Lui paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje15

Lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:43

Ik rij een paard dat erg lui is...
Sommige zeggen dat het in het bloed zit (Duits)
Maar er moet toch wel iets aan te doen zijn?

Hij krijgt 3kg krachtvoer per dag, geregeld vitamine shots, paard is en ziet er ook gezond uit dus na mijn idee kan het daar niet aan liggen

Wat zou ik bijvoorbeeld in de training kunnen toepassen waardoor hij meer voorwaartser voor mijn been gaat worden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:46

De meeste paarden zijn niet lui... (uitzonderingen daargelaten)
Als een paard niet voorwaarts is, ondanks goed voer en beweging.
Is hij òf niet aan het been òf mankeerd het paard iets.
En, duits bloed staat volgens mij niet echt bekend om het luie :D

(Schijn)overgangen rijden en veel afwisseling in de training, helpt hierbij vaak wel.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:50

Inderdaad lekker veel overgangen rijden zodat 'ie lekker actief wordt. Proberen hem bij de les te houden door veel figuren etc.
Succes!

SHfashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:50

veel overgangen rijden , en veel afwisseling

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:52

Conditie opbouwen lijkt me key hier :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:54

Nog een reden kan zijn dat het zadel nét te krap ligt. Toen mijn zadel te krap was, was mijn (halve) duitser ook niet meer voorwaarts.
Als er verder geen reden te vinden is dan toch rijtechnisch eraan werken dat je op elke hulp direct reactie krijgt.

corinezomer

Re: Lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:36

veel overgangen rijden en veel middendraf! en denk dat je dat al doet maar met sportje of een zweep

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 02:26

Wanneer je idd zeker weet dat er lichamelijk niks aan de hand is en je tuig ook allemaal goed is, zou het toch rijtechnisch opgelost kunnen worden.
Geen aanvallende vraag, maar heb je les?
Zo ja, wat adviseerd je instructeur?

Tempowisselingen werken vaak erg goed om je paard lekker aan het been te krijgen. En dan niet alleen van stap naar draf en weer naar stap.. Maar ook van arbeidsdraf naar middeldraf of naar verzamelde draf. Probeer je paard bijna naar stap te laten draven en daarna weer voorwaarts naar de arbeidsdraf.

Weet niet wat je allemaal met je paard doet, maar je ziet soms ook dat ze uit verveling wat loompjes worden. Wissel je genoeg af in je training? Springen, dressuur, buitenritjes?

Succes

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:48

Van mijn instructeur moet ik idd ook veel tempowisselingen doen
Maar dan werkt het steeds eventjes en daarna valt hij gelijk weer in

Ik rij nu met andere sporen, met wieltjes
En dat werkt wel :)
Hij is al een stuk actiever
Wanneer hij even niet reageerd op mijn been, reageer ik even met mijn spoor
En dan krijg ik gelijk blijvende reactie

Ik blijf natuurlijk niet met wieltjes rijden, ik probeer het straks met mijn gewone spoor ook zo te krijgen

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:30

Wat voor trainingen doe je met je paard? Misschien vind je paard het gewoon niet leuk om bijv. alleen dresuur te rijden.. Ga eens een keer met hem springen, het bos in etc. Kijk eens of hij dan wat enthousiaster is..

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:04

eens met de vorige opmerkingen. En doet ie met longeren ook zo? Zo kan je waarschijnlijk zien of het door het harnachement komt of niet.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:57

Ben het een smet bovenstaande reacties.. vooral veel afwisseling bieden..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:00

Ga inderdaad ook af en toe naar buiten ;) Afwisseling doet wonderen!
Ik merkte met mijn verzorgpaard dat ze meer ruimte aan de voorkant nodig had. Als ik te veel contact had, zakte ze in elkaar, met heel licht contact doet ze dit niet ;) En inderdaad veel overgangen rijden helpt bij mij ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:48

lekker springen, naar het bos of strand helpt bij die van mij ook altijd :j

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 16:09

Ja dat doe ik ook wel vaak genoeg, springen doe ik niet met hem
Ik ben erg onervaren met springen en hij ook... Wil geen blessures op lopen
Balkjes doe ik wel eens :)

Met longeren is ie idd ook erg lui!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:20

Misschien is hij wat afgestompt, omdat je ook al met sporen rijdt..
Het zou kunnen dat je zadel niet helemaal goed ligt, nu ik een nieuw zadel heb is mijn pony ineens een stuk voorwaartser. (maar dat was hij sowieso al).
En zoals als gezegd is, veel overgangen rijden! In je rondje 5x stap-draf stap-draf, dan blijft hij beter opletten.
Het kan ook dat hij zich verveelt, ga eens wandelen, een mini-sprongetje maken of lekker buiten crossen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:28

Overgangen tot je erbij neer valt. En eis ook echt een reactie op je been. 1 keer been, 1 keer duidelijk been, en dan echt tik bij. En als je merkt dat jij er een beetje klaar mee bent (is erg intensief rijden), stop dan, want zodra je zelf niet meer goed kunt vragen, kun je van je paard ook geen goed antwoord meer verwachten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:33

Eventueel haver voeren (worden ze actiever van), inderdaad veel overgangen maar vooral veel afwisseling. Dus een keer een buitenrit, springen, dressuur, zonder zadel etc. Houd het leuk voor het paard. Jij zou het ook saai vinden als je steeds hetzelfde deed (alleen maar Nederlands les, steeds het zelfde rondje fietsen, zelfde camping etc.)

Van springen krijg je alleen blessures wanneer je het niet goed aanpakt en of te snel hoog gaat springen (dus eerst rustig inspringen) of té hoog gaat voor het paard. Gewoon kleine sprongetjes van hooguit 40 cm, is al een hele verandering in training en je zult merken dat hij daarna meer zin krijgt om te rijden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:39

Zo eentje hebben wij hier ook. Hij heeft weliswaar z1 gelopen maar ging vaak gewoon vol op de rem tijdens het rijden waardoor afgegroet kon worden :') hij is nu de laatste maanden flink vooruit gegaan qua tempo enz. Wat wij hebben gedaan: sporen af! En alleen met zweepje rijden om hem meer op de benen te maken. verder doen we 1 keer per week 10 minuten springen in de categorie 30-50, meer kan hij echt niet al is zijn springen veel beter geworden!(we hadden niet gedacht dat hij de 50 niet zou halen. Ook gaat hij 2 naar het bos zo'n anderhalf tot 2 uur. En de overige dagen loopt ie in de bak dressuur. Dus veel afwisseling want wij merken dat het buitenrijden en springen hem feller maakt in de dressuur.

Dus wat ik zou doen: sporen af, conditie opbouwen en veel afwisseling!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:42

Veel overgangen , veel afwisseling :)

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:52

Mijn paard was ook zo. Die ging eerder nog een pasje langzamer lopen als je been gaf, dan dat hij naar voren ging.
Dit heb ik opgelost door veel overgangen en vooral heel erg consequent zijn! Beter 20 minuten consequent rijden, dan dat je er bijvoorbeeld een uur rijd en aan het begin consequent bent en daarna zelf afzwakt.
Dus inderdaad zoals al eerder vermeld eerst normaal been geven, geen reactie is duidelijkere beenhulp, nog geen reactie? felle tik met de zweep.

Succes

KV7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:36

Mijn paard krijgt elke avond een lepeltje poeder iets met seleen ofzo zit vitamine E in. Dat werkt op zich ook wel wat. Hij is iig een stuk fitter.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:30

Komt door zijn vader haha!
Hier ook een Don Larino en ook ernstig lui.
Ik reed ook met sporen, maar stompte hem alleen maar meer af. Sporen af gedaan en tempo wisselingen, zeer veel schakelen en erg afwisselend rijden.
Groot duits paard, lang gebouwd en dus zal hij nooit super flitsend en snel worden, maar helpt wel echt enorm!
Dus spoor af en gaan schakelen, vanaf het moment dat je opstapt en zo ook blijven rijden. Heel erg consequent zijn, zelf ook geen moment verslappen, dan heeft hij je waar hij je hebben wil!
Succes!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:33

12sterre34 schreef:
Wat wij hebben gedaan: sporen af! En alleen met zweepje rijden om hem meer op de benen te maken. Ook gaat hij 2 naar het bos zo'n anderhalf tot 2 uur. En de overige dagen loopt ie in de bak dressuur. Dus veel afwisseling want wij merken dat het buitenrijden en springen hem feller maakt in de dressuur.

Dus wat ik zou doen: sporen af, conditie opbouwen en veel afwisseling!

Jep, mee eens! Heeft bij mij ook geholpen...en consequent zijn! :j

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:09

heel veel afwisseling werkt heel goed!