Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Met 3 worden ze snel-snel ingereden en met 4 lopen ze ze in de L (beetje overdreven, maar het gaat om het idee
)
Fleurtje100 schreef:Het lijkt mij verstandiger en vooral veiliger om eerst je paard goed aan de hulpen te hebben staan voordat je hem buiten in het bos bom proof gaat maken. Vind er niks mis mee om een jong dier te laten nageven en meteen te leren je hand te volgen. Paard kan prima nagefelijk zijn en ondertussen op eigen benen lopen. Nageven is imo gewoon basis en betekent niet dat een paard alleen maar in je hand loopt te duiken.
listiglistje schreef:Maar jij gaat ervan uit dat als ik mijn paard niet nageeflijk rij, dat ik hem dan maar laat doen wat 'ie zelf wilt. Ik liet haar eerst altijd ontspannen en dan mocht ze gewoon helemaal naar beneden, pas sinds een tijdje pak ik haar echt op.Jullie bedoelen in de krul....aan de teugel en nageefelijk is wat anders![]()
Daarbij als een 3 jarige al vaak gelongeerd is met bijzet of aan de dubbele longe is geweest, lopen ze vanzelf al afgebogen.
Ik zet ze persoonlijk wel bovenin en zorg dat ze niet op de voorhand duiken en gaan sloffen (wat jonge paarden van nature doen)
Je kunt ze wel vriendelijk wat rond laten loeren, sterrenkijken en op de voorhand kachelen, maar daar leren ze niets van.
Je kan beter zorgen dat het paard van achter naar voor gereden wordt en op twee teugels de hand volgt.
Zijn ze voorwaarts op 2 teugels en nemen ze het bit aan, dan kun je het paard qua houding zetten waar je maar wil...
Filmpje van mijn paard 3 maanden onder het zadel http://www.youtube.com/watch?v=WUZtK7nikz4

listiglistje schreef:Jullie bedoelen in de krul....aan de teugel en nageefelijk is wat anders![]()
Daarbij als een 3 jarige al vaak gelongeerd is met bijzet of aan de dubbele longe is geweest, lopen ze vanzelf al afgebogen.
Ik zet ze persoonlijk wel bovenin en zorg dat ze niet op de voorhand duiken en gaan sloffen (wat jonge paarden van nature doen)
Je kunt ze wel vriendelijk wat rond laten loeren, sterrenkijken en op de voorhand kachelen, maar daar leren ze niets van.
Je kan beter zorgen dat het paard van achter naar voor gereden wordt en op twee teugels de hand volgt.
Zijn ze voorwaarts op 2 teugels en nemen ze het bit aan, dan kun je het paard qua houding zetten waar je maar wil...
Filmpje van mijn paard 3 maanden onder het zadel http://www.youtube.com/watch?v=WUZtK7nikz4
dat is dus een pluspunt! minpunt is dat ie wss wel (wanneer er op gereden was, niet veel) met een opgekropte houding is ingereden, ik ben nu vooral bezig met heel lang maar soms ook heel rond en laag rijden, waarom? omdat ie simpel weg anders niet over de rug komt, ik laat hem ook momenten op eigen benen kukelen want ook dit vind ie erg moeilijk, dan weer een momentje een klein beetje meer opgericht, we wisselen vaak van houdingen, dit is imo ook goed zodat je paard niet 'vastplakt' (spieren etc.) aan één bepaalde houding, er bestaat ook nog meer dan of teugels op maat of halsstrekken

Juangi schreef:Ik ben er persoonlijk voor om vooral voorwaarts-neerwaarts te rijden, zeker het eerste half jaar. Wel met (later) wat afwisseling in halshouding. Dan laag, dan wat meer in de krul. Zo voorkom je dat hij niet in 1 houding blijft hangen en daarna met moeite de andere houding aan gaat nemen.
Vooral voorwaarts rijden, niet laten sloffen. Vooral werken aan de ontspanning en een goed werkende achterhand (die mee werkt, dus niet halverwege de bak hangt). De krul komt later wel.
Sonja schreef:Waarom zou je een paard eerst in een verkeerde houding rijden, om het daarna weer af te leren