Leorah en Wainonia training L dress

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah en Wainonia training L dress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:50

Het is alweer een poosje geleden dat ik hier een topic had, dus even weer tijd voor een update. Inmiddels hebben we de eerste 3 winstpunten gehaald in de L1 dressuur en zijn we voorzichtig wat meer aan het uitbouwen richting L2. Eerst even kort weer op een rijtje wie we zijn:

Wainonia (Oliver x Wolfgang), eigen fokproduct
8 jaar jong (en pas sinds een jaar serieus onder het zadel in training)
stokmaat 1.61
gecompliceerd karakter in de omgang, zeer éénkennig maar mijn beste vriendin
nu L1 + 3

Leorah
30 jaar
voorheen heel veel gereden, ook in de wedstrijdsport meerdere malen t/m Z2 en ZZ-L, maar na een langere stop vorig jaar met dit paard weer helemaal van voren af aan begonnen (zie vorige topics, had te maken met wat slechte ervaringen, angst en onzekerheid en schaamte door overgebleven kilo's na zwangerschap)
Ik was altijd heel prestatiegericht, nu omgeswitched naar pleziergericht (en toch wel een heel klein beetje wedstrijdgericht, zit nu eenmaal in het beestje)
Heel blij met de match met dit paardje <3 ondanks dat ze voor mijn lengte (180 cm) aan de kleine kant is

Werkpunten algemeen:
* mijn maatje 42's steken te vaak af
* handen wat wisselend, dan breed, dan te laag, dan te hoog. Dit kan veel beter :o
* niet voorover vallen (neig ik toe, omdat ik in mezelf in mn hoofd heb wijsgemaakt dat ik daarmee het paard meer ontlast)

Nu dan in actie:

Losstappen, wat doorbuigen en proberen wat ontspanning er in te krijgen (met losstappen is ze altijd wat dribbelig)
Afbeelding
Afbeelding

drafje (ik moet er om denken dat ik niet voorover val en manen-gluur)
Afbeelding
Afbeelding

pasje wijken, nog niet optimaal:
Afbeelding

schouderbinnenwaarts (zijn nog in beginstadium hiervan, maar ik ben niet ontevreden, hoewel vooral linksom nog beter moet)
Afbeelding
Afbeelding

halthouden (in een bocht, erg logisch :+ , maar we staan stil)
Afbeelding

galop links, gaat nog wat te ontstuimig, we zijn ermee aan het werk:
Afbeelding
Afbeelding

en galop rechts:
Afbeelding

galop rechts diagonaal:
Afbeelding

middendraf (blijft lastig voor haar, niet ruim genoeg, achterbeen moet sterker worden)
Afbeelding

middenstap:
Afbeelding

klaar!
Afbeelding

StefanieT

Re: Leorah en Wainonia training L dress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:04

Als eerste vind ik jullie een hele leuke combinatie! Let idd wel op je handen en dat je niet voorover buigt.
(Is het dekje verschoven tijdens het rijden?)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:49

Hey dank je! Dat het dekje scheef ligt klopt, dat is mijn schuld. Ik had haar eerst gelongeerd, niet genoeg aangesingeld daarbij waardoor het zadel naar voren was gegleden (ze heeft de singelgroeve heel ver naar voren liggen, ik ben nog op zoek naar een banaansingel hiervoor). Dus ik had het zadel er even af gehaald en opnieuw op de juiste plek vastgemaakt, maar nooit op het dekje gelet. Daarom ligt ie dus niet goed.

Meer tips zijn zeker welkom! Leren doen we graag :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:14

Niet bedoeld om omhoog te schoppen, maar ik meld er wel even bij dat je je vooral niet moet laten afschrikken om iets te zeggen omdat ik misschien eerder hoger heb gereden ofzo. Zoals gezegd, we zijn echt van voren af aan begonnen en ik wil heel graag tips of opbouwende kritiek of wat dan ook. Op het moment hebben we geen les en ik zet om de zoveel tijd hier een topic neer. Alle tips proberen we weer mee te nemen :)

Dickens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:06

Ik vind het niet verstandig dat je zonder cap rijd, maar dat is wel je eigen keuze.
verder vind ik ruberen rijlaarzen niet heel netjes staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:12

de cap is idd eigen keuze, maar ik weet niet sinds wanneer ze de Petrie Standaard ook in rubber-model hebben? hihi..zijn echt geen rubberlaarzen hoor?

Sandra500

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:19

en anders nog boeie als je met rubbere laarzen rijd :')

Maar verder netjes hoor

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:34

Dank je Sandra. Is ook eigenlijk wel boeie, maar die krengen hebben me een rib uit mn lijf gekost (speciaal maatwerk voetmaat 42, kuit 42 en hoogte 56 omdat ik de normale maten niet pas), vandaar de reactie.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:06

Nou heerlijke reacties weer hoor!
Maar goed, het ziet er best netjes uit!
Ik geloof niet dat je lengte invloed heeft op het lopen van je beestje.
probeer inderdaad rechtop te blijven, het meeste gewicht van je paardje ligt zowiezo al op de voorkant dus als daar extra ruitergewicht bij komt is dat niet echt fijn!
Je laarzen zijn prima hoor, maar zonder cap en dat als mama???
Denk dat je met dit paardje nog een heel eind kunt komen!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:22

Hahaha over die laarzen komt omdat hij door begint te zakken. Hebben mijn Petrie's ook.
Ik heb ook maatwerk idd :( kleine voetjes brede kuitjes en benen zijn niet al te lang :')

Overigens geef je meest van de tijd je verbeterpunten al aan dus hoef mezelf niet te herhalen.
Enige opmerking die ik maken wil is dat het lijkt of je met lekker vwnw en doorbuigen wat teveel
aan de binnenhand zit. Je plaatst hem naar je toe ipv opzij.

Ik zou lekker veel voltes vergroten op binnenbeen naar buiten en voltes verkleinen op buitenbeen
naar binnen. En veel 8jes rijden in draf met lekkere stelling en buiging maar niet te diep laten komen
door hem ietsjes actiever van achter te maken door eerst iets grotere 8jes in een voorwaarts tempo
te rijden en dan terugrijden en 8jes verkleinen. Valt hij op de voorhand dan kuiten er goed aan en
eruit rijden en als hij iets opwaarts komt weer verder gaan met je gewenste oefening. Je zult merken
dat ne het voltes vergroten en verkleinen de SB en wijken veel makkelijker gaan worden.

(niet alles hoeft altijd op ieder paard te werken maar als ik het zo inschat van de foto's lijkt het alsof
het bij jouw paard wel zou passen)

En handjes rechtop houden, duimen omhoog en polsjes in een kommetje naar binnen. Laat hem niet
te zwaar worden.. verder vind ik het er al best netjes uitzien hoor

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:30

Je zit je paard echt niet in de weg hoor qua lengte. Je bent op de goede weg en vind dat je een positieve instelling hebt. Niet zo'n dressuurmuts die uitgeleerd denkt te zijn omdat ze al ZZ-L heeft gereden!
Vind dat je netjes rijdt! Je paard is nog re-de-lijk groen ohz en zeker als dit een nieuwe start voor moet stellen, hebben jullie een zeer goede nieuwe start gemaakt. Je paardje loopt wel netjes ontspannen. Het ziet er allemaal gewoon netjes uit, niet slordig. Ga vooral zo door. Qua stelling/buiging/schouderbinnenwaarts ga ik mee met wat svdijk zegt!
Veel succes! :)

Dickens schreef:
Ik vind het niet verstandig dat je zonder cap rijd, maar dat is wel je eigen keuze.
verder vind ik ruberen rijlaarzen niet heel netjes staan.

Sorry dat ik het vraag hoor, maar heb jij als 12 jarige manegeruiter leren rijlaarzen dan? En als je dan zo nodig commentaar moet geven, kijk dan eerst goed voor je je mond opentrekt. Beetje ruiter ziet toch wel dat dit leren rijlaarzen zijn. ;)
Verder is dit HAW dus ben je verplicht rijtechnisch commentaar te geven. Oftewel, op dit moment voeg je geen waarde aan dit topic toe.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:37

Top dat je ondanks je vorige niveau, wel open wilt staan voor feedback. Helaas hoor je ook vaak de andere kant.

Ik vinds het er netjes uitzien.
Buiten je eigen aandachtspuntjes, wil ik je als tip geven dat je misschien je teugels wat meer op maat kan hebben.
Je lijkt nu op sommige foto's het contact te verliezen en dus de aanleuning.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:42

kimmie88 ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind het juist fijn te zien dat het contact niet altijd
even aanwezig is want op sommige foto's lijkt het paard vrij zwaar in de hand te gaan. Het paard
moet dan juist even terug naar de basis "op eigen benen en zelf de hals dragen" en vanuit daar ga
je pas werken aan een correcte aanleuning.

De hand volgen doet een paard echter naar het been. Geen been is geen hand volgen (mits goed
aangeleerd)

Ik kan mijn paard zelfs op halsstrekken met een correcte aanleuning rijden terwijl iedereen zou
zeggen dat mijn teugels te lang zijn omdat "als" ze haar hoofd even optilt er een waslijntje in hangt.
Met wat been gaat ze toch zelf weer zoeken naar de hand.

En dat is van het been naar de hand toerijden (+actief = van achter naar voren rijden)

Een fijne aanleuning komt vanuit de achterhand en goed ruggebruik en niet vanuit kortere teugels
aannemen zodat paard in de teugels kan gaan werken met kracht. Dus nooit van voor naar achter ;)
En daarna gaan we pas met de teugels aan het werk en goed op hoogtes leren instellen vanuit
ontspanning.

Althans.. ik wel ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:46

dat ben ik helemaal met je eens hoor, begrijp me aub niet verkeerd.
Doelde meer op geen verbinden, omdat ze wat losser hangen, de zogenoemde waslijntjes.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:00

Oh ik deed ook niet boos naar je, gaf alleen even aan waarom ik het er niet helemaal mee eens was :P

TS is volgens mij nog niet zo heel lang met het paard aan het werk en ontspanning komt voor aanleuning,
vooral de eerste tijd. Op de foto in SB kun je duidelijk zien dat het paard meer gegymnastiseerd moet worden.
Hij zet de kaak vast, kantelt en buigt niet. Als je dan korte teugels hebt dan "vraag" je het paard niet
maar dwing je het af (zoals TS stiekem probeert te doen met haar binnenhandje omdat ze graag de
stelling van voor wil) Dan liever wat langer maar losser in het lijf. Waarsch. doet TS in SB dit ongemerkt of omdat
ze het zo geleerd heeft. (ik zie en hoor het erg vaak helaas) Ze doet het niet continu maar lijkt het paard
"erdoorheen" te willen rijden.. wat vaak averechts werkt (paard trekt terug en kantelt) Voor sommige paarden
werkt het heel goed.. andere paarden moet je het op een andere manier aanleren.

Ik wil zelf zowiezo dat het paard eerst goed op mijn kuiten reageert voor ik met mijn handen de hulpen
verfijn. En dat krijg je door bovenstaande oefeningen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:43

Sorry voor de late reactie! Ik heb een heeeele drukke week gehad. Bedankt voor jullie tips. Ik ga er zeker wat mee doen. Voor wat betreft de ontspanning, het klopt dat ik daar op het moment de nadruk bij heb liggen. Het paardje is vrij sensibel en snel van de leg, dus ik probeer haar steeds naar de ontspanning te rijden en daar te houden op dit punt. Pas tegen het eind richt ik haar wat meer op.

Haar achterhand is nog niet zo sterk, daardoor gaan dingen als middendraf ook nog niet optimaal. Ik probeer wel veel overgangen en tempowisselingen in mijn training te maken, hoewel als ik daar de nadruk te veel op leg, ze meteen weer wat in het stressige (dribbelen en/of onder je uit proberen te rennen) vervalt, dus ik probeer er evenwicht in te houden.

Ze is vrij hoog in het kruis en vrij vierkant gebouwd, niet het ideale dressuurpaard wat dat betreft, maar ik heb er alle tijd mee en pak het lekker rustig op.

Wat betreft mijn binnenhand, daar heb je helemaal gelijk in. Daar betrap ik mezelf ook regelmatig op en corrigeer mezelf dan, maar het blijft er nog wel een beetje door sluimeren zoals je ziet. Een slechte gewoonte afleren is vrij lastig haha.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:13

svdijk86 schreef:
Oh ik deed ook niet boos naar je, gaf alleen even aan waarom ik het er niet helemaal mee eens was :P

TS is volgens mij nog niet zo heel lang met het paard aan het werk en ontspanning komt voor aanleuning,
vooral de eerste tijd. Op de foto in SB kun je duidelijk zien dat het paard meer gegymnastiseerd moet worden.
Hij zet de kaak vast, kantelt en buigt niet. Als je dan korte teugels hebt dan "vraag" je het paard niet
maar dwing je het af (zoals TS stiekem probeert te doen met haar binnenhandje omdat ze graag de
stelling van voor wil) Dan liever wat langer maar losser in het lijf. Waarsch. doet TS in SB dit ongemerkt of omdat
ze het zo geleerd heeft. (ik zie en hoor het erg vaak helaas) Ze doet het niet continu maar lijkt het paard
"erdoorheen" te willen rijden.. wat vaak averechts werkt (paard trekt terug en kantelt) Voor sommige paarden
werkt het heel goed.. andere paarden moet je het op een andere manier aanleren.

Ik wil zelf zowiezo dat het paard eerst goed op mijn kuiten reageert voor ik met mijn handen de hulpen
verfijn. En dat krijg je door bovenstaande oefeningen.

Ik ga helemaal mee hierin.
Ik wil je het volgende positieve advies meegeven.
Ik zie bij de middenstapfoto dat je paard niet doorstapt in de achterhand, die is niet onder de massa, voorbeengebruik is prima, maar de achterhand komt niet mee, blijft een beetje achter. Bereidt je paard voor door eerst wat bij te drijven (het beste is in een hoek) zodat de achterhand (motor) er meer onder komt en verleng dan geleidelijk de teugels op de lange zijde, zodat hij van voor meer vrijheid krijgt om zich voorwaarts en ruimer te gaan bewegen en dat de passen dus ruimer worden in stap. Vervolgens zie ik een klein beetje telgang in die stap (?)

Aangezien je aangeeft dat je in het beginstadium bent van de schouderbinnenwaarts, zou ik aanraden dit op de hoefslag te trainen. Je paard heeft zo wat meer steun en jij hebt de hoefslag als rechte lijn ter controle van jezelf, waar je dan de voorhand van af zet en zo kan controleren of je paard in de sbw op 3 sporen loopt. (ik neem aan dat je weet hoe dat moet).

Heel veel suc6, ziet er verder goed uit hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:49

Dank je voor de tip. Misschien dat de foto van de middenstap niet heel gunstig was of dat het een momentopname was, maar deze is normaal gesproken erg goed van haar, ook voor wat betreft de achterhand (stapt ruim 2 hoefafdrukken over).

Schouderbinnenwaarts aanleren wil ik wel even toelichten. Ik doe dit heel bewust juist niet op de hoefslag (alleen de eerste paar keer om haar aan te leren wat voor reactie ik verwacht op mijn hulpen). Juist omdat ik denk 9 op de 10 combinaties geen schouderbinnenwaarts rijden op de hoefslag maar "kontjebuitenwaarts".

Ik neem op de binnenhoefslag of de middellijn alle ruimte om de schouder naar binnen te zetten en het paard leunt niet tegen de kant aan en drukt de kont naar buiten. Dit heb ik geleerd van een instructeur die zelf op zeer hoog niveau heeft gereden en ik moet zeggen dat het heel goed werkt. Ook voor het aanleren van stabiliteit en het rechtgericht gaan, gebruik ik liever zoveel mogelijk ruimte (en dus geen bakrand/omheining) voor het aanleren van nieuwe oefeningen en zijgangen. Ik begrijp zeker wat je bedoelt en snap ook dat dit veel wordt toegepast, maar het is dus echt bewust gekozen.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:13

Graag gedaan. De foto's zijn idd momentopnames maar wat ik er over schreef is naar aanleiding van wat ik zag. Daar moet ik het mee doen :)
Toch blijf ik zien in de middenstap dat je paard zijn rechterachterbeen al heeft neergezet en dat been komt in de verste verte niet over de afdruk van een voorbeen heen.

Ik vind dat als je juist op de hoefslag sbw aanleert, je minder kans hebt op kontjebuitenwaarts, zoals jij het zo mooi noemt, zeker als je beschikking hebt over een binnenbak, want dan gaat dat niet op. De achterhand blijft op de hoefslag en de voorhand zet je naar binnen met lengtebuiging. In mijn ogen maak je het je paard en jezelf veel makkelijker met aanleren op deze manier, zeker als je de oefening nieuw aanleert, maar dat is mijn visie. Voorts wordt in veel proeven schouderbinnenwaarts op de hoefslag gevraagd.

Maar goed, als dit voor jou goed werkt, maakt het verder niet uit. ;)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:27

Vind het er netjes uit zien let wel op je handen op foto 1 lijkt het net of je je iets te laag hebt.
Succes samen