Piff in de zon aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piffgek

Piff in de zon aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:03

Vorige week heeft een vriendin van mij een paar foto's gemaakt van Piff en mij in het weiland.
Het was heerlijk rijden in het zonnetje en ik ben erg blij met de foto's!

eerst de informatie over Piff
naam: Tivoli
vader: Slogan
ras: KWPN
geslacht: merrie
leeftijd: 11 jaar
niveau: B+4

We zijn vooral bezig met het actief rijden en losmaken van haar lijf. Ze heeft zelf heel erg veel moeite met de stap, daar gaat ze taktfouten maken. Ik probeer dit nu op te lossen door minder voorwaarts te stappen(dit houd in heel langzaam) net zo langzaam tot ze die fouten niet meer maakt. Daardoor is onze stap niet erg actief. Als ze dan goed loopt probeer ik steeds iets voorwaartser te stappen.
Ook buig ik vaak wat meer door, of schouder binnenwaarts waardoor ze ook minder fouten maakt.
Als jullie meer tips hebben hoor ik ze graag!

We zijn ook veel bezig met schakelen in alle gangen om Piff actiever te krijgen en beter aan de hulpen en we doen veel buigingen.

onze probleempjes:
- actiever paard
- losser paard
- continue aanleuning (die wil nog wel eens wegvallen)
- geen geld zoeken
- armen buigen

dan de foto's :

1.Afbeelding
stap.
2.Afbeelding
aandraven, niet bepaald actief maar wel nagefelijk
3. Afbeelding
al actiever
Afbeelding
dit vind ik een fijn beeld
4. Afbeelding
jammer van mijn houding..
5. Afbeelding
galop, beetje voorover gevallen
6. Afbeelding
hier vind ik haar ook fijn lopen, misschien voor het mooie nog wat meer erdoor maar ik vind het wel mooi ontspannen zo
7. Afbeelding
andere kant galop
8. Afbeelding
9.Afbeelding
wat uitstrekken, alleen mijn houding.. tsja ;(
10. Afbeelding
uitdraven, paard valt in slaap :+
11. Afbeelding

edit: * ik rijd overigens bitloos. Op wedstrijd en les rijd ik met bit en soms zelf met dressuur ook, maar springen en buitenrijden en dus ook soms dressuren doe ik bitloos.*

bedankt voor het kijken
tips zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door piffgek op 10-04-11 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Re: Piff in de zon aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:11

Ik vind het hele mooie foto's. Heel veel plezier samen met je paard Piff. Erg leuke naam!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:14

Je rijd vriendelijk zeg! Paard blijft netjes horizontaal met de bovenlijn, zou naarmate training wel meer mogen dragen met de hals en achterbenen (loopt nog wat op de voorhand soms). Mooi paardje :D Vossen vind ik erg leuk!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:15

Leuk paard,
Alleen ik vind hem erg veel op de voorhand vallen en wat lang lopen..
Probeer hem eens actiever te rijden, want dan is het geheel plaatje ook eens stuk mooier :D

Je hebt ook erg dwingende handen, probeer je handen eens rechtop te houden en wat hoger!

Verder ga zo door! je bent op de goede weg!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:25

Bedankt voor de leuke reacties!
DDW1190: ik ben het met je eens ja, ik heb mijn armen erg gestrekt en dat geeft geen fijn beeld. En inderdaad ze valt af en toe uit elkaar en op de voorhand. Ik ben hier al heel had mee aan het werk.
Het probleem is vaak een beetje het evenwicht vinden tussen voorwaartser actiever en niet uit elkaar vallen, want dat is meestal het gevolg als ik meer vraag. Dan vind ze het moeilijker en komt ze omhoog. Maargoed het wordt al steeds ietsjes beter. Bedankt voor de tip

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:28

Hoe bedoel je dat ze omhoog komt, je bent al op de goede weg zo te lezen!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:31

Ik bedoel tegen de hand. Ze vind het dan te moeilijk en wil nog wel eens sterk worden. Ik wil dus wel telkens iets meer vragen en oefenen (niet dat ik het zegmaar niet doe omdat het moeilijk is, ik doe het namelijk wel) maar ze vind het erg lastig..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:32

Ik vind de foto's echt een heel fijn beeld geven. In het verbeteren van de balans van je paard, het verschuiven van het gewicht van de voorhand naar vier benen, gaat nou eenmaal tijd zitten, en volgens mij ben je daar door te schakelen, wenden en overgangen te rijden, al hartstikke goed mee bezig. Zodra ze sterker wordt in haar achterhand, zal ze automatisch minder snel tegen de hand komen. Heel goed ook dat je zo bezig bent de stap te verbeteren, die wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Ze lijkt me trouwens, gezien haar bouw en lange rug, niet de gemakkelijkste om te rijden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:35

okee, Ja in het begin is het altijd even kijken hoe een paard precies is, de een vind dit fijn en de andere dat! misschien is het fijner om de teugels kleiner te pakken.
Heb je haar wel eens gelongeerd? daar kan ze ook wel van 'opknappen'. probeer haar dan lekker door/over (hoe je het ook wilt noemen) te longeren, want nu lijkt ze haar rug net vast te houden! probeer veel overgangen te maken, van hard naar zacht, van draf naar stap enz!
Je zit er verder wel ontspannen op dus dat is al een goed begin! :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:44

Sientje: Dat klopt! ze is echt niet altijd even makkelijk! Het is wel een schat van een dier en ze doet ontzettend haar best, maar haar bouw werkt niet echt mee.. Dankje voor je reactie!

DDW1190: ja inderdaad, ik moet ook altijd als ik haar een keer wat losser heb mijn teugels korter pakken. Longeren vind ik persoonlijk niet zo fijn omdat ik haar dan niet kan voelen (en ik heb geen pessoa). Ik longeer af en toe met een longeer hulp, maar deze vind ik niet heel prettig, omdat het erg veel beweegt en schuift dus dat doe ik maar heel af en toe. De overgangen doe ik dus al heel veel en dat helpt ook erg goed, het duurt gewoon lang voordat je echt verbetering ziet..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:57

heb je een longeersingel? dan kun je daar een bandage achter de kont aan vast maken, en touwtjes kun je overal en nergens halen! desnoods gebruik je de teugels!
Je zit al op de goede weg! :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:08

nee ik denk dat ik binnenkort eens een heel setje ga kopen, dat is sowieso wel fijn.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:02

Ik vind het er wat gespannen uitzien eigenlijk.
En ze mag wel wat meer met haar achterhand doen, want ze loopt soms nog wat op haar voorhand.

ik vind ook dat je je handen rechtop moet zetten en volgensmij heb je ook kapstokken?

probeer daar eerst eens aan te werken ;)

-x-

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:19

Asmara schreef:
Ik vind het er wat gespannen uitzien eigenlijk.

Nou word ik toch nieuwsgierig wáár jij het er gespannen uit vindt zien... :) Zelf zie ik dat er namelijk helemaal niet in, behalve misschien op een enkele foto in de houding van de amazone.

only_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:32

ziet er goed uit hoor. wat een schatje

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 16:42

dankjewel :)

ik ben ook wel benieuwd waar de spanning wordt gezien want ik voelde dat zelf helemaal niet.. Ik wil het wel graag weten want dan kan ik er wat mee

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:56

leuke pony (L)
is dat fijn om bitloos te rijden??
lijkt me wel fijner voor de pony :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:02

(paard :+) maar ja ik vind het zeker fijn als afwisseling! ze loopt er ook erg fijn op. Met bit loopt ze wel net iets lichter in de hand en dus iets makkelijker nagefelijk, maar zo gaat het ook fijn:) en springen vind ik fijner bitloos dan met bit, omdat mijn paard zich volgens mij dan ook fijner (veiliger) voelt, denk ik

maar het is wel fijn en leuk om te doen!

laurachanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:53

je hebt piano handjes :+

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:57

waha danku :+

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:03

Probeer idd je handen wat hoger en rechtop te houden. Wat mij ook heeft geholpen met mijn houding is: schouders-heup-hiel. Probeer daar een rechte lijn van te maken, want als je eigen houding beter is, loopt je paardje nog meer ontspannen. Hielp bij mij ook. Verder ziet het er netjes uit. Leuke combi.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:19

ja, mee eens. Die handen is altijd een probleem, ik ben er mee bezig.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:19

zijn er nog tips voor het verbeteren van de stap? behalve schouder binnenwaarts?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:10

Ik vind het zadel wat ver naar voren liggen, hij lijkt op de bult achter de schouder te liggen.
Hij zou daarachter moeten liggen, dan heb je meer bewegingsvrijheid.

Om de stap actiever te maken en met minder tactfouten zou ik zeggen, handen niet teveel
gebruiken en om en om been geven. Als het linkerachterbeen naar achter is en naar voren moet
komen linkerbeen en rechterachterbeen naar achter = rechterbeen. Met been geven bedoel ik
kuit er aan en 2 tellen even "knijpen" (1e tel begint al als jouw been de buik raakt)

Ze leert vanzelf om het been te "activeren" waar jij de hulp voor geeft en vanuit daar ga je
van voor weer wat doen.

Vind het een braaf paardje :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 07:16

svdijk86: dankjewel voor je reactie ik ga er mee aan het werk. Ik weet niet of het zadel te ver naar voren ligt, volgens mij valt het mee, maar ik zal eens proberen hem iets verder naar achter te leggen.