lrv-problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dinaatje

lrv-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:45

Hallo ik ben dinaatje ik heb een pony Jelke en die heeft enkele jaren lrv gelopen.
Maar daar heeft zij slechte herinneringen aan ,telkens als we gaan springen gaat ze weigeren of vertrekken .
-Weigeren doet ze omdat ze bang is om de balk te raken .denk ik .
-Vertrekken doet ze omdat ze denkt dat ze sneller moet .
dat komt wegens haar vorige eigenaar als ze te traag was kreeg ze slaag !

weten jullie hoe ik dat kan voorkomen of hoe dat het kan komen zeg het maar .
ook wat jullie er over denken.

aeolusnr1

Re: lrv-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:09

Om te beginnen al goed zelf les gaan nemen met dit paardje.
Niet ieder paard is echt een springpaard hé, maar een laag sprongetje kan elk paard wel doen hoor, en met laag bedoel ik dan 70cm of zoiets.
Als hij makkelijk sneller gaat das zeker een voordeel, das beter dan eentje die niet vooruit te branden is, laat hem lopen en rij zelf, stuur het paard , maar ga het niet afremmen.

dinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:07

aeolusnr1 schreef:
Om te beginnen al goed zelf les gaan nemen met dit paardje.
Niet ieder paard is echt een springpaard hé, maar een laag sprongetje kan elk paard wel doen hoor, en met laag bedoel ik dan 70cm of zoiets.
Als hij makkelijk sneller gaat das zeker een voordeel, das beter dan eentje die niet vooruit te branden is, laat hem lopen en rij zelf, stuur het paard , maar ga het niet afremmen.

hartelijk bedankt om me te helpen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:25

Terug beginnen van bij 0, laat je pony het springen terug leuk vinden!
Begin met cavaletti en uiterst lage sprongetjes.
Wat bij mij helpt is mijn paard na elke les één sprongetje te laten nemen en daarna uit te stappen en bemoedigende woordjes en een klopje te geven. hiermee wordt hij beloond doordat hij mag uitrusten.
Allesbehalve een stresssituatie dus, want daardoor weigeren heel veel paarden.
Ik weet niet of het helpt het zweepje aan de kant te leggen? Dit geeft misschien een geruststellend gevoel bij je pony; hij weet immers dat hij niet zal geslagen worden.
Veel succes ermee :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:28

Haha, 'lrv'-probleem. Je pony is gewoon bang om te springen, dat heeft weinig te maken met LRV, maar waarschijnlijk wel met de vorige ruiter/of traumasituatie. Tips zijn hier boven al geweest, neem VOORAL LES! Heel laag beginnen, bij balkjes blijven tot wanneer ze 100% rustig is en dan pas opbouwen.

dinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:10

unicorn_kiss schreef:
Terug beginnen van bij 0, laat je pony het springen terug leuk vinden!
Begin met cavaletti en uiterst lage sprongetjes.
Wat bij mij helpt is mijn paard na elke les één sprongetje te laten nemen en daarna uit te stappen en bemoedigende woordjes en een klopje te geven. hiermee wordt hij beloond doordat hij mag uitrusten.
Allesbehalve een stresssituatie dus, want daardoor weigeren heel veel paarden.
Ik weet niet of het helpt het zweepje aan de kant te leggen? Dit geeft misschien een geruststellend gevoel bij je pony; hij weet immers dat hij niet zal geslagen worden.
Veel succes ermee :)

dankje

ps: rij haar zonder zweep ze word daar ontzettend opgefokt van