorlijk onder de loep genomen. Ik ben zelf ook niet tevreden over de ligging en vind hem met name iets te nauw op de schouders. Ik heb een andere boommaat geprobeerd, maar dat was geen succes. Die viel over de schoft. Gister met mijn instructrice nog even gegluurd en het kan nog net, ze heeft nog ruimte bij schouder maar als ze de weide op gaat even blijven kijken hoe hij blijft liggen.
Ik laat voor de zekerheid wel de zadelmaker nog even kijken binnenkort, misschien kunnen kussens nog wat vulling gebruiken oid...

En Umay dank je voor je reactie. Idd stal meerweide, de naam van jouw paardje komt mij ook bekend voor. Ik heb daar ook met een ander paardje gestaan en ben nu sinds december weer op deze stal. Ik kan mij bij Utina echter even geen eigenaar/eigenaresse voor de geest halen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:18

Erg leuk paard! Op zich ziet het er goed uit, paard krijgt de mogelijkheid om lengte in de hals te nemen.
Maar dat zadel is echt te klein. Als ik de ruimte achter het zadel zo bekijk, kan er best een grotere maat op schat ik zo. Zoals het nu is, is het niet zo fijn voor de rug van je paard want al jouw gewicht ligt achterop. En afwachten totdat je bent afgevallen en er wel in past, tja zou voor mij geen optie zijn eerlijk gezegd.