Supermooi weer, fijn terrein, geen gedoe met trailers, een hoop bekenden en gezelligheid....nou, kan niet misgaan zou je denken
AHUM.
Mieps is een KWPN-schimmelmerrie (Balzflug x Zuidhorn), en enorm werkwillig, sensibel, wereldwijs (zeg maar gerust arrogant
) en bijdehand
Heerlijk lief en fantastisch paard, maar het is een uitdaging om haar te leren rijden. We hebben wekelijks privéles.Vorige wedstrijd (27 februari, topic: [RT-HAW] Vienus & Mieps eerste oefendressuurwedstrijd -> 201 punten!) reden we in de B, wat boven verwachting braaf ging. Daar behoorlijk dik gewonnen, dus daarom moesten we sowieso een categorie hoger dit keer. Aangezien de L hoe dan ook erg hoog gegrepen is nog, de L2-proef voor ons stukken prettiger rijden is dan de L1 en het toch maar onderling is, wij dan maar in de L2. Miep liep de laatste tijd fijn, met oefenen ging het proefje prachtig, braaf ontspannen, figuren kwamen er netjes uit, viel me alles mee
Alleen dan nu wedstrijd, plus spanning => héél strak paard waar natuurlijk niet op te zitten valt, waardoor de spanning steeds maar meer opbouwt
Het proefje voelde dan ook als een ware ramp, wat heb ik gebutst en aan teugels gehangen, arm paard
Maar onder het mom van: van je slechte proeven kun je alleen maar meer leren, nu dan toch een topic voor tips
Het filmpje ziet er minder naar uit als dat het voelde trouwens. In de training werken we voornamelijk aan controle, ontspanning, losheid en buiging. Zó willen we haar op dit moment zien lopen (clinic Mark van den Donk vorig weekend):
http://www.youtube.com/watch?v=YAV1h5uGUfg
En dan nu, de proef waarin alle dingen waar we tegenaan lopen om bovenstaand filmpje te kúnnen rijden boven komen

http://www.youtube.com/v/_s4aEGx8nbQ
Resultaat was 176 punten, waarbij met name opmerkingen waren over de gemaakte fouten en het feit dat het tempo veel voorwaartser moet, we lopen teveel op de plek
Daar ben ik het volledig mee eens, dat was ook een verwacht commentaar nav de training. Waar ik wel tevreden over ben zijn de beide stukken galop an sich, en de tweede middendraf. Ook zit ik ondanks alle moeite om haar bij me te houden meestentijds zo vast als een huis, valt me lang niet tegen want ik dacht dat het eruit zou zien alsof ik lichtreed ipv doorzat

Punten om aan te werken: basis, basis, basis. Ontspanning, losheid, begrenzen aan de buitenkant zonder aan de binnenkant te plukken, rijden op zit en been ipv aan de voorkant vasthouden, buigingen. En vanuit de losheid uiteindelijk meer op tempo kunnen gaan rijden zonder haar kwijt te zijn

We gaan rustig verder oefenen, gelukkig was ons korte stapbuitenritje van vanavond wél lekker ontspannen dus toch de dag goed afgesloten
Die houden we erin 
Achteraf gezien meer moeten begrenzen en duidelijkere hulp met binnenbeen nodig geweest, maar dat laatste moet ik normaal gesproken dus absoluut níet doen