Vienus & Mieps @ onderling L2: van je fouten kun je leren :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Vienus & Mieps @ onderling L2: van je fouten kun je leren :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:05

Vandaag hadden Mieps en ik onze tweede dressuurwedstrijd, onderling oefendressuur op onze eigen stal :D Supermooi weer, fijn terrein, geen gedoe met trailers, een hoop bekenden en gezelligheid....nou, kan niet misgaan zou je denken :Y)

AHUM.

Mieps is een KWPN-schimmelmerrie (Balzflug x Zuidhorn), en enorm werkwillig, sensibel, wereldwijs (zeg maar gerust arrogant :+ ) en bijdehand :D Heerlijk lief en fantastisch paard, maar het is een uitdaging om haar te leren rijden. We hebben wekelijks privéles.

Vorige wedstrijd (27 februari, topic: [RT-HAW] Vienus & Mieps eerste oefendressuurwedstrijd -> 201 punten!) reden we in de B, wat boven verwachting braaf ging. Daar behoorlijk dik gewonnen, dus daarom moesten we sowieso een categorie hoger dit keer. Aangezien de L hoe dan ook erg hoog gegrepen is nog, de L2-proef voor ons stukken prettiger rijden is dan de L1 en het toch maar onderling is, wij dan maar in de L2. Miep liep de laatste tijd fijn, met oefenen ging het proefje prachtig, braaf ontspannen, figuren kwamen er netjes uit, viel me alles mee :)
Alleen dan nu wedstrijd, plus spanning => héél strak paard waar natuurlijk niet op te zitten valt, waardoor de spanning steeds maar meer opbouwt :(:) Het proefje voelde dan ook als een ware ramp, wat heb ik gebutst en aan teugels gehangen, arm paard :(:) Maar onder het mom van: van je slechte proeven kun je alleen maar meer leren, nu dan toch een topic voor tips :) Het filmpje ziet er minder naar uit als dat het voelde trouwens.

In de training werken we voornamelijk aan controle, ontspanning, losheid en buiging. Zó willen we haar op dit moment zien lopen (clinic Mark van den Donk vorig weekend):
http://www.youtube.com/watch?v=YAV1h5uGUfg

En dan nu, de proef waarin alle dingen waar we tegenaan lopen om bovenstaand filmpje te kúnnen rijden boven komen :D
http://www.youtube.com/v/_s4aEGx8nbQ

Resultaat was 176 punten, waarbij met name opmerkingen waren over de gemaakte fouten en het feit dat het tempo veel voorwaartser moet, we lopen teveel op de plek :) Daar ben ik het volledig mee eens, dat was ook een verwacht commentaar nav de training.
Waar ik wel tevreden over ben zijn de beide stukken galop an sich, en de tweede middendraf. Ook zit ik ondanks alle moeite om haar bij me te houden meestentijds zo vast als een huis, valt me lang niet tegen want ik dacht dat het eruit zou zien alsof ik lichtreed ipv doorzat :D

Punten om aan te werken: basis, basis, basis. Ontspanning, losheid, begrenzen aan de buitenkant zonder aan de binnenkant te plukken, rijden op zit en been ipv aan de voorkant vasthouden, buigingen. En vanuit de losheid uiteindelijk meer op tempo kunnen gaan rijden zonder haar kwijt te zijn :)

We gaan rustig verder oefenen, gelukkig was ons korte stapbuitenritje van vanavond wél lekker ontspannen dus toch de dag goed afgesloten :D

opisop_shop

Re: Vienus & Mieps @ onderling L2: van je fouten kun je leren :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:04

Zo, daar is ie dan :D

Ik zie jouw eigen punten ook terugkomen in de proef inderdaad. Ik snap wel dat je voor jouw gevoel haast aan het mini-lichtrijden was, want voor jouw doen zit je niet helemaal rustig. Maar ach dan zit je nu niet als een huis maar als een bungalow, who cares :D Probeer alleen wel je handen onafhankelijk van je lijf te houden, die zijn nu wel onrustig. Jammer van de 1e middendraf, die begon heel hoopvol!
Verder met wijken de kont wat meer meenemen.
Maar dit is allemaal afwerking, als er iets minder spanning inzit dan komt dit ook vanzelf.
En gewoon wat vaker filmpjes laten maken en terugkijken, dan kun je het matchen met je gevoel van dat moment voor een duidelijk beeld van het geheel, dat kan soms inderdaad erg afwijken!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:10

Witje vond het allemaal wel spannend ja :(:) toch heb je er nog geen dramatische proef van gemaakt hoor. De spanning is te zien en de foutjes ook maar je ging wel mooi in galop en die ging ook mooi beheerst. Vond het halthouden bij A wel mooi om te zien. Zo hup tegen t bordje maar aan dan staat ze stil :D
maar het is weer goed voor de ervaring geweest toch? 176 punten is ook helemaal niet zo verkeerd. het is fijn dat je de mogelijkheid hebt om hier te oefenen en met t mooie weer zal t ook wel druk zijn op het veld dus dan ziet ze dat ook weer.
Veel succes met het oefenen, heb je nog een volgende dressuurwedstrijd op de planning staan?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:37

Zitten als een bungalow, geniaal!! _O- Die houden we erin :D

Bordjes bijten volgens Miep, is soms best handig :D Ze liep daar finaal door alle hulpen heen na de "middenstap", stond dus ook buiten de ring. Maar was al blij dat ze überhaupt nog achterwaarts ging, met al die spanning verwachtte ik eerder dat ze omhoog zou gaan. Dus dat was wel erg braaf van haar :j

Wijken was zo gek, normaal gesproken is de fout die we maken altijd dat juist de achterhand voor gaat, kon dit dus echt niet rijmen :') Achteraf gezien meer moeten begrenzen en duidelijkere hulp met binnenbeen nodig geweest, maar dat laatste moet ik normaal gesproken dus absoluut níet doen :=

Filmpjes en gevoel wijkt bij ons ook heel sterk af ja, bedrieglijk is dat!

Volgende geplande wedstrijd is pas weer in september, tijd zat om lekker te oefenen dus :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:15

Na je openingspost had ik een vreselijk slechte proef verwacht, maar ik vond het eigenlijk behoorlijk meevallen. De oefeningen zijn nog niet echt bevestigd en de spanning is duidelijk te zien, maar ik vind dat je je er goed doorheen geslagen hebt. Nog even flink oefenen en dat worden in september vast hartstikke mooie punten. Succes samen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:35

Dankjewel!

Ik moet ook wel zeggen na het zien van de meertalproef die hierop volgde, dat een deel van mijn negativiteit veroorzaakt is door de meertalproef. Daarin was de spanning van Miep nog veel erger, dus mijn brilletje was wel enigszins negatief gekleurd bij het zien van dit filmpje... Wat niet wegneemt dat er van de ontspanning waar we in de training naartoe werken niks terug te zien is natuurlijk :P

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:10

Allereerst respect dat je uit komt voor je fouten!! _/-\o_
Ik vind er stukken bij zitten die heel prettig zijn, maar ook stukken waarvan ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik er van moet denken. :=
Ik vind dat je je paard wat beter kan voorbereiden op de dingen die gaan komen, maar snap dat dat behoorlijk lastig is als je met een heethoofd te maken hebt..
Ook wil ik nog even opmerken dat je een mooie stille beenligging hebt!! :)

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:23

Heel mooi paard & toch nog wel een nette proef gereden.

Ik heb zelf ook een balzflug en ik weet hoe heet deze paarden kunnen worden.
Jouw merrie lijkt ook zeer goed op de mijne.

Groetjes

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:38

Ik vind het ook zo gek nog niet! Inderdaad een beetje gespannen en de impuls is een beetje weg, maar verder...

Wijken wil ik wel wat van lenen :P En de hoofdhalshouding vind ik er ook al erg fijn uitzien!
Ik miste wel wat de stelling en buiging, maar dat zal wel de spanning zijn geweest..

Lekker dooroefenen, dan komt het helemaal goed!