Te grote zadels en stoelzit ben ik de enige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Te grote zadels en stoelzit ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:18

Ik heb voorlopig voor mijn paard gelukkig een passend 17 inch zadel waar ik zelf goed in zit maar ik wil wel ooit iets beters voor als we langer gaan rijden (ooit weer eens endurance hoop ik). Probleem is alleen dat ik tweedehands bijna alleen 17,5 of 18 inch zadels kan vinden. Nu heb ik geen hele kleine kont maar ik zit echt alleen goed in een 17 inch of kleiner (pas er wel in hoor maar een 17,5 zou niet overdreven zijn voor mijn kont), enkele uitzondering daargelaten.

Ik denk dat dit komt doordat ik mezelf een andere manier van zitten aan heb geleerd tijdens het endurancen, vroeger werd me op de manege geleerd dat je zo stevig moest zitten dat je ook zonder zadel moest kunnen lichtrijden, dat kon ik toen ook prima en zat ook zonder problemen op elk zadel, wel een stuk minder netjes dan nu maar het ging.

Nu hangen mijn benen vrij los om het paard heen en ik heb constant gelijke druk op mijn beugels, sta een soort van om mijn paard heen zeg maar. :') Ik zit zo veel netter en rustiger maar sinds ik zo zit heb ik dus het probleem dat ik een stoelzit krijg in zadels die wat groter zijn.. :? Ik heb dan de hele tijd het idee dat ik mezelf een soort van omhoog moet hijsen met heel veel moeite om licht te rijden.

Mijn vraag is dus: is dit nou wel of niet een goede manier van zitten? En als het wel een goede manier is (vind het zelf veel fijner eigenlijk), waarom hebben dan zoveel zadels die beugelophang zo takke ver naar voren zitten? Ik zie het zelfs bij de duurdere zadels :? . Zo kan je toch nooit fijn in balans zitten of heb ik dat verkeerd (tenzij ik iets raars doe dus)?
En zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben?

unicorn_kiss

Re: Te grote zadels en stoelzit ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:28

Ja ik heb het ook bij bepaalde zadels, maar wat me opvalt is dat dit meestal zadels zijn die ietwat naar achteren kieperen en ik dus mijn zwaartepunt verplaats naar de achterkant van het zadel. Ik vermoed dat, omdat jij zoveel constant druk op je beugels uitoefent, niet in het midden van je zadel komt te zitten. Je hoeft alleen lichte druk in je beugels te houden, maar je mag niet 'zweven' de hele tijd je aan het rijden bent. Kijk dus eens kritisch naar de ligging van je zadel (ligt die mooi horizontaal) en probeer meer te gaan ontspannen en constant op je benen te letten (door bv. zitles). De grootte van je zadel kan er zeker mee te maken hebben, je hebt immers een minder gesloten zit en minder steun bij een te groot zadel. Ik zou dus ook zeker kijken naar een zadel wat bij je broekmaat past. Welke broemaat heb je?

HBZ

Re: Te grote zadels en stoelzit ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:37

vooral met zadel waarvan de beugelriemen verder naar voren zitten, moet je niet met te lange beugels rijden, ook moeten je benen niet de ver naar voren liggen.

Ik kreeg eens een tip van mijn instructeur. Hij zij dat je je schouders goed naar achteren moest drukken ( je als het ware breed maken van boven), daardoor blijf je meer voorin het zadel zitten.

Verder sluit ik mij aan bij het bovenstaande.