Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:31

Hoi bokkers,
Ik weet dus even niet wat ik moet doen.
Ik heb een arabiertje van 19 jaar, al merk je niks van die leeftijd, ze word ook nog vaker een jaar of 7 geschat.
Ze is bij haar vorige eigenaresse verwaarloosd, alleen maar op stal gestaan enzo en was dus heel dik,
nu herkennen heel veel mensen haar niet meer, hoe slank ze is geworden, en hoe braaf ze is geworden.
Ik krijg nog regelmatig de opmerking: Is dat Fayala? Nee toch?
Ik sta met haar op een manege, daar komt ze regelmatig buiten etc. en heb ik 1 keer per week les.
Fayala is me op dit moment ontzettend aan het uittesten. Ze rende de stal in en uit, en duwde mij daarbij hard tegen de deur aan,
dat heb ik haar dus afgeleerd, maar ze bedenkt steeds wat nieuws. Dan was het weigeren met het springen, dan er ssteeds vandoor gaan etc.
Nu heeft ze bedacht om heel hard te gaan in galop, en bokken. en dan niet een bokje, maar bokken tot je er af ligt.
Ik blijf paardrijden leuk vinden, maar het liefst gallopeer, spring ik niet meer, en ik rijd liever ook niet met haar buiten, omdat ze zo doet. Maar het is ook zo sneu als ze alleen maar in de bak komt, en rondjes draven. Ik heb haar al zoveel dingen afgeleerd, maar wat moet ik hier nu mee doen?
Groetjes, Sophie.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:36

Ik zou een keer heel erg boos worden als ze weer begint te bokken, mits ze geen rugpijn heeft.

Is namelijk niet zo raar op die leeftijd en heb je je zadel nog eens na laten kijken, omdat je aangeeft dat ze zoveel veranderd is? :)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:36

Allereerst top dat je paard zo opgeknapt is, goed gedaan.
Ik denk ook wel dat je paard je aan het uittesten is, maar ik zou toch eerst medische oorzaken uitsluiten, dus osteopaat erbij, zadel laten nakijken en tandarts laten komen. Doet ze het dan nog, dan weet je pas zeker dat je anderen manieren moet zoeken om het op te lossen. Enne... niet opgeven, want je bent hartstikke goed bezig. Veel succes gewenst.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:38

rug is nagekeken etc. mn vriendin die er soms wel eens op rijd, met ook meer rijdervaring als ik heb. Bij haar doet ze t netjes. Tsja boos worden.. Ik ben dan ook wel weer zo'n iemand die haar dan in het midden stil zet en dan maar ff wijken oid gaat oefenen :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:39

Hallo Sophie,heb je eventuele lichamelijke klachten bij je paard al uitgesloten?
Je kunt daarbij denken aan het gebit,rugprobleem of tuig wat niet helemaal goed ligt.Zit het zadel goed,geen gebroken boom enz.?

Als je dit uitgesloten hebt,moet je eens goed naar jezelf kijken...doe jij iets fout,is er geen respect...Dit kun je oplossen door les te nemen van een goede lesgever ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:41

Ik heb een goede lesgever :)
mn houding gaat de laatste tijd ook vooruit, dat hoor ik ook van mn instructeur. Ik vind het dan zo apart dat ze het bij mn vriendin wel goed doet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:49

Als ze het bij je vriendin niet doet dan is de kans dat ze je uitprobeerd wel heel erg groot :P Waarschijnlijk ben je te lief voor haar en mis je nog wat vertrouwen,paarden voelen dat haarfijn aan...vooral "bloed"paarden zoals arabieren.Dan is het voor jou de taak om sterker op haar over te komen.Dat zit hem in je lichaamshouding,elke beweging die je maakt.
Misschien kun je wat lessen krijgen in grondwerk,een fijne manier om een goede band met je paard op te bouwen en elkaar te respecteren :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:50

Dat ik te lief voor haar ben kan wel kloppen :o
Ik denk ook omdat ik dr nu niet meer bij durf te tikken door het bokken..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:51

Dan is jouw vriendin waarschijnlijk meer consequenter en strenger in het rijden. Een pony/paard merkt direct of iemand voorzichtiger/banger is en sommige zijn daar zeer handig in om gebruik van te maken (of misbruik :+ )

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:58

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:00

Dat dacht ik al :D Jullie beide moeten worden aangepakt...jij moet meer "de baas" worden en laten zien dat je geen onzin pikt,je paardje moet leren dat ze naar je moet luisteren.

Enige manier is wat meer lessen,ook grondwerken en wellicht is het voor je paardje goed als er zeer regelmatig een ruiter opstapt die weet hoe het moet en geen onzin pikt.Je moet dit soort dingen niet onderschatten,zelfs de braafste paarden kunnen draken worden als ze de kantjes eraf mogen lopen.

Paard is niet van porcelijn...ook niet van suiker en je mag best verlangen dat als jij een uurtje gaat rijden ze netjes voor je werkt.De overige 23 uur mag ze zelf invullen.Aanpakken die hap ;)

Meer zelfvertrouwen,concequent zijn en vooral niet pikken als ze begint te miepen... :o

Edit:
Net je foto's bekeken...in de galop mag je de teugels wel wat meer op maat nemen.Vrijheid geven is prima maar niet met boksessies...
Probeer haar wat meer bij elkaar te rijden en voorzichtig wat oprichting vragen,dan kun je de teugels meer op maat nemen.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 10-04-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:02

Hihi oke, zal vanavond even met mijn vader overleggen over die lessen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:04

Lessen zijn duur maar zeker de moeite waard...hoelang is ze nu van jou (of heb ik daar overheen gelezen :o )

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:05

sinds 8 mei 2009 had ik haar op proef, 19 september 2009 is ze van mij geworden :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:07

Jaartje is ze dus van jou... :) Ze staat op een manege zeg je,ben jij de enige die haar rijd?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:10

jaa :)
en af en toe dus die vriendin.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:16

En die vriendin kan dus wel lekker rijden? Als dat zo is zou ik eens voorstellen of ze vaker op haar gaat rijden,andere optie is misschien dat je met de manege eigenaar kunt afspreken hij haar bv 1 of 2 x p/w in een privé lesje mee laat lopen met een ruitertje van niveau en in ruil jou een extra lesje geeft.
Scheeld je vader centjes en wellicht is het goed voor je paardje :) Ik noem maar even wat hoor...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:18

Die vriendin die woont best ver weg en is hier dus alleen soms in een vakantie. Over dat tweede kunnen we misschien wel eens overleggen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:25

Ik neem aan dat het je 1e paardje is en het zou erg zonde zijn als je dingen niet meer durft,nu weet ik niet hoe je het zou vinden als er een ander op je paardje rijd maar als je dat niet zo erg vind dan is dat wellicht een goede optie.

Je paardje krijgt extra beweging en les en jij kunt op deze manier wellicht ook wat extra les krijgen.Het is dan wel belangrijk dat je aan je ouders verteld wat je wel goed vind maar zeker ook wat je echt niet wilt en bv in de vakantie niet of misschien wel wat meer.Je ouders kunnen dit dan overleggen met de manege eigenaar en misschien ook verstandig als ze wat op papier zetten ;)

Veel succes met je paardje hoor,ze mag dan wel wat ouder zijn maar ze heeft babbels zat.Nu moet jij nog wat meer babbels krijgen :D ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:27

haha jaa, ik zal eens overleggen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:31

SophieFT schreef:
rug is nagekeken etc. mn vriendin die er soms wel eens op rijd, met ook meer rijdervaring als ik heb. Bij haar doet ze t netjes. Tsja boos worden.. Ik ben dan ook wel weer zo'n iemand die haar dan in het midden stil zet en dan maar ff wijken oid gaat oefenen :o

Je komt niet duidelijk over op je paard. Wijken om iets af te leren is een rare manier die het paard niet zal snappen.
Probeer iemand te vinden...je vriendin misschien?...die je kan helpen met de omgang van je paard.
Aan gezien ze het bij je vriendin allemaal braaf doet, moet je de fout bij jezelf zoeken!
Boos worden om iets dat het paard niet begrijpt, werkt averechts!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:33

aerdenhout1 schreef:
SophieFT schreef:

Je komt niet duidelijk over op je paard. Wijken om iets af te leren is een rare manier die het paard niet zal snappen.
Probeer iemand te vinden...je vriendin misschien?...die je kan helpen met de omgang van je paard.
Aan gezien ze het bij je vriendin allemaal braaf doet, moet je de fout bij jezelf zoeken!
Boos worden om iets dat het paard niet begrijpt, werkt averechts!

ik word dus niet boos. En dat wijken is niet om te straffen, maar gewoon omdat ik niet meer verder durf te galloperen.

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:55

Wat ik op de foto's zie is dat jij erg naar voren leunt.
Probeer meer naar achteren te zitten, ik denk dat
het dan al een stuk beter gaat. En inderdaad consequent zijn.
Doet ze iets wat niet mag, dan mag je best even streng zijn.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:19

SophieFT schreef:
Hoi bokkers,
Ik weet dus even niet wat ik moet doen.
Ik heb een arabiertje van 19 jaar, al merk je niks van die leeftijd, ze word ook nog vaker een jaar of 7 geschat.
Ze is bij haar vorige eigenaresse verwaarloosd, alleen maar op stal gestaan enzo en was dus heel dik,
nu herkennen heel veel mensen haar niet meer, hoe slank ze is geworden, en hoe braaf ze is geworden.
Ik krijg nog regelmatig de opmerking: Is dat Fayala? Nee toch?
Ik sta met haar op een manege, daar komt ze regelmatig buiten etc. en heb ik 1 keer per week les.
Fayala is me op dit moment ontzettend aan het uittesten. Ze rende de stal in en uit, en duwde mij daarbij hard tegen de deur aan,
dat heb ik haar dus afgeleerd, maar ze bedenkt steeds wat nieuws. Dan was het weigeren met het springen, dan er ssteeds vandoor gaan etc.
Nu heeft ze bedacht om heel hard te gaan in galop, en bokken. en dan niet een bokje, maar bokken tot je er af ligt.
Ik blijf paardrijden leuk vinden, maar het liefst gallopeer, spring ik niet meer, en ik rijd liever ook niet met haar buiten, omdat ze zo doet. Maar het is ook zo sneu als ze alleen maar in de bak komt, en rondjes draven. Ik heb haar al zoveel dingen afgeleerd, maar wat moet ik hier nu mee doen?
Groetjes, Sophie.

Wanneer je eventuele medische of gezondheids problemen hebt uitgesloten, moet je stoppen met het allemaal sneu en zielig te vinden.
Dit klinkt heel gemeen, maar daardoor krijg je een afwachtende en zielige houding tegenover je paard en dat heeft hij/zij gigantisch goed door!!!!, tenminste dat idee krijg ik bij jou verhaal.

Treedt op en laat hem/haar weten wie de baas is, en inderdaad als ze/hij gaat bokken geef hem een tik en zorg ervoor dat je zijn/haar hooft omhoog houdt, dat hij niet zijn hoofd ook nog eens tussen zijn/haar benen steekt, want dan ga je inderdaad eraf.

En zorg dat je goede begeleiding krijgt, want als je zo door gaat word het veel te gevaarlijk en ben jij op een gegeven moment zo bang dat je helemaal niets meer durft.
En dat wil je neem ik aan toch ook niet?