om maar gelijk met de deur in huis te vallen: mijn paard kan niet galoperen
het gaat om een bijna 6 jarige ruin, NRPS (grofweg een kruising arabierxspringpaard). Hij is lichtjes overbouwd en is pas een jaartje actief aan het rijden omdat hij wat slungelig bleef.
Het stappen en draven gaat goed, hij is (meestal) goed nageeflijk maar gaat soms wat in de teugel hangen en op de voorhand lopen als ik hem niet voorwaarts genoeg houd. Hij heeft altijd al wat moeite met de galop gehad.
het probleem zit vooral in de linkergalop, hij trekt zijn hoofd helemaal naar rechts en houd zijn rug hol. ik zet hem meestal op een volte en houd mijn hand overdreven naar links om hem duidelijk te maken dat zijn hoofd daar heen moet, daarbij trek ik niet, ik houd gewoon lichtjes contact. ik probeer hem om mijn linkerbeen te laten buigen maar dat vertikt hij dus ook. de buitenteugel is een probleempje, want wil ik contact houden dan zit hij dus te kort omdat hij zijn hoofd zo naar rechts trekt, maar omdat ik zijn hoofd juist een beetje met linkerstelling wil hebben moet de teugel wat langer zijn, maar anders heb ik dus geen contact als hij zijn hoofd zo naar rechts toe trekt.
rechtsom houd hij zijn hoofd op de goede plaats, nog niet perfect nageeflijk maar dat is gewoon oefenen, hij duikt wel heel erg op de voorhand, en ik kan hem bijvoorbeeld niet met lange teugel laten 'uitgaloperen' omdat hij dan struikelt
, ik ga binnenkort weer beginnen met lessen (was gestopt omdat het paard last had van zijn luchtwegen en ik van mijn knieen).ik heb trouwens op aanraden van een vriendin een slofteugel gebruik, tussen zijn voorbenen bevestigd zodat hij zijn hoofd niet zover naar rechts kon trekken, hij hield zijn hoofd dan wel wat rechter maar kukelde dus op de voorhand en ik vind een slofteugel vervelend rijden.
sorry voor het lange verhaal