Fotoshoot J.Landa - Velamye @ work - Op d'r best

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Fotoshoot J.Landa - Velamye @ work - Op d'r best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:48

Dit zijn van die dagen waarop je het liefst de hele dag op stal rondhangt en bezig bent met je paard. Daarom hadden Julia (julia_14)
en ik besloten Vela(mye) een uitgebreide poetsbeurt te geven en ook maar even in te vlechten om mooie plaatjes te kunnen
schieten. Nou, dat is naar mijn idee zeker gelukt en Vela lliep ook redelijk lekker.

Ik heb Vela nu 1 jaar, en we zijn voornamelijk bezig met de basis. Netjes op 1 tempo lopen, mooi in de aanleuning en dan ook nog
actief. Soms is het allemaal (tegelijk) wel erg moeilijk, maar we worden er steeds handiger in.
Ik hoop binnen nu en 2 maanden toch nog wel weer een wedstrijdje mee te kunnen pakken, maar mocht dit niet het geval zijn dan
maakt me dat helemaal niks uit. Het belangrijkste is dat we lekker en ontspannen kunnen rijden.

Waar ik op moet letten:
- M'n handen, die blijven soms wat streng. Alhoewel ik het dit keer erg mee vond vallen.
- Tempo controle d.m.v. mijn zit, ipv aan de teugels zitten.

Mijn vorige topic: [RT-HAW] Velamye weer @ Work

Graag tips en (onderbouwd) commentaar. En eerst nog even 3 portretfoto's.

Afbeelding
Afbeelding

http://i933.photobucket.com/albums/ad18 ... rMaker.jpg

Afbeelding

http://i933.photobucket.com/albums/ad18 ... rMaker.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juangi

Re: Fotoshoot J.Landa - Velamye @ work - Op d'r best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:51

Je zit behoorlijk scheef (steeds naar binnen toe), let hier op!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:55

Je mag je teugels wel een flink stuk korter nemen. Dan kun je ook makkelijker je handen op hun plek houden, die zitten nu namelijk richting je bovenbenen en dan werk je onbedoeld strenger in. Als je je teugels korter neemt, kun je je armen en handen mooier voor je houden, en let dan gelijk even op je pianohanden > kwartslag draaien en duimen bovenop. Daar kun je jezelf bij elke keer dat je een bepaalde bakletter voorbij rijdt, op controleren, heel handig :)

ReneeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:56

mooi paard! pas wel op dat je niet naar binnen gaat hangen. ik zou ook de teugels iets kortes nemen, dan hoef je je handen niet zo dicht naar je buik te brengen en kun je makkelijker sturen. ziet er verder goed uit ;)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:58

Haha, het lukt mij nog steeds niet om mijn teugels op 1 maat te houden. Ik weet inderdaad dat mijn teugels
wat korter moeten, maar het glipt steeds weer tussen mijn vingers uit. Erg lastig.. En ja, dan komen we
eigenlijk meteen op die piano handen uit. Ik blijf het lastig vinden mijn handen (ontspannen) te sluiten zodat de teugels dan ook niet door mijn handen glipt.

Op dat naar binnen hangen zal ik eens letten, want dat heb ik eigenlijk nog niet eerder bij mijzelf opgemerkt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:03

Joline_ schreef:
Haha, het lukt mij nog steeds niet om mijn teugels op 1 maat te houden. Ik weet inderdaad dat mijn teugels
wat korter moeten, maar het glipt steeds weer tussen mijn vingers uit. Erg lastig.. En ja, dan komen we
eigenlijk meteen op die piano handen uit. Ik blijf het lastig vinden mijn handen (ontspannen) te sluiten zodat de teugels dan ook niet door mijn handen glipt.

Op dat naar binnen hangen zal ik eens letten, want dat heb ik eigenlijk nog niet eerder bij mijzelf opgemerkt.

als je zelf kijkt naar de foto's is ook goed te zien hoe je paard erop reageert. het hoofdje lijkt niet recht Daarnaast lijkt het alsof je paardje wat meer vanaf de schoft nagevelijker mag. Is nu nog teveel vanuit de hals hoofd. en de galop zie ik iets aan maar weet nog niet wat. :o Kom ik nog op terug.

edit: het is de sprong. Er mag volgens mij meer sprong in. (?)

Maar je hebt je paardje weer lekker lente fris.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:06

Je kunt een tijdje met springteugels rijden, of iig teugels met die tussenstukjes. Na het losrijden pak je ze bij een bepaald tussenstukje vast en dan goed opletten of je ze niet onbedoeld laat vieren.

Ik heb zelf altijd gereden met anti-slipteugels, dat hielp bij mij ook al een stuk. Maar het begint idd allemaal bij het "ontspannen op spanning houden" van je handen en dus daarmee je teugels.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:08

@ Knert; Klopt, soms verliest ze d'r sprong. Maar dat is dan een moment dat ze eigenlijk onder mij
vandaan wil lopen en ik dr terug rijd.

@ RIjerijerije; Ik rijd nu met anti slip teugels. Maar ga het inderdaad eens proberen met springteugels, die
heb ik nog wel ergens liggen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:35

Niet zo moeilijk kijken Joline.. :D
Je hebt een knap paard, en ga er dan ook eens trots opzitten.. ;)

Teugels korter, hand meer dragen, gaan 'zitten' en je rug oprichten..
Komt helemaal goed me jullie ;) :D

Juul heeft wel goed dr werk gedaan.. +:)+

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:43

Ik denk dat je maar eens langs moet komen.. Kun je me ff drillen :+ _O-

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:38

Daar hebben we Vela!

Tja, ik kan niet veel nieuws toevoegen. Ik vind dat jullie enorm vooruit zijn gegaan, ze loopt lekker relaxt en ziet er qua bespiering ook pico bello uit :)) Die wedstrijden komen helemaal goed!

Let er inderdaad op dat je rechtop blijft zitten, pianohandjes kwartslag naar buiten draaien :D Ik herken je probleem wat betreft de teugels op de goede lengte houden. Als ik op Vela zit, glijden de teugels ook steeds een beetje uit m'n handen, moet ze steeds weer op maat maken. Dus dat foutje zit in ieder geval in de familie :+
Verder ben je idd qua strenge hand goed vooruit gegaan, ik zie het een stuk minder. Wel af en toe nog even op je binnenhand letten, maar goed dat weet je zelf ook wel! :)
We blijven gewoon eens in de zoveel tijd rijfoto's maken! :D

En Jeske, bedankt voor het compliment :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:02

Leuk paard hoor. Het viel mij ook op dat je scheef zit. En het lijkt op de foto's of je hoofd ook steeds scheeft houdt. Hierdoor ga je vaak ook weer scheef zitten. Dus hoofd omhoog en voor je uit kijken. Dat scheelt een heleboel (zegt iemand die het zelfde doet :+ :o )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:24

Actief rijden is echt een heel belangrijk puntje voor jou. Misschien wel de belangrijkste..
Je paardje loopt heel lekker relaxed en ontspannen (jij zit er iets minder ontspannen op hihi)
maar daardoor spettert het gewoon niet echt.. ook in galop lijkt hij wat sprongverlies te hebben.

Moet je B starten? Zou het gewoon doen namelijk. Ondanks dat je teugels soms iets lang zijn
(want in B hoef je niet strak en opgericht te rijden maar juist ONTSPANNING en rechte lijnen
en ronde voltes.. meer is het eigenlijk niet).. ja .. en ARBEIDSgangen ;)

Ik vind je overigens niet heel scheef zitten.. je kantelt je hoofd ja.. en je lijkt op 1 zitbeenknobbel
iets meer druk te zetten dan op de ander.. kan ook zijn dat je zadel iets opzij schuift?? ik kantel mn
hoofd niet maar doe mn cap altijd scheef op :P Das gewoon een puntje daar moet je jezelf goed op
wijzen.

Je vorige topic heb ik even bekeken, je filmpje loopt hij kort in de hals.. jij hebt hem strak waardoor
hij in stap telgangt en in draf echt ponypasjes maakt. Daar ben je ook echt heeeel onrustig met je
handen.. Dan zie ik toch echt liever de wat langere teugels en een ruimere (en meer voorwaartse
draf die nog moet komen) gangen.

Je handen mogen meer rechtop en je kapstokjes (vooral in galop) moeten rechte teentjes worden
met de kuit mooi aan het buikje ;)

Edit: iemand anders begon ook al over sprongverlies zag ik.. maar het is niet af en toe een paar passen he..
in het filmpje in je vorige topic heeft ze geen enkele galloppas doorgesprongen zoals zou moeten..

Ik probeer je niet af te kraken oid, vind dit vergeleken met je vorige topic al een stuk verbeterd!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:57

Dank je voor je uitgebreide uitleg! Alleen wat jij zegt over het constante sprongverlies, dat was van de
vorige keer. (dat niet doorspringen) Dat is nu zeker het geval niet meer en weet dat we er nog lang niet
zijn maar goed weet ook dat ik in korte tijd samen met Vela weer een hoop vooruit gegaan ben.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:33

Wat een leuk paard, best groot he, volgens mij?
Inderdaad misschien je teugels wat meer erbij pakken.
Gelukkig ben ik niet de enige die af en toe nogal moeilijk kan kijken op het paard haha.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:43

Ten eerste, wel wat vrolijker kijken hihi :D
Er is al veel gezegd, maar let ook op je beenstand; deze steek je op enkele foto's te ver naar voren of achteren af. :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:47

HaHa, dat zonnetje deed het hem hoor. (lekker fel) Want heb altijd wel heel veel plezier in het rijden hoor.
Aan mijn houding moet inderdaaad nog het een en ander gesleutelt worden :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:59

Ik kan het niet zo goed uitleggen maar op de foto's lijkt het of je heel ongemakkelijk zit.
Scheef en soms wat naar achter in je zadel en benen erg naar voren.
Je mooie paard lijkt wel lekker te lopen maar als je nog wat fijner zit gaat dat nog vast beter.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:42

Mooie fotó's zeg. Ziet er goed uit. Vela glimt mooi, tis ook een mooie dame om te zien natuurlijk. Een mooie combi jullie. En ik zie idd dat jullie super vooruit zijn gegaan, dus ga zo door zou ik zeggen.

SanneLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:47

Leuk paard! Ik denk net zoals de mensen hierboven ook dat je misschien je teugels wat korter moet nemen, ook in verband met je handen ;).

Dickens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:54

mooi, paar puntjes van kritiek:

* zonder cap, onverstandig, maar eigen keuze
* ik vind het een beetje slordig eruit zien, teugels te lang, waardoor ik vind dat hij/zij niet helemaal mooi aan de teugel loopt
& *beugels zijn ook iets te lang, misschien zou het er anders uitzien als je je tenen niet zo naar voren zou drukken

verder super mooi paardje

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:32

Ach ja, over die caps zijn natuurlijk eindeloos lange discussies. En rijd over het algemeen netjes met cap,
buiten zeker. Maar in de bak met zulk weer, vind ik het toch wel lekker om eens zonder te rijden.
Beugels zijn zeker niet te lang, maar mijn beenlegging is niet helemaal geweldig. Benen moeten iets meer
naar achter liggen.

Iris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:37

Leuk paard, ik vind alleen dat je teugels wat korter mogen,
maar verder rijd je hem keurig.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 07:12

Ja, klopt. :) Ben er al druk mee aan het stoeien al wil het nog niet echt lukken := Van de week weer
les dus zal het dan eens vragen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:09

Wat glimt ie lekker zeg ! Ziet er goed uit hoor . Teugels op maat houden kan je goed leren met kleurteugels (zou ik alleen niet mee starten :P ) , dan zie je precies of je goed zit en wanneer je wegglijdt . Cap is eigen keuze dus dat boeit mij niet , verder heb ik het gevoel alsof er iets niet aan je zit klopt...zit je een beetje naar achter met je kont en met voorover gebogen schouders ??? Probeer eens lekker diep te zitten en een rechte rug te maken , dan merk je vanzelf dat alles vlotter gaat ! Verder vind ik jullie een leuke combinatie en jullie komen er wel .En voor het mooie , haal een scheerapparaat over zijn witte sokjes , die sokjes kijken mij aan en vragen om opgeschoren te worden :P :P