Longeren + rijden hoe doen jullie dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Longeren + rijden hoe doen jullie dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:55

Dat vraag ik mij wel eens af
Ik longeer mij paard gewoon met zadel enz en dan met bijzetjes (heel los)
Dan als ik ga rijden gaan ze eraf om dan fijn te kunnen rijden
Ik merk dat als ik met bijzet longeer dat het paard een stuk ontspannender loopt met het rijden
Hoe doen jullie het?

aerdenhout1

Re: Longeren + rijden hoe doen jullie dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:01

Dat is een stukje gevoel wat je moet gaan krijgen in je aan leuning.
Dus even aan spannen als het mis gaat en direct ontspannen in je aan leuning als het paard ontspant.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:04

Ik longeerde mijn vorige paard ook altijd even voor het rijden, dan kon ie zn spanning kwijt en een verdwaalde rotbok, als ik er dan op ging was ie al lekker ontspannen en kon je vrijwel meteen aan het werk. Daarvoor had ik een ouder paard die ik juist weer longeerde om hem veel in beweging te houden, zo voorkwam ik dat ie stram werd zeg maar en dat is toch makkelijker zonder ruiter.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:17

Ik longeer met halsverlenger, ook losjes hoor. Ik probeer zo vaak mogelijk te longeren om de halsspieren te trainen en dat ze leert haar rug te ontspannen wat weer helpt bij het rijden. Rijden doe ik zonder hulpteugels.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:14

Rijden doe ik ook zonder hulpteugels

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:17

Ik merk ook dat als ik mijn paard even longeer voor het rijden, hij veel lekkerder loopt.
Ik longeer met een elastiekje/halsverlenger, en als ik later opstap volgt hij mijn hand al veel meer dan als dat ik rechtstreeks opstap zegmaar, dan is hij vaak nog wat drammerig en druk. Dus als ik vantevoren even longeer kan hij even zijn energie kwijt en kunnen we daarna lekker aan het werk :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:20

Ik doe het eigenlijk nooit eerst even longeren en dan op paard. maar het is geen slecht idee. Zie zijn inderdaad al wat los en lopen wat makkelijker eerst zonder ruiter. Ik hoef niet bang te zijn voor gekke bokkesprongen, want dat doet ze niet. Maar om even lekker de spieren los te maken. Ja toch maar eens doen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:22

Ik merk dat mijn paard een stuk fijner te rijden is als ik haar eerst 10 minuutjes longeer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:10

ik pak longeersingel en hoofdstel, longeer hem (soms ook met pessoa) en kruip er na er nog op zonder zadel, of anders is hij niet tedoen, als hij gewerkt heeft= een lammeke

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:06

Ik longeer soms voor het rijden, maar bijna altijd zonder harnachement, geen hoofdstel/halster, geen lijn, geen zadel enkel zijn peeskappen :) Ik heb hem geleerd te longeren op lichaamstaal.
Ik doe dit alleen als ik merk dat hij bij het uit stal of wei halen erg wakker is, dan is de eerste spanning eraf en is hij fijn te rijden, ik doe het dan ook echt maar 10 minuutjes.

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:01

Mijn paard loopt inderdaad veel relaxter als ik eerst even longeer. Nou doe ik dat niet altijd, voor de afwisseling, maar het helpt dus wel. Tevens vind mijn paard het heerlijk om aan dubbele lijnen te lopen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:23

Morgen krijg ik mijn longeersingel binnen
Zaterdag direct uitproberen

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:40

Als ik wel eens bij een paard ben van een vriend van mn moeder, gooien we m gewoon los in de longeerbak, zonder lijn (dat vind ik toch echt het fijnste), laten we hem kwartiertje beetje stappen, draven, een galopje en dan nog even de andere kant :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:06

Bij mij is het verschillend :)

Als ik alleen even de longe eraan heb om haar uit te laten kuren voordat ik erop ga, dan heb ik geen bijzet en weet Prisca ook dat het gewoon de bedoeling is om even actief te lopen en dat we de rest onder het zadel doen. Als ik er dan op stap hoef ik niet meer los te stappen, maar kan ik redelijk snel aan het werk. Merk dan weinig van het longeren, behalve dan dat het meest frisse eraf is.

Soms kan ik eigenlijk niet rijden, maar wil dan toch even (heb een vorm van reuma, de ziekte van Bechterew) dan longeer ik gewoon met longeersingel en touwtje, of pessoa, of dubbele longe, of halsverlenger. Dan de singel eraf en zadel erop en nog even rijden en uitstappen. Als ik dan rijd is ze al helemaal los en nageeflijk. Onder het zadel is ze dat dan ook meteen.