Pony wil niet alleen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar_1995

Pony wil niet alleen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:52

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Ik rijd nu ongeveer sinds 1 jaar buiten met mijn pony. In het begin was het echt een drama, steeds omdraaien, wegrennen of staken. We zijn bewust alleen met haar naar buiten gegaan (zonder ander paard erbij) omdat we bang waren dat ze later anders niet meer alleen wou.

Deze streken zijn nu voorbij, maar nu het volgende. Er gaat altijd iemand met mij mee en die loopt (of loopt hard) naast mijn pony, dit omdat ik het nog niet aandurfde alleen te gaan. Dit gaat prima! ze is een enorm schatje, is nergens bang voor en makkelijk te rijden.
Maar uiteindelijk wil ik toch ook wel een keertje alleen op pad, maar dit kan simpelweg niet. Ze draait zich om en rent rechtstreeks terug naar stal...
Tegenwoordig loopt er ook wel eens iemand schuin achter haar zodat ze toch een beetje het gevoel heeft dat ze het wel alleen doet of rijden we kleine stukjes alleen. Dit gaat vaak goed, maar soms galoppeert ze ook opeens als een gek terug naar de persoon die met ons mee is.

Samen wandelen buiten gaat dan wel weer prima, dus ik denk dat het toch aan mijn onzekerheid ligt, of misschien heeft ze toch nog niet genoeg vertrouwen in mij.

Anyways, een heel verhaal. Maar zijn er misschien mensen die ook zo iets hebben mee gemaakt of tips hebben?

Groetjes, Dagmar

XNienke_

Re: Pony wil niet alleen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:55

sorry, ik weet je geen raad.
ik ben met mijn pony nog niet langs het hek haha.

:=

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:19

Niet ieder paard is een koppaard "eentje die vroorop wil lopen", en het jouwe is dat dus blijkbaar helemaal niet.
Dit is een karakter eigenschap en kan je niet echt veranderen, door veel oefenen en trainen kan je het net iets verbeteren maar echt veranderen nee, dat niet.
Dus om het leuker te maken samen met andere paarden rijden, ofwel uitkijken naar een ander paard.
Dat zijn dingen die je moet leren in te zien, ze ook aanvaarden , het paard is zoals het is.
Ieder paard kan een beetje springen, ieder paard kan ook dressuur oefeningen rijden, maar met een echt springefokt en getalenteerd springpaard heeft het echt geen zin om te denken daar ooit een echte dressuur proef op hoger niveau mee te kunnen gaan rijden, en andersom is dat ook zo.
En echte koppaarden zijn er echt niet zo heel veel, dit moet je echt ook zoeken.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:22

Ik dacht eerste intantie aan de hand alleen gaan, maar dat gaat prima las ik later.

Misschien de afstand van paardje en mee loper rustig opbouwend vergroten?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:26

dit krijg je er niet meer uit
om deze reden heb ik mijn vorig paard verkocht
het gaat een tijdje gooed en dan gebeurt weer hetzelfde en ben je weer bij het begin af aan.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:29

Dus als ik het goed begrijp is dat echt niet aan te leren?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:44

Vervelend is dat!
Mijn pony toentertijd had een hele lange tijd geen enkel probleem met alleen buiten rijden. Toen zijn we een aantal keren met anderen naar buiten gegaan en sindsdien wilde ze het absoluut niet meer. Ik kwam tot achter de stal en toen was het achteruitlopen, steigeren, omdraaien etc etc. Dat heb ik er ook niet meer uitgekregen, wat ik ook erg jammer vond en een tijd later heb ik haar verkocht (niet om die reden, maar ik bedoel te zeggen dat we ook niet veel tijd meer hebben genomen om te proberen). Ik had echt geen idee waarom, het lag ook niet aan vertrouwen denk ik. Want toen ik mijn pony nog had, was ik nog jong en onbezonnen :') dus we deden de gekste dingen samen en ik had haar toen al een aantal jaar en ik kan me niet voorstellen dat het dat was.

Hoewel nu ik er nu over nadenk, misschien was het een stukje zelfbescherming en bescherming van mij, want ik was echt nergens bang voor :P. Ik weet het niet.

Maar ik vind het dus wel een interessant onderwerp wat je opwerpt, ik lees even mee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:52

Ja is idd een vertrouwens kwestie, maar ook wat aeolusnr1 schreef , er zijn nu eenmaal heel veel paarden die geen geboren leider zijn.
Wat je zou kunnen gaan doen is , aan de dubbelen lijnen gaan werken in menpositie en dat uitbouwen met het naar buiten gaan, dan kun jij goed de leiding geven vanaf de grond , het dier voelt dan ook geen spanning van de ruiter en zal eerder met je mee gaan dan onder het zadel, in het begin uiteraard wel iemand bij het hoofd laten lopen als je naar buiten gaat , maar dat kun je steeds meer verschuiven naar achter.
Jij kan ook zien dan hoe het paard reageert op verschillende situaties en oplossen zonder hem te storen op zijn rug en dan kun je dat uit gaan bouwen naar het rijden, heeft tijd en geduld nodig , maar werkt vaak wel , omdat je zelf zekerder word en het dier leert kennen en hij gaat jou als leider zien, ook al loop je achter hem.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:12

Bedankt voor de reactie's!

Ik was inderdaad al een beetje bang dat het er niet meer uit te krijgen is. Die van de menpositie is wel een goeie! Zal eens kijken of ik daar de benodigheden voor kan krijgen.

Zou eventueel meer grond werken hier bij kunnen helpen? Aangezien ze echt alles prima is zolang er maar iemand naast haar hoofd loopt. Geeft die persoon dan zoveel "leiderschap" af? Het maakt overigens ook niet uit wie er naast haar loopt. Al is het een wildvreemde, heeft het dan nog met vertrouwen te maken?