Ik vind het nog eng... galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klijnliesje

Ik vind het nog eng... galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:30

Ik ben sinds een paar maanden weer aan het rijden, en het gaat nog niet zo heel onaardig. Ik besef dat ik nog een lange weg te gaan had, maar weet ook terdege dat ik zonder mijn instructrice Nanda Sieben nooit zo ver was als nu. Moet wel een engelengeduld hebben.
Even in het kort.

Tjark was 4 in mei 2010 en toen ik hem kreeg eerst laten castreren. vervolgens betuigd en in de zomer hulp gezocht bij het inrijden. Dat ging niet naar wens, de hulp die mij kwam helpen maakte mij alsmaar banger.. Toen vond ik Nanda en vanaf de 1e x zat ik er zelf op. Omdat mijn rijkunst niet zo geweldig is rijd zij hem eerst en aansluitend ik. Echter zijn we nu aan het galoperen toe, Niets van Tjark die doet het geweldig en exact wat ik zeg, dus ook galoperen. De 1e x veertien dagen geleden ging het echt super, viel me niet tegen, alleen daarna lukt het niet meer. Als ik aan galopeer, valt mijn beugel uit, val ik voorover. het ligt dus aan mij, en ik moet opletten dat de angst het niet overwint. Poeh, dit is er uit....

Het komt vast goed want ik wil het heel graag , maar iemand die dit ook kent nog tips?

:o

Grapjasjes12

Re: Ik vind het nog eng... galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:35

Misschien eens een zitlesje aan d'r vragen?

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:51

Ik denk dat je er te gespannen op zit.

Hou je hakken laag en spoor hem aan.

Daarna ontspannen en genieten. Maar blijf je hakken laag houden.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:13

DAt gaan we volgende keer doen aan de longe proberen...hihi Yaika genieten... dat doe ik sowieso altijd op hem.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:40

Ik vind het wel lef hebben hoor met zelf rijproblemen een paard gaan inrijden/doorrijden. Is het niet veel fijner en veiliger om op een ouder goed doorgereden beestje te gaan rijden?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:03

Ik heb bijna dezelfde situatie als jij TS :') Ik kocht een hengst van 4 jaar oud, liet die castreren. Hij moest nog wel doorgereden worden. Alleen had ik 1 probleem, angst om te galopperen. Nu ging het de 1e paar keren goed, tot mijn paard er een keer hard vandoor ging in de bak. Daar werd m'n angst niet minder om.

Maar ik ben eigenlijk gewoon doorgegaan, moest van m'n instructrice ook. Heb de 1e paar keren met op elkaar geklemde kiezen in galop gezeten, maar naarmate ik meer reed, nam de angst voor het galopperen af.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:17

Nee hoor Troy, ik heb alleen 15 jaar niet gereden en het gaat super. Hij word netjes gereden door mijn instructrice 2 x in de week. 2 x in de week rijd ik hem zelf ook in tuig of aan de longe. Dit gaat allemaal super. Hij loopt echt geweldig, en ik ga heel op mijn gemak te werk.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:18

Dus Dilan ik moet gewoon volhouden... ga ik ook wel doen. Maar die kriebels. poeh..Draven en stappen gaat super echt iedere keer beter, behalve mijn conditie..NELLIE NIJLPAARD.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:32

Ik ken het hoor, ben laatst op een manegepaard naar het strand geweest. Beestje is hartstikke braaf, maar ben vroeger tijdens het galopperen over het strand gevallen samen met het paard. Dus ik had toen we het strand opreden gewoon buikpijn van de zenuwen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:47

Kun je niet een paar lessen nemen op een manege? Zo kun je je vertrouwen in de galop weer een beetje teurg krijgen :)

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:50

Amigo dat is ook een idee.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:54

wat ik vaak merk met mensen die eigenlijk zelf niet goed durven, is dat ze het paard naar de galop toe niet (goed) meer "begeleiden" waardoor het aangaloperen vaak chaotisch en onrustig word, waardoor het paard niet wil aanspringen, slecht aanspringt, en de ruiter voelt zich er niet beter bij.

mijn advies: denk niet te lang van tevoren of je wilt aangaloperen, doe net of wil je niet aangaloperen en gewoon gaan. hoe meer je erover nadenkt en wacht, hoe erger het moment wordt. maar probeer het dus wel vanuit de rust te doen, laat het paard maar denken dat je helemaal niet wil galoperen.

weet niet of het bij jou ook helpt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:56

ReadTheRulez schreef:
wat ik vaak merk met mensen die eigenlijk zelf niet goed durven, is dat ze het paard naar de galop toe niet (goed) meer "begeleiden" waardoor het aangaloperen vaak chaotisch en onrustig word, waardoor het paard niet wil aanspringen, slecht aanspringt, en de ruiter voelt zich er niet beter bij.

mijn advies: denk niet te lang van tevoren of je wilt aangaloperen, doe net of wil je niet aangaloperen en gewoon gaan. hoe meer je erover nadenkt en wacht, hoe erger het moment wordt. maar probeer het dus wel vanuit de rust te doen, laat het paard maar denken dat je helemaal niet wil galoperen.

weet niet of het bij jou ook helpt.

Zo moet ik het idd ook doen, niet teveel nadenken, gewoon doen. gelukkig hebben zowel mijn instructrice als medestalgenoten die instelling, dus krijg ik vaak de kans niet om na te denken :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:02

OPG -> RT-P

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:04

ik geef zelf manege lessen, en merk dat het echt helpt. als de ruiter er namelijk teveel aan gaat werken om een paard in galop te krijgen, dan wordt je zelf en het paard vaak erg onrustig. dat uit zich meestal in..........snel draven en de hulpen negeren, van de hoefslag afvliegen, heel wild aanspringen.

dus ook als je paard bij het aanspringen naar de galop je hulpen negeert en het op een lopen zet, net doen of wil je niet aangaloperen, heel rustig laten lopen, en "een beetje overdonderen"

maar toch he: als je je er nog niet lekker bij voelt, wil je dan echt zelf al weer gaan galoperen? tuurlijk zul je weer gaan galoperen, maar als dat voor je gevoel gewoon nog niet goed is?

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:16

kun je misschien als je aan gaat galopperen daarvoor niet je beugels een gaatje korter doen?
dan heb je namelijk meer steun ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:17

Kom eens in draf over een kruisje, en geef veel been op dat kruisje, je paard zal waarschijnlijk doorgalopperen. Dit kan je dan zo uitbouwen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:21

Misschien gewoon nog even wachten..waarom moet je in galop? Eerst meer vertrouwen krijgen, misschien ga je wel een keer per ongeluk in galop en op die manier ontspannen ermee omgaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:33

Bedenk dat je het paard onder je weg moet rijden, dus met je kruis naar voren duwen. Doe dit met je benen in een "ankerstand" met de hakken overdreven laag. Dan verlies je de beugels niet snel. Probeer daarbij wel je knieen naar benden te laten wijzen, dus niet echt het onderbeen naar voren te brengen, maar als je dat de eerste keren wel doet is het ook geen ramp. Stoelzit is veiliger dan voorover kiepen!
Wees bewust van waar je handen staan, en kijk goed recht vooruit waar je heen wilt, dat voorkomt voorover kiepen meestal goed, en zorgt ook dat je niet meteen gaat hangen aan de teugels om steun te zoeken. wat je ook kunt doen is met een hand het zadel vasthouden in de kamer, zuiver bij het aanspringen. Als je eenmaal galoppeert voel je vanzelf het ritme wel om mee te gaan en kun je loslaten. Dut vergt wel enige vaardigheid met de teugels. Het handigst is om een teugel van boven naar benden en de ander van beneden naar boven te laten lopen en dan met een platte hand te rijden. Door die hand wat naar buiten te brengen, heeft je paard de juiste stelling naar binnen.
Een ander truc tot prettig aanspringen is aanspringen vanuit stap omdat je in stap gemakkelijk een relaxte rechte houding kunt houden. Dit moet je paard natuurlijk wel kunnen.

Hulp van een balkje idd of zelfs gewoon streep op de grond (desnoods denkbeeldig) kan enorm helpen met het moment goed bepalen.

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:36

meschien het op een mak paard proberen of een keer zoals phormicola al zei een zitles aanvragen

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:40

Ontspannen zitten, je kont echt in het zadel drukken, misschien een beetje achterover zitten, desnoods gewoon je voeten iets verder in de beugels tot dat het goed gaat. ;)

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 07:52

Super hier zitten er een paar tussen die ik ga gebruiken, zou een beugelriem om zijn hals een idee kunnen zijn? Dan hang ik in ieder geval niet aan de teugel en gaan me handjes niet omhoog of alle kanten op

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:25

Toch nog spannend
Afbeelding
Maar wel heel blij...
Afbeelding
En aangespannen...
Afbeelding

Nu weten jullie wie we zijn. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:45

Het nadeel van een beugelriem om de hals is dat daarmee je handen te ver naar voren komen in dit vooroverkiepen juist in de hand kan werken. Daarbij kan een goede zit verloren gaan.
Met een hand aan het zadel druk je je zelf op zijn minst dieper in het zadel en voel je goed de bewegingen en kun je de benen lang maken.

Je kunt ook een handvat aan je zadel maken met een riempje of touwtje van D ringetje naar D ringetje (voorop bovenaan). Iets wat boven de voorboom van het zadel zit is beter dan iets wat om de hals zit, of je moet die al zo los hebben dat je hem werkelijk vlakbij het zadel kunt pakken. Als je kijkt op de foto waar een normale halsriem zit en waar je handen zijn ine en normale houding, is dat een flink eind om te overbruggen...
Je kunt ook gewoon een pluk manen pakken... Maar nogmaals het pakken van iets voor je, heeft niet hetzelfde effect als iets pakken onder je.

De benen worden opgetrokken. Dat is ook de reden van het beugels verliezen. Zorg dat je knie naar beneden wijst.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:07

*\o/* *\o/* Ik heb het gedaan vanmorgen... en het ging. Met jullie adviezen....en Nanda's hulp

Beugels korter...

achterover zitten...

Vasthouden aan riem martingaal...

en daar ging ie... Hart in mijn keel, bonkend niet normaal...eerst alvorens heel spannend bijna eng.

Maar jeetje wat ben ik blij... echt blij. Supertrots op mijn Tjark de schat doet geen pas verkeerd..

Bedankt bokkers voor jullie steun. _/-\o_