Conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VieCa

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:31

Hoi,

Ik heb een vraagje.

Wij nemen een paardje van iemand over. Het is een Shagya-Volbloed Arabier.
Het is een vosje, een ruin van 1.64 hoog. Hij is 18 jaar en heeft momenteel
een klein jaartje stil gestaan, vanwege gezondheidproblemen van de huidige
eigenaar. Is wel het gehele jaar op de weide geweest, alleen snachts binnen gestaan
en met slecht weer. Hij is in principe altijd recreatief gereden, maar kent alle dressuurmatige
begrippen, is alleen nooit uitgegeven op wedstrijden. Wij willen hem ook alleen
recreatief gaan gebruiken, lekkere buitenritten, af en toe aan de longe, wat licht
dressuren in de bak.

Hij komt op een pensionstal te staan, vlakbij huis en bos, met een buitenbak en
en zal een paar uurtjes per dag de wei op gaan. Ik ga het samen met mijn zusje doen, omdat
Dit kwa tijd beter te verdelen is. Nu zijn we er beide een aantal jaar uitgeweest.
Dus we willen graag ons geheugen weer een beetje opfrissen. Wat is het beste
om rustig aan zijn conditie een beetje op te bouwen? Is daar een soort schema voor
iets dergelijks.

Alvast bedankt, voor jullie info..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:54

Gewoon rustig opbouwen. Begin met bijv 3 x in de week een half uurtje rijden. Breidt dat langzaam uit met 1 of 2 x longeren erbij. Ook daarmee rustig beginnen met bijv 20 minuten. Je merkt gauw genoeg of ze het werk aan kan of niet. Als ze na een half uurtje rijden moe is heeft ze wat langer nodig. Als je merkt dat ze een betere conditie krijgt kun je wat langer rijden, bijv 3 kwartier. Ik weet niet hoe ze buiten is, maar als ze het fijn vindt om het bos in te gaan, het werk dan ook regelmatig afwisselen met een bosritje. Ook dat kan je langzaam opbouwen van een rustig ritje met veel stap en wat draf tot een langer ritje waarbij je langer draaft en ook stukken galop inbouwt. Eigenlijk gewoon je gevoel volgen wat ze wel aan kan en wat nog niet. Heel veel plezier gewenst met je Shagya-arbiertje. (wil wel graag een foto zien).

VieCa

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:01

Bedankt voor je reactie.. Precies zoals ik een beetje dacht het aan te gaan pakken!
Ik ga effe kijken hoe ik een foto van hem erop krijg.
Ben nieuw hier dus moet ik even uit gaan vogelen. Komt goed!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:13

ik zou er heerlijk mee het bos in gaan en dan de eerste week lekker een stapronden, die kan nog best lang
met draf erbij inkorten naar max 20-30 min. zodra ze je leert kennen en je merkt dat je er meer mee kan kan je het opbakken in de bak

leuk hoor samen met je zus

succes

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:16

ik zou beginnen met een half uurtje werken 4 dagen in de week en dat langzaam opbouwen. maar wel blijven afwisselen.