Mijn balans is slecht, hoe te verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Mijn balans is slecht, hoe te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:37

ik heb al gezocht met de zoekfunctie maar ik kon zo 1,2,3 niet wat vinden waar ik echts iets aan had

Eerst even wat achtergrondinformatie: Ik rij nu zo ongeveer 3 jaar op een manege en dan voornamelijk in prive-lessen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat er in die kleine 3 jaar wel periodes hebben gezeten dat ik niet zo fanatiek heb gereden (door gescheurde enkelbanden, meerdere malen keelonsteking en een dag/avondschool) Maar sinds een klein jaartje ben in na een onderbreking van een half jaar i.v.m. school weer fanatiek aan het rijden. Ondanks dat veel dingen wel zijn verbeterd had ik wel steeds het gevoel dat er iets was aan me houding en zit wat juist achteruit was gegaan sinds ik weer was begonnen. Ik kon alleen me vinger er niet echt opleggen. En daarom heb ik ook een zitles aangevraagd.

Nu het probleem: Vorige week kwam ik er in de les dus achter dat mijn balans niet goed is. Omdat doorzitten nog steeds niet helemaal goed wilde lukken, meestal gaat het redelijk en soms zitten er juist hele slechte of juist goede stukken in. Moest ik van mijn instructeur een stuk draven zonder beugels en teugels. Nou ik schrok er echt van wat er toen gebeurde. De rechte stukken waar heel stuiterig maar helemaal in de bochten had ik steeds het gevoel dat ik er naast zou glijden. Ik had helemaal geen hou vast meer en zitten kon je het totaal niet noemen. Nou zat ik ook op een paard dat wel hoog opgooit maar dat is geen excuus vind ik. Ik heb wel vaker gereden zonder beugels óf teugels en dat ging wel aardig maar nu blijkt dat als ik zonder beugels rij ik steun zoek bij de teugels en andersom. Dit wil ik dus niet! Ik wil geen steun zoeken bij de teugels en ik wil me paard ook niet in de weg zitten door mijn gebrek aan balans. Nou had ik van het weekend weer een les en dit maal van een andere instructrice en haar viel het ook al gelijk op dat mijn balans niet helemaal goed is terwijl ik daar geen stukken hebben doorgezeten maar zij zag het meer aan dat ik in mijn schouders soms de verkeerde richting in duw enzo. Nu gaat die zitles die al gepland stond natuurlijk gewoon door. En ga ik met me instructeur ook heel hard werken aan dit probleem (balans verbeteren en een onafhankelijk zit ontwikkelingen). Maar aangezien ik dit probleem zo snel mogelijk opgelost wil zien omdat ik echt het paard niet in de weg wil zitten. Vroeg ik me af of er hier bokkers zijn met tips, trucs of adviezen?

tamary

Re: Mijn balans is slecht, hoe te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:47

centered riding kan helpen (o.a. balingehof dacht ik, staan ook instructiefilmpjes op de website), maar op een paard dat zijn rug niet geeft kan je niet netjes zitten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:06

tamary schreef:
maar op een paard dat zijn rug niet geeft kan je niet netjes zitten.

Dit klopt helemaal, niet op elk paard kun je zitten, ze moeten namelijk de rug loslaten wil jij kunnen zitten.

Verder niet klemmen met je benen, en je schouders goed naar achteren houden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:42

Ik wil hier geen discussie opstarten maar een paard dat los door de rug loopt kantelt zijn bekken mooi en vloeiend omhoog en naar voren kantelt is ook geen plankje om op te zitten hoor..

Lekker doorgaan met zitlessen!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:59

Allereest wil ik zeggen dat ik het echt super vind dat je zo kritisch naar je eigen houding kijkt en het graag wil verbeteren. Zitles van een goede instructrice doet vaak al wonderen. Verder zou je nog kunnen proberen om in galop er op te letten dat je je benen heel losjes om je paard laat hangen, dus niet klemmen. Je zult zien dat dit na een paar rondjes steeds beter gaat en je steeds wat langer in balans kan blijven zitten. In draf kan je proberen om niet zelf te gaan lichtrijden, maar om je echt te laten opgooien door je paard. Je leert dan echt voelen wat er onder je gebeurt en dit helpt weer bij het zitten. Heel veel succes, komt vast helemaal goed.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:49

Bedankt allemaal voor de reacties

Ik heb toevallig in beide lessen op het zelfde paard gereden. En in de eerste les was hij inderdaad niet helemaal ontspannen en in de laatste les wel daar liep die ook mooi over zijn rug heen en zette zijn achterhand er mooi onder. Maar ik heb toen niet geprobeerd om door te zitten eigelijk dus of dat echt een verschil zou maken zou ik niet weten. En op een discussie zit volgens mij niemand op te wachten ;) . Maar de laatste keer liep het paard wel mooi ontspannen en zelfs toen was me balans niet optimaal. En dat het doorzitten niet goed maakt maak ik me niet zo druk over dat komt vanzelf wel maar ik vind het wel belangrijk dat ik een goede balans heb op het paard. Dat lijkt me voor het paard fijner en als me balans goed is zal dat vanzelf invloed hebben op het doorzitten denk ik.

@ hbz Om niet te klemmen met me benen in de draf vind ik inderdaad best moeilijk maar je hoort ze natuurlijk lang en ontspannen te houden dus ik zou er op gaan letten. Schouders naar achter is ook een goede. Ik merk dat ik me vaak te veel verkramp in me schouders en dan vind ik het al moeilijker om me balans te houden.

@ niceee. Galop gaat naar mijn idee en naar wat ik hoor van de instructeur wel goed. Ik zit dan ontspannen, klem niet, blijf goed in het zadel zitten en kan drijven in het goede ritme (heeft ook wel wat lesjes gekost) Maar iemand heeft ook al een keer gezegt dat ik meer van de galop was dan van de draf ;) . Ik ga er vanmiddag met lichtrijden eens op letten ik heb inderdaad soms de nijging om te veel te willen doen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:25

Een snelle oplossing is er denk ik niet. Lekker doorgaan met zitlessen en veel zonder beugels en teugels rijden. Probeer ook de oefeningen met je armen te blijven doen, ook als je wel je beugels hebt. Enneh, je beugels langer maken, dan kun je er minder op steunen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:33

Ik heb een leuke oefening voor je om je balans te verbeteren. Het komt uit de Antoine de Bodt methode. In draf twee keer staan en 1x zitten (dus staan, staan, zit, staan, staan, zit) Doe dit maar een tijdje en je zult zien dat je je heel bewust word van wat er onder je gebeurt en je balans enorm verbetert! Succes ;-)

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:46

Gewoon heeeel veel doorzitten, en veel trainen.
Misschien een keer zonder zadel rijden ofzo?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 10:40

@ Jethafa. Gister heb ik weer gereden en na een paar rondjes stuntelen met doorzitten had ik het opeens door. Er is natuurlijk nog veel werk aan. Maar wat was ik blij ik had namelijk niet verwacht dat het zo snel al zou gebeuren. En me doel was gister eigelijk ook meer om aan me balans te werken en dat heeft natuurlijk wel invloed op het doorzitten maar dit hoefde van mezelf niet gelijk goed te gaan. Me beugels waren gister aan de lange kant waardoor ik er niet echt op steunde en ze er meer los bij hingen maar dat werkt dus wel.

@ tisby. Dankje die oefening ga ik zeker proberen de volgende keer. Naar dat soort oefeningen was ik eigelijk naar opzoek. Bedankt!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:54

Daantj__ schreef:
@ Jethafa. Gister heb ik weer gereden en na een paar rondjes stuntelen met doorzitten had ik het opeens door. Er is natuurlijk nog veel werk aan. Maar wat was ik blij ik had namelijk niet verwacht dat het zo snel al zou gebeuren. En me doel was gister eigelijk ook meer om aan me balans te werken en dat heeft natuurlijk wel invloed op het doorzitten maar dit hoefde van mezelf niet gelijk goed te gaan. Me beugels waren gister aan de lange kant waardoor ik er niet echt op steunde en ze er meer los bij hingen maar dat werkt dus wel.

@ tisby. Dankje die oefening ga ik zeker proberen de volgende keer. Naar dat soort oefeningen was ik eigelijk naar opzoek. Bedankt!

Heb je het al geprobeerd? Ik vond het de eerste keer heeeeel raar om te doen! Maar het went. Je bent zo gewend om licht te rijden dat je echt bewust na moet denken om twee keer te staan. Ik verander ook op die manier van been bij het van hand veranderen, vind ik fijner.
En ik persoonlijk denk dat het bij deze oefening prettiger is om je beugels niet te lang te hebben.
Suc6!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:00

eerst een tijdje voltige lessen nemen , dan heb je dus helemaal geen controlle op het paard alleen op je zit.