Jong paard niet voorwaarts onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iris_84

Jong paard niet voorwaarts onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 13:40

Hallo,

Sinds vorige week is ons paard voor het eerst onder het zadel gereden. Dit ging erg goed maar hij nu ik er zelf 2 x op heb gezeten merk ik dat hij niet goed voor het been reageert. Hij heeft erg de neiging om in stap en draf te gaan sjokken en dan valt hij heel erg terug in tempo. Wanneer ik dan licht mijn been eraan leg, reageert hij slecht op het been. ik heb geprobeerd het dan bij de tweede poging duidelijker mijn been eraan te leggen maar dan komt er nog weinig reactie. Als ik hem dan toch aanspoor met mijn stem en been loopt hij weer heel erg boven zijn tempo.
Mijn vraag is nu wat ik nu het beste kan doen? is het verstandig om toch een zweepje erbij te pakken en hem zo duidelijk te maken?
Ik ben bang dat hij namelijk afstompt als ik steeds met mijn been bezig blijf en aangezien hij nog zo jong is wil ik dit natuurlijk niet riskeren.
Nu staat hij ook al iets langer voor de kar en dan is hij wel voorwaarts en bij het longeren tevens ook. Tijdens het rijden is het nu ook al voorgekomen dat hij plotseling stilstaat en met geen mogelijkheid vooruit te krijgen is. Wij worden goed begeleidt door de staleigenaar, maar zou toch ook graag jullie mening hebben zodat ik met de tips vooruit kan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:48

Snapt hij beenhulpen wel helemaal goed?

Wat je anders zou kunnen doen is stem+been tegelijk, dan zal hij waarschijnlijk wel de link leggen.

Hoe oud is hij?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 07-04-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:48

sorry maar volgens mij ga jij te hard van stapel
paardje is pas een week onder het zadel en kent been waarschijnlijk niet eens
probeer combinatie stem en been misschien dat hij het dan wel begrijpt

geef je paardje de tijd om je begrijpen

succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:52

De link tussen been enreactie is er duidelijk nog niet. Voorlopig hulp vragen van iemand die met de longeerzweep kan helpen. Zeker niet meer of harder gaan drijven, dat maakt het enkel nog slechter en kun je vroeger of later een bok verwachten.
Stel je voor dat iemand wil dat je je voet optilt door op de arm te duwen en jij weet dat niet. Die persoon gaat steeds harder duwen en uiteindelijk wordt jij boos. Zo is dat ook met jonge paarden. Eerst goed uitleggen.

SHfashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:54

Jenny_S schreef:
sorry maar volgens mij ga jij te hard van stapel
paardje is pas een week onder het zadel en kent been waarschijnlijk niet eens
probeer combinatie stem en been misschien dat hij het dan wel begrijpt

geef je paardje de tijd om je begrijpen

succes

helemaal mee eens
en als je weinig ervaring hebt met jonge paarden laat het dan proffecioneel doen..
daar heb je in de toekomst alleen maar profeit van..
Je leert een paard sneller wat aan dan af
dus ook slechte dingen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:56

Inderdaad even terug aan de longe en via stemhulp en gelijkertijd been hulp duidelijk te maken wat de bedoeling is.
En liever iets te snel als te langzaam voor een jong paard.Ze hebben hun balans nog niet en als ze wat sneller draven is het makkelijker voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:58

Het dier weet helemaal niet wat jij bedoelt met je benen.
Dat zul je hem eerst - vanaf de grond - moeten leren.

Heb geduld en begrip en ga vooral niet schoppen en een zweep erbij gebruiken!

aeolusnr1

Re: Jong paard niet voorwaarts onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:22

idd zoals bijna al de voorgaande hebben gezegt.
zeker niet constant blijven aandrijven, vooruit is vooruit, en druk eraf halen als hij het doet.
liever veel te snel dan net goed, een jong paard of toch bij het begin van het inrijden , is de voorwaartse drang heel goed, een paard is een vluchtdier, gebruik dat vluchten, maar doe het onder controle ik bedoel bepaal de richting en dergelijke maar ga hem niet dadelijk tegenhouden als hij net iets te vlug wil vertrekken, want je hebt dat nodig dat vluchten.
Doe dat inrijden best samen met een instructeur/trainer die je wekelijks komt meehelpen en dan kan jij heel de week het geleerde er verder intrainen.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:54

Wat ik al schrijf is dat we al professionele hulp hebben en schop absoluut niet, dat is het laatste wat ik doe omdat ik weet dat dit averechts werkt. Vanaf de grond reageert hij goed op stem dus ik zal meer met stem en tegelijkertijd been aan moeten geven zodat hij die link legt. Alleen wat ik dan weer denk is dat hij mischien op een gegeven moment ook niet meer op mijn stem reageert :)

Maar te hard van stapel ga ik echt niet hoor, het dier is vorige week 2 x bereden en deze week ook 2 x en dat voor 10 minuten. Wij vragen absoluut niet teveel van het paard en wisselen veel af.

Wat je zegt aelousnr1 is idd wel zo, ik hou hem goed voorwaarts en houdt hem absoluut niet tegen als hij voorwaarts wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:35

iris_84 schreef:
Alleen wat ik dan weer denk is dat hij mischien op een gegeven moment ook niet meer op mijn stem reageert :)

Waarom zou dit zo kunnen zijn, volgens jou?
Ik denk dat je gedachte ongegrond is. Paarden luisteren prima naar stemhulpen. Die van mij iig wel.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:19

je vraagt misschien niet teveel, maar je verwachtingen zijn te hoog ;)

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 08:56

nou mijn verwachtingen zijn helemaal niet hoog! het is een jong paard, ik ga er echt niet vanuit dat hij gelijk alles begrijpt. Het is alleen dat ik mijn paard niet de verkeerde dingen aanleer.
Wij doen juist alles op zijn tempo en vragen niet meer dan hij aan zou kunnen. Aangezien de meningen nogal uiteenlopen over de juiste aanpak, wilde ik een aantal meningen horen van jullie.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:03

Paard begrijpt waarschijnlijk nog niet wat je van hem verwacht. Probeer eerst via de longe de stemhulpen aan te leren en gebruik deze vervolgens in combinatie met je beenhulp bij het beleren onder het zadel. Vriendelijk duidelijk zijn en veel belonen! Hou er ook rekening mee dat het paard nog op zoek is naar zowel vertrouwen als balans met een ruiter op zijn rug.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:04

Zo te horen doet TS het keurig ...

Jammer dat ze er gelijk op wordt aangevallen.

Ik gaat mee met alle tips, been en stem ... voorwaarts is goed ... en veel geduld hebben.

succes

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:53

sorry maar ik lees nergens een aanval, tis maar hoe iemand het wil lezen
iedereen schrijf een oplossing plus smileys als dat al niet meer kan, dan weet ik t ook niet meer

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:57

Ik denk dat hij het been nog niet helemaal snapt.
Misschien eerst gewoon met stemhulpen & been proberen, totdat hij het wat beter snapt :)
Zweep zou ik er niet meteen bijpakken, als je het ook zonder op kunt lossen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:33

Misschien nog een extra tip. Als je er toch op gaat, laat dan eens iemand mee lopen eventueel met een longeer zweep erbij. Wil hij niet naar voren, dan been/stem en naastloper die hem wat aanmoediging geeft met wijzen van de zweep.
Wat ook helpt is een paard ervoor laten lopen zodat hij daar met mee kan "liften"
Zeker om het stuurwerk te leren is dat een fijne paardvriendelijke oplossing.

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:13

ik vind de tip van aerdenhout ook wel goed.

iemand met longeerzweep in midden die hem met behulp van jou been duidelijk kan maken dat die naar voren moet en dan heel goed belonen als die het doet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:19

Om een paard beenhulpen en voorwaarts te leren, heb je helemaal geen zweep nodig en hoef je 'm ook niet voor te longeren.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:10

Dat vindt ik wel een goede tip Aerdenhout, om een ander paard erbij te laten lopen.
Ik ga er zondag weer op en dan zal ik jullie tips meenemen!
Ben er al vee mee opgeschoten en voel me nog niet aangevallen hoor :) iedereen bedoeld het goed maar sommige meningen lopen uiteen wat nu goed is en wat niet. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen methodes maar voor mij is het heel erg belangrijk dat het op een paardvriendelijke en natuurlijke manier gaat en ik niets 'verpest' zeg maar.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:53

iemand waarvan ik een paard wilde kopen heeft mij ooit verteld (prof. inrijder): de eerste keren dat ik op een paard zit rijd ik alleen maar voorwaarts dus een paar stevige 'schoppen' en dit zacht onderhouden, in het begin alleen maar boven tempo, (niet té) terug schakelen kan altijd nog :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:02

Ik ben juist niet zo voor de tip om een ander paard er voor te laten lopen. Kun je onmogelijke plakkers mee criëren is mijn ervaring.
Voor het sturen vind ik een extra teugel aan de neusriem heel fijn. Maar daar gaat het topic niet over.

Mijn pony is ook niet goed voorwaarts. Pony is inmiddels 6, maar nog niet echt bevestigd. Zonder ruiter aan de longe loopt hij juist wel heel graag, dus misschien dat het bij mij aan het zadel ligt.