Ulysse ( Opium de Laubry x Lido Minotiere) @ dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaackiiie

Ulysse ( Opium de Laubry x Lido Minotiere) @ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 09:40

Heeeeey bokkers!

Afgelopen weekend was het zalig weer dus het perfecte moment voor filmpjes te maken van de training met Ulysse!
Ulysse is een héél vurig type en laat dit veel merken!!! Ze kan heel goed lopen en dan ineens tilt slagen en zich dan héél snel beginnen opjagen en dan is ze echt geen pretje meer om te rijden.. Ik ben al heel fier op wat ik met Ulysse allemaal bereikt heb, zij heeft mij al heel veel geleerd en ik haar. Maar of wij nu effectief een top combinatie zijn is nog te betwijfelen... Daarom graag jullie mening en eventuele tips.. De afgelopen maanden is ze nu wel al veel minder stressy.. Weten jullie hoe ik dit eventueel kan oplossen? Of hoe dat ik het rijden nog kan verfijnen en het er zo nog mooier laten uitzien? Wees alstublief toch een beetje deftig in je commentaar, we zijn ook maar een combinatie van vlees en bloed!

Ulysse ; * BWP merrie
* Bijna 14 jaar
* Bijna 5 jaar van mij
* E en A proeven dressuur
* Rond 1 meter springen ( record dat ik met haar gesprongen heb is 1.30m)
* Opium de Laubry x Lido Minotiere ( springafstamming)

Anne ; * 16 jaar
* Hoogst gereden proeven zijn L6 en L7 dressuur bij Diana
* Hoogst gesprongen 1.30m met Ulysse en Unika
* Rijd dagelijks met Ulysse + andere paarden van mensen
* Mooiste ervaring ; Finale jeugdcup dressuur op Kerstjumping Mechelen met Diana.

http://www.youtube.com/watch?v=bx2-SDAmZGg

kleinvosje

Re: Ulysse ( Opium de Laubry x Lido Minotiere) @ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:49

Het is inderdaad een erg mooi paard war je op zit! Ik schrok alleen erg van de haast die ze heeft in de draf. Ze gaat veel te vluchtig, maakt haar passen niet goed af. Het verruimen is bijna geen verruimen meer, maar veel meer versnellen. Ook bij het wijken gooit ze het tempo omhoog, waarbij ze ook nog kantelt met haar hoofd. Ik heb ook zo'n heethoofd, wil ook graag hard. Toch blijf ik mijn been eraan houden, omdat ik wil dat ze leert dat ik degene ben die het tempo bewaart.
De galop vind ik er veel beheerster uitzien!

Probeer zelf meer te ontspannen in je bovenlichaam, dat komt ten goede aan de ontspanning bij je paard. Goed doorgaan met oefenen, en jullie komen er wel, je bent nog jong genoeg en je paard kan ook nog wel even mee!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:14

Ik zie veel tempowisselingen, wat juist erg goed is. Alleen moet je inderdaad opletten dat ze dr eigen benen niet gaat voorbijlopen bij het verruimen, probeer ze goed met je zit de passen te laten vergroten. Maar dat komt zeker goed als ik je filmpje bekijk. Mooi paard!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:57

Het lijkt alsof je zelf gespannen zit. Met name in je schouders. Op de volte links lijk je ook je linkerheup wat in te trekken. Deze spanning neemt je paard over. DIt zijn praktische punten waar je op kunt letten.
Ik zou even meer aandacht gaan besteden aan het over de rug rijden (in ieder geval zo losrijden) en veel minder doorzitten. Eerst zorgen dat ze je hand wil volgen en haar hals laat zakken, met een ontspannen rug. Dan kan je eventueel meer gaan oppakken en gaan denken aan doorzitten.
Het kan ook nooit kwaad om tussendoor een keer extra uit te schuiven. Mijn paard heeft dit ook moeten leren, maar wordt er nu met sprongen beter op! Juist dan kan hij zich gaan ontspannen en komt er meer ruimte in de draf. Veel overgangen rijden op je zit. Bijvoorbeeld door tijdens de overgang zelf bewust heel diep uit te ademen en te ontspannen.
Ik vind je filmpje over het algemeen een heel vriendelijk beeld geven, maar let dus eerst op je eigen spanning en dan komt je paard vanzelf wel mee.

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:53

Kleinvosje; klopt volledig wat je zegt, gisteren hebben we ook nog eens getraind op het wijken en ze deed het nu al vele rustiger.. Kmoet er nu wel bijzeggen dat ze die dag wel redelijk fel gespannen liep, dus daarom ook wel dat ze alles zeer overhaast deed! Bedankt voor je reactie

Unicorn_Kiss; bedankt

Ikkedus; had nog niet echt in dat opzicht het bekeken maar ik zal er zeker op beginnen letten! Alvast bedankt voor de tips :)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:00

Wat bij mijn loperige paard helpt is om zelf langzamer te gaan lichtrijden. Eigenlijk dus tegen het tempo in, maar mijn paard komt dan duidelijk terug in tempo. Met je teugels los je het niet op, want daar kunnen ze zich makkelijker in vastzetten, maar met je lichtrijden kun je een duidelijk signaal geven. Probeer daarbij dan lang in je zadel te blijven zitten, net iets langer dan anders. Weet natuurlijk niet of je dit al geprobeerd hebt, maar bij mijn paard helpt het echt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:36

Ik heb het gevoel alsof het paard niet lekker loopt vanuit het bekken.
Heb daarom niet alles afgekeken (sorry daarvoor)
In je middendraf valt me op dat ze met 1 achterbeen vreemd loopt. Ze
lijkt hem stijver te houden. Tactfouten beginnen meestal aan de voorkant
(vandaar dat ik denk dat het bij het bekken zit, het kantelen van t hoofd kan een
oorzaak zijn.. of juist een symptoom..) Het is daardoor ook net of ze wijdbeens loopt.

Ze heeft het ook in de "gewone" draf (die erg overhaast is op de film idd) ook maar dan
valt het wel ietsjes minder op.

Het kan heel veel oorzaken hebben, het zadel kan ook wel niet helemaal lekker liggen,
of ze is niet genoeg rechtgericht... Je zit wat gespannen maar ik vind je verder netjes
rijden ondanks ze zo hard gaat dus heb niet heel erg het idee dat het bij jou vandaan
komt.. maar goed ik zie een film en das toch minder duidelijk dan als je er echt bij staat.

Groetjes!

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:57

svdijk86 schreef:
Ik heb het gevoel alsof het paard niet lekker loopt vanuit het bekken.
Heb daarom niet alles afgekeken (sorry daarvoor)
In je middendraf valt me op dat ze met 1 achterbeen vreemd loopt. Ze
lijkt hem stijver te houden. Tactfouten beginnen meestal aan de voorkant
(vandaar dat ik denk dat het bij het bekken zit, het kantelen van t hoofd kan een
oorzaak zijn.. of juist een symptoom..) Het is daardoor ook net of ze wijdbeens loopt.

Ze heeft het ook in de "gewone" draf (die erg overhaast is op de film idd) ook maar dan
valt het wel ietsjes minder op.

Het kan heel veel oorzaken hebben, het zadel kan ook wel niet helemaal lekker liggen,
of ze is niet genoeg rechtgericht... Je zit wat gespannen maar ik vind je verder netjes
rijden ondanks ze zo hard gaat dus heb niet heel erg het idee dat het bij jou vandaan
komt.. maar goed ik zie een film en das toch minder duidelijk dan als je er echt bij staat.

Groetjes!

dit viel mij ook op,
dat ze op de een of andere manier niet lekker loopt.
Ik dacht eerst dat ik het misschien verkeerd zag maar blijkbaar niet.
Mijn voirge paard had dit ook. Heb er een fysio bijgehaald en dit heldere de boel een hoop op.
Misschien handig om te kijken hoef ze op het harde loopt zowel recht als volte?
Het is geen kreupelheid maar toch niet helemaal zuiver.