Gedrag en het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekend987

Gedrag en het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:26

Hoi,

Ik zit even met 2 dingetjes.
Ik heb sinds kort een verzorgpaard, maar onder het rijden zit ik met een probleempje:

Bij de letter A in de 2 hoeken (de lijn F-A-K) schrikt ze elke keer door de buren.
Ze durft er niet langs, en stopt ineens keihard onder het rijden.
Ik spoor wel aan dat ze door moet lopen, maar ze loopt achteruit en gaat schoppen, wat moet ik dan doen?

En als ik opzadel, zit ik ook met een probleempje. Als ik haar opzadel weet ik niet zeker of het zadel goed zit.
Hoe kan ik dat zien?

Alvast bedankt !

Groetjes.

netam12

Re: Gedrag en het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:40

Je kunt verschillende dingen doen om je paard ergens langs te krijgen !

Ga er eerst eens een keer in stap erlangs wanneer je ernaast loopt.

Wanneer je linkom rijd probeer dan goed je binnenbeen erbij te houden en neem stelling op de hoefslag. Hetzelfde geld voor de andere kant..

Je kunt ook je volte steeds groter maken. Je rijd op de E-B-E volte en deze volte maak je steeds groter dit zal nooit de eerste keer goed gaat maar je kunt het zo wel verder uitbouwen..

En het kan natuurlijk ook aan jezelf liggen. Als jij denkt ohoh hij gaat daar weer stoppen geef je al een reactie aan je paard om daar ook te stoppen. Zorg wanneer je er bijna bent dat je wat meer tempo aan neemt dat zal ook nog een tip kunnen zijn!

Succes ermee :)

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:16

Dank je wel voor je reactie!
Ik zal dat de volgende keer proberen , de tips die je hebt gegeven.
Het is niet echt een stop paardje, ze staat echt ineens stil, zonder dat ik wat zeg of doe.
Maar ik zal er op letten :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 07:49

Mijn paard is d'r ook zo een, die vind in de buitenbak 1 lange zijde ontzettend 'eng'.
Ik heb eigenlijk maar 1 tip hiervoor; Gewoon erlangs rijden!
Net zo lang proberen tot ze het opgeeft, gewoon terwijl je erop zit.
Gaat hij erlangs? Super, gelijk belonen en stoppen met rijden. :j

Voor mij was het ook niet zo eenvoudig, ik heb een Arabische Volbloed en als die iets echt niet willen, dan gebeurt het ook echt niet.
Ik heb het eerst op de rustige manier geprobeert, maar hierbij bleef ze toch altijd wel klieren.
Nu gaat ze er wel gewoon langs zonder te kijken, op een paar uitzonderingen na dan (als er mannen met ladders bezig zijn := )

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 07:57

Als je niet handig genoeg bent om het op te lossen kun je ook een paar suikerklontjes/worteltjes op de rand leggen en een paar rondjes een laten pakken.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:04

dat had mijn paardje ook weleens, je moet er eerst gewoon rustig langs stappen, toch wel een eindje ervan vandaan, daarna er steeds dichter naartoe gaan en haar flink belonen! :)

om te zien of het zadel goed zit, leg je het eerst wat naar voren en dan schuif je het naar achteren, waar die wat word geremd, ligt ie goed.
je kan het ook makkelijk zien aan de singel trouwens, hij moet vlak langs de achterbenen liggen.

xxx

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:50

als je andere mensen op stal hebt die je willen helpen kan je ook vragen of hun een paar keer naast je paard mee lopen als jij er op zit. en idd goed belonen als ze er langs gaat! en ook de volte steeds iets vergroten is ook een goed idee.

bij het zadel moet je goed opletten dat hij achter de schouder ligt. zodat hij genoeg schoudervrijheid heeft. ook moet je op de achterkant van het zadel letten. dat het zadel niet met het draagvlak bij de lendewerfels ligt.

groetjes!

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 06:53

@ allemaal :D

Ik heb het gister allemaal geprobeerd , vooral de volte die ik dan steeds groter maak, dan hielp wel maar ben er ook langs gaan stappen aan de hand.
Ging gister allemaal erg goed, dank jullie wel :)

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:26

Asmara schreef:
dat had mijn paardje ook weleens, je moet er eerst gewoon rustig langs stappen, toch wel een eindje ervan vandaan, daarna er steeds dichter naartoe gaan en haar flink belonen! :)

om te zien of het zadel goed zit, leg je het eerst wat naar voren en dan schuif je het naar achteren, waar die wat word geremd, ligt ie goed.
je kan het ook makkelijk zien aan de singel trouwens, hij moet vlak langs de achterbenen liggen.

xxx

volgens mij moet de singel niet vlak langs de acterbenen liggen maar juist iets meer naar de voorbenen kan aan mij liggen maar zo heb ik het geleerd :o

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:55

corinezomer schreef:
Asmara schreef:

xxx

volgens mij moet de singel niet vlak langs de acterbenen liggen maar juist iets meer naar de voorbenen kan aan mij liggen maar zo heb ik het geleerd :o

Haha, dat zal ook vast wel zo zijn, maar begreep al wat zij bedoelde. ;)

samsongerrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:36

rij er veel langs zodat ze het minder eng gaat vinden en beloon haar als zij er langs is geweest