Mijn donderdag in beeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieltyou

Mijn donderdag in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:35

Hallo,
Ik heb afgelopen donderdag voor de 2e keer op dit paard gereden, en toevallig (A) had mijn vriendin (Jayney) mijn camera mee.
Het zijn mooie foto's geworden maar ik ben nog niet zo zeker van mijn rijkunsten. Daarom ook graag kritiek op het rijden ;)
Voor de duidelijkheid, de beschrijvingen kloppen niet maar zo is het een leuk verhaaltje geworden ;)
Eerst even lekker los stappen:
Afbeelding
Na een paar rondjes gestapt te hebben gaan we beginnen:
Afbeelding
Om hem wat losser te maken, een paar voltes in draf:
Afbeelding
Ik besluit wat te gaan wijken om hem beter aan mijn been te krijgen:
Afbeelding
Dit gaat natuurlijk niet helemaal zoals gepland (A), dus probeer ik het vervolgens in stap
Afbeelding
Om wat energie kwijt te raken pak ik er een galopje bij:
Afbeelding
Hierna bedacht ik een leuke oefening voor paard en ruiter:
-eerst stuur je je paard tussen 2 balken door
AfbeeldingAfbeelding
-Hierna draai je een bocht en zet je je paard in zijn achteruit
Afbeelding
-vervolgens rijd je weer tussen de twee balken door in tegenovergestelde richting ;)
Afbeelding
Na deze oefening is mijn paard moe en laat ik rustig aan de hals strekken
Afbeelding
En natuurlijk een aai voor het harde werk:
Afbeelding

Voor de slimmerds onder ons, de volgorde klopt niet :+

Rapunzel

Re: Mijn donderdag in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:07

Je hebt je handen heel plat, mijn instructeur zei altijd ''je zit op paard, niet achter een piano''
Dus je duimen omhoog ^^ Verder heb ik al zolang niet meer gereden dat je voor meer advies bij iemand anders moet zijn :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:12

Inderdaad, je hebt 'pianohandjes' en daardoor steek je ook je ellebogen nogal af. Ook komen je benen wat ver naar voren, probeer een mooie rechte lijn te houden van je schouders, naar je heupen, naar je enkels. Zijn achterhand mag er een beetje meer onder, maar je mag ook wel even wennen aan dit paard ;)
Verder vind ik het er op zich wel lekker uitzien voor een tweede keer hoor! Het is wel een megagrote, of vertekenen de foto's zo? :)

Mieltyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:12

Blue_Eyes schreef:
Inderdaad, je hebt 'pianohandjes' en daardoor steek je ook je ellebogen nogal af. Ook komen je benen wat ver naar voren, probeer een mooie rechte lijn te houden van je schouders, naar je heupen, naar je enkels. Zijn achterhand mag er een beetje meer onder, maar je mag ook wel even wennen aan dit paard ;)
Verder vind ik het er op zich wel lekker uitzien voor een tweede keer hoor! Het is wel een megagrote, of vertekenen de foto's zo? :)

Haha nee klopt, hij is groot. Het is een manegepaard dus ik rijd altijd op verschillende, en dit was de 2e keer dat ik op dit paard reed.
Thanx for the tips ;) Helemaal gelijk, ik moet aan mijn houding werken. Vooral mijn benen zijn erg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:16

Je mag je teugels zeker 10 cm korter pakken. Verder ben je erg bezig met je binnenhand, let erop dat je ook je binnenhand af en toe loslaat.

En sneller maken voor het been door te gaan wijken, die kende ik nog niet. Is ook niet echt logisch, als jij je paard voorwaartser wilt hebben ga je hem sneller maken door meer voorwaarts te rijden. Korte snelle overgangen en schijnovergangen. Dus aandraven, been, geen reactie=tik. In draf, tempo helemaal terug nemen, bijna tot stap en dan weer vlot wegdraven. Geen reactie = tik. Etc.

Verder vind ik dat je een nette houding hebt, maar let op je handen.

Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:19

Let idd op je handen. Imo niet zozeer pianohandjes, je doet iets 'geks' in je pols. Ik weet alleen niet wat, het lijkt alsof je je handen / polsen soort naar beneden draait. Probeer je duim naar boven te laten wijzen, zoals : +:)+ en dan soepeltjes mee te bewegen met de mond van het paard. Zoals het er nu uitziet, lijkt het nl. alsof je hem met de hand naar beneden wilt duwen. Over het algemeen mag je je handen ook een tikkie hoger houden (meer vering in de verbinding paardenmond / handen-armen)

Let bij het wijken op dat je recht op je paard blijft zitten en niet scheef gaat zitten / inknikt. Verder vind ik het er goed uit zien voor de 2e x op een (manege) paard. Dat is toch altijd wat lastiger om ze fijn voor elkaar te krijgen.

Mieltyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:22

Joolien schreef:
Je mag je teugels zeker 10 cm korter pakken. Verder ben je erg bezig met je binnenhand, let erop dat je ook je binnenhand af en toe loslaat.

En sneller maken voor het been door te gaan wijken, die kende ik nog niet. Is ook niet echt logisch, als jij je paard voorwaartser wilt hebben ga je hem sneller maken door meer voorwaarts te rijden. Korte snelle overgangen en schijnovergangen. Dus aandraven, been, geen reactie=tik. In draf, tempo helemaal terug nemen, bijna tot stap en dan weer vlot wegdraven. Geen reactie = tik. Etc.

Verder vind ik dat je een nette houding hebt, maar let op je handen.

Succes!

Dank je ;) ik ga eraan werken :D
Haha en die zin is inderdaad scheef, was half 1 vannacht dat ik het heb geschreven dus mijn hoofd was ergens anders geloof ik :P

Mieltyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:24

Jibbel schreef:
Let idd op je handen. Imo niet zozeer pianohandjes, je doet iets 'geks' in je pols. Ik weet alleen niet wat, het lijkt alsof je je handen / polsen soort naar beneden draait. Probeer je duim naar boven te laten wijzen, zoals : +:)+ en dan soepeltjes mee te bewegen met de mond van het paard. Zoals het er nu uitziet, lijkt het nl. alsof je hem met de hand naar beneden wilt duwen. Over het algemeen mag je je handen ook een tikkie hoger houden (meer vering in de verbinding paardenmond / handen-armen)

Let bij het wijken op dat je recht op je paard blijft zitten en niet scheef gaat zitten / inknikt. Verder vind ik het er goed uit zien voor de 2e x op een (manege) paard. Dat is toch altijd wat lastiger om ze fijn voor elkaar te krijgen.

Mijn handen zijn inderdaad altijd een probleem, ik weet ook niet wat ik doe XD bijna knap :P
Maar het klopt inderdaad helemaal, nog even verder leren dan maar. Veel proberen en goed op letten en dan hoop ik dat het goed komt. :o

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:57

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.